Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 12V -> 5V

Pagina: 1
Acties:

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 20:56
Om te beginnen: ik ben een ontzettende leek op het gebied van electronica. Ik probeer een PDA te voeden met een 12V loodaccu met behulp van een spanningsomvormer (7805CM om precies te zien) en twee condensatoren. Dat schematje kom je overal tegen. Werkt prima, op één ding na: die omvormer wordt in no-time ontzettend heet. Een multimeter vertelde mij dat er (tussen de omvormer en de accu) 370mA doorheen ging. Bij zo'n 13 V is dat best veel vind ik... Kennelijk heb ik dus een "zwaardere" oplossing nodig. Ik heb alleen geen idee waar ik kan beginnen daarmee. Zo mogelijk moet het geheel ook nog eens erg compact blijven. Heeft iemand hier advies op dit gebied?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Casefan erop :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

in klein kastje maken en dan 10mm papst fan erop. Het "voeding principe", waarom ook niet :?

Kan ook gewoon heatsinkje erop doen :D

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 25-04-2003 01:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Klein koelblokje erop en klaar....

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26
Ene optie is de spanningsomvormer passief te koelen door er een koelblok op te zetten (deze dient electrisch gescheiden te zijn van de achterkant van de omvormer OF electrisch gescheiden van al het andere)

Andere optie is een zwaardere spanningsomvormer te nemen. Belangrijkste om te weten is: hoeveel A wordt er aan de uitgang gevraagd? Dat zijn de waarden die opgegeven staan, niet die aan de ingang :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ATS
Ik vrees dat een fan niet echt een optie is, alleen al gezien de afmetingen van de behuizing waar het in moet (max 6x4x2 cm, en daar zit ook nog andere rommel in). Verder ben ik gewoon té veel energie aan het verstoken voor niets op die manier, en ik wil zuinig doen met de accu. De accu zit namelijk in een zweefvliegtuig en moet ook gedurende een lange vlucht (zeg, een uurtje of 8) bij lagere temperaturen (in het voorjaar zo rond het vriespunt) energie leveren aan de PDA, mijn GPS, de radio en de variometer.... Het opstoken van zoveel energie aan hitte en de koeling daarvan is zonde van de energie. Zijn er geen zuiniger alternatieven?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS
Antwoord op Paul Nieuwkamp: volgens de specs is het verbruik van de PDA zo'n 7W bij 5V. Da's dus zo'n 1,5 A.

• Paul
5volt accu erin, maar in een zweefvliegtuig zal dat vanwege de gewichtsbeperking geen optie zijn. Hoewel.. Modelzweefvliegtuig of the real thing?

Een andere optie is (n00b electro-er, klok klepel enzo dus geen verstand ervan :P) een aantal diodes in serie zetten, iedere diode is goed voor een spanningsval van 0.7 volt :P

Spanningsomvormer is gewoon de beste manier, je moet toch die 7 volt zien te verstoken :)

Overigens, met 0.370A en 12v kom ik 4.81W, dus inclusief hete omvormer en pda :? :?

Wat voor pda is het? Want mijn palm m505 kan ik zonder backlight ook een dag gebruiken of zo. Bij normaal gebruik hoef ik hem slechts 1x per 2 weken op te laden

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 25-04-2003 01:21 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ATS
The real thing :) Probleem is dat ik niet zomaar een extra accu mag inbouwen in verband met zwaartepunt enzo...
Ik hoopte dat er een "inteligentere" optie was. Iets schakelends ofzo (ook iets met klok en klepel).

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 25-04-2003 01:21 ]

• Paul
Hmm, volgens mij IS een spanningsomvormer schakelend (*wederom klok klepel), die andere manier was botweg een trafo ertussen :P

offtopic:
Ik ga :z :Z :P dus tot zover mijn bijdrage vanaaf

[ Voor 23% gewijzigd door Paul op 25-04-2003 01:23 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ATS
Een trafo gaat niet werken met gelijkspanning.
Welterusten! :Z

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Schakelend kan idd wel, zoals bij een pc voeding. Via inductie-principes icm hoogfreqnet gedoe wordt dat geregeld.

