Toon posts:

Welk OS? 2K(as) of 2K3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn baas vind het leuk om een nieuwe server op de zaak neer te zetten. Er staat nu een leuk Dell server systeem beneden, en ik ben de pineut om het zaakje met de MCSE boekjes in me handjes te gaan installeren.

Echter ben ik nog niet helemaal uit over het OS, vandaar dat ik even jullie mening vraag. De server moet het volgende 'kunnen':

- WEB server (met Dataaccess (iis plugin) / SQL / PhP(indien mogelijk) / ASP)
(lijkt mij gewoon standaard IIS server met een PhP en SQL plugin) (hoofdzakelijk voor test-doeleinden, hij is niet vanaf internet benaderbaar, dus securety is niet belangrijk)
- FTP server (intern)
- Fileserver, er komen backups van enkele 10.000en zeer kleine bestanden op te staan, die moet 24/7 vanaf het interne netwerk te bereiken zijn.
- Terminal server, ding krijgt geen monitor, en wordt ergens in de meterkast geplaatst
- Remote installation van Windows 2000 Professional, en indien mogelijk óók Windows XP (beide NL, met de nieuwste SP ingebakken)
- Remote installation van Microsoft Office 2000, en indien mogelijk óók XP (ook beide NL, en indien mogelijk, met nieuwste SP/Upgrades ingebakken)
- Microsoft Exchange Serer 2000, alle outlook accountjes en agendaatjes moeten op de server komen, en in de (verre) toekomst ook vanaf internet benaderbaar zijn. (word leuk met een niet te configgen router :))
- Een soort 'caching' email? (email uit een POP box trekken, spam eruit weg filteren, virusen zonder melding verwijderen, en dan pas doorzetten naar betreffende gebruiker)
- Een dikke virusscanner voor de mail (zie boven)
- Een GOEDE anti-spam tool voor de mail (zie boven)

Het lijkt me dat dit alles mogelijk moet zijn.
Mijn baas heeft de visie om, wanneer er een nieuwe medewerker komt, of wanneer een klant een nieuwe PC besteld wordt, er een PC in het netwerk gehaakt wordt, en deze volledig automatisch installeerd.

Hij doet niet mega-moeilijk over geld, maar volges mij kost het OSje aardig wat eurootjes :). Het belangrijkste voor hem is: makkelijk en legaal.

Wie helpt mij met de keuze voor een juist OS / Software pakket.

Verwijderd

Ik zie geen dingen die 2000 niet heeft en 2003 wel, dus allebei voldoen ze wel aan jouw eisen. Voordeel van 2000 is dat het proven technology is, 2003 is net een dag oud, maar daarentegen heeft 2003 vanaf nu een langere levensweg te gaan dan 2000.

Ikzelf zou voor 2003 gaan. Maar verdiep je zeker goed in je MCSE-boekjes voordat je ueberhaupt gaat nadenken over hoe je servers gaat inrichten.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik zie hiertussen 2 of 3 servers... File/print, Exchange en een SMS server.

Ik zou persoonlijk voor w2k server gaan...zijn iig 'kinderziektes' uit

Die visie over een pc neezetten, en die zichzelf installeerd is mogelijk icm scipts of SMS - maar ik wens je er zeer veel succes mee.

:)

Verwijderd

SileX schreef op 25 april 2003 @ 11:04:
Die visie over een pc neezetten, en die zichzelf installeerd is mogelijk icm scipts of SMS - maar ik wens je er zeer veel succes mee.
Dat kan prima met 2000 of 2003 zelf, en het heet RIS-installatie, zoek maar op in de boeken.

