Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
zou best kunnen, alleen is dan de vraag, hoe los je dat op met dat iedereen een beetje info heeft over de te downloaden files... en wat doe je als er iemand bijkomtHans schreef op 25 april 2003 @ 11:30:
is peer to peer niet per definitie zonder server? (ff vraagje tussendoor)
oftewel: Hoe werkt dat algoritme dat er achter zit
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Verwijderd
Lijkt mij ook dat P2P per definitie zonder server is.is peer to peer niet per definitie zonder server?
Ik denk dat je dat moet zien als een gelinkte lijst waar een node tussenkomt. Uitwisseling van file info kan ik zo gauw even niks op vinden, maar wat je wilt lijkt veel op wat GNUtella doet. En GNUTella en het protocol erachter is open-source, dus daar valt vast iets over te vinden. Succes!ConQuestador schreef op 25 april 2003 @ 11:34:
[...]
zou best kunnen, alleen is dan de vraag, hoe los je dat op met dat iedereen een beetje info heeft over de te downloaden files... en wat doe je als er iemand bijkomt
oftewel: Hoe werkt dat algoritme dat er achter zit
Hier vangen http://www.jxta.org/
[ Voor 40% gewijzigd door Glimi op 25-04-2003 11:48 ]
ja dat is heel fijn, maar daar is ook al heel veel gedaan, dus dan valt er veel minder te proggen. Dat vind die leraar vast wel goed (NOT dus).... het is juist de bedoeling dat we zelf iets maken die de andere clients vind, en vervolgens files sharedGlimi schreef op 25 April 2003 @ 11:47:
RMI, dus java neem ik aan?
Hier vangen http://www.jxta.org/Wordt ook gelinkt op de productpage van java.sun.com, dus is een serieus pakket
Om op de TS terug te komen. Is dat uitvogelen juist niet het doel van de opdracht? Je zult iig een afweging moeten maken in hoeverre je je lijst of het zoeken verspreid.
Laat je elke client zoekopdrachten ontvangen, uitvoeren en doorsturen(de zoekopdracht) naar andere hem bekende clients en de resultaten hiervan terug sturen naar de aanvrager, dan heb je geen problemen met afgesloten clients (die reageren niet) maar dan zou het kunnen zijn dat een client een hele berg zoekopdrachten gaat krijgen (en moet relayen) Verder moet je bij deze oplossing er op letten dat een zoekopdracht niet tussen twee of meer clients de hele tijd heen en weer wordt gestuurd.
Aan de andere kant kun je er voor zorgen dat je DB wordt verspreid. Maar dan kom je juist weer met dat probleem dat je weggevallen clients moet filteren uit deze lijst. De meest ideale oplossing ligt waarschijnlijk ergens in het midden...
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
/off-topic
vraag me ineens af waarom je een p2p-prog moet schrijven...leeraar die het zwarte poad op wil?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dat klopt.Janoz schreef op 25 April 2003 @ 12:04:
sig2dat is afaik alleen een soort methode om een bestand uniek identificeerbaar te maken en heeft verder weinig met het p2p zelf te maken, maar ik kan het natuurlijk mis hebben..
Rustacean
Verwijderd
Nee, Elke client is per definitie ook server.Hans schreef op 25 april 2003 @ 11:30:
is peer to peer niet per definitie zonder server? (ff vraagje tussendoor)
Elke client is een deelnemer in het P2P netwerk (zeg, een node)
Je kunt nodes onderverdelen in twee groepen, nl: nodes die 24/7 draaien en nodes die dynamisch zijn. Op basis hiervan zou je lokaal een configuratiebestandje kunnen bijhouden met nodes en de bijbehorende prioriteiten, immers de kans dat een 24/7 node on-line is, is vele malen groter dan dat een dynamische node on-line is.
Nu heb je alleen een probleem als je voor de eerste keer je P2P client gebruikt. Immers je hebt nog geen nodes.
#1 Een broadcast uitvoeren, met het verzoek om reactie van andere P2P clients.
#2 Eenmalig een node ergens vandaan halen (bijvoorbeeld van een website of via mond-op-mond reclame). En de nodes stromen vanzelf binnen.
Voorbeelden: Gnutella, Freenet
Verwijderd
Een broadcast over het internet wordt toch wel een beetje moeilijk.Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 13:36:
[...]
#1 Een broadcast uitvoeren, met het verzoek om reactie van andere P2P clients.
#2 Eenmalig een node ergens vandaan halen (bijvoorbeeld van een website of via mond-op-mond reclame). En de nodes stromen vanzelf binnen.
