Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Review Nokia 3510i

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/inbox_colours.jpg

Inhoud

Inleiding
Specificaties
Uitpakken
Bediening
Bellen
Messaging
Connectivity
Bijzonderheden
Conclusie

Inleiding

Aangezien mijn oude Siemens M35i z’n accu brak was, besloot ik maar eens een nieuwe mobiel aan te schaffen. Veel moois gezien, alleen de prijzen bevielen me wat minder. Ik persoonlijk vond het gewoon té gek om €350+ voor een telefoon neer te leggen. Vandaar dat mijn oog viel op de Nokia 3510i, deze was met een cashdeal voor €70 al mijn eigendom.

Specificaties

De specificaties van deze telefoon zijn te vinden in de almachtige I&T specificatie database (;)), en wel hier: Klik! :-)

Uitpakken

Het leukste deel ;)
De telefoon wordt geleverd in een een nette (Maar kleine) Nokia doos. Hierin bevind zich een ‘houder’ welke nog het beste te beschrijven is als een soort van kartonnen eieren-doos.
In de houder vinden we de telefoon, de bijbehorende accu en lader, en natuurlijk 2 manual boekjes. Nederlands en natuurlijk voor de Frans sprekenden onder ons een franse handleiding. (Waarom deze bijgevoegd is, is me dus totaal een raadsel).

Het meest frustrerende aan het uitpakken is nog wel het ontdekken van de kleur. Aangezien je bijna bij geen enkele shop kunt kiezen welke kleur telefoon je krijgt, is dit altijd nog een groot raadsel. Ik bleek een leuke Geel(groen)-Rood combinatie te hebben. :r ;)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/index.jpg

Bediening

Het eerste dat me opviel was de snelheid. Ik was zoals gezegd een Siemens M35i gewend, en de mensen die deze telefoon kennen zullen weten wat ik bedoel: Traag.
Dat viel me dus meteen op, dat deze Nokia lekker snel is. Er zijn geen vervelende ‘wacht momenten’.
Het standaard bijgeleverde frontje is qua bediening redelijk goed. De toetsen zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nokia 5100) vrij ‘dik’, ze liggen een paar milimeter boven de rest van de cover. Dit zorgt ervoor dat de toetsen makkelijk 'blind' te vinden zijn, en dus ook goed ‘drukbaar’ zijn. Ook voor mensen met bijvoorbeeld dikke vingers.

Groot nadeel vindt ik wel de aan/uit knop. Ten eerste is deze niet uitwisselbaar met het frontje, je zit dus vast aan de kleur. In mijn geval is dit knal oranje, iets wat dus niet bij alle frontjes zal passen. Hetzelfde geldt overigens voor de zijkant: Deze is van oranje plastic, wat bij activiteit oranje licht uitstraald.
Maargoed; ik vind het dus een vreselijk systeem. Om de een of andere reden werkt hij prima als de telefoon aan staat, hij reageert al bijna op de lichtste druk. Anders is het als de telefoon uit staat. Dan moet je daadwerkelijk je vingertop er met vrij veel kracht (meerdere seconden) op drukken, om enige activiteit tevoorschijn te toveren.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/aanuit.jpg

Bellen

Ook bellen kan hij. Veel bijzonders valt hier echter niet te melden. Functies die me opvielen waren dat je een gesprek in de wacht kan zetten, (en ondertussen bijvoorbeeld een ander gesprek voeren!) en de mogelijkheid tot het sturen van een serie DTMF tonen.

De gesprekskwaliteit is goed. Ook met erg weinig ontvangst is het voeren van een conversatie nog goed mogelijk.
Het bereik zelf is niets op aan te merken, maar dit is erg lastig te testen. Laat ik het zo zeggen: In 2 weken tijd heb ik (in het oosten van het land) nog nooit zonder bereik gestaan. En dat is inclusief rijden in trein of auto.
Dit zegt uiteraard niet veel, maar wel dat hij (op dit gebied) in ieder geval niet onder doet voor een andere (gemiddelde) telefoon die op dit moment op de markt is.

Messaging

Zoals we gewend zijn van Nokia. Beschikbare mogelijkheden zijn SMS, MMS en Email. Wegens het ontbreken van een GPRS verbinding, en een SMS-Email gateway heb ik de laatste 2 niet in de praktijk kunnen testen.
SMS heb ik uiteraard flink kunnen gebruiken, en ik moet zeggen dat dat prima werkt. Extra mogelijkheden zijn een T9 woordenboek, emailen via een sms2email gateway, sjablonen, toevoegen van zwart/wit ‘plaatjes’ en mappen om SMS berichten in op te slaan.
Groot voordeel is dat het T9 woordenboek ‘leert’. En dat doet hij een stuk sneller als dat ik dat doe ;). Als hij een woord niet herkent, kun je hem handmatig invoeren. De volgende keer zal ook dit nieuwe woord dan worden herkend.

