Toon posts:

[Kylix] Image boven label plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezien dat het in kylix niet mogelijk is om een TImage boven een TLabel te plaasen. Onder Windows (VCL) is dat wel mogelijk maar onder linux niet.

Ik heb al gezocht naar andere CLX componenten, maar die zijn niet te vinden.

Heeft iemand hier ook last van en een oplossing hiervoor gevonden, zodat het toch mogelijk wordt om de TImage boven de TLabel te plaatsen?

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Zodat je de TLabel niet meer ziet? Gewoon de label helemaal niet neerzetten is een idee. En wat is 'niet mogelijk'?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 25 April 2003 @ 11:30:
Zodat je de TLabel niet meer ziet? Gewoon de label helemaal niet neerzetten is een idee. En wat is 'niet mogelijk'?
De TImage is transparant. Maar de TLabel blijft altijd boven de TImage (kwa "layers").

Ook bringtofront heeft geen effect.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik kan wel een workaround verzinnen:

Je kan zelf gewoon tekenen op de Canvas. Eerst het label tekenen, dan het plaatje er over heen tekenen. Niets geen TLabel en TImage, gewoon direct op een TCanvas.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 25 April 2003 @ 13:02:
Ik kan wel een workaround verzinnen:

Je kan zelf gewoon tekenen op de Canvas. Eerst het label tekenen, dan het plaatje er over heen tekenen. Niets geen TLabel en TImage, gewoon direct op een TCanvas.
Ja dat zou een oplossing kunnen zijn alleen helaas kan ik die niet gebruiken. Die image is namelijk een soort muiscursor die dus steeds verplaatst moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een transparant panel gevonden voor kylix.

Ik heb eerst op een formulier een TLabel gezet. Vervolgens heb ik daar boven dat transparante panel geplaatst. De color van de panel heb ik ingesteld op clNone.

In de panel heb ik een TImage geplaatst. Deze TImage heb ik ingesteld als Transparent = True. (Het plaatje is een soort "muis aanwijzer" waarvan de buitenste rand transparant zou moeten worden).

Nu is het stuk van de panel waar de Image niet staat wel transparant en zie je netjes de tekst van de label onder het panel.

Alleen de TImage is niet transparant. Je ziet dus niet de tekst er door heen.

Is dat dan echt onmogelijk onder linux?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Je zou het handmatig kunnen doen. Een stukje van het scherm capturen moet mogelijk zijn, al weet ik even uit m'n hoofd niet hoe. Nou zou je het als volgt kunnen aanpakken :
1. Capture het stukje scherm waar je muiscursor boven moet komen te hangen.
2. Blend handmatig je cursor-bitmap er bovenop, en plaats dat geheel als een non-transparante bitmap op de cursorpositie.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Topicstarter
NaliXL schreef op 27 April 2003 @ 13:21:
Je zou het handmatig kunnen doen. Een stukje van het scherm capturen moet mogelijk zijn, al weet ik even uit m'n hoofd niet hoe. Nou zou je het als volgt kunnen aanpakken :
1. Capture het stukje scherm waar je muiscursor boven moet komen te hangen.
2. Blend handmatig je cursor-bitmap er bovenop, en plaats dat geheel als een non-transparante bitmap op de cursorpositie.
Ja dit is een soort gelijke oplossing als de oplossing die LordLarry voorstelde.

Maar in mijn geval is dat niet echt een handige oplossing omdat de muiscursor uiteraard steeds van positie kan veranderen.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 15:06:
[...]
Ja dat zou een oplossing kunnen zijn alleen helaas kan ik die niet gebruiken. Die image is namelijk een soort muiscursor die dus steeds verplaatst moet worden.
Voor zover ik weet hoort een muiscursor niet onder tekst door te bewegen, maar eroverheen. En als je hem onder tekst wilt laten doorbewegen, waarom dan niet meteen onder het hele venster door? Scheelt je een hoop tekenwerk :+.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
tomatoman schreef op 27 april 2003 @ 13:41:Voor zover ik weet hoort een muiscursor niet onder tekst door te bewegen, maar eroverheen.
Uiteraard. Maar toen ik onder kylix een TImage en een TLabel op mijn formulier gezet had, kwam ik er dus achter dat het onder linux niet mogelijk is om een TImage boven een TLabel te zetten.

(Zie je toch maar weer eens dat windows toch nog voordelen heeft :9 )
Pagina: 1