Toon posts:

[A7V133] 2 DIMM's: beiden OK. Samen in bord: fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een A7V133, die opeens onstabiel aan het worden was. Alles wat crashen kan, crasht ook op die computer. Spellen vallen uit, MSN crashed, Win2k geeft blauwe schermen zonder opgav van een driver...

Nu ben ik het geheugen gaan testen. Er zitten 2 chips van 256 MB geheugen in. Hiervoor heb ik MemTest 86 gebruikt.

Beide chips zijn apart getest, in elke geheugenbank. Beide chips komen zonder problemen door de test heen.

Steek ik nu echter beide chips tegelijk in het mainboard, dan veroorzaakt MemTest vanaf 20% van test 6 vele fouten. Nou vraag ik me af hoe dit kan, omdat het bord altijd stabiel gelopen heeft, en sinds een tijde pas deze problemen heeft.

Dus, samenvattend:
1 chip erin: beide chips goed, in alle geheugenbanken
2 chips erin: fouten vanaf 20% van test 6. Verschillende chipvolgorden zijn getest.

Als ik er nu een nieuwe 512MB chip inzet.... wat is dan de kans dat er problemen blijven? Het ergert me wel dat dit bord altijd goed heeft gewerkt met deze chips, en dat ik er nu misschien twee geheugenchips uit moet gooien die wellicht goed zijn. Ik kan deze chips niet in een andere computer testen. (Ik heb geen andere PC die SDRAM op 133 MHz draait, alleen een P2 met PC66.)

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 12:19

3xNix

golfr in hart en nieren

Iets meer info over de reepjes aub
Merk/sticker/chip......... gooi maar vol met nummers. ;)
Kan zijn dat ze niet gelijk zijn kwa timings ofzo :?

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft toch anderhalf jaar goed goed gelopen?

Het zijn beide Apacer reepjes, met Infineon chips, rated CAS3 @ 150 MHz. Ze hebben altijd gelopen op CAS3 @ 133 MHz, zonder problemen. Nu werken ze wel apart, maar opeens niet meer samen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik heb de topictitle een heel kleine beetje aangepast: geheugenchips -> DIMM's. Geheugenchips zijn namelijk die kleine dingen die óp de DIMM zitten ;)

Heb je misschien met je BIOS lopen spelen onlangs?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 25 april 2003 @ 19:05:
Ik heb de topictitle een heel kleine beetje aangepast: geheugenchips -> DIMM's. Geheugenchips zijn namelijk die kleine dingen die óp de DIMM zitten ;)

Heb je misschien met je BIOS lopen spelen onlangs?
Nee. Er is totaal niets veranderd.

Voor deze testen stond alles op de standaard instellingen (SPD, 133 MHz, enz...), nu heb ik de timings op het traagst gezet. Het gaat ook steeds exact op hetzelfde punt fout: 20% van test 6. Ik hoef er zelfs de voorafgaande testen niet voor te draaien.

Wel heb ik gezien dat de ASUS A7V133 het IO-voltage standaard op 3.52 heeft staan. Deze heb ik met de bijbehorende jumpers teruggezet naar 3.30. Misschien worden de chips met dit weer te warm.

Ik heb wel gelezen om www.memtest.com dat er wel eens fouten optreden op Athlon systemen. Nu op dit moment, treden er wel fouten op met 2 chips, maar niet met 1. Ik denk dus dat er ook met 2 chips een foutloos resultaat gehaald moet kunnen worden. Dat heeft de computer altijd gehaald, behalve nu...

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 18:52:
Het heeft toch anderhalf jaar goed goed gelopen?

.
Maar `t kan toch ook kapot gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Gem1e schreef op 25 April 2003 @ 21:06:
[...]

Maar `t kan toch ook kapot gaan?
AARGH.

Als ik elke chip apart test, kunnen ze uren lopen in MemTest!

Het lijkt er dan niet op dat er een van de twee kapot is.

