copieeren gehuurd spel illegaal ?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
Beste GoT'ers,

Als je bij de bieb of videotheek een pc-spel huurt, is het dan illegaal als je deze copieert ? Je hebt in ieder geval een copy van het orginele spel :p

Gr.

Kevin

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Lijkt me geen probleem, als je de kopie ook maar weer vernietigt zodra je het spel hebt teruggebracht :P

• Signs
LOL :D

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Signs schreef op 25 april 2003 @ 15:16:
Beste GoT'ers,

Als je bij de bieb of videotheek een pc-spel huurt, is het dan illegaal als je deze copieert ? Je hebt in ieder geval een copy van het orginele spel :p

Gr.

Kevin
Als je iets huurt, is het niet jou eigendom, dus je maakt dan officieel een back-up VOOR de bieb, omdat de back-up bij het orgineel hoord. Kortom, zo'n copy is dus niet legaal. :)

Ey!! Macarena \o/

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
wat denk je zelf?

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:08
Signs schreef op 25 april 2003 @ 15:16:
Je hebt in ieder geval een copy van het orginele spel :p
Vind je zelf nou niet dat dit een beetje onzin is? Als je vriend een spel heeft en je maakt dus een kopie van het origineel, dan mag het toch ook niet?
Je bent gemachtigd om voor een bepaalde tijd een spel te lenen van de bibliotheek, daarna moet je 'm gewoon weer terug brengen zonder dat je er iets mee hebt gedaan. Kopieren is een kopie maken en eigenlijk moet elke versie anders zijn, dus qua keycode etcetera.

The devil is in the details.

• danslo
  • Laatst online: 18:48
Zoiets heet Copyright!

• Signs
Yup ik vindt het ook onzin...maar met de tegenwoordige tijd weten sommige mensen niet of het nu wel of niet illegaal is. Net zoals de NO-CD cracks..de een zegt dat het illegaal is en de anderd zegt van niet

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

m0nk

16-09-2003 15.15

prrt soz

[ Voor 92% gewijzigd door m0nk op 25-04-2003 15:23 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:48

m0nk

16-09-2003 15.15

|:( en ook nog in verkeerd forum ook... sorry hoor...
Maar het lijkt me duidelijk dat dit NIET legaal is

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

De bieb heeft het gebruiksrecht van de eigenaar van het spel gekocht, om het spel uit te mogen lenen (net zoals bijvoorbeeld een videotheek). Op het moment dat jij het spel huurt wordt er een tijdspanne afgesproken. Binnen die tijdspanne 'verhuurt' de bieb het GEBRUIKSRECHT om het spel te spelen aan jou. Is de tijdspanne verlopen vervalt je gebruiksrecht, en ben je dus illegaal bezig. In principe is het langer houden van het spel dan afgesproken dus al illegaal, daarom hangen er boetes aan vast, ook al was er niemand anders die het spel in die tijd wilde huren.

• danslo
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 15:36:
De bieb heeft het gebruiksrecht van de eigenaar van het spel gekocht, om het spel uit te mogen lenen (net zoals bijvoorbeeld een videotheek). Op het moment dat jij het spel huurt wordt er een tijdspanne afgesproken. Binnen die tijdspanne 'verhuurt' de bieb het GEBRUIKSRECHT om het spel te spelen aan jou. Is de tijdspanne verlopen vervalt je gebruiksrecht, en ben je dus illegaal bezig. In principe is het langer houden van het spel dan afgesproken dus al illegaal, daarom hangen er boetes aan vast, ook al was er niemand anders die het spel in die tijd wilde huren.
Dus als ik het goed begrijp kan je het spel kopieeren als je hem geleent hebt, maar de kopie moet vernietigt worden als je het spel weer moet terugbrengen?

Zo.. ben ik ook wat wijzer :)

Verwijderd

FairFox schreef op 25 april 2003 @ 15:38:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan je het spel kopieeren als je hem geleent hebt, maar de kopie moet vernietigt worden als je het spel weer moet terugbrengen?

Zo.. ben ik ook wat wijzer :)
In principe is dat inderdaad niet illegaal...en als je naar de toestand van veel video's/dvd's/games van de bieb kijkt zou dat niet eens een slecht idee zijn :D dan blijven ze misschien wat langer 'houdbaar'

Verwijderd

Als je het gebruiksrecht hebt van dat spel ben je nog niet de eigenaar, pas als je het zelf gekocht of gekregen hebt mag je er een kopie voor persoonlijk gebruik van maken.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, want je hebt slechts voor de rechten betaald om ze te lenen dus kopieren is inderdaad illegaal.