Het komt erop neer dat een user vanaf netwerk boot (press N to boot from network), en dat er dan automatisch een windows-installatie gepushed wordt en geconfigureerd wordt. Op zich is het niet mogelijk (althans, in 2000) om daarin een Office installatie op te nemen, maar die kun je naderhand met een GPO assignen aan pc's, zodat dat na de eerste reboot alsnog interactie-loos wordt geinstalleerd. Geloof me, best wel leuk gezicht. Druk op N, koffie drinken, en na 10 minuutjes een kant en klaar kersvers werkstation op je bureau.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 21:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 10:48:

- FTP server (intern)
- Fileserver,
- Terminal server,
- Microsoft Exchange Serer 2000
- Een GOEDE anti-spam tool voor de mail (zie bove
Klinkt als een mooi voorbeelde voor w2k SBS
(weet niet voor hoeveel mensen het is ?)

enne ik hoop dat je een leuke scsi schijft hebt >:)
dat er een PC in het netwerk gehaakt wordt, en deze volledig automatisch installeerd.
dat wil ik wel eens zien werken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Ik moet zeggen dat er veel verantwoordelijkheden zijn voor die ene machine (hoe groot het ook mag zijn).
Het is schaalbaarder om die services ooit eens te splitsen als je in de mogelijkheid bent om na de begin fase dat dingen in productie te brengen.
suc6 :)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op 25 April 2003 @ 11:12:
[...]

Klinkt als een mooi voorbeelde voor w2k SBS
(weet niet voor hoeveel mensen het is ?)

enne ik hoop dat je een leuke scsi schijft hebt >:)

[...]

dat wil ik wel eens zien werken :)
Dat werkt perfect, tenminste ... 2K RIS is geen enkel probleem, heb het thuis op de net ff iets minder legale manier al een tijdje draaien.
Nadeel: 100% IDE :(
Nu zijn er 2 actieve mensen voor de fileserver, en 6 voor de e-mail.
Verwachting is voor het einde van het jaar zo'n 6 mensen voor de fileserver, en 20 voor de e-mail. Tegen die tijd moet het remote exchange gebeuren ook draaien. Hiervoor moet ik nog een leuk tool in elkaar fixen :)

Anyway, SBS heb ik nog niet eens bij nagedacht ... Kan die ook RIS / Terminal server?

En waarschijnlijk de meest domme vraag: Weet je uit je hoofd een bedrijf die de prijzen hiervan open en bloot op internet heeft staan? Dat ik in iedergeval een kosten indicatie kan geven.

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 11:20:
[...]

Dat werkt perfect, tenminste ... 2K RIS is geen enkel probleem, heb het thuis op de net ff iets minder legale manier al een tijdje draaien.
Nadeel: 100% IDE :( Geld was toch geen probleem ? SCSI die handel !!
Nu zijn er 2 actieve mensen voor de fileserver, en 6 voor de e-mail.
Verwachting is voor het einde van het jaar zo'n 6 mensen voor de fileserver, en 20 voor de e-mail. Tegen die tijd moet het remote exchange gebeuren ook draaien. Hiervoor moet ik nog een leuk tool in elkaar fixen :) wij gebruiken hier ook Exchange, en wij kunnen ook via intranet/internet email accessen

Anyway, SBS heb ik nog niet eens bij nagedacht ... Kan die ook RIS / Terminal server?

En waarschijnlijk de meest domme vraag: Weet je uit je hoofd een bedrijf die de prijzen hiervan open en bloot op internet heeft staan? Dat ik in iedergeval een kosten indicatie kan geven Je ging het toch zelf doen ? Dus alleen de software paketten heb je nodig; die kan je wel online vinden .

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 11:20:
En waarschijnlijk de meest domme vraag: Weet je uit je hoofd een bedrijf die de prijzen hiervan open en bloot op internet heeft staan? Dat ik in iedergeval een kosten indicatie kan geven.
Tweakers.net - Pricewatch - Software

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
[...]Geld was toch geen probleem ? SCSI die handel !! Server staat er al, baas niet geluisterd. zijn probleem
[...]wij gebruiken hier ook Exchange, en wij kunnen ook via intranet/internet email accessen Euh, leuk ... staat hier een keiharde router die nagenoeg niet te configgen is. Er is ook bepaalt dat het handig is als een vertegenwoordiger een SMSje krijgt X tijd voor een afspraak. Vandaar dus tooltje proggen :)

[...]Je ging het toch zelf doen ? Dus alleen de software paketten heb je nodig; die kan je wel online vinden. Mijn vraag was dus een link naar zo'n online handel, ik heb gezocht, maar ben niet zo bekend in de online software aanbieders.