Het gaat alleen fout als ik ze samen in het bord steek, en ze hebben tijdenlang samen gelopen. Nu willen ze wel alleen, maar niet tegelijk. Om nu 256 MB te kopen en te gaan proberen welke chips samen lopen, vind ik te riskant. Dan laat ik die persoon liever 1x512 kopen en die 256 MB weggooien. (De winkel waar ik ga, vraagt maar 12 euro meer voor 512 MB dan voor 256 MB.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:19:
[...]Wel heb ik gezien dat de ASUS A7V133 het IO-voltage standaard op 3.52 heeft staan. Deze heb ik met de bijbehorende jumpers teruggezet naar 3.30. Misschien worden de chips met dit weer te warm.
Uhh ja. Zet die maar weer terug op wat standaard was ingesteld, want dat bepaalt de voedingsspanning van de geheugenchips.

Misschien helpt dat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 22:18:
[...]

Uhh ja. Zet die maar weer terug op wat standaard was ingesteld, want dat bepaalt de voedingsspanning van de geheugenchips.

Misschien helpt dat ;)
Al gedaan, en het helpt niet. De fabrieksstandaard IS 3.52, volgens de handleiding. Nu staat deze jumper op 3.30, en het voltage in het BIOS is nu 3.31. Dat is goed dus.

Het enige dat ik nu nog kan proberen is Bank Interleave uitzetten, al verwacht ik niet dat dit helpt.

Zou het kunnen dat de timings van de DIMM's door de tijd heen veranderen? Ik bedoel: is het mogelijk dat een van de DIMM's beduidend trager wordt, door slijtage of zo? Dat zou verklaren waarom ze wel apart goed lopen, maar niet samen: ze hebben dan een "synchroniseringsprobleem" of iets dergelijks.

Ik weet helemaal niet of het bovenstaande kan... ik ben maar wat aan het brainstormen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 23:05 ]

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 07:46

Emerge

Bifidus schmifidus

Hebben beide Dimm's chips aan beide kanten van het PCB of maar aan één kant?
Je kunt namelijk níet single-side én dual-side DIMMS met elkaar gebruiken.
Daarom zullen ze het apart van elkaar wel doen, maar allebei in hetzelfde systeem niet.

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

Verwijderd

Topicstarter
Emerge schreef op 25 April 2003 @ 23:16:
Hebben beide Dimm's chips aan beide kanten van het PCB of maar aan één kant?
Je kunt namelijk níet single-side én dual-side DIMMS met elkaar gebruiken.
Daarom zullen ze het apart van elkaar wel doen, maar allebei in hetzelfde systeem niet.
Volgens mij leest hier echt bijna niemand hè.

DEZE TWEE DIMM'S HEBBEN 1,5 JAAR SAMEN GELOPEN!

En ja, het zijn beide dubbelzijdige 256 MB modules. Ze zijn van hetzelfde merk, en hebben dezelfde ratings, en dezelfde specificaties. Eerst is 1x256 gekocht, en 3 maanden daarna de 2de 256 MB DIMM.

Sorry hoor, maar ik WEET wanneer twee DIMM's incompatible kunnen zijn. Ik vraag me alleen af waarom ze nu opeens, na 1,5 jaar, niet meer samenwerken, terwijl apart wel nog steeds goed functioneren.

Ik heb de eigenaar aangeraden een 512 MB module te kopen, en dan te gaan testen of een van deze twee DIMM's met die nieuwe module wil samenwerken, voor een totaal van 768 MB.

Als ik er alles kan inzetten voor een totaal van 1 GB, zonder fouten, dan vreet ik een bezem... Misschien kan ik de nieuwe 512 MB module combineren met willekeurig één van de twee oudere modules, terwijl het dan fout gaat als ik de nieuwe + beide oude ga gebruiken.

De PC loopt nu echter stabiel met één DIMM (1 uur MemTest, extended tests). Hopelijk blijft dat zo, want de nieuwe module kan ik pas volgende week woensdag halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 15:29 ]

Pagina: 1