Fileserver vraagje

Pagina: 1
Acties:

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 11:46
Bij mij op het werk wordt momenteel alles nog met de hand geinstalleerd.

Dit vind ik niet makkelijk en aangezien dat ik moet meedenken met het systeembeheer en dergelijke kwam ik op het volgende idee:

Er zijn nog enkele oude pc's over (p100 en dergelijke) Op 1 van deze pc's die ik dan volprop met zoveel geheugen als mogenlijk en een paar harde schijven van 20Gb (of meer ligt eraan hoeveel software eris)
Hierop Linux te zetten en Samba draaien.
En Samba alleen gebruiken om de files te sharen.

Gaat dit installeren dan heeeeel veel bandbreedte kosten op ons toch alniet te snelle netwerk en kan ik dit bijvoorbeeld oplossen door er 2 netwerkkaartjes in te zetten oid?

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
En wat schiet je daar dan mee op? Dat je de CD er niet meer in hoeft te doen? Je zult nog steeds met de hand moeten instaleren, toch? Alleen dan vanaf het netwerk.

Je kan beter het instaleren automatiseren (ghost, unattended) en dat dan op CD-branden. Of dat op het netwerk zetten natuurlijk, maar dat vreet bandbreedte. Kan wel als er verder niemand bezig is. ('s nachts?) maar anders vertraagt het verschrikkelijk.

Leven is meervoud van lef

• McMiGHtY
Mhhhh...heb je gelijk in. Alleen momenteel hebben niet alle pc's een cdrom. De nieuwe wel, maar ben hier ook niet zo'n voorstander van aangezien de win98 nogal heel erg open staan en mensen dus nogal wat zelf kunnen doen. Je wilt niet weten wat ik allemaal tegenkom.

Ghosts zijn een goed idee moet ik zeggen omdat er namelijk momenteel nog geen standaard PC's zijn :r Bestaat er trouwens een ghost-server die onder Linux werkt of zullen we daar dan toch maar een nt bakkie van maken?

• Loesje
Als je geen cd-rom stations hebt is via het netwerk instaleren ideaal, ja. Heb je genoeg HD-ruimte op die server kan je ook zoveel images maken als je wilt, voor verschillende configuraties. Is altijd sneller dan 'hd eruit, instaleren, hd erin'
Tenzij je tegelijkertijd meerdere machines wilt instaleren heb je geen ghost-server nodig. Je hebt alleen een het image nodig. Dat kan dus gewoon op een linux/samba server.
Je kan kijken of je een unattended installatie kan bouwen voor win98, maar dat kost wel een hoop tijd, maar werkt wel voor verschillende configuraties.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor automatische softwaredistributie is iets als ZEN for desktops ideaal... (en Microsoft heeft ook wel zoiets geloof ik)

Alles kun je automatisch laten installeren. Een complete image kan, maar ook gewoon losse programma's, of updates, enz enz.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 22 november 2000 12:59 schreef Onno het volgende:
Voor automatische softwaredistributie is iets als ZEN for desktops ideaal... (en Microsoft heeft ook wel zoiets geloof ik)

Alles kun je automatisch laten installeren. Een complete image kan, maar ook gewoon losse programma's, of updates, enz enz.
De Microsoft oplossing heet SMS (System Management Server) Kun je trouwens meer mee dan alleen software distribueren. Voor volledige install is dit niet te doen. maar wel voor pakketen installen.

• Onno
  • Niet online
Kun je trouwens meer mee dan alleen software distribueren.
Dat mag ik hopen ja, anders is het wel een erg zwakjes alternatief voor ZEN. ;)

• Loesje
Hahaha...

Deze vraag komt steeds weer terug, en elke keer dat ik erop antwoord, komt Onno weer met ZEN aanzetten. Volkomen terecht, overigens. Want ZEN is ontegenzeggelijk het beste software-distrubutie-pakket. (zeker ZEN 3 met MS-Installer-support, oftwel: vervangt de MS-Installer) Maar het heeft een nadeel: (voor sommigen) het draait onder Netware.
Mocht je nou een nieuw systeem opzetten, zou ik zowiezo voor Netware kiezen, en ZEN is daar nog eens een reden bij. Maar in dit geval lijkt het me niet echt handig. Ik denk dat het om zo'n 10/20 pc's gaat, zodat er iedere week ongeveer een pc geinstalleerd moet worden. Om daar nou ZEN voor te kopen... Ja, het is wel mooi...

En het ging (geloof ik) ook om het OS.
Mooiste oplossing: unattended win98+novell client+zen, en dan ZEN-nen.

Maar is dat een optie? Netware-server neerzetten en ook overal een netware-client?

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 16:31
Ik denk dat het om zo'n 10/20 pc's gaat, zodat er iedere week ongeveer een pc geinstalleerd moet worden.
Ik zou eerst wat doen aan de stabiliteit van de client en het systeembeheer beter inrichten, voordat je de symptomen gaat bestrijden. Waar ik nu zit zijn er circa 2500 win95 machines, en het aantal herinstallaties per week zal hooguit 10 zijn.

