Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] mag ik deze uitgangen zo belasten?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw ontwerpje voor een HD-actieviteitsmeter gemaakt, 10 LEDjes die in een rondje gaan draaien bij HDactiviteit, weer eens wat anders.

De schakeling draait op 12V die spanning verschijnt dan ook op de uitgangen van de 4017.

Om de schakeling zo klein mogelijk te houden en wat weerstandjes uit te sparen heb ik niet elke LED z'n eigen voorschakelweerstand gegeven, maar is er 1 gezamenlijke weerstand gebruikt, omdat de LEDjes toch niet gelijktijdig branden.

Nu komt over dit weerstandje ca 10V te staan, dus als er één LEDje brandt, staat die 10V op de kathodes van de overige 9 LEDs.

Op de anodes staat dan 0V. Dat de LEDs het overleven zal komen door de interne opbouw van de eindtrappen van de 4017 en kan er geen stroom in de uitgangen lopen.

Maar is het elektrisch geoorloofd om dit zo te doen of kan ik beter elke LED zijn eigen weerstandje geven?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/caroussel_schema.png

Verwijderd

beter elk ledje zijn eigen weerstand. als je een spanningsverschil over een led creeert, gaat er sowieso een stroom lopen als die spanning op de juiste manier gepoold is (leds zijn diodes). Die stroom gaat dan dus ook door de poort. Niet doen dus. Je hebt ook weerstandarrays in sil-x en dil/ so behuizingen. Als je het compact wilt houden...

Verwijderd

Topicstarter
Er kan geen stroom in uitgangen lopen want als dat wel zo was, dan zou er 10V in sperrichting over de LED komen te staan en dan slaat ie gegarandeerd door.
Er komt dus geen spanning in sper over de LED te staan.

De vraag is alleen, is het elektrisch verantwoord om het zo te doen.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Ja is wel elektrisch geoorloofd/verantwoord op voorwaarde dat absoluut zeker is dat er geen meerdere leds tegelijkertijd branden, maar dat gebeurt dus niet zoals je al zei :)

[ Voor 11% gewijzigd door PCR op 26-04-2003 00:44 ]

Codedivision | Freedom Internet

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik denk dat het wel goed gaat.

Als er meerdere LEDs tegelijk zouden branden kan het ook geen kwaad, de stroom door een LED kan dan alleen maar kleiner worden.

Je zou een LED kunnen weglaten, dan die uitgang hoog maken zodat je de stoom kan bepalen door de LEDs die uit zijn. Meet je over de weerstand een spanning dan loopt er stroom verkeerd.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Benadski schreef op 26 April 2003 @ 01:08:
Ik denk dat het wel goed gaat.

Als er meerdere LEDs tegelijk zouden branden kan het ook geen kwaad, de stroom door een LED kan dan alleen maar kleiner worden.

Je zou een LED kunnen weglaten, dan die uitgang hoog maken zodat je de stoom kan bepalen door de LEDs die uit zijn. Meet je over de weerstand een spanning dan loopt er stroom verkeerd.
Nou zat ik te denken.. Krijg je dan niet het volgende effect:
LED 1 aan, volle sterkte
LED 2 aan, allebei iets minder fel
LED 3 aan, alle LEDs nog minder fel
etc
En ik zou er in ieder geval voor zorgen dat dat een behoorlijke weerstand is...
10V x (10 x 0.02A) = 2W [als ze allemaal aan zouden zijn, wat niet zal gebeuren maar toch..]