• SileX
  • Niet online
misschien handig om dan ook gelijk een nieuwe router er neer te pleuren...

Mooie keus software !!!!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Your welcome, maar persoonlijk zou ik NOOIT voor een NL versie van een server gaan.

Ik wil niet zeggen dat de vertaling slecht is, maar de support is duidelijker in het Engels, want je foutmeldingen krijg je ook in het Nederlands, en Technet is het beter zoeken in het Engels

Verwijderd

Topicstarter
SileX schreef op 25 April 2003 @ 11:38:
misschien handig om dan ook gelijk een nieuwe router er neer te pleuren...
Het is een DSL Broadband modem/router in 1 pakket.

Wordt lastig denk ik ... tog maar eens die router ondersteboven trekken. Beetje dom dat die opties er niet in zitten lijkt me...

Laatste vraag: (hoort niet geheel thuis in dit forum, maar hier staat alles al lekker beschreven ;))

Met welk tool zou ik de beschreven mail opties kunnen gebruiken??
Hij moet dus het volgende doen (even ter verbetering van 1e post)
- Inloggen op pop3 internet server
- Mail binnenhalen
- Virussen controleren en zonder pardon deleten! (geen pop-up box weergeven, kan ik tog niet zien zonder monitor) evt. netjes mailtje vervangen door delete message
- SPAM mail (die ik zelf kan configgen) zonder pardon deleten
- Het naar de Exchange 2000 mailbox doorvoeren, zodat de client PCs dit kunnen ophalen. (elk mailtje wordt door meerdere (momenteel 5) PCs opgehaald)

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

- WEB server (met Dataaccess (iis plugin) / SQL / PhP(indien mogelijk) / ASP)
(lijkt mij gewoon standaard IIS server met een PhP en SQL plugin) (hoofdzakelijk voor test-doeleinden, hij is niet vanaf internet benaderbaar, dus securety is niet belangrijk)
- FTP server (intern)
- Fileserver, er komen backups van enkele 10.000en zeer kleine bestanden op te staan, die moet 24/7 vanaf het interne netwerk te bereiken zijn.
- Terminal server, ding krijgt geen monitor, en wordt ergens in de meterkast geplaatst
- Remote installation van Windows 2000 Professional, en indien mogelijk óók Windows XP (beide NL, met de nieuwste SP ingebakken)
- Remote installation van Microsoft Office 2000, en indien mogelijk óók XP (ook beide NL, en indien mogelijk, met nieuwste SP/Upgrades ingebakken)
- Microsoft Exchange Serer 2000, alle outlook accountjes en agendaatjes moeten op de server komen, en in de (verre) toekomst ook vanaf internet benaderbaar zijn. (word leuk met een niet te configgen router :))
- Een soort 'caching' email? (email uit een POP box trekken, spam eruit weg filteren, virusen zonder melding verwijderen, en dan pas doorzetten naar betreffende gebruiker)
- Een GOEDE anti-spam tool voor de mail (zie boven)
- WEB/FTP -> IIS 5.0 (2k) of IIS6.0 (2k3)
- Fileserver -> Soi dat moet bij allebij lukken.
Terminal Server -> RA-Mode, de 2003 versie kan high color aan, de 2000 versie max 256 kleuren...
- SQL 2000 -> ik neem dat maar even aan dat je dat ook moet hebben, of heb je een aparte SQL server?
- Exchange 2000 -> Active Directory Verplicht, tevens op de Exchange server verplicht de IIS onderdelen NNTP en SMTP, heb je al een AD server of moet die er ook nog bij draaien? verder Outlook Webaccess, wordt automagisch geinstalleerd.
- RIS -> DHCP/BootP server EN AD nodig, heb je die al draaien? wat voor gekke dingen gaan er gebeuren als je die installeert? XP Pro kan zondermeer geinstalleerd via 2000, mits je minimaal SP3 hebt geinstalleerd. (i.v.m. herkenning ervan.) van Slipstreamed installation points is overal op Inet beschreven hoe dat gedaan moet worden.
- Antivirus, niet moeilijk over doen. gewoon een Exchange plugin gebruik van een bekende scanner, hoef je niet moeilijk te doen met die caching e-mail. Groupshield van McAfee, of de Symantec Antivirus voor Exchange 2000 werken uitstekend. die werken direct op de exchange database.
- Anti Spam weet ik zo niet direct, maar ik heb laatst een trial langs zien vliegen op kantoor van GFI (www.gfi.com) mogelijk dat dat wat is. Geen ervaring verder mee.
Tegen die tijd moet het remote exchange gebeuren ook draaien. Hiervoor moet ik nog een leuk tool in elkaar fixen.
OWA, Outlook WebAccess, hoef je zelf verder nix mee te doen dus. however, je moet wel poort 25, 80, en als je secure mail wil 443 open hebben staan op je router naar je server toe.