Maar goed, om dat te realiseren schiet je weing op: Meer onderdelen nodig, dus per definitie heb je dan net zo groot iets als een koelblokje op je 7805 ;)

Verwijderd

Volgens mij kon de 7805 tot 5 watt, daar zit je dus nog net niet aan. Voel maar eens aan de voltregulatoren op je mobo, die zijn ook enorm heet. Die energie gaat nou eenmaal verloren en een 7805 is zo ongeveer de zuinigste manier om het te doen.

Je kan ook voor een zwaarder model gaan die bijvoorbeeld tot 10 watt kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 03:38 ]

• ATS
Als hij tot 5 W gaat, dan ga ik er idd overheen: hij trekt 7W. Bedankt voor de adviezen! Overigens schiet het natuurlijk wel iets op als ik iets schakelends zou hebben: minder energieverbruik.

Verwijderd

als het toch in een zweefvliegtuig zit, maak dan een koelblok die de warmte afgeeft naar buiten toe

• Dr Nix
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Een 7805 gaat tot 1 amp in TO-220 behuizing, en tot 1.5 in TO-3. Dit is volgens mij de stroom die hij kan leveren, dus in ieder geval goed voor 12 Watt.
De 220 is "standaard transistor vorm" en to3 is een lomp ding met 2 pootjes, de derde is de behuizing. Daar bevestig je dan ook het koelblok aan. Heb ik ook gedaan voor een access point, die 0.7 amp trekt op 5 volt. Werkt perfect.
Dus een groot koelblok, passief gekoeld.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Een 7805 is niet zo'n efficiente manier om je PDA te voeden. Het teveel aan spanning gaat gewoon op in warmte. Grof gerekend is dus 50% van de energie gewoon verloren, en daarmee ook 50% van de tijd voordat de batterij leeg is.

Je zou eigenlijk even moeten zoeken naar een geschakelde DC/DC converter, bijvoorbeeld een Traco TEL 3-1211 (5V, 600 mA) http://www.tracopower.com/products/index.htm
Informeer eens bij je lokale elektroboer.

Verwijderd

ATS schreef op 25 April 2003 @ 10:16:
Als hij tot 5 W gaat, dan ga ik er idd overheen: hij trekt 7W. Bedankt voor de adviezen! Overigens schiet het natuurlijk wel iets op als ik iets schakelends zou hebben: minder energieverbruik.
Wat "trekt" 7W?

Dat zeg je van stroom, niet van vermogen.

Bovendien, als de belasting een vermogen van 7W vormt, wil dat niet zeggen dat er in de spanningsregelaar ook 7W aan warmte wordt omgezet, aangezien de stroom door de regelaar wel hetzelfde is als die door de belasting, maar de spanning erover niet..

Als de belasting bij 5V al 7W is, is het vermogen dat de regelaar in warmte omzet nog groter, daar valt 7V over en is de dissipatie dus ca 10W.

• ATS
Ok, om precies te zijn: volgens de specs is het opgenomen vermogen van mijn PDA (want daar gaat het om) bij 5V externe voeding 7 W (6,8 om precies te zijn).
10W dissiperen is idd wat veel.
Anyway. Ik heb een (helaas wat dure :() oplossing gevonden in de vorm van een schakelende regelaar (conrad artikel nr 147036 - 89). Samen met twee condensatoren en een zenerdiode om de inschakel-piek op te vangen moet dit gaan werken. Bedankt voor alle tips!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

12V-5V=7Vx1,5A= +/- 10W

Max temp=50 graden
Omgeving=25 graden

50-25=25 graden koelen op 10W => koelblok nodig van minimaal 2,5 graad/Watt
Pagina: 1