geven mannen beter onderwijs dan vrouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Hallo, ik heb een vraagje
Mij zus heeft ongeveer een maand geleden een programma gezien over een onderzoek dat gestart is naar de relatie tussen geslacht en de kwaliteit van het (basis) onderwijs. De hypothese die gesteld werd is dat mannen een betere invloed zouden hebben op kinderen dan vrouwen. De kinderen zouden rustiger zijn en tevens beter presteren. Heeft iemand misschien dat programma gezien of kan mij daar meer over vertellen?
Alsvast bedankt..
PS: ik wil trouwens niet zeggen dat ik het met deze hypothese eens ben, maar het lijkt me zeker de moeite waard om te onderzoeken

[edited]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-01 13:41

Stoffel

Engineering the impossible

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk heb ik het idee van wel, maar echt beargumenteren kan ik het niet. Het luistert gewoon makkelijker imo.

Verwijderd

Ik vind vrouwen beter les geven. Zijn aardiger meestal, ook in de uitleg.
En natuurlijk als het een leuk vrouwtje is, dan wordt de les een stuk interessanter.

Verwijderd

Het zou best wel eens zo kunnen zijn, maar dat wil zoals altijd bij dit soort dingen niet zeggen dat vrouwen slecht les geven, maar dat de gemiddelde mannelijke leraar beter is dan de gemiddelde vrouwelijke lerares en je hebt aan beide kanten natuurlijk uitschieters naar boven en beneden.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-01 16:56
Ik denk dat je een mannelijke docent meer ziet als een soort "vader" figuur. Dus iemand die de baas is. Ik heb het zelf ook vaak gemerkt (heb nu alleen nog les van mannen) dat de klas waarin ik zit rustiger is bij een man dan bij een vrouw.

Bij de vrouwelijke docente was er meestal wat gerumoer op de achtergrond, omdat deze meestal niet zo streng optreden dan mannen. Ook is hierbij op te merken dat vrouwen eerder een goede vriendin van je willen worden.

Mannen hebben meestal wat meer tijd nodig om leerlingen als "vrienden" te zien.

Dit uit eigen ervaring.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 21:37:
Ik vind vrouwen beter les geven. Zijn aardiger meestal, ook in de uitleg.
En natuurlijk als het een leuk vrouwtje is, dan wordt de les een stuk interessanter.
Ik weet niet of jij wel goed gelezen hebt, maar ik heb dit programma ook gezien (ik kan me het onderwerp vaag herinneren) en ik denk niet dat ze op de lerares gaan geilen...
Stalkert schreef op 25 april 2003 @ 21:33:
Mij zus heeft ongeveer een maand geleden een programma gezien over een onderzoek dat gestart is naar de relatie tussen geslacht en de kwaliteit van het (basis) onderwijs.
|:(

Verwijderd

Dit zie je ook in huiselijke kringen gebeuren dat bv een zoon van een gescheiden
paar veel meer naar voren komt zodra de man weg is.

Een man heeft gewoon fysiek meer overwicht dan een vrouw (over het algemeen :D )
en is meestal ook veel strenger...Dat zal het wel zijn

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik heb zelf nooit lesjaren een man gehad als leraar (basis onderwijs dus...), ik denk dat het meer afhangt hoe de vrouw is, de een is heel aardig en de ander is echt streng. Daar kan je je dus snel in vergissen. Over het algemeen zou het best kunnen dat een man meer gezag uitstraalt dan een vrouw als deze voor de klas staat (nofi ;) ) en dat beinvloed de kinderen natuurlijk. Ik heb zelf nooit problemen ondervonden aan les krijgen van vrouwen :) ;)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Het gaat ook niet echt over meningen maar over objectieve factoren die een rol spelen. Wanneer blijkt dat mannen echt beter lesgeven zou onderzocht moeten worden waarom dit is en hier ben ik nou juist zo geinteresseerd in. Misschien is het een factor die ook aangeleerd zou kunnen worden aan vrouwen.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-01 20:56

ALH

Nou ik denk eerlijk gezegd dat het vrij weinig uitmaakt omdat er zowel sterke als zwakke mannen en vrouwen zijn.
Wat me alleen wel opviel aan mijn ex-lerares geschiedenis is dat ze een heel strict programma had en daar ook niet van afweek. Juist daardoor leerde ik er heel van Dat terwijl veel mannelijke leraren nog wel eens afdwalen naar een mooi verhaal of persoonlijke gebeurtenissen, hiermee probeer ik duidelijk te maken dat ik denk dat vrouwen soms wat beter de hoofdlijnen in de gaten houden en daardoor gestructureerder en misschien wel beter lesgeven :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-01 09:38

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Mijn ervaring met docenten zijn erg verschillend: ik heb een docente engels die goed les geeft(/kan geven). Dat omdat ze veel tijd besteed aan het dieper ingaan op onderwerpen en ongeveer alles wat ze binnen handbereik heeft gebruikt om haar standpunt/mening/uitleg duidelijk over te laten komen. Het nadeel is dat zodra je iets fout/niet doet, ze erg kwaad kan worden.