Op het moment dat je Secure mail wil moet je trouwens ook nog een Certificate Authority installeren en aanmaken op je server.

SBS2000 heeft Exchange, SQL er al automatisch in. De 2000 versie gaat tot maximaal 50 users. Licentie technisch is het goedkoper, maar je mag er verder geen fuck mee. Extra domain controllers? No go. tekort aan Licenties? hij laat je er echt niet meer in (de gewone server gaat alleen jammeren dat het niet goed werkt.)

Terminal services werkt zeer zeker weten,
RIS werkt AFAIK ook wel

Heb je al er over nagedacht hoe je het geheel gaat backuppen?
SBS2000 vereist aangepaste backup software (Veritas BackupExec 9 heeft een aparte versie voor SBS)

All in all, het KAN gemaakt worden zo... maruhhh... als jij 24/7 availability wil of ook maar zelfs naderend tot die beschikbaarheid, haal dan in godsnaam de boel uit elkaar.... zou ik eerder denken aan iets als:

Server1:
- Domain Controller
- SQL 2000
- RIS
- DNS/DHCP

Server2:
- Exchange
- Fileserver
- Webserver

anders wordt je heel erg naar van je performance als je er productie op gaat draaien.
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 11:10:
Het komt erop neer dat een user vanaf netwerk boot (press N to boot from network), en dat er dan automatisch een windows-installatie gepushed wordt en geconfigureerd wordt. Op zich is het niet mogelijk (althans, in 2000) om daarin een Office installatie op te nemen, maar die kun je naderhand met een GPO assignen aan pc's, zodat dat na de eerste reboot alsnog interactie-loos wordt geinstalleerd. Geloof me, best wel leuk gezicht. Druk op N, koffie drinken, en na 10 minuutjes een kant en klaar kersvers werkstation op je bureau.
Zoiets heet een "RIPrep" van een systeem, en kan weldegelijk Office bevatten (samen met nogveel meer shit.) ook kun je er een OEM-achtige install-point van maken. met GUI Unattended install's

een RIPrep image is echter platform afhankelijk, en vreet ruimte op je harddisk, ik zou in het geval van MSI-installers ook GPO's gebruiken, en voor andere systemen proberen met WinInstall LE een MSI installer van de applicaties te bouwen... maar je RIS installatie kan weldegelijk office bevatten.
Laatste vraag: (hoort niet geheel thuis in dit forum, maar hier staat alles al lekker beschreven )

