Toon posts:

[fstab/quota] verschillende quota's op verschillende dirs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de gebruikers op het hier bestaande systeem een beetje te enthousiast de server (FreeBSD 4.7) aan het volstorten zijn ben ik aan het proberen om verschillende userquota's te realiseren.

Er is een nieuwe kernel gecompileerd met quota-support, in rc.conf zijn de nodige wijzigingen aangebracht, dus ik hoef alleen nog even de quota's toe te voegen. Helaas valt dat vies tegen.

Ik heb een filesystem gemount als /data. In /data zijn verschillende (door samba gesharede) directories ondergebracht. Zo bestaan er onder andere
/data/home, /data/public, /data/blaat en nog een aantal andere.

Voor iedere aparte directory wil ik een aparte quota instellen. Zo mag een gebruiker 5 GB in z'n home zetten, maar slechts 1 GB op public, en blaat moet bijvoorbeeld weer onbeperkt worden.

Om dit te realiseren heb ik in eerste instantie mijn /etc/fstab aangepast:

code:
1
/dev/da0s1h   /data    ufs     rw,userquota   2       2

met edquota -u dennis kan dan de quota opgegeven worden. Hierin wordt echter alleen de /data opgegeven. Als ik hierin /data/home e.d. toevoeg worden deze niet opgeslagen.

Volgens mij is de oplossing dat in /etc/fstab alle dirs apart worden gemount. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
/dev/da0s1h   /data        ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1a   /data/home     ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1b   /data/public     ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1c   /data/blaat      ufs     rw            2       2

hiervoor heb ik met /dev/MAKEDEV de nieuwe device aangemaakt. Echter dan kan de server niet meer rebooten omdat de filesystems corrupt zijn.

Ik heb nu een aantal methoden ontdekt waarop het niet werkt, maar heb nog nergens de methode kunnen vinden waarop het wel werkt. Is er iemand die me uit de brand kan helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 11:31 . Reden: layout ]

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08
Overlappende quotas/mountpoints vindt het systeem blijkbaar niet zo fijn.
Wat gebeurt er als /dev/da0s1h niet op /data gemount wordt, maar bijvoorbeeld op /data2?
Kun je dan wel voor al die partities een quota opgeven?

Verwijderd

Normaal gesproken worden quota's per user (of groep) per filesysteem geregeld. In de root van het filesysteem wordt de quotainfo opgeslagen.

Om weer even een voorbeeld te gebruiken:
code:
1
2
3
4
/dev/da0s1h   /data            ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1a   /data/home       ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1b   /data/public     ufs     rw,userquota  2       2
/dev/da1s1c   /data/blaat      ufs     rw            2       2
Als gebruikers niet kunnen schrijven in /data zelf dan staat de userquota daar dus voor jan met de korte achternaam. De in /data gebruikte quota-informatie wordt alleen gebruikt op /dev/da0s1h.

Maar dit is wel de manier om verschillende quota op verschillende directories te regelen. Om precies te zijn bestaan er dus geen directory gebaseerde quota, alleen maar filesysteem gebaseerde.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

_nethack

We're all MAD here

Ik weet niet of dit onder FreeBSD ook zo werkt, maar onder linux kun je met de bind optie van mount een deel van een directorytree ergens anders mounten.

Zo zou je bijv. een /data kunnen hebben met daarin de dirs home en public.
Je kunt die dan bijv. afzonderlijk onder /data2 mounten met 'mount /data/home /data2/home -o bind ; mount /data/public /data2/public -o bind'
Ik weet echter niet of dit bij freebsd ook kan, en ook niet of quota's zich daar wat van aantrekken. afaik gaan quota per filesystem en niet per directory.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties.

Op dit moment kan ik niet bij die PC om eea te proberen, maar zal er snel mee gaan experimenteren.