Toon posts:

[RANT] SL45i & De staat van de GSM-wereld.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[mods: mot dit wel hier? :)]

Waarom is er nog nooit iemand in opstand gekomen tegen de abominabele kwaliteit van mobiele telefoons op de markt? Accepteren we allemaal gewoon dat we iets kopen voor rond de 400 euro, en dat dat over 1.5 jaar kapot gaat?

Ik kan er met m'n pet niet bij.

Mijn SL45i doet sinds een tijdje raar. De bovenste set knoppen begint niet te functioneren, tenzij je een olifant hebt die op de knopjes gaat zitten. Ik was een van de eersten in Nederland die dat toestelletje hadden, heb er toen ong 600 gulden (FL, niet EUR) voor betaald, inclusief een abonnement bij KPN.

600 gulden. Dat is niet mis. Dan verwacht je dat je iets in huis haalt wat het LANGER uit houd dan ongeveer anderhalf jaar. Toch? Helaas zijn de geldgeile prairyhonden van Siemens niet van plan kwaliteit te leveren maar geld te vangen.

Nouja, stel je voor dat het inderdaad zo is dat er gewoon wat vuil tussen die toetsjes is gekomen. Heel vervelend, kan gebeuren. Dan moet je dat vuil laten weghalen en is er niets meer aan de hand. Toch? Goed, op naar de winkel.

- Hallo meneer, wat kan ik voor U doen?
Mijn mobieltje doet gek, ik kan deze knopjes niet gebruiken.
- Ah, een SL45i, ja, dan ligt 't vast aan het 'padje' eronder
- Hoe lang heeft U de telefoon al?
Ongeveer 1.5 jaar, ik weet het niet exact.
- Oh. En U had geen verzekering gekocht?
Nee, geen verzekering
- Hmm, we kunnen hem laten opsturen, dan bent U minimaal 20 euro
- onderzoekskosten kwijt, en al naar gelang het toestel open moet
- komen de kosten al gauw op nog 80 euro voor de reparatie
Bedankt meneer, ik weet genoeg.

Minimaal HONDERD EURO om STOF onder toetsjes vandaan te halen. 40 euro alleen voor het KIJKEN naar het toestel.

Ben ik de enige die dit ABSURD vind?
Stel ik me aan?
Zijn wij Nederlanders echt zo geil op polyfone ringtones, cameraatjes en andere frutsels dat we vergeten dat 400 euro eigenlijk wel heel erg veel geld is?

Waar ik dus gewoon mee zit is dat ik 600 gulden heb uitgegeven aan een stuk PLASTIC wat na een jaar al niet meer in staat is te bellen, terwijl dat eigenlijk de primaire functie van 't ding is, en reparatie ervan mij zo weer tegen de 200 gulden gaat kosten. En ik heb bij mijn weten niets geks met het ding gedaan. In een broekzak zitten moet ie toch tegen kunnen, zou je denken? Of wordt ik geacht een lucht en waterdicht beschermzakje te kopen?

Zijn hier geen ombudsman-achtige instanties voor? Instanties die in de gaten houden of de kwaliteit van wat er geleverd wordt wel overeen komt met de prijs die ervoor gevraagd wordt?

Goed. Ik stop met zeuren. Heeft iemand een duidelijke beschrijving over hoe je een SL45i openbreekt? Die "steek hier een schroevendraaier en beweeg hem zachtjes naar beneden" methode werkt niet met mijn SL45i. Iemand anders nog ieeën?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

SambalBij

We're all MAD here

Hoewel veel fabrikanten anders doen vermoeden, heb je voor zover ik weet in nederland wettelijk bepaald in ieder geval 2 jaar garantie!!

Er staat ook ergens in de wet iets dat de fabrikant ervoor moet zorgen dat een product gedurende de te verwachten levensduur (wat bijv. bij een wasmachine ofzo zomaar 5 jaar of langer kan zijn) goed functioneert, en eventuele defecten dient te verhelpen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar er staat vast ergens op een papiertje wat ik ooit heb ondertekent dat ik akkoord ben gegaan met 1 jaar garantie ofzo. "Had je maar een verzekering moeten afsluiten" klonk ook al uit de stem van de verkoper toen ik zei dat ik geen verzekering had.

Ik vind 't werkelijk beschamend. Ik zit wat rond te neuzen op GoT verder, en lees alleen maar ramp-verhalen over 4x per jaar je GSM voor 2 maanden weg, etc. En iedereen zegt 'mja, klote is dat... nix aan te doen'. :|

Verwijderd

Ik heb de SL45 ook al 2 jaar en ben er HEEL tevreden over. Vind dat de verkoper gelijk heeft met de uitspraak "had je je maar moeten verzekeren"
Ik had dus wel zo'n verzekering, het telefoontje begon na een jaar gek te doen, dus ben ik terug gegaan naar de winkel. Hebben ze het telefoontje opgestuurd en een week later kreeg ik een Nieuwe sl45i terug.