Met welk tool zou ik de beschreven mail opties kunnen gebruiken??
Hij moet dus het volgende doen (even ter verbetering van 1e post)
- Inloggen op pop3 internet server
- Mail binnenhalen
- Virussen controleren en zonder pardon deleten! (geen pop-up box weergeven, kan ik tog niet zien zonder monitor) evt. netjes mailtje vervangen door delete message
- SPAM mail (die ik zelf kan configgen) zonder pardon deleten
- Het naar de Exchange 2000 mailbox doorvoeren, zodat de client PCs dit kunnen ophalen. (elk mailtje wordt door meerdere (momenteel 5) PCs opgehaald)
SBS2000 heeft een speciale versie van Exhcange die instaat is om pop3 boxen bij de provider per account leeg te trekken. Exchange 2000 als los product kan dit (volgens mij) niet.
Virus zeg ik nogmaals van: SAV for Exchange 2000 of McAfee Groupshield
Spam: neem een tool die inhaakt op de Exchange server, geen filter vooraf, dat maakt het alleen maar lastiger.

[ Voor 10% gewijzigd door Firefox op 25-04-2003 11:52 ]

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op 25 April 2003 @ 11:43:
[...]

Your welcome, maar persoonlijk zou ik NOOIT voor een NL versie van een server gaan.

Ik wil niet zeggen dat de vertaling slecht is, maar de support is duidelijker in het Engels, want je foutmeldingen krijg je ook in het Nederlands, en Technet is het beter zoeken in het Engels
Heb je gelijk in ... nadeel is dat ik de enige ben die engels kan. De rest is NL/DE, stelletje stakkers ;) Tog even mijn baas ervan overtuigen dat engels idd makkelijker troubleshooten is.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
1 probleem. Exchange 2000 draait niet op Windows 2003 server.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 22:43

AirX

Tweak Guru

ehh, gratis en legaal zeg je: ga voor Redhat :).... kan alles en is gratis en legaal :). Echtwaar, als je nu 2k3 gaat kopen ben je heel veel geld kwijt :S

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

AirX schreef op 25 April 2003 @ 11:52:
ehh, gratis en legaal zeg je: ga voor Redhat :).... kan alles en is gratis en legaal :). Echtwaar, als je nu 2k3 gaat kopen ben je heel veel geld kwijt :S
Daar gaat dit topic niet over, en zoals al werd aangegeven is geld geen probleem ;).

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Oh en idd... Nederlandse SBS, we hebben het hier op kantoor geinstalleerd voor een klant...

PLEASE DONT. (en eigenlijk... begin helemaal niet aan SBS als je het kan vermijden, maar da's persoonlijk...)

Patches zijn altijd later, idem voor servicepacks, en support is irritant, omdat je met google altijd op de engelse termen moet zoeken... Nederlands talige server is volgens mij ook buggy-er, maar dat kan ook liggen aan mijn indrukken.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op mijn werk moest een paar jaar geleden een professionaliseringsslag m.b.t. de automatisering gemaakt worden. Er is toen gekozen om niet het oude systeem te verbouwen maar een compleet nieuw systeem neer te zetten ernaast en het oude zo snel mogelijk eruit te werken. Vrij rigoureus dus.

Windows 2000 was toen net twee maanden uit en de keuze was toen tussen NT4 (bewezen technologie, iedere MS klant gebruikte het, veel ervaring en kennis) en Windows 2000 (volledig nieuwe generatie MS-OS, weinig ervaring bij anderen in productieomgevingen, bij wijze van gespreken 5 artikelen in de MSKB).

Uiteindelijk hebben we de gok gewaagd en zijn we volledig voor Win2K (servers en desktops) gegaan, we hoefden niet te migreren dus dat niemand daar ervaring mee had was niet zo erg, dat we twee servers in productie(!) hebben gehad op Win2K voordat uberhaupt het eerste servicepack uitkwam was wel eng.

Naderhand zijn we heel blij geweest met de keuze die we hebben gemaakt, Win2K bleek vrij weinig kinderziektes te hebben. Andere clubs om ons heen zijn soms nu nog met hun migratie bezig van NT4 naar Win2K, hebben legacy NT4-servers ertussen staan etc.

