Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Verwijderd
Verwijderd
Je draden kunnen mischien wel te dun zijn, dan is de weestand te hoog en zullen je draden warm worden.
Als je voeding te warm word is het mischien tijd voor een nieuwe.
Het enige dat je zou kunnen merken (maar waarschijnlijk alleen door te meten, niet door te voelen) is dat het verloren vermogen in de kabel wat hoger is.
Die weerstand in de draden zal wel meevallen, het is een enermax.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Verwijderd
en het maakt eigelijk heel weinig uit, dat koper geleid bij welke voeding dan ook meer als voldoende om alle dingen in je computer te voorzien van stroom. Zelf heb ik 3 HD en 3 CD-rom en nog 3 fans geloof ik via 1 kabel (4 draden!!) lopen.
Hij bedoelt daar waarschijnlijk mee, omdat ie een enermax heeft, dus niet te dunne draden heeft (wat misschien no-name voedingen wel eens willen hebben?)Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 15:52:
maakt enermax betere koper draden dan?
en het maakt eigelijk heel weinig uit, dat koper geleid bij welke voeding dan ook meer als voldoende om alle dingen in je computer te voorzien van stroom. Zelf heb ik 3 HD en 3 CD-rom en nog 3 fans geloof ik via 1 kabel (4 draden!!) lopen.
Gokje
Verwijderd
enermax maakt die koperdraden echt niet zelf en die zijn echt niet van uitzonderlijke kwaliteit hoor. Hoogstwaarschijnlijk zitten er zelf exact dezelfde kabels in als in menig no-name voeding.
Verwijderd
Wat valt hierop te zien
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 18:13 ]
Verwijderd
Moet je heel veel stroom gebruiken en heel dun koperdraad.
10A door een enkel telefoondraadje wordt pas handwarm.
Die voeding ziet er wel ubergeil uit
Verwijderd
Ik had de vraag verkeerd gelezenVerwijderd schreef op 25 april 2003 @ 18:12:
[...]
Wat valt hierop te zienJa, een voeding
, i know
, maar wat wil je hiermee zeggen
Verwijderd
Hehe... een motor van 24 volt die zo'n 70 Ampere (wist ik veelVerwijderd schreef op 25 April 2003 @ 18:38:
Wel eens geprobeerd om een koperdraad heet te stoken door er een elektrische stroom doorheen te sturen?
Moet je heel veel stroom gebruiken en heel dun koperdraad.
10A door een enkel telefoondraadje wordt pas handwarm.
Denk je dit nu werkelijk? Dus die dikke draden in mijn huis zijn voor de lol ofzo? Ik heb installatietechniek gedaan en weet uit ervaring dat dit onzin is.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Verwijderd
Warmte krijg je pas door vermogen......AlainS schreef op 26 april 2003 @ 18:14:
[...]
offtopic:
Denk je dit nu werkelijk? Dus die dikke draden in mijn huis zijn voor de lol ofzo? Ik heb installatietechniek gedaan en weet uit ervaring dat dit onzin is.
Niet door de hoeveelheid ampere bij mijn weten
en de spanning over de draad is evenredig met de stroom door de draad en de weerstand van de draad. Aangezien de weerstand van een draad (bij lage frequenties) constant is, is het vermogen dus evenredig met de stroom in het kwadraad.
[ Voor 70% gewijzigd door Alain op 26-04-2003 19:02 ]
Verwijderd
Ligt eraan hoeveel spanning er op die draad staat.Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 18:31:
en ampere staat niet evenredig aan vermogen?
Spanning x Ampere lijkt mij nog steeds het vermogen......
Als jij heeel weing spanning hebt en heel veel ampere dan heb je nog steeds niet veel vermogen......
maar gaan beetje offtopic zo.
Verwijderd
- De weerstand/warmtewissel vind plaats in 1 draad, die daardoor warmer wordt (verwaarloosbaar ivm PC apparaten - uitgezonderd Peltiers etc en bij kortere draadlengte dan 60cm).
- De hoeveelheid storing (oa. schakelfrequentie van de geschakelde voeding) die door de draad uitgezonden wordt (verwaarloosbaar bij voedingen die voldoen aan de norm).
- De hoeveelheid storing die opgevangen wordt bij langere draadlengtes en loops (verwaarloosbaar indien kwaliteitscomponenten - bijvoorbeeld: géén hassiebassie fanregelaar, Enermax PWM verstelbare fans, chipuitstraling van moederbord, slechte afgeschermde ATA/IDE kabels of ondoordacht ingebouwde zenders zoals voor ToBo/Muis of draadloze netwerken).
Verwijderd
Probeer het en je weet het....AlainS schreef op 26 April 2003 @ 18:14:
[...]
offtopic:
Moet je wel zorgen dat de spanning over de belasting staat en dat de spanning die over de draad staat enkel het gevolg is van de weerstand van die draad en de stroom erdoor.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 19:15 ]
en anders ruik je t vanzelf
Verwijderd
Wat bijna iedereen vergeet is:
- dat de installatiedraden zitten in afgesloten ruimte zonder ventilatie in de muur
- het gaat om lange draadlengtes vanaf meterkast t/m verste aansluitpunt
- 16A een installatieveiligheidsnorm (NEN1010) is en geen maximum wat de draad aankan (zie: Nederlands Normalisatie Instituut (NEN))
- In NEN1010 zitten marges ivm kortsluiting, lange duurbelasting, veroudering/corrosie, falende situaties (worst-case scenario) etc.