Goede service fijn telefoontje.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 16:01:
Ik heb de SL45 ook al 2 jaar en ben er HEEL tevreden over. Vind dat de verkoper gelijk heeft met de uitspraak "had je je maar moeten verzekeren"
Dus jij vindt het normaal dat je voor gewone garantie moet betalen?

Kijk eens op www.staiksterk.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het niet normaal dat een telefoon van 600 gulden na een jaar al kapot gaat! *DAAR* gaat het me voornamelijk om.. En dat iedereen dat maar normaal vind...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 15:12 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 22:21

Wallie

Herr

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 15:12:
Ik vind het niet normaal dat een telefoon van 600 gulden na een jaar al kapot gaat! *DAAR* gaat het me voornamelijk om.. En dat iedereen dat maar normaal vind...
Nee, ik vind het ook niet normaal... standaard wat ze vaak in een telefoonzaak zeggen als je met een defect aankomt na de garantieperiode is "koop maar een nieuwe, reperatie is toch zo duur..." :r

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 16:01:
Vind dat de verkoper gelijk heeft met de uitspraak "had je je maar moeten verzekeren"
Ach je kunt vinden wat je wilt, maar het slaat nergens op. Een mobiele telefoon hoort langer te functioneren dan een jaartje, dus slaat het nergens op dat je je moet verzekeren, als je niet met lege handen wilt staan als het apparaat er na 366 dagen mee stopt.

Verwijderd

mijn 3 jaar oude nokia 3210 doet het lekker nog steeds :p

• emfect
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb al 2 Siemens toestellen gehad en allemaal gaven ze binnen 1 jaar de geest.
Gelukkig zorg ik dus dat ik nooit een cent betaal voor die krengen en tegen de tijd dat ze het begeven kan ik meestal m'n abbo alweer verlengen en krijg ik weer gratis een nieuwe mee.

Verwijderd

Ik heb zelf een S40 gehad. Deze is 8 keer terug geweest. Nu was de garantie 7 maanden voorbij en moest ik gaan betalen voor de reparatie. Hier ging ik niet mee akkoord, heb ik twee keer afgesproken met de Bel Company dat ik niet hoefte te betallen. Toen ik uiteindelijk belde naar de Bel Company om te kijken waar mijn toestel was, bleek dat ik wel moest betallen. Ik werdt er zo moe van dat ik mijn toestel niet had, dat ik uiteindelijk besloten heb om de 20 euro reparatie kosten te betalen.

En volgens Siemens is de levensduur 2 jaar.
Ik heb nu gelukkig als 1 1/2 jaar een Duitse Motorola V66 en deze doet het nog steeds perfect en wel goede garantievoorwaarden.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, mijn 8210 was na 1 jaar ook al vrij gaar, en na 1.5 jaar echt helemaal naar de knoppen. Geen goed bereik, geluid viel uit, scherm viel uit, erg beschadigd, batt vervangen enzovoorts. Maar ik zeg eerlijk dat ik er totaal niet voorzichtig mee om ga en ik klaag er dus ook niet over. Ik denk dat dit voor veel mensen opgaat.
Ik heb nu een 6610 gekocht icm 2 jaar abo, ik hoop dat ik dit na 1.5jaar kan verlengen en zo een nieuwe tel kan regelen want ik ben bang dat ie het geen 2 jaar uithoudt.

Maar als je er voorzichtig mee omgaat denk ik dat ze toch wel redelijk lang meegaan. Niet zo langs als een tv/stereo natuurlijk, maar toch. :)

Verwijderd

Tja, ik ben heel tevreden over mijn m35i. ok batterij is klote, maar mag ook wel na 3 jaar ofzo. Maar dat telefoontje heeft zoveel aanvaringen met beton overleefd...

