Toon posts:

Geheugen vraag (IBM ThinkPad 390)

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik hier al een post gedaan had over mijn vragen maar ik er nog niet helemaal uitkwam maar er al gelijk een slotje opkwam :( nog maar even hier een 2de post.

Ik werdt daar verzocht te kijken in de FAQ op Technische PMG FAQ : Geheugen

Erg leuk, maar van die tabel snap ik niets...sorry ;(

Ik heb met CPU-Z gekeken, die werkt op mijn laptop en ben zo al meer te weten gekomen. Even de info:

Processor: Intel Pentium 2, 266 Mhz (MMX) 66 Mhz FSB
Chipset: Intel i440BX/ZX
Geheugen:

Module information: Transcend Information SD-RAM PC100 - 64MB

Timings:

Frequency: 66.7 Mhz
CAS# Latency: 2.0 clocks
RAS# to CAS# Delay: 2 clocks
RAS# Precharge: 2 clocks
DRAM Idle Timer: 0 clocks

Zover ik dus hier uit opmaak (kan het mis hebben, niet zo veel verstand van geheugen) zit er dus 64MB SD-RAM PC100 in, met een CAS van 2.0 (Beste wat er was toch?) maar hij draait maar op 66 Mhz omdat het mobo MAX. PC-66 ondersteund ?

Ik hoop dat ik nu genoeg informatie gegeven heb en dat die niet gelijk weer op slot gaat... :(

En wat is dan het MAX. wat mijn Chipset/mobo aankan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 20:30 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Van je vorige topic:

1) Welk geheugen gaat hier in (PC-66, PC-100 of PC-133)
Heb je net zelf al opgezocht :) (dwz, alles gaat erin, maar de maximum snelheid waarop het loopt is 66MHz)
2) Weet iemand hoeveel met MAX. is ? Volgens IBM-site 256 (2x 128) ?
Waarom zou hetgene volgens de IBM-site niet kloppen?

Dus ik snap niet waarom je het topic opnieuw geopend hebt

En verder is nog een keer posten niet nodig. Als je topic gesloten is heeft de moderator daar vast wel een goede reden voor. Als jij die reden wilt weten, kun je beter de moderator mailen, met eventuele uitleg. In dit geval dus BalusC(apenstaartje)tweakers(punt)net :)
Zover ik dus hier uit opmaak (kan het mis hebben, niet zo veel verstand van geheugen) zit er dus 64MB SD-RAM PC100 in, met een CAS van 2.0 (Beste wat er was toch?) maar hij draait maar op 66 Mhz omdat het mobo MAX. PC-66 ondersteund ?
Je cpu gebruikt maar iets van 500 GB/s (PC66), als je geheugen erin ramt wat 800 GB/s (PC100) aan kan heb je er weinig aan :)

En als je wilt weten wat Cas is; het staat in de FAQ :) (het had iets te maken met kloktikken om naar een bepaalde plek in het geheugen te komen. 2 kloktikken is idd weinig. Het staat beter uitgelegd in de Documentatie Faq van PMG
En wat is dan het MAX. wat mijn Chipset/mobo aankan
De i440BX kan 1GB aan, de i440zx kan 256 mb aan. Als ik kijk naar het feit dat er tegenwoordig nog regelmatig een limiet van 1GB op laptop's zit, lijkt het me logischer dat die van jou geen 1GB aan kan. 256 MB klopt dus.

[ Voor 51% gewijzigd door blackangel op 25-04-2003 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik PC-133 erin ram werkt dit ?
Is namelijk stukke goedkoper als PC-66 en PC-100...

Heb namelijk pas nog op een gewone desktop gemerkt dat een PC133 module niet werkte op een PC100 mobo....wat normaal niet vaak voorkomt volgens mij...

En waarom het misschien niet hoeft te kloppen op de IBM site is omdat ze weleens vaker wat zeggen, de makers van mn workstation zeggen dat er ook max. 512 in kan, en heb er 512+256 in dus...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Gewoon proberen dan he..
Niemand kan je de garantie geven dat pc133 gaat werken in een pc100/66 mobo.
Dat ligt ook aan de module..

Dit topic is btw niet echt "legaal" denk ik }:O

[ Voor 19% gewijzigd door Hoyden op 25-04-2003 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op 25 April 2003 @ 21:07:
Gewoon proberen dan he..
Niemand kan je de garantie geven dat pc133 gaat werken in een pc100/66 mobo.
Dat ligt ook aan de module..
En maakt het dan nog uit of ik echt een A-Merk neem (bijv. Dane-Elec) of een OEM....dat ik met A-Merk geheugen meer kans heb dat het werkt ofzow ?

Denk namelijk dat ik 2x 128 MB Dane-Elec PC-133 neem, deze kosten per stuk 30,80. :9

Moet ik alleen ff met winkel regelen dat als het niet werkt ik het terug kan sturen... :?

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 21:11:
[...]

En maakt het dan nog uit of ik echt een A-Merk neem (bijv. Dane-Elec) of een OEM....dat ik met A-Merk geheugen meer kans heb dat het werkt ofzow ?

Denk namelijk dat ik 2x 128 MB Dane-Elec PC-133 neem, deze kosten per stuk 30,80. :9

Moet ik alleen ff met winkel regelen dat als het niet werkt ik het terug kan sturen... :?
Merk is betere kwaliteit :) Wat kwaliteit is bij geheugen moet je voor jezelf uitmaken, Kingston HyperX is beter dan een noname-module, dat kun je zelf ook wel raden. De vraag is alleen of je het geld er vooruit wil trekken...

Terugsturen kan meestal wel, als je maar zorgt dat je de mogelijkheid hebt om het te testen (dus ff opletten bij de voorwaarden)
Intel i440ZX
The i440ZX is a crippled version of the i440BX. Its performance is similar to the i440BX. It lacks for the possibility of operation with ECC-memory, multiprocessor support and RAM size is limited by 256 MBytes.

The i440ZX is an appropriate solution for a computer without huge size of memory. The system is not suitable for upgrade since the chipset doesn't work with the FSB higher than 100 MHz and lacks for Ultra ATA/66 support. In other words, it may be useless to buy a i440ZX motherboard today, but you still shouldn't hurry with its replacement.
FSB mag niet hoger zijn dan 100, er staat niks over geheugenmodules. Als je voor safe gaat, neem dan dus PC100, als je risico wilt lopen, neem dan PC133.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Staat toch écht op de IBM site hoor. Om nu gelijk hier wéér een topic over te openen, die vorige was niet om niks dicht gegooid. Use google!

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.