Toon posts:

[RAID] Adaptec 2400A Raid 5 start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

PII @ 350 Mhz
Adaptec 2400A IDE Raid-controller
3x Maxtor 30 GB HD's

Probleem: Een van de maxtors is overleden. Normaal zou je verwachten dat het zaakje met raid-5 doordraait, maar de pc weigert op de starten. In de Utility die zit ingebakken op de controller krijg ik te zien dat de status van de array "Degraded" is. :'(

Raid 5 (0,0,0)
0,0 is optimal
0,1 missing component
0,2 is optimal

De kapotte schijf heb ik inmiddels uit het systeem gehaald om deze te testen met powermax van maxtor. Uit de tests bleek idd dat ie helemaal dood is.

Op een of andere manier moet het toch mogelijk zijn om tijdelijk op 2 ipv 3 schijven te draaien...maar hoe???

Veel gezocht op de site van Adaptec/Google e.d., maar de gegevens die je krijgt zijn niet echt behulpzaam.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Euhm, met RAID5 kan je niet door draaien met 2 hdd's ofzo hoor.
Even opletten dus, je moet een andere hdd erbij doen weer (je hebt er 3 nodig) en dan kan hij je array gaan rebuilden. Eerder niet. Hij berekend dan met de overgebleven parity info (dus wat op die andere twee disks staat) de data van de 3de disk.
Misschien ff de FAQ checken voor RAID5 info......
linkje naar de RAID FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door Liam op 25-04-2003 19:08 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 21:17

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Het is inderdaad te hopen dat we de zaak met die derde (nieuwe) schijf die Snaak morgen gaat halen weer aan de praat kunnen krijgen.. d'r ligt nou een lokale omroep half plat :|
En backups.. jaja daar waren we mee bezig.. ware het niet dat de schijven in het RAID nog niet eens een half jaar oud waren :|

Huidige status:
Dead - multiple drive failures

erg zuur dat twee harddisks het al na zo'n korte tijd begeven...

[ Voor 18% gewijzigd door CAP-Team op 26-04-2003 13:44 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Liam

Liam

Als er twee hdd's kaopt zijn kan je het vergeten, dan krijg je met RAID5 ook niet meer je data terug.... een RAID5 systeem kan 1 hdd missen en dan als je de kapotte vervangt met de data van de andere twee de derde terug bouwen.
Maar wat is er nou allemaal precies kapot?

• heuveltje
  • Laatst online: 03:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Liam_xi schreef op 25 April 2003 @ 19:07:
Euhm, met RAID5 kan je niet door draaien met 2 hdd's ofzo hoor.
Even opletten dus, je moet een andere hdd erbij doen weer (je hebt er 3 nodig) en dan kan hij je array gaan rebuilden. Eerder niet. Hij berekend dan met de overgebleven parity info (dus wat op die andere twee disks staat) de data van de 3de disk.
Misschien ff de FAQ checken voor RAID5 info......
linkje naar de RAID FAQ
Ahum het hele idee van een raid 5 is dat dat dus wel kan.
als er 1 uitvalt kun je doordraaien, alhoewel het dan wel zaak word zo snel mogelijk een vervanging te vinden, voor er weer 1 crasht
(een ongeluk komt nooit alleen)

Maar waarom ie het nou niet doet ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 26-04-2003 18:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Liam

Liam

heuveltje schreef op 26 april 2003 @ 18:06:
Ahum het hele idee van een raid 5 is dat dat dus wel kan.
als er 1 uitvalt kun je doordraaien, alhoewel het dan wel zaak word zo snel mogelijk een vervanging te vinden, voor er weer 1 crasht
(een ongeluk komt nooit alleen)

Maar waarom ie het nou niet doet ?
Als jij gaat proberen te booten van een RAID5 array die niet meer volledig intact is dan doet hij het dus echt niet.... for sure.

Het is wel zo dat je bij RAID5 voor b.v. data als er een disk uitvalt je de betreffende disk eruit kan trekken en dan dus een nieuwe erin kan gooien en dan rebuild hij de laatste disk.
Of je moet natuurlijk hotspares hebben, da's nog mooier.