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik ben het wel met je eens dat het belachelijk is dat je om het jaar een nieuwe telefoon moet. Maar aan de andere kant bieden de operators (KPN, T-Mobile enz) natuurlijk ook die mogelijkheid. Ik koop zelf ook altijd vrij dure toestellen bij mijn abbo en daarom verzeker ik ze ook altijd, maar de meeste mensen zien nog steeds niet in dat een telefoon duur is zonder abbo.
Het valt mij trouwens op dat niet alleen telefoons maar tegenwoordig alle producten minder lang meegaan als "vroeger". (2e DVD speler binnen twee jaar, nieuwe versterker)... Maar dat komt volgens mij ook omdat fabrikanten zo goedkoop mogelijk producten op de markt willen brengen en dan gewoon minder kwaliteit leveren.
Wat betreft jouw siemens, je moet er ook rekening mee houden dat je je telefoon dagelijks gebruik en dat er dan ook stof in kan komen, aan de andere kant had siemens hier ook rekening mee kunnen houden ;)
Ik zou gewoon dit verhaal ook naar Siemens sturen en waarschijnlijk helpen ze je gratis of tegen minimale kosten.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Aikon schreef op 26 april 2003 @ 17:30:
Maar ik zeg eerlijk dat ik er totaal niet voorzichtig mee om ga en ik klaag er dus ook niet over. Ik denk dat dit voor veel mensen opgaat.
De meeste mensen gaan anders met hun telefoon om dan met een ander apparaat van een vergelijkbare waarde. Ze krijgen een telefoon gratis bij een abonnement en beseffen niet dat zo'n telefoon los €400 kost.

Ook vinden veel mensen reparaties of bijvoorbeeld nieuwe batterijen veel te duur. Als een batterij bijvoorbeeld €50 kost, vinden mensen dat schandalig, omdat dat meer is dan de kosten voor een nieuw toestel (na een jaar, met contractverlenging). Dat een batterij na een jaar al versleten is wordt niet begrepen. Maar ze hebben wel hun telefoon dag en nacht aan staan.
Maar een li-ion batterij voor een digitale camera is vaak net zo duur, en dan is het opeens wél een normaal bedrag. Dat komt doordat mensen wel het volle bedrag voor hun camera hebben betaald. En natuurlijk gaat zo'n batterij langer mee, wie heeft zijn camera nu dag en nacht aan staan?

Kortom, veel mensen verwachten bij een telefoon die (bijna) gratis is geweest, dat ook reparaties gratis zijn. Dat telefoons het eeuwige leven hebben, ondanks veelvuldig, niet altijd even zorgvuldig, gebruik. Dat onderhoud maar voor rekening moet komen van de dealer. En dat je er niet zuinig op hoeft te zijn, zoals op een (digitale) camera of pda, of walk-, disc- of mp3man omdat telefoons toch gratis zijn.

Ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn telefoons. Nog nooit is er een kapot gegaan. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat er nooit telefoons kapot kunnen gaan, maar wel dat er ook telefoons zijn die drie, vier jaar meegaan.
En nu gebruik ik mijn telefoon veel intensiever dan vroeger. Drie jaar zal mijn huidige telefoon niet halen, maar gelukkig kan ik zodra de garantie is verlopen weer gratis een nieuwe telefoon halen met contractsverlenging. Vroeger toen ik elke dag mijn discman meesleepte in de trein moest ik ook elk jaar een nieuwe kopen. Ook al wist ik dat zo'n apparaat ook wel tien jaar mee zou kunnen gaan. Maar wat je gebruikt slijt nou eenmaal.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Archie_T schreef op 26 April 2003 @ 17:56:
Het valt mij trouwens op dat niet alleen telefoons maar tegenwoordig alle producten minder lang meegaan als "vroeger". (2e DVD speler binnen twee jaar, nieuwe versterker)... Maar dat komt volgens mij ook omdat fabrikanten zo goedkoop mogelijk producten op de markt willen brengen en dan gewoon minder kwaliteit leveren.
Fabrikanten willen ook geen product wat 4 jaar meegaat. Ze willen dat je na 2 jaar een product koopt met nét die 4 of 5 extra nieuwe functies.
In '86 is de CD-speler geïntroduceerd, en die heeft toch zeker tot '98 gewoon gewerkt. Nu is er een jaar of 5 DVD, maar de opvolger (Blu-Ray) staat al praktisch voor de deur.
Wat ik wil zeggen: De techniek gaat te snel voor de consument, waardoor de fabrikanten de nieuwe techniek opdringen door de producten een kortere levensduur te geven :?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 23:02:
Wat ik wil zeggen: De techniek gaat te snel voor de consument, waardoor de fabrikanten de nieuwe techniek opdringen door de producten een kortere levensduur te geven :?
Dat klopt, maar het is ook een wisselwerking. Vroeger gingen apparaten langer mee. De vervangingskosten waren veel hoger dan reparatiekosten. Mensen kochten geen nieuwe tv als de oude kapot ging, ze lieten hem repareren.
En er zijn blijkbaar genoeg mensen die wel de nieuwe mogelijkheden van de techniek willen. Bij mobiele telefoons gaan die ontwikkelingen wel erg snel, maar de providers maken het ook voor bijna iedereen mogelijk om ze bij te houden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1