Voorbeelden: Gnutella, Freenet
maar ik denk dat je aan een manier moet denken zoals, eMule. één malig een node cq. een lijst met nodes. daarna database op de nodes zelf bijhouden, en elkaar updaten.
Verwijderd
Dit lijkt mij ook niet echt 100% P2P, immers je hebt een centrale server. Een soort Napster variant. Dus als die centrale server eruit ligt, dan ligt het hele P2P netwerk plat!ConQuestador schreef op 25 April 2003 @ 11:26:
Wij moeten voor het vak Netwerken een p2p programma schrijven zonder server.
Nouja, er is wel een server, maar die zegt alleen welke gebruikers er zijn, met welke ip.
Ja, so what? Ik zie het probleem niet. Elke client houd alleen zijn eigen gesharede files bij in een lijstje/database. Andere clients weten hier dus niets van. Tenzij ze natuurlijk een lijstje hiervan opvragen of een 'search' uitvoeren.De database van de bestanden moet dan verdeeld zijn over de clients. Op zich is dit heel mooi op te lossen met RMI, alleen is het probleem, wat als er een client bij komt of weggaat, dan moet de database van de gesharde files bij de clients weer geupdate worden.
Of je laat (zoals bij Napster) alle gesharede bestandsnamen uploaden naar de centrale server, maar dat ondermijnt weer het P2P concept.
Of je begrijpt niet hoe P2P werkt of je legt het verkeerd uit.
Is er een standaard protocol voor die zoiets beschrijft ?? heeft iemand een voorbeeld,
Verwijderd
Lokaal natuurlijk, elke P2P client heeft deze optie wel in zich. Een simpele methode om mogelijk nodes te kunnen ontdekken.Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 13:47:
[...]
Een broadcast over het internet wordt toch wel een beetje moeilijk.
Dat zeg ik gammamaar ik denk dat je aan een manier moet denken zoals, eMule. één malig een node cq. een lijst met nodes. daarna database op de nodes zelf bijhouden, en elkaar updaten.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 13:52 . Reden: gamma ]
Als begeleidende informatie kregen wij volgende documentatie:
http://users.pandora.be/jozef.henckens/p2p.pdf
Het documentje beschrijft de Napster en de Gnutella manier van werken.
Hopelijk heb je er iets aan...
succes!
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Verwijderd
Dat weet ik, en daarom zeg ik het juist ook. Hij wil geen server (kern van p2p) dus zal ieder bestand identificeerbaar moeten zijn. Door die unieke code van sig2dat kan op alle computers gezocht worden waar een bepaald bestand zich bevind. En dus los je het hele probleem van een centrale database in 1 keer op, mits je een goede zoekfunctie schrijft. Zit je alleen nog met het ergens bijhouden van welke computers wel en niet meedoen binnen het netwerk, maar dat moet met een eenvoudige probe op bepaalde TCP/IP poorten wel op te lossen zijn lijkt me (gewoon vast poortnummer ergens hoog in de 10000 pakken)Janoz schreef op 25 april 2003 @ 12:04:
sig2dat is afaik alleen een soort methode om een bestand uniek identificeerbaar te maken en heeft verder weinig met het p2p zelf te maken, maar ik kan het natuurlijk mis hebben..
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
http://www.good-stuff.co.uk/useful/portfull.php
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Verwijderd
http://www.microsoft.com/...line/apr01_peertopeer.asp
Het is zelfs in het nederlands
hahahaha jij hebt wel lol he, nee natuurlijk niet. Wij hebben luie leraren, die zeggen van: bedenk maar een opdracht, laat m keuren en voor die uit.Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 20:35:
Heb je hier geen les over gekregen? Lijkt me dat je toch wel één en ander aan basiskennis hebt, als studentBlijkt iig niet echt..
en les in zulk soort protocollen?? nee duuhh, daar zijn ze te lui voor, dat mogen we zelf uitzoeken op internet
Verwijderd
Dus je hebt de opdracht zelf bedacht? Lijkt me dan voor de volgende keer handiger als je eerst gaat kijken of er informatie over beschikbaar is en niet eerst de opdracht bedenkenConQuestador schreef op 27 April 2003 @ 13:57:
[...]
hahahaha jij hebt wel lol he, nee natuurlijk niet. Wij hebben luie leraren, die zeggen van: bedenk maar een opdracht, laat m keuren en voor die uit.
en les in zulk soort protocollen?? nee duuhh, daar zijn ze te lui voor, dat mogen we zelf uitzoeken op internet