Nieuwe videokaart zorgt voor hogere temps en lager voltage.

Pagina: 1
Acties:

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Ik heb mijn Matrox G550 vervangen door een Matrox Parhelia.
Sindsdien is mijn kasttemp flink gestegen en tevens mij cpu temp.
Ik zit nu op 28 case en 58 cpu stressed.

Tevens is mij 5+ Volt lijn erg aan het inzakken.
Zal een hoger AGP voltage zorgen voor een betere 5+ lijn? Zoniet waarvoor is het AGP voltage wel nuttig?

Zal dit een goede oplossing zijn voor de verhoogde kasttemp?
http://www.spire.nl/asp/hdd.asp?ProdID=22
Ik wil die fan dan direkt onder mijn videokaart plaatsen.
Is het passief koelen icm de bovengenoemde systemfan een betere oplossing?

Voor specs zie link in mijn sig.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Verwijderd

passief koelen lijkt mij niet echt slim met zo'n koeler.
en de 5V zal niet groeien met een hoger agp voltage d8 ik
de cpu temp is normaal omdat je kast ook opwarmt , misschien een xtra casefan ?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

- passief koelen is idd niet zon goed idee iig niet met de std. heatsink
met een groot cpu blok kan je het proberen maar t lastige is is dat je geen gaten hebt om m aan op te hangen.

- 5v lijn zal erg inzakken doordat je kaart meer stroon trekt dan ej oude videokaart en het AGP voltage help alleen bij het stabilisren van je AGP poort wat meestal niet echt nodig is.

- en je cpu temp werd hierboven ook al uitgelegd :)

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 22:29:
passief koelen lijkt mij niet echt slim met zo'n koeler.
en de 5V zal niet groeien met een hoger agp voltage d8 ik
de cpu temp is normaal omdat je kast ook opwarmt , misschien een xtra casefan ?
Ik heb 4 casefans. Deze draaiden eerst op 7volt, alleen nu op 12v. Dit maakt trouwens slechts 1 graad verschil. Die gaan dus snel weer op 7v.

Die cooler toevoegen aan de huidige setup dan? Zal dat zorgen voor significante extra koeling? Het lijkt mij dat alleen die videokaart de extra veroorzaakt. Zal die cooler de hitte goed afvoeren?

Huidige 5+ lijn = 4.732volt :(

Ik heb het gevoel dat door het heftig belasten met 3d applicaties de 5+ nog verder zakt. kan dit?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je last van die hogere systemtemp en die lagere 5 volts lijn? Hierbij valt te denken aan spontane reboots, vastlopers.. :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

dual-zip schreef op 25 April 2003 @ 22:38:
Heb je last van die hogere systemtemp en die lagere 5 volts lijn? Hierbij valt te denken aan spontane reboots, vastlopers.. :?
als t niet zo is is t probleem niet echt groot of wel ?

en ik zou een move doen naar V&B ;)

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
dual-zip schreef op 25 April 2003 @ 22:38:
Ik kan prime heeeel lang draaien (24uur +) maar krijg vastlopers met 3dmark. :(
Ik vermoed de 5+ lijn. De temps kunnen wel, maar zijn aan de hoge kant. Ik zie ze liever lager ivm komende zomer.

Epox USDM waarschuwd namelijk voor de 5+ lijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Audi_S2 schreef op 25 april 2003 @ 22:26:
Voor specs zie link in mijn sig.
werkt niet

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter

Verwijderd

Tijd voor een nieuwe voeding misschien?
Hoeveel Watt zit er nu in?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

LOL! Geen wonder dat je 5 volt zo laag is met zo'n vette overklok :D :P :9

Daarnaast hebben enermaxen wel vaker problemen met de 5 volt lijn :(

[rml][ PSU] Enermax 5V lijn te laag[/rml]
Enermax +5V problemen: hoe zit het nou precies? /me TIP

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

ja idd 350 wat voor zo'n cpu inc vga en 4 hdd's is wel een beetje krapjes...

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Lief_Adje schreef op 26 April 2003 @ 00:14:
[...]

ja idd 350 wat voor zo'n cpu inc vga en 4 hdd's is wel een beetje krapjes...
ik heb een 1700+ @ 2400MHz draaien 3hd's en een ernmax 350Watt voeding en stressed is me 5v lijn rond de 4,9v dus t is gewoon een brakke voeding want mij 350watt trekt t verder goed

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nogmaals: enermax heeft brakke 5 volt lijn....