In jouw geval zal de gok een stuk minder zijn lijkt me, 2K3 is geen revolutie, eerder een evolutie uit Win2K. Je blijft binnen de 5 generatie en de onderlinge compatibiliteit is vrij goed. Wat boven al is gezegd, er is voor jou geen technische reden om voor 2K3 te kiezen, alles wat jij wil kan Win2K ook. Jouw overwegingen zullen dus meer van secundaire aard zijn, upgradepath, migratie, beetje pionierszin, sexyness van een OS etc.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BigM321 schreef op 25 April 2003 @ 11:52:
1 probleem. Exchange 2000 draait niet op Windows 2003 server.
Klopt.. maar daar hebben ze Exchange 2003 voor ontwikkeld :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Pittige post :)
- ik mag aannemen dat SBS dus ook met AD werkt, en dit standaard al inbakt?, of heb je in het geval van SBS ineens geen AD meer nodig ? :)
- Domain controller 1 domein is meer dan zat.
- Terminal 256 kleuren is meer dan zat, en lijkt me ook wel wat te schelen in je netwerk load.
- SQL server gaat alleen voor PHP testdoeleinden gebruikt worden, ik denk dat ik daar gewoon even een oud barrel voor neerzet met linux er op, heb je gelijk een betere oplossing, en minder server load :)
- NNTP ook nodig voor Exchange? grappig, nooit geweten :)
- SMTP moet ook los, ik wel kunnen replyen zonder poeha :)
- RIS, ik meen thuis in het begin gewerkt te hebben zonder AD. weet niet zeker.
- 50 users is voorlopig zat. Wanneer er meer komen is de server tog al te zwak, en moet er een andere komen :)
- Backuppen: Yea, NIET :) Als de server draait wordt er een ghost image van gemaakt, en verder wordt er niet gebackupped, omdat:
-- Mail staat 5 dagen op mainserver
-- fileserver IS backupserver :) (internet pagina's)
- Spam: neem een tool die inhaakt op de Exchange server, geen filter vooraf, dat maakt het alleen maar lastiger. Dat was ook de bedoeling :)

Thnx.

Verwijderd

hierdoor valt win2k3 af... exchange 2000 werkt niet op win2k3

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gunner schreef op 25 April 2003 @ 11:59:
[...]

Klopt.. maar daar hebben ze Exchange 2003 voor ontwikkeld :Y)
Klopt, maar die draait bijvoorbeeld weer niet op Windows2000 dacht ik, het lijkt me in ieder geval zinnig als de Topicstarter zich daar even in verdiept.

Op zich lijkt Exchange 2003 me wel aan te raden.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

AirX schreef op 25 April 2003 @ 11:52:
duh reken eens wat het kost om dezelfde functionaliteit te krijgen als een ms server als je geen ervaring hebt met redhat. en als je dan toch een linux server wilt neem dan tenminste nog debian en laat redhat lekker desktop wezen...

Verwijderd

Topicstarter
De linux server wordt een Sun Cobalt RAQ 550.
Simpelweg om een 100% exacte situatie met de internet server te creëren. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Ik ben niet zo'n mega-pionier (zakelijk gezien) ... ik hou het voorlopig bij Win2K-SBS.

Bij deze wil ik graag iedereen bedanken voor de input. Ik heb er veel aan gehad. Nu het gehele topic nog even aan de baas uitleggen. :)

THANKS ALL!!!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 22:24
nieuws: Windows Server 2003 Enterprise Edition review

Ik zou gaan voor de nieuwe techniek, altijd de beste keuze.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
MauritsvanBaerle schreef op 25 April 2003 @ 12:04:
[...]

Klopt, maar die draait bijvoorbeeld weer niet op Windows2000 dacht ik, het lijkt me in ieder geval zinnig als de Topicstarter zich daar even in verdiept.

Op zich lijkt Exchange 2003 me wel aan te raden.
Jawel, Exchange 2003 draait op windows 2000 en windows 2003 server. Dat is ook het migratie pad. Eerst je exchange 2000 op windows 2000 upgraden naar exchange 2003, daarna het OS naar windows 2003. Heb ik laatst gedaan en dat gaat prima.

Exchange 2003 is nu alleen nog niet uit.
Pagina: 1