Toon posts:

[kde/gnome] prullebak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik vind niets zo irritant dan iets verwijderen en dit vervolgens nog een keer te doen omdat deze in een prullebak zit...

Ik draai hier slack9 met dropline gnome en kde3.2.1a(geloof ik) maar ik krijg ze er hier maar niet uit.

De .trash folder verwijderen bied ook geen uitkomst om dit weg te halen.

Heb al lopen zoeken maar met google kom ik alleen maar uit op topics waar ze roepen "gooi dit in de trashbin etc..) find hier heeft me ook geen goeds gedaan. En de help functies van kde heb ik het ook niet kunnen vinden..

Wil dus eigenlijk gewoon die kl*te prullebak weghebben... Weet iemand hier toevallig een oplossing voor?

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

ik heb weleens iemand gezien met een shortcut naar /dev/null op z'n desktop, das ook een idee

Verwijderd

Topicstarter
tja.... maar daarmee heb ik nog steeds dat ding op me desktop :)

Verwijderd

Nautilus: Edit -> Preferences, dan 'Behavior'. Bij 'Trash' kun je hier aangeven dat je een 'delete' command wil die niet de trash gebruikt.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt het proberen door via Control Center => Desktop => Paths de optie "Trash path" naar /dev/null te zetten...ik denk dat dat wel zou moeten werken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op 25 April 2003 @ 13:45:
Je kunt het proberen door via Control Center => Desktop => Paths de optie "Trash path" naar /dev/null te zetten...ik denk dat dat wel zou moeten werken :).
hmzz... Goed idee ja :) Ook misschien een optie om het hele icoontje te verwijderen?

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Gooi je icoontje gewoon naar /dev/null :P

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

FoxMan schreef op 25 April 2003 @ 13:56:
Gooi je icoontje gewoon naar /dev/null :P
Bij mijn weten maakt KDE dat ding automatisch aan, dus dat gaat niet werken.

Een optie waarvan ik niet zeker weet of die gedocumenteerd is en waarvan ik ook niet zeker weet of het werkt, maar die de moeite van het proberen waard is. In $KDEDIR/share/applnk/Settings/Desktop staat het bestand filetrash.desktop met daarin een optie 'Hidden'. Als je daar 'Hidden=true' van maakt, dan verdwijnt dat icoontje misschien. Het zou echter ook kunnen dat dit op de trash-optie in het rechtermuisknop-menu slaat, dat weet ik (en Google) niet zeker :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
thx :) ik ga het vanmiddag direct proberen

• FoxMan
odysseus schreef op 25 april 2003 @ 14:42:
[...]

Bij mijn weten maakt KDE dat ding automatisch aan, dus dat gaat niet werken.

Een optie waarvan ik niet zeker weet of die gedocumenteerd is en waarvan ik ook niet zeker weet of het werkt, maar die de moeite van het proberen waard is. In $KDEDIR/share/applnk/Settings/Desktop staat het bestand filetrash.desktop met daarin een optie 'Hidden'. Als je daar 'Hidden=true' van maakt, dan verdwijnt dat icoontje misschien. Het zou echter ook kunnen dat dit op de trash-optie in het rechtermuisknop-menu slaat, dat weet ik (en Google) niet zeker :).
Ik neem aan dat je die ook gewoon weg kunt gooien? (misschien ook nog even kijken in je home-dir, ik gebruik zelf GNOME en die plaatst dat soort dingen ook in de home-dir)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 13:10:
Dag mensen,

Ik vind niets zo irritant dan iets verwijderen en dit vervolgens nog een keer te doen omdat deze in een prullebak zit...

Ik draai hier slack9 met dropline gnome en kde3.2.1a(geloof ik) maar ik krijg ze er hier maar niet uit.

De .trash folder verwijderen bied ook geen uitkomst om dit weg te halen.

Heb al lopen zoeken maar met google kom ik alleen maar uit op topics waar ze roepen "gooi dit in de trashbin etc..) find hier heeft me ook geen goeds gedaan. En de help functies van kde heb ik het ook niet kunnen vinden..

Wil dus eigenlijk gewoon die kl*te prullebak weghebben... Weet iemand hier toevallig een oplossing voor?
hm Ik heb hier Gentoo met KDE 3.1. Het verwijderen doe ik gewoon met Shift-Del.
Werkt prima.

[ Voor 2% gewijzigd door BoAC op 25-04-2003 14:56 . Reden: Type-fout :( ]

Verwijderd

Topicstarter
FoxMan schreef op 25 april 2003 @ 14:47:
[...]

Ik neem aan dat je die ook gewoon weg kunt gooien? (misschien ook nog even kijken in je home-dir, ik gebruik zelf GNOME en die plaatst dat soort dingen ook in de home-dir)
Dus als ik in de home(gnome) dir grep naar trash... kan ik deze gewoon removen? ag.. proberen kan geen kwaad.. ik hernaam hem dalijk wel even.

