Wat voor boxen / versterker / setup in een zaal

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 16:17

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Ik ben in opdracht van de muziekvereniging op zoek naar een geluidsinstallatie voor bij ons in de repetitie, concert zaal :9~ !
De zaal is ongeveer 25 bij 40 meters.
Hij zal vooral gebruikt worden voor aankondiging en presentatie en achtergrond muziek!
Heel af en toe eens een feestje maar echt knallen hoeft t niet vanwege geluidsoverlast! :9

We hebben al een mooie cd-speler staan eneen draadloze microfoon!
Dus ik ben op zoek naar een boxenset, versterker en, misschien vergeet ik iets!?
Het budget is niet zo ruim, misschien als het niet anders kan kan er wat geschoven worden maar voorlopig staat het op zo'n 600 - 750 euro :| ....

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kijk eens naar het merk DAP, die maken niet het allerbeste spul, maar wel met een prima prijs/kwaliteits verhouding. Bij een dergelijke zaal zou ik kiezen voor een vierhoeksopstelling dus in elke hoek een speaker. Helaas is het budget per speaker dan zo laag dat je alleen maar prulspul kan kopen, 2 betere speakers lijkt me dan verstandiger. Je zou kunnen kijken naar 2x de K112 en als je de merkjes gelijk wilt houden een Dap Mission 800 bijvoorbeeld. Als je goed zoekt (pssst newline) kun je dit voor in totaal 700 aanschaffen. De 50 euro die je over hebt kun je gebruiken om kabels van te kopen, als je die al niet hebt.

Met deze set gaat het al redelijk hard voor achtergrondmuziek, maar als jullie later nog willen uitbreiden kun je er nog gewoon 2 speakers bij kopen en alsnog de vierhoeksopstelling realiseren. Hierdoor zal het totale geluidsniveau niet zo heel veel toenemen (=niet teveel geluidsoverlast ;)) maar zal het wel overal in de zaal ongeveer even hard klinken. Een volle zaal dempt nogal, dus het volume zal met slechts 2 speakers relatief erg hoog moeten om achterin ook nog wat te horen.

Een andere oplossing is natuurlijk het warmer stoken van de ruimte -> mensen trekken minder kleren aan en dempen dus minder >:) maar dat lijkt me een niet zo practisch idee

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Eneventueel versterker? Weet je toevallig een winkel ergens in Limburg?

• MM
  • Niet online

MM

Owja vergeten te zeggen "mission 800" is de naam van een versterker :) Zoek eens voor de gein in mijn vorige stukje op de tekst "pssst" en zet vervolgens www. voor het volgende woord, een streepje tussen de w en de l en tenslotte .nl erachter ;) Zo ongeveer de goedkoopste online shop (afhalen kan ook geloof ik) die ik ken met een hele goede service. De site heeft ook een redelijk goedbezocht forum waar ze je mischien nog wel beter kunnen helpen als hier, omdat je toch al een beetje in de PA richting neigt met je toepassing.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d4117.jpg
amplifier 2 x 375 watt / 4 ohm

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/d3551.jpg

12 inch full range speaker (April Actie)

Specifications:

12" 2-way fullrange
1x12" LF driver, 1x1" HF compression driver
Frequency resp. 55Hz-19kHz
SPL (1W/1M) 100dB 1w/1m
Power Handling 300W/rms 500W/peak
Nom. impedance 8Ω
Diversity (HxV) 65º x 65º
Crossover freq. 1.500Hz
HxWxD (mm) 590x430x315
Weight (Kg) 18
monitor stand (included)

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/21435.jpg
3-poots, tot 35kg belastbaar

Totaal 845 euro's

Ziet er interessant uit!

Maar, wil ik hier een microfoon, cd-speler en eventueel een cassettedeck op aan sluiten dan moet ik dus nog een mixer? hebben....??

[ Voor 12% gewijzigd door Super_Grover op 25-04-2003 14:30 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ja, dan hoef je ook niet steeds aan de knopjes op de amp te draaien, deze zet je in een keer goed en dan kan je 'em ergens wegstoppen (wel goed geventileerd natuurlijk). Volume kan je dan via je mixer regelen. Zoek gewoon iets lekker goedkoops, klinkt mischien een een beetje crux maar je gaat er toch niet op dj'en dus de faders hoeven het niet 100.000 keer te doen. Geen battle mixer/DJ mixer of iets dergelijks kopen, gewoon een 4 kanaals mixertje.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Is deze iets?
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/pmx1100.jpg
Gemini PMX-1100

19" Full Size Stereo Preamp DJ Mixer

4 Stereo channels w/bass & treble E.Q.
3 Phono/Line convertible inputs
2 Mic
Removable RAIL-GLIDE Fader
Cue w/cue/pgm pan control
Master and Recorder Outputs
Weight: 6kg

Prijs: 129 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Super_Grover op 25-04-2003 17:24 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik denk dat het, gezien je budget en de toepassing, een goede keuze is. Er zit zelfs nog een eenvoudige bass/treble equalizer op en een VU meter. Ik denk niet dat je kunt verwachten dat dit super hufterproof is, maar als je aso's een beetje uit de buurt houdt zal 'ie niet snel kapot gaan ;)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Een vierhoeksopstelling in een zaal van 25x40m?

Voor zover ik weet, ga je dan slechte sound krijgen als je bv. ergens op 1/3 tussen voor en achter staat... Je gaat dan namelijk de voorste én de achterste speakers gaan horen, en wel met een looptijdverschil. Hierdoor kan het gebeuren dat je bv. de hoge tonen van de voorste speakers hoort, en de bas van de achterste speakers, waardoor die dus niet meer samen gaan lopen :)

Naar mijn mening is het dus beter om enkel speakers vooraan te plaatsen. Voor een zaal van 25x40 is dat op het randje nog te doen...

Ik denk dat je best es de mening van een echte "pro" vraagt, iemand die professioneel met dat soort dingen bezig is...

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Voor diegene die geinteresseerd zijn in de uiteindelijk keuze kunnen het hier bebkijken:

http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=2190
:)
Pagina: 1