Met SMS kunnen er 160 tekens per bericht worden verstuurd, maar er kunnen meerdere SMS berichten ‘aan elkaar worden geknoopt’ om meer kwijt te kunnen. In dit geval zal het eerste SMSje 160 tekens kunnen bevatten, de daarop volgende berichten 145 tekens per bericht.

Alhoewel ik ze niet daadwerkelijk heb kunnen versturen, heb ik wel flink kunnen spelen met MMS. De mogelijkheden zijn eigenlijk hetzelfde als die van SMS, maar het toevoegen van plaatjes gaat beter. Zo is het mogelijk om een kleuren foto toe te voegen, uit het geheugen van de telefoon. Bij SMS behoort alleen het toevoegen van een zwart/wit Nokia plaatje tot de mogelijkheden.

Met MMS kun je maximaal 1000 tekens tekst versturen.

Connectivity

Helaas ontbreekt dit vrijwel totaal aan de telefoon. Officieel is het niet mogelijk om via een datakabel, IrdA of Bluetooth contact te maken met de telefoon. Via een ‘truuc’ is het echter wel mogelijk om een datakabel aan te sluiten: Namelijk via een aantal contactpunten welke onder de batterij zitten. Om deze te gebruiken zal de adapter van de datakabel onder de batterij moeten worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/pinout.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/datakabel.jpg

Wat uiteraard wel mogelijk is, is WAP. De WAP browser kan op 2 manieren verbinding zoeken met het internet: Via inbellen, of via GPRS. Helaas heb ik de laatste mogelijkheid niet kunnen proberen, door de afwezigheid van een GPRS abonnement.
De telefoon beschikt over een WAP versie 1.2.1 browser. (In de praktijk zul je echter weinig verschil merken tussen de verschillende WAP versies.) Het wappen gaat dan ook prima, ik ben totaal geen problemen tegen gekomen.

Bijzonderheden

In het dagelijks gebruik zijn een aantal dingen me opgevallen. Aangezien ze moeilijk onder te brengen zijn in een van de overige kopjes, heb ik besloten om ze hier te behandelen.

Volgens de specificaties kan de telefoon tot 13 dagen standby blijven op 1 volle accu.
Dit zal vast en zeker mogelijk zijn bij iemand die de telefoon niet gebruikt; bij mij was dit echter totaal onmogelijk. Elke 5 dagen (ongeveer) moest ik opnieuw laden. De eerlijkheid gebied me dan wel om te vertellen dat ik dan ook vrij veel WAP-te, belde en games speelde.
Dit viel me dus iets tegen, ik had met 13 dagen in de specificaties wel verwacht dat ik er iets langer plezier van kon hebben ;)

Een ander punt is het scherm, oftewel het display. Voordat ik de telefoon bestelde heb ik natuurlijk niet goed gekeken of het display wel was wat ik verwachtte. Dit bleek dus uiteindelijk ook niet zo te zijn 8)7
Het scherm van de 3510i is 96x65 pixels. Dit klinkt mischien als vrij veel, maar het zijn er eigenlijk net te weinig. (Ter vergelijking: De Nokia 6610 of 7210 heeft 128x128 pixels.)
Het scherm voldoet in princiepe prima voor het ‘gewone’ werk: De kleurtjes leveren een leuke extra waarde aan het toestel. Maar bij het gebruik van foto’s en/of het spelen van spelletjes, begint de lage resolutie toch een probleem te vormen. Bij foto’s uit zich dit in een vrij onscherp beeld, bij spelletjes in een relatief klein speelveld.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Cutebritney/review/3510i/scherm.jpg

Conclusie

De 3510i is een prima middenklasse telefoon. Hij heeft een goede budgetprijs, maar toch een kleurenscherm en een speciale (extra sterke) accu.
Een kleine opsomming van de voor en nadelen:

Pro’s:
• Goedkoop
• Kleurenscherm
• Java support
• Polyfone ringtones
• Extra sterke accu

Con’s:
• Lage resolutie kleurenscherm
• Redelijk groot
• Officieel geen mogelijkheid voor datakabel / IR / BT

Vanwege zijn lage prijs, en vele multimedia mogelijkheden verwacht ik dat dit de grote opvolger van de ons allen welbekende 3310 gaat worden. Hij heeft alle functies die een (op multimedia gerichtte) telefoon nodig heeft, en daarnaast een goede prijs.

[ Voor 214% gewijzigd door Xandrios op 11-05-2003 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Deze review is te bespreken in deze draad:
[rml][ nokia] 3510i vragen/ervaringen[/rml]

Hier kunnen vragen over het toestel geplaatst worden, maar ook vragen/tips over de eigenlijke review zelf :)

Dit topic is gesloten.