Verwijderd

Enneh, ik heb helemaal niets veranderd de laatste 3 weken.

Toch is de case en CPU temp gemiddeld 4 graden hoger.

Rara hoe kan dat? T'is helemaal niet warm buiten.. ;)

Verwijderd

Kijk eens of je casefans 2 aan 2 in serie aansluiten op 12V (geeft 6V per fan) wil schelen om een stabielere 5V over te houden. Wordt het ook nog iets stiller.

Zorg wel dat je je videokaart redelijk koelt anders zal je er een stuk korter van kunnen genieten. Die slotkoelers zijn ondingen, koelen matig en geven veel herrie.
Een casefan in de zijkant van je kast is een goede oplossing, maar aangezien je wel een aardige airflow in je kast hebt zal een 6 of 8cm fannetje dat over je kaart heeft blaast op lage toeren voldoende zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 02:38 ]

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Door stof in je kast kan de temp ook omhoog gaan, kijk je ventilators en heatsink's eens na op stof en verwijder dit (kan zo 2 graden schelen).

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

dual-zip schreef op 26 april 2003 @ 01:50:
Nogmaals: enermax heeft brakke 5 volt lijn....
Nou bij mij toch ercht niet hoor ;)

idle is ie 5,05v en stressed gaat daar hooguit 0,10v af dus wel netjes vind ik.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

doe maar is een rondje search >:)

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

dual-zip schreef op 26 april 2003 @ 15:42:
doe maar is een rondje search >:)
Done :)

Zie veel verschillende reacties en meningen bij de een geeft ie op 2,05vcore nog een nette 4,9X en bij anderen op 1,7vcore een brakke 4,7X.

Dus veel verdeeldheid ik ben er iig erg tevreden mee :)

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Ik heb nu mijn enermax vervangen door een Q-tec 550 watt.
De 5+ ziet er nu beter uit (4.867). Ik ben de boel nu weer een beetje aan het stressen. Ik laat jullie de resulaten weten.

Edit: Toch vreemd dat een goedkopere q-tec beter presteert dan een dubbel zo dure enermax. :? Is de q-tec wel in alle opzichten beter? Zal ik mijn enermax modden of toch de q-tec houden?

[ Voor 35% gewijzigd door Audi_S2 op 26-04-2003 20:19 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Defenitly Enermax modden, Q-Tec zuigt bij veel mensen hard. Hiermee doel ik dus op uitvalpercentages en voltages. Bovendien, een 550 watt voor zo weinig geld, dan kan je je wel voorstellen dat er veel in de kosten is gesneden :)

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
dual-zip schreef op 26 April 2003 @ 20:31:
Defenitly Enermax modden, Q-Tec zuigt bij veel mensen hard. Hiermee doel ik dus op uitvalpercentages en voltages. Bovendien, een 550 watt voor zo weinig geld, dan kan je je wel voorstellen dat er veel in de kosten is gesneden :)
idd! Mijn Enermax is tevens veel stiller. Dit is ook niet geheel onbelangrijk.
Ik ben nu een tijdje aan het stressen geweest en alles lijkt nu stabiel.
Ik ga straks op stap en zal hem ff de hele nacht laten 3d marken en prime95 tegelijk. Dan moet hij wel stabiel zijn. Volgende week mij enermax modden en de q-tec terugbrengen.

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
van Rick2001: Dan is het dus duidelijk.
Morgen even een potmetertje halen van 10Kohm 0.25watt.
ENERMAX voeding openen. Achter bij de outtakefan R82 (weerstandje van 7.15Kohm) eruitsolderen. Potmetertje voor in de plaats solderen en vantevoren even afregelen op 7.25-7.30Kohm en probleem is opgelost.
Hiermee verhoog je je +5volt lijn en krijg je dus STABILITEIT want met zo'n lage +5volt kun je dat ECHT vergeten.
Ik ben een complete electronika n00b. Ik heb het r82 weerstandje gelocaliseerd, hoe moet ik deze in godsnaam eruit solderen? Moet ik dan onderop de printplaat dat ding lossolderen? En dan twee draadjes op die plek erin solderen?

Welk type 10Kohm 0.25watt potmetertje kan ik het beste nemen? Ik heb ergens gelezen dat er een aantal types zijn.?