Ik heb ook een docent engels gehad die ook goed les gaf. Dit omdat hij mensen beloonde zodra ze iets goed deden en je de "Irregular Verbs" over liet schrijven als je iets niet deed (bijvoorbeeld huiswerk of engels spreken in de les). Hierdoor mocht niemand hem in het begin, maar mogen veel hem nu wel (helaas is hij nu met pensioen :'().

Beiden zijn dus goede docenten, maar niet omdat ze allebei hetzelfde les geven. "Goed" is dus maar net hoe je het ziet: je leert het hele jaar door maar iedere keer de helft van de les wat (omdat je de andere helft zit te slapen), of je leert de helft van het jaar veel en de andere helft (bijna) niets. Wat is "goed"? Ik denk de tweede, maar dat omdat ik je daar de helft van het jaar niets deed, omdat hij het leuker vond verhalen te vertellen.
offtopic:
Vraag kr3kr maar op welke pagina de "Irregular Verbs" stonden in de tweede klas, hij kan het je nu nog steeds vertellen :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik vind vrouwen echt veel beter lesgeven dan mannen. Om de een of andere manier voelen vrouwen gewoon veel beter in dan mannen, en kunnen hun manier van lesgeven beter aanpassen aan de leerlingen. Overigens moet ik daar wel bij vermelden dat dit meer opgaat bij oudere leerlingen en wat jongere docentes.

Verwijderd

Opvallend is dat ik op school beter presteer bij de lessen gegeven door mannen dan bij de lessen gegeven door vrouwen. Ik kan dat niet direct uitleggen, maar het heeft onbewust dus toch invloed. Het is niet zo dat ik de vakken van de "mannen" makkelijker vind, of leuker, maar ik presteer toch beter. Misschien is het een soort vaderlijk "gezag" wat mannen uitstralen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 22:57 . Reden: "vaderlijk" toevoegen ]

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

hneel

denkt er het zijne van

Ik weet niet of het hetzelfde onderzoek was, maar ik heb pas iets gelezen dat mannen beter in staat waren om les te geven aan jongetjes (lagere school leeftijd). Jongetjes gedragen zich anders dan meisjes, en vrouwelijke leraren snappen die jongetjes gewoon niet. Een man is vroeger ook jongetje geweest en snapt ze daarom beter.

Het feit dat er vandaag de dag veel meer vrouwen dan mannen les geven op lagere scholen werd als oorzaak genoemd dat veel jongens in hun puberteit ontsporen. Van hun lagere school tijd zouden ze een negatief en onzeker zelfbeeld hebben gekregen.

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Het zijn juist de vrouwen die 'streng' zijn. Ze willen orde en een duidelijke structuur in de klas.
Jongens willen graag een beetje uitdagen, kijken wat kan en wat niet kan, dingen doen die op het randje zijn. Vrouwelijke onderwijzers keuren dat streng af, maar mannelijke vinden dit soort dingen eerder goed en vragen soms ook wat uitdagender gedrag. Meisjes vinden dit uitdagende gedrag van nature niet zo nodig en hebben dus weinig moeite met onderwijzeressen.
Vandaar ook dat meisjes steeds beter presteren dan jongens (basisonderwijs).

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In het basisonderwijs ligt het volgens mij vooral aan de leeftijd. Kleuters zijn bijvoorbeeld over het algemeen veel beter af met een juf dan met een meester. Ik zeg zeer generaliserend "over het algemeen" - er zijn ALTIJD uitzonderingen... Mijn moeder is kleuterjuf, en zij heeft een collega (ook een kleuterjuf) die totaal geen orde kan houden in de klas, terwijl de kinderen bij mijn moeder altijd heel braaf zijn. Kinderen die thuis, of in die andere klas, heel erg wild zijn, komen bij mijn moeder tot rust, en gaan vlijtig aan het werk.

Op het voortgezet ligt het puur aan de competentie van de docent(e). Hoewel leraren en leraressen wel vaak een verschillende onderwijsmethode hebben. Leraren geven over het algemeen veel droger les (veel feiten en theorie), terwijl leraressen er over het algemeen meer ziel in steken. Heel duidelijk was dat op het gymnasium waar ik les had. Ik heb daar van een man en later van een vrouw Latijn gehad. Die man gaf heel erg droog les (maar was een heel goede docent, daar niet van!), terwijl die vrouw op stoelen en banken stond te springen om heel levendig verhalen uit te leggen, wat minstens net zo goed was, maar een totaal andere methode... En de ene methode heeft natuurlijk op een bepaalde leerling meer effect dan een andere methode.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Ik denk dat je hier eigenlijk alleen iets zinnigs over kunt zeggen door een heel groot onderzoek te houden. Iedereen zijn persoonlijke ervaringen zijn verschillend. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat leraressen juist droog les geven en minder goed orde kunnen houden. Maar dit baseer ik alleen op de leraren en leraressen die ik heb gehad.
Pagina: 1