Toon posts:

Waarom wordt er van een digitale foto zoveel afgesneden

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik digitale foto's laat afdrukken wordt er steeds 1 tot 1,5 cm van de foto afgesneden door de afdruk centrale.
Is dit normaal of lever ik ze verkeerd in.
De maat die ik inlever is 2272 x 1704 pixels en 1600 x 1200 pixels
De foto's moeten in het vormaat 10 x 15 centimeter afgedrukt worden.

Ik baal er erg van als ik half onthoofde mensen op de foto heb staan

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-02 10:16
Tja zoiets zou je dus aan de desbetreffende fotograaf moeten vragen...

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
anders zouden de foto's ingedrukt worden, reken maar uit 2272x1704 is niet dezelfde verhouding als 10x15

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

10 x 15 en 1600 x 1200 zijn nou eenmaal niet de zelfde verhoudingen: er moet dus altijd gekozen worden tussen het afsnijden van stukken foto of witte randen.

Een alternatief is gebruiken maken van de Sony printservice, daar kun je fotos op 11 x 15 afdrukken.

• _VpS_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04-2023
Quote van HEMA:
Bij het afdrukken wordt altijd het hele papierformaat benut. De uiteindelijke foto heeft altijd de verhouding 2:3 (bijvoorbeeld 10x15 cm). Als uw fotobestand niet aan de hoogte /breedteverhouding 2:3 voldoet, wordt er een uitsnede van het fotobestand afgedrukt. Vanuit het midden van de foto begint de printer zijn afdrukbereik te bepalen. De randen van de foto worden dan niet afgedrukt. Er valt dus een stukje van het beeld af.

(bb) || !(bb)

Verwijderd

Je kan er ook voor kiezen om zelf de foto's al met software bij te snijden tot het goede formaat.

Dit heeft als voordeel dat je zelf kan bepalen welk stukje je weglaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 20:02:
Je kan er ook voor kiezen om zelf de foto's al met software bij te snijden tot het goede formaat.

Dit heeft als voordeel dat je zelf kan bepalen welk stukje je weglaat.
Ja dat heb ik ook gedaan dan maak ik van een foto 2272 x 1704 een foto van 1800 x 1200, maar dan kan ik ze niet terrug zenden naar de Compact flash kaart.
Die accepteerd alleen wat de kamera aan kan 2272 x 1704 of 1600 x 1200.
Als ik ze via internet verstuur dan zal dat wel lukken dus?
Met de compact flash kaart kan ik zo langs de één uur service en heb ze gelijk maar die knipt ze dus iets af (goed vervelend) :(

• Royale de Luxe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 23:07

Royale de Luxe

The limit is out there

Waarom gebruik je niet gewoon ipv Pixels centimeters als je je foto's resized, dan heb je toch de goede maten 8)7

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het antwoord op al je afdrukvragen:

http://members.lycos.nl/fatfree/printfaq.php

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:34

Yucko

One clown to rule them all !

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 20:09:
[...]

Ja dat heb ik ook gedaan dan maak ik van een foto 2272 x 1704 een foto van 1800 x 1200, maar dan kan ik ze niet terrug zenden naar de Compact flash kaart.

Met de compact flash kaart kan ik zo langs de één uur service en heb ze gelijk maar die knipt ze dus iets af (goed vervelend) :(
Is dit echt zo? Lees/schrijf je dmv een kabel tussen PC - CAM, of gebruik je een memorycard reader op je USB? Als ik nl. mijn Compact flash aan mijn pc hang, dan kan ik elk bestand wat ik wil ernaar toe overblazen (tis nu eenmaal voor windows gewoon een verwisselbaar medium)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• RRX
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Royale de Luxe schreef op 25 april 2003 @ 20:14:
Waarom gebruik je niet gewoon ipv Pixels centimeters als je je foto's resized, dan heb je toch de goede maten 8)7
Omdat dan de verhouding niet meer klopt 8)7

mijn T.net systeemspecspagina

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 20:09:
[...]

gebruik gewoon een Card-reader, dan kun je via de explorer welk bestand dan ook naar je CF slepen.

Pas ook op met de software die bij je camara is geleverd: sommige software (zoals mijn Canon software) krijgt het zelf voor elkaar om nog een extra keer compressie toe te passen als je een foto naar de CF "terug zendt". Dat wil je dus echt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 26-04-2003 11:48 ]

Verwijderd

Kijk ook eens in de instellingen van de camera. Mijn Nikon Coolpix kan in 10x15 formaat kiekjes maken. Niks bijsnijden met photoshop of verrassingen als je je foto's ophaalt.

Verwijderd

Topicstarter
JaJoah schreef op 25 april 2003 @ 21:58:
[...]

Is dit echt zo? Lees/schrijf je dmv een kabel tussen PC - CAM, of gebruik je een memorycard reader op je USB? Als ik nl. mijn Compact flash aan mijn pc hang, dan kan ik elk bestand wat ik wil ernaar toe overblazen (tis nu eenmaal voor windows gewoon een verwisselbaar medium)
Dat is met die Canon S45 niet zo die kan alleen bestanden terug opslaan in zijn eigen formaat.
De kabel zit inderdaad tussen de pc en de cam.
Via een cardreader zou ik waarschijnlijk wel alle mogenlijke formaten kunnen terug zenden naar de compact flash.

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 26 april 2003 @ 11:47:
[...]

gebruik gewoon een Card-reader, dan kun je via de explorer welk bestand dan ook naar je CF slepen.

Pas ook op met de software die bij je camara is geleverd: sommige software (zoals mijn Canon software) krijgt het zelf voor elkaar om nog een extra keer compressie toe te passen als je een foto naar de CF "terug zendt". Dat wil je dus echt niet.
Ik gebruik geen cardreader, en de software is van canon zelf (zoombrowser ex)

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 12:58:
[...]

Ik gebruik geen cardreader, en de software is van canon zelf (zoombrowser ex)
daar zit dus het probleem. Een cardreader is niet zo duur, en je bent dan niet gedwongen om die canon software te gebruiken.

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 11:48

PanMan

Spun!

Bij mijn canon zat ook gewoon een driver om de cam onder windows gewoon als drive te zien. daar kan je ook gewoon andere typen files op zetten.
Ik gebruik zoombrowser dus nooit :).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Ik druk ze af bij Kruidvat. Daar hebben ze de policy dat ze elke pixel afdrukken. Als je dus digicamformaat aanlevert, dan krijg je foto's van 10x13. Vind ik op zich erg goed. Je kunt ook zelf stukjes afknippen op je bestanden en dan krijg je wel 10x15.

• Captain Pervert
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik vind het wel ideaal dat er sowieso een stuk wegvalt. Daardoor ben je vaak in staat de compositie te verbeteren en het hoofdonderwerp iets beter te plaatsen. Moet je natuurlijk wel zelf doen, dan kun je precies bepalen wat er weggaat

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
JaJoah schreef op 25 April 2003 @ 21:58:
[...]

Volgens mij ook :? met memory stick kan dat in ieder gevall wel!
Pagina: 1