Ik heb hier thuis een SUN array staan met een aantal 10k disks erin en ik heb deze in raid5 staan, en het werkt perfect met hotspares. Je doet een pause i/o op een van je disks en disabeld deze, trekt hem eruit en je array gaat meteen met je hotspare aan de slag om de boel draaiend te houden. Ik dacht echter vrijwel zeker te weten dat je niet kan booten van zo'n array die eerst gerebuild moet worden... lijkt me ook eigenlijk logisch.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

hier toch echt wel ................................
dan ligt het aan het type controller.
maar ik heb met meerdere scsi raid controllers gewerkt.
en daar kun je on the fly hd's uittrekken, de array schiet in critical state maar werkt gewoon door. als je er een nieuwe disk inzet rebuild ie gewoon de array terwijl de array zelf benaderbaar blijft.

als een raid5 array niet met 2 disken kan werken valt mijn inziens 90% van de voordelen weg

ps nee ik boot niet van raid 5
nogal dom om dat te doen, dat vreet performance

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 26-04-2003 20:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heuveltje schreef op 26 April 2003 @ 20:56:
hier toch echt wel ................................
dan ligt het aan het type controller.
maar ik heb met meerdere scsi raid controllers gewerkt.
Het gaat hier om een IDE raid controller van Adaptec, misschien dat daar het probleem ligt.

• Liam

Liam

heuveltje schreef op 26 April 2003 @ 20:56:
ps nee ik boot niet van raid 5
nogal dom om dat te doen, dat vreet performance
Dat bedoel ik, wat jij meld dat je array critical wordt etc etc. weet ik.
Maar je kan niet van een raid5 array booten wat ze hier wel proberen als hij in critical state is. Dat was mijn punt.....
hun probleem
Probleem: Een van de maxtors is overleden. Normaal zou je verwachten dat het zaakje met raid-5 doordraait, maar de pc weigert op de starten.
Is dus dat ze van een critical raid5 array niet kunnen booten.

[ Voor 25% gewijzigd door Liam op 27-04-2003 15:38 ]

Verwijderd

Ik kan met mijn 3ware ide-raid5 gewoon booten van een degraded array, heb laatst zelfs nog gedaan. Als dat niet zou kunnen zou dat best een probleem zijn voor mensen die het OS op de array hebben staan of als je ff geen tijd hebt de schijven te vervangen.

De multiple-drive failure van snaak1979 is natuurlijk wel een probleem.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb hier een 2400A waarvan ik probleemloos kan booten in degraded staat, enkel moet je dan, gewoon omdat je zootje er nogal traag van wordt, wel zsm een 3e schijf bijplaatsen (en de rebuild opdracht geven, domme ding doet dat niet automagisch). Enkel geef ik die opdracht altijd vanuit het windows programma "adaptec storagemanager", dus IN windows. Erg aardig dus om de TS te helpen, maar ga dan niet dingen roepen die je niet zeker weet over het al dan niet booten... Wel flink kut voor je dat je array inmiddels dood is als die 2e idd inmiddels ook dood is... Wel voldoende koeling erop gehad? De controller & 3x7200rpm kunnen nogal wat warmte produrecen...

• Liam

Liam

Ik heb dus nog nooit een IDE RAID kaartje gezien wat van een brakke raid 5 array kan booten, maar goed weer wat geleerd...
Anyway, bij de TS is nu alles dus pleite want er zijn nu 2 van de 3 schijven dood...

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Liam_xi schreef op 27 April 2003 @ 15:36:
[...]

Dat bedoel ik, wat jij meld dat je array critical wordt etc etc. weet ik.
Maar je kan niet van een raid5 array booten wat ze hier wel proberen als hij in critical state is. Dat was mijn punt.....
nee wat ik bedoelde is dat raid5 nogal bagger is als systeem schijf
door langzame schrijf en lees speeds.
dus booten doe je meestal vanaf raid 1
[...]
Is dus dat ze van een critical raid5 array niet kunnen booten.
Lijkt me echt vreemd dat dat niet zou kunnen ...........

• Liam

Liam

Kennelijk lukte hun het net niet toen er 1 van de hdd's uit hun array weg was....
Ik heb het zelf ook nog niet gezien hoor, een ide-raid kaartje wat met een brakke raid5 array kan booten... maar goed.
Ik ging er dus vanuit dat dat dan bij alle (het overgrootte deel) van de ide-raid kaartjes niet zo kunnen, maar het kan dus kennelijk wel met 3ware ?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
de 2400a boot prima, ook als ie degraded is met 1 v/d 3 disks dood. ik spreek uit ervaring. Dat hij het nu niet doet is vreemd, wat gebeurd er precies tijdens het booten?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas waren twee schijven defect (waren nieuw aangeschaft in January :(). Dat is waarschijnlijk de reden geweest dat het onmogelijk was om te booten. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1