• danslo
KaAzKoP schreef op 25 April 2003 @ 15:41:
Nee, want je hebt slechts voor de rechten betaald om ze te lenen dus kopieren is inderdaad illegaal.
ow.. dus het is dus toch legaal :)

mwah.. kben toch niet van plan om 1 van deze dagen naar de bieb of videotheek te gaan.. ik weet genoeg oplossingen om iets in handen te krijgen (al zijn ze niet legaal)

• Signs
Thnx voor de info! Topic mag gesloten worden

Verwijderd

Ja, je mag er gebruik van maken, maar je bent niet de rechtmatige eigenaar van het product, je hebt er niet voor betaald en de eigenaarsrechten zijn ook niet aan je overhandigt dus het maken van een kopie is dus gewoon legaal.

Als het spel van jou was zou je er 1 kopie van mogen maken voor persoonlijk gebruik :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 20:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

soms wordt het maken van een zgn 'backup' wel toegestaan, maar over het algemeen komt het er op neer dat je, zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de eigenaar van het te kopieren materiaal, nooit een kopie mag maken. In dat geval is het namelijk een ongeautoriseerde kopie en dus in strijd met het wet van het auteursrecht.

Over NoCD-patches: dit is een beetje een grijs gebied. Als je een NoCD-patch toepast op een legale versie (zodat je niet iedere keer de cd in je cdrom drive hoeft te doen ;) ), zou ik er persoonlijk geen bezwaren tegen hebben. Als je een NoCD-patch echter gaat gebruiken om zo geen legale versie te hoeven aanschaffen, of om een kopie werkend te krijgen, ben je in mijn ogen fout bezig.

(nu kan er weer een discussie komen over de prijzen van software, en over het feit dat als veel mensen kopieren, er uiteindelijk minder patches uitgebracht zullen worden door lage verkoop e.d., maar een dergelijke discussie is al zo vaak gevoerd hier, en is hier ook niet echt ontopic)

Launching containers into space

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik zeg het niet zo vaak (meer) maar zullen we hier maar over ophouden en er een slotje aan hangen?? Lijkt me wel duidelijk zo ... :z

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Signs
is goed ing._buttje

Verwijderd

Lol topic :+ Een beetje van een laag IQ. Het is niet van jouw dus is het illegaal als je het gaat kopieren. Zie bovenstaande reply's. ;)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
Is dat op de manier van "the right to make a copy" of "not the right to make a copy" :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
is het ook illegaal om eerst een spel te kopen, deze kopieren (incl. serial), weer terug brengen naar de winkel (probleem: 'spel doet het niet') en geld terug te krijgen? :P

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-01 18:59
:o

zie m'n icon.

[ Voor 9% gewijzigd door FragNeck op 25-04-2003 16:15 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

Verwijderd

Mwha het is geen verkeerde topic opzich het is gewoon een vraag. Alleen niet een hele slimme (bedachtzame) vraag. En hij heeft netjes antwoord gekregen van de medetweakers. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 16:17 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
achja.. 'slechte' replies valt ook wel weer mee.. volgens mij zijn er best wel mensen die denken dat het kopieren van bieb-spellen wel mag :o Weten ze door dit topic ook weer hoe het precies zat. Ik heb zelfs wel es iemand gehoord die dacht dat het kopieren van spellen uit de winkel (zie mijn vorige reply) wel mocht.... je hebt immers een legale serial en er voor betaald :o

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 25-04-2003 16:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 15:41:
Als je het gebruiksrecht hebt van dat spel ben je nog niet de eigenaar, pas als je het zelf gekocht of gekregen hebt mag je er een kopie voor persoonlijk gebruik van maken.
Van spellen ben je nooit eigenaar, je koopt het gebruiksrecht, geen eigendomsrecht (zie de zin "this game remains intellectual property of <bedrijf>". Net zoals dat het ombouwen van de PS2 illegaal is, je bent niet eigenaar van het apparaat, je betaald het recht om het apparaat te gebruiken. Aanpassingen aan het apparaat die het doel hebben, of het gevolg hebben, dat de beveiliging omzeild wordt zijn illegaal.

De Nederlandse wetgeving staat, in het geval van software, de eigenaar van het gebruiksrecht toe om 1 kopie te maken voor eigen gebruik. Dit verschilt per land! Dat de eigenaars van de software zelf dat liever niet hebben is duidelijk, maar ze kunnen nu eenmaal geen voorwaarden creeren die in strijd zijn met de wetgeving van het land.

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Heeft weinig nut om hier verder over te discussiëren
Kopie van een orgineel is sowiezo illegaal...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.