- Voor installaties wordt 2,5€mm VD-draad gebruikt voor live (bruin), neutral (blauw) en aarde (groen/geel) - voor schakeldraden (zwart) wordt 1,5mm VD-draad gebruikt álleen indien het laagvermogen apparaten gaat (in een woning meestal alleen voor de verlichting).
- 16A x 230V = 3680 Watt en niet te vergelijken is met een PC geschakelde voeding van 550 Watt piek: 2,39 A @ 230V (12V:36A=432W) voorbeeld: Enermax EG651P-VE FMA
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 19:53 ]
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 19:12:
[...]
Probeer het en je weet het....
Moet je wel zorgen dat de spanning over de belasting edit: en de draad staat en dat de spanning die over de draad staat enkel het gevolg is van de weerstand van die draad en de stroom erdoor.
Het blijft offtopic, maar dit is (bij lage frequenties) altijd zo.
Verwijderd
egmm stroom x spanning = vermogenAlainS schreef op 26 april 2003 @ 18:34:
Het vermogen is evenredig met de stroom in het kwadraad, nog erger dus!!!
edit:
en de spanning over de draad is evenredig met de stroom door de draad en de weerstand van de draad. Aangezien de weerstand van een draad (bij lage frequenties) constant is, is het vermogen dus evenredig met de stroom in het kwadraad.
Nog erger. In theorie als je 10.000 volt door dat draadje zou sturen met 0,01 ampere...(100 wat) Zou het draadje niet warm worden. OF het echt zo is. geen idee.
Stroom maakt de draad warm als het goed is, spanning niet.
Formule die ik me nog herinner van school:
RxA=Lx(row teken?)
dus weerstand x opppervlak = lengte x row. Al hoewel ik niet de waarde van koper weet iig.
Maar wat jullie met deze formule moeten. geen idee. Kwam zomaar ff in me op
en als het compleet fout is.. Niet te veel flame. Mijn elektro diploma is ook al 2 jaar oud met een 5 voor elektro praktijk en een 5 voor theorie
Verwijderd
> Formule die ik me nog herinner van school:
> RxA=Lx(row teken?)
> dus weerstand x opppervlak = lengte x row.
> Alhoewel ik niet de waarde van koper weet iig.
Bereken de weerstand bij kamertemperatuur van een 2 m lang stuk koperdraad dat een diameter van 1 mm heeft. Doe hetzelfde voor staal.
De weerstand is recht evenredig met de lengte en omgekeerd evenredig met de oppervlakte van de draad.
Formule elektrische weerstand R = r .l / A
R = weerstand (eenheid ohm W )
r = rho = soortelijke weerstand (hier bij kamertemperatuur)
l = lengte van de draad (eenheid cm, m, …)
A = oppervlakte doorsnede draad (eenheid cm², m², …)
a) koperdraad :
r cu 20°C = 1,69.10-6W .cm
l = 2 m = 200 cm
A = diameter 1 mm
oppervlakte cirkel = straal x straal x P = r x r x 3,14 = 0,5 mm x 0,5 mm x 3,14
= 0,25 mm² x 3,14 = 0,785 mm² = 0,00785 cm²
Antwoord: R = 1,69.10-6W .cm x 200cm / 0,00785 cm² = 0,043 W
b) staal Þ ijzer
r fe20°C = 10,70.10-6W .cm
l = 2 m = 200 cm
A = diameter 1 mm = 0,00785 cm²
Antwoord: R = 10,7.10-6 W .cm x 200 cm / 0,00785 cm² = 0,272 W
http://users.pandora.be/ruben606/samenvattingen.htm
Kortom, voor de voeding maakt het niks uit, mits je de draden niet gaat vervangen voor nóg dunnere draden...
Hoe zet je het vermogen over op de draad?
Er zitten op die plaatsen stekkers, en die kunnen weleens problemen geven als je er teveel stroom doorheen jaagt. Zeker als je een gare stekker gebruikt kun je daar problemen mee krijgen.
AFAIK zijn de pc-voeding stekkers prima, maar als je een elcheapo hebt die slecht contact maakt, zou je daar waarschijnlijk het eerst problemen krijgen.
Verwijderd
ik weet werkelijk niet wat jij probeert te vertellen, maar wil je wel zo beleefd zijn om mijn replies niet aan te passen?AlainS schreef op 26 April 2003 @ 19:41:
[...]
offtopic:
Het blijft offtopic, maar dit is (bij lage frequenties) altijd zo.
Dat doe ik nameljk zelf wel als dat nodig zou zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 18:06 ]
Dat de voeding warmer was komt achterafgezien omdat de lucht zo droog was
En inderdaad als je wilt weten hoeveel vermogen je stroomdraden opnemen (en omzetten in warmte) dan doe je dat zo:
R = V / I
P = V * I = I2 * R
koper: Rsoortelijk = 17 x 10-9Ωm
Dus als je een voedingsdraad hebt van koper met een lengte van 50 cm en een diameter van 1mm2 dan is de weerstand
R = 17 x 10-9 * 0.5 / 1 x 10-6 = 8 x 10-3Ω
Dus bij 10 Ampere verlies je 0.8Watt in de draad.
Dit topic is gesloten.
![]()