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 25 april 2003 @ 14:54:
[...]

hm Ik heb hier Gentoo met KDE 3.1. Het verwijderen doe ik gewoon met Shift-Del.
Werkt prima.
Tja... Ik wil gewoon bij Del ze weg hebben... en de Prullebak zelf natuurlijk. Ik vind niet dat ik een extra icoon + een extra toets moet hebben/gebruiken om bestanden te kunnen verwijderen.

Verwijderd

jakko01, als je naar meerdere mensen wilt replyen, doe dat dan in 1 post. Anders kunnen we nog wel eens het idee krijgen dat je het topic aan het kicken bent...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 15:06 ]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 14:57:
[...]

Dus als ik in de home(gnome) dir grep naar trash... kan ik deze gewoon removen? ag.. proberen kan geen kwaad.. ik hernaam hem dalijk wel even.
KDE zet dat ding standaard in ~/Desktop/Trash, dus daar zou je in principe die directory kunnen verwijderen. Je schiet er alleen weinig mee op, want zoals gezegd maakt KDE die directory standaard weer aan als hij weg blijkt te zijn. Daar is wel een vrij simpele oplossing voor, als je de broncode van KDE tot je beschikking hebt. Je vindt in kdebase/libkonq/konq_operations.cc rond regel 218 (in CVS, kan in 3.1 een beetje anders zijn) de volgende regels:
code:
1
2
if ( !QFile::exists( trashPath ) )
            KStandardDirs::makeDir( QFile::encodeName( trashPath ) );

Als je die tweede regel vervangt door '{};' en dan die trash-directory verwijdert, dan is het probleem ook opgelost :).

• FoxMan
Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 14:57:
[...]

Ik denk niet dat dat werkt bij gnome, ik neem tenminste aan dat je Trash weer terug wordt gezet nadat je opnieuw inlogt. Maar bij gnome kun je sowieso instellen dat je je Trash wilt disablen, met GConf bij Key-Name: /desktop/gnome/url-handlers/trash/enabled

Verwijderd

Topicstarter
r3b00t: sorry voor het editen, dit was niet mijn bedoeling.

odysseus: ik probeer wel eerst even je andere optie, anders moet ik KDE opnieuw gaan compileren... iets waar er vast wel wat fout gaat.

Foxman: thx, die optie had ik in gnome nog niet gezien. (zit vaker in kde)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 14:59:
[...]

Tja... Ik wil gewoon bij Del ze weg hebben... en de Prullebak zelf natuurlijk. Ik vind niet dat ik een extra icoon + een extra toets moet hebben/gebruiken om bestanden te kunnen verwijderen.
Oke het is maar wat je handig vindt. In Windows is het namelijk ook zo dus...

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 25 April 2003 @ 15:20:
[...]

Oke het is maar wat je handig vindt. In Windows is het namelijk ook zo dus...
Ben geen windows fan maar in windows kan ik wel bij de prullebak instellen dat ik hem niet wil gebruiken en direct weg gaat, en met een tooltje als tweakui zorgen dat ik hem niiet meer ziet ;)

maargoed ben nu thuis dus ga het even proberen:

KDE manier geprobeert en het lukt niet :'(
"file:/dev/null is een bestand, terwijl er een map werd verwacht"

maar even verandert in /tmp maar netjes is het niet :'( even gnome proberen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 17:15 ]

Verwijderd

nog een idee voor KDE3: (ook niet getest)

het trashpad instellen naar een dot-dir in je homedir, bijv. ~/.kdetrash/

Daar gaat dan alles naar toe (werkt ook meteen de undo functie).

En dan gewoon een scriptje maken dat bij het uitloggen alle files uit ~/.kdetrash/ verwijdert.

Verwijderd

Topicstarter
tja... zie daar het nut niet van in... Waar die nu naar verwijst is ook een directory die ik ik met een scriptje bij het uitloggen kan leegmaken

Verwijderd

ja maar als je hem uit je ~/Desktop dir haalt en als dot-dir in je homedir gooit, _zie_ je hem niet meer op he bureaublad :-)

Verwijderd

Topicstarter
Je ziet hem dan wel, je kan de dir gewoon removen maar die prullebak blijft bestaan

Verwijderd

De proef op de som genomen: Rechts klikken->Bureaublad instellen->Paden. Prullebak van '/home/blaat/Desktop/Trash' veranderen in '/home/blaat/.kdetrash', OK klikken, en het prullenbak icoon verdwijnt van het bureaublad.

Welke KDE draai jij?

Verwijderd

Topicstarter
hmzz.. vaag.. thx!

Ik had hem een paar dagen geleden ook verandert in /tmp en die staat ook niet op me desktop, daar bleef hij gewoon staan.. nouja het werkt thx!!

Verwijderd

Met KDE 3.1.1 kan het iig net als in MS Windows:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dystopia/delete.png

Snel, safe, en simpel. Hij gooit 'm dan door de 'shredder'. Aangezien dat langer duurt, neem ik aan dat-ie de data overschrijft ipv. simpelweg te unlinken...
Pagina: 1