Is er niet ergens een How-To met plaatjes te vinden? :P

Verwijderd

Vrijwel alle potmeters kunnen 0,25 watt aan, Het makkelijkst is een potmeter die je buiten de behuizing uit kunt laten steken, dan kun je later je voltage aanpassen zonder je kast te openen. En de weerstand idd gewoon vanaf de achterkant los solderen en de draden van de potmeter op die plekken solderen. Wel eerst de potmeter afregelen voor je m vastsoldeert, dan reken je de weerstand van de schakeling waar je hem in zet mee.

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 23:29:
Vrijwel alle potmeters kunnen 0,25 watt aan, Het makkelijkst is een potmeter die je buiten de behuizing uit kunt laten steken, dan kun je later je voltage aanpassen zonder je kast te openen. En de weerstand idd gewoon vanaf de achterkant los solderen en de draden van de potmeter op die plekken solderen. Wel eerst de potmeter afregelen voor je m vastsoldeert, dan reken je de weerstand van de schakeling waar je hem in zet mee.
Ik heb niet zo'n kleine soldeerbout. Is het niet makkelijker om de weerstand doormidden te knippen en de draadjes aan de pootjes van de weerstand te solderen? Dus van bovenaf? Ik ben bang als ik vanaf onderen ga solderen dat ik de pootjes met elkaar in contact laat komen. Het zit namelijk heel dicht bij elkaar.

Hoe kan ik het beste de weerstand afregelen? Ik heb geen multi meter namelijk.

Verwijderd

Voor de warmte: Veel casefans alleen is niet genoeg. Je moet zorgen dat de lucht wel goed en snel genoeg door je case kan stromen, door bv. je stroomkabels te verbergen en je IDE kables te rounden (heb ik zèlf gedaan).
Verder kan je het PCI slot onder je 3D-kaart gewoon open laten. Dit zal helpen om de warmte ervan zonder extra fan af te voeren.

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Ik heb de potmeter afgesteld op 7.25 Kohm. Dit geeft de multimeter ook goed weer. Zodra ik de draadjes bevestig die ook op de printplaat gesoldeerd zijn geeft de multimeter andere waarden! Hoe kan dit? Dit lijkt me niet de bedoeling.

Iemand ideeen?

Verwijderd

Audi_S2 schreef op 30 April 2003 @ 15:57:
Ik heb de potmeter afgesteld op 7.25 Kohm. Dit geeft de multimeter ook goed weer. Zodra ik de draadjes bevestig die ook op de printplaat gesoldeerd zijn geeft de multimeter andere waarden! Hoe kan dit? Dit lijkt me niet de bedoeling.

Iemand ideeen?
lol , als je hem op de print bevestigt kun je geen ohms meer meten , als je een volt mod doet dan moet je echt even uitkijken en goed opletten

ik heb ook een voltmod op mijn enermax omdat mijn 5 volt ook op 4.85 Volt hing , en nu heb ik lekker 4.98 Volt minimaal maar mijn 12 V zit nu wel op 12.5 maja is ook lekker :P

ik heb mijn voltmod gedaan met een potmeter die ik in serie zetten met R82 geloof ik. en als ik de potmeter gewoon helemaal terug draai staat hij standaard. Draai ik er een beetje aan heb ik zo 5.2 Volt te pakken :D

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 18:17 ]

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 18:15:
[...]

lol , als je hem op de print bevestigt kun je geen ohms meer meten , als je een volt mod doet dan moet je echt even uitkijken en goed opletten

ik heb ook een voltmod op mijn enermax omdat mijn 5 volt ook op 4.85 Volt hing , en nu heb ik lekker 4.98 Volt minimaal maar mijn 12 V zit nu wel op 12.5 maja is ook lekker :P

ik heb mijn voltmod gedaan met een potmeter die ik in serie zetten met R82 geloof ik. en als ik de potmeter gewoon helemaal terug draai staat hij standaard. Draai ik er een beetje aan heb ik zo 5.2 Volt te pakken :D
:P LOL kan je zien wat voor electronica n00b ik ben. Dus als ik goed begrijp kan ik nu de boel weer inelkaar zetten en inbouwen. Ik zal de resultaten hier posten.

edit: De mod is dus gelukt :) 4.867 op de 5+ stressed! Ik kan de potmeter nog wel verder verstellen, maar ik vind het best zo. De 12+ gaat nu ook niet zo hoog. 12.281.

[ Voor 10% gewijzigd door Audi_S2 op 30-04-2003 20:47 ]

Pagina: 1