Verwijderd

Topicstarter
De uitgangen worden beurtelings hoog en dus is er steeds maar één LEDje dat brandt.
Weerstandje is een gewoon 0,25W typje, bij een voedingsspanning van 12V is de stroom door het weerstandje ca 12mA dus het vermogen dat in het weerstandje wordt omgezet is zo'n 100mW
De 10 felgroene LEDs van de IA zijn in een cirkel geplaatst en het ding draait dus, daarom heb ik hem ook maar caroussel genoemd.
Ik heb hem net klaar en hij staat nu te draaien, werkt perfekt.
Bij schijfactiviteit gaat ie draaien en hoe kort het pulsje ook is, er wordt steeds een hele cyclus afgemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 12:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 12:48:
De uitgangen worden beurtelings hoog en dus is er steeds maar één LEDje dat brandt.
Weerstandje is een gewoon 0,25W typje, bij een voedingsspanning van 12V is de stroom door het weerstandje ca 12mA dus het vermogen dat in het weerstandje wordt omgezet is zo'n 100mW
De 10 felgroene LEDs van de IA zijn in een cirkel geplaatst en het ding draait dus, daarom heb ik hem ook maar caroussel genoemd.
Ik heb hem net klaar en hij staat nu te draaien, werkt perfekt.
Bij schijfactiviteit gaat ie draaien en hoe kort het pulsje ook is, er wordt steeds een hele cyclus afgemaakt.
Dat klinkt wel stoer :D Kost dat? :P

Ik had zelf het idee om een HD VU meter voor een toekomstige Epia - Sun Sparcstation Classic mod op zo'n soort manier te doen, maar dan in een halve cirkel... Is weer eens wat anders dan alle leds netjes op een rijtje...

Zou je ook een pic of foto van het led printje willen posten? Ik ben wel benieuwd hoe ie eruit ziet :P

Verwijderd

Als er maar een LED tegelijk brandt, dan kan je volstaan met EEN weerstand, zoals in je schema.
Je kan zonder problemen de voedingsspanning van je schakeling verlagen tot 5 Volt, waardoor de LEDs die uit zijn een kleinere sperspanning krijgen. Wel R3 verlagen voor gelijke lichtopbrengst.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

één kwart-watter met een waarde die je uitrekent aan de hand van je voedingsspanning voor de schakeling en de stroom die je door een LED wil laten gaan is voldoende.
Ik heb vroeger gigantisch veel onbenullige disco-dingetjs gebouwd met die 4017 en als je het klein wilt houden moet je toch wat he. :P

Exter: wil je me eens wat uitleggen? Waaromin godsnaam die NAND-trapjes (de 4093) in je schakeling? Als je de RST gewoon direct aan Q10 knoopt samen met de LED en ervoor zorgt dat je CLK via een pulldownweerstand laag wordt gehouden en er dan met je optocoupler pulsjes opzet, ben je nog minder ruimte kwijt.
In feite kun je het knooppunt D12-R2 direct aan de CLK hangen

[ Voor 44% gewijzigd door Kaj. op 27-04-2003 08:58 ]

Verwijderd

Lees eens het artikel over de digi-zandloper in de huidige Elektuur: jouw vraag wordt er bevestigd. Aangezien iedere LED apart brandt, is het niet nodig iedere LED te voorzien van zijn voorschakelweerstand.

Dus jouw schakeling is in orde :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat met die ene weerstand voor die ledjes gaat wel werken, werkt bij mijn klok al jaren :)

Zo te zien is het een looplicht waarvan de snelheid afhankelijk is van de activiteit van de HDD led. Vergeet niet dat pin 13 hetzelfde werkt als pin 14 alleen de ene werkt op een positieve puls en de andere op een negatieve.
Die terugkoppeling snap ik dan ook niet, als je gewoon pin 13 aan de massa hangt, de oscilator weghaalt en aan pin 14 de optocoupler hangt ben je er volgens mij ook.

Mocht dat de snel gaan zet je er nog een 4017 ervoor als (instelbare) puls deler.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen die wil weten waar die NAND-poorten voor zijn staat HIER de uitleg.
Ze zitten er natuurlijk niet voor de flauwekul ;)

En six10again, bij een voedingsspanning van 5V kan een 4017 maar 2mA leveren, dus het verlagen van R3 heeft in dat geval alleen maar het gevolg dat de uitgangsspanning inelkaar zakt.
En dat heeft weer tot gevolg dat m'n logica niet meer werkt omdat NAND2 geen hoog en laag niveau meer op z'n ingang krijgt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 12:01 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dan zou ik dat simpeler doen door de clockpulsen via een RC brug naar de reset te voeren.
Lange tijd geen puls, dan de reset hoog en brand led 1

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat er om dat er een hele cyclus wordt afgemaakt, ook met één enkele puls van de HD.
Pagina: 1