• Onno
  • Niet online
Maar het heeft een nadeel: (voor sommigen) het draait onder Netware.
...en Windows NT en Windows 2000.
En het ging (geloof ik) ook om het OS.
Dat kan ZEN ook hoor. :)

• Loesje
Maximaal 1, dan. Het was slechts om aan te tonen dat ZEN geen zin heeft in dit geval. Ik heb geen idee hoe vaak ze daar herinstaleren.

Hier gebruiken we herinstaleren ook om zooi van gebruikers die zelf dingen instaleren te verwijderen. De computers zijn vrij toegankelijk en hebben internet-toegang en je wilt niet weten hoeveel zooi er dan op gezet word. Als je toch alles makkelijk herinstalleert, (ZEN) gebruik je het ook om zooi te wissen.
(maar nou halen we de situatie bij mij en bij de vraagsteller door elkaar)

• Loesje
Op woensdag 22 november 2000 13:49 schreef Onno het volgende:
...en Windows NT en Windows 2000.
Nou vertel je me toch iets nieuws. Even je link gecheckt, en het staat er echt. Wel novell eDirectory nodig, maar dat is niet zo'n probleem...
Ze blijven me verbazen bij Novell.

En OS-instaleren kan ook? Dan wil je me daar vast wel even mee op weg helpen. Die optie heb ik nog niet gevonden...

• afterburn
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Software Requirements
Server
NetWare 4.11 or above (NetWare 5.x contains ZENworks Starter Pack 2.0, which does not include the full functionality of ZENworks for Desktops 3)
Windows 2000 or Windows NT 4 (both with NDS eDirectory)
Workstations
Windows 2000, Windows NT 4.0, or Windows 95/98
Novell Client for Windows NT/2000 or Novell Client for Windows 95/98
ZENworks Client software on each participating workstation

en:

Automatically Install Operating Systems Across Your Enterprise with Imaging Technology
The ZENworks for Desktops imaging solution targets a different segment than traditional imaging software. Most imaging solutions are used by technicians to back up and restore a single system. Such solutions require hands-on interaction with the system being imaged.

The approach ZENworks takes to imaging is very different. ZENworks provides a centrally controlled imaging solution that allows administrators to selectively re-image any system throughout the enterprise from a single, central console. This makes the ZENworks imaging solution particularly adept at handling operating system migrations, restoring desktop workstations, and performing remote restoration of computer classrooms and laboratories.

Beter lezen ;)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Loesje
Ja, ok. Het staat er...

Maar: Hoe doe ik het?

Is het soms iets dat alleen in ZEN 3 zit? Dat heb ik pas een week draaien, en dan vind ik het wel. Als het al in ZEN 2 zat kan iemand me op weg helpen waar ik moet zoeken?

Of is het een apart aan te schaffen optie?

• Onno
  • Niet online
Nee hoor, zit gewoon standaard bij ZEN3. En idd nog niet in versie 2.

Enne... hoe het moet? Daar bestaat www.novell.com/documentation voor. Om preciezer te zijn: deze pagina.

• Loesje
thnx

• McMiGHtY
Mhmmm..volgens mij verwaterd het een beetje maar erg veel bruikbare info komt er wel uit. tenks daarvoor.

• McMiGHtY
Eeuhmm...even over dat ZEN enzo..we gaan juist helemaal af van Novell. En om nu met een oplossing te komen die weer teruggrijpt op Novell lijkt me niet een oplossing.

Zal nog even iets meer informatie geven hoeveel software e.d. we installeren:

Complete machines komt haast nooit voor...wat wel vaak gebeurd is dat er bepaalde programma's geinstalleerd moeten worden.

Het is dan altijd een gekloot met welke cdrom het nu ook al weer was..en of de pc nu wel of niet een cdrom heeft.

Ik wil het makkelijker maken voor ons. Alle Officedingen in een Dir..(ja office97/2000 en Corel shit door elkaar heen, is leuk)
Drivers en dergelijke gegroepeerd bijheen.

Zodat ze makkelijk te vinden zijn. En de lanverbinding die er nu ligt is snel genoeg, en word binnenkort alleen maar sneller als er glasvezel komt.

Unateded setups zijn niet aan de orde. We hebben momenteel maar +-15 users op de hoofdlokatie dus...en de buitenlokaties zijn nog niet eens gekoppeld

Verwijderd

- Razwer -

Dan is linux met Samba wel handing als je geen geld hebt voor nt4 met CAL's.
Maargoed, Samba heb je niet 1,2,3 draaien (ik kan het weten, ik ben er sinds zeer kort mee bezig).
Maargoed, misschien ken je wel iemand die linux goed kent, of je kent zelf Samba wel goed.
Ik zou een ouwe kut pc neerzetten, en samba de boel laten sharen.
dat is de meest goedkope, praktische oplossing. (Ik weet waar ik over lul, ben MCSE).
:D

• Onno
  • Niet online
we gaan juist helemaal af van Novell. En om nu met een oplossing te komen die weer teruggrijpt op Novell lijkt me niet een oplossing.
Van een produkt (bijv. NetWare) afstappen kan ik nog begrijpen, maar alle produkten van een bedrijf in de ban de doen vind ik wat onlogisch eerlijk gezegd. :?
Pagina: 1