Toon posts:

Vastlopers bij 3d-beelden..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
systeem:

Abit KR7A-RAID (Via KT266A)
Athlon XP 1700+ (tis een AXDA1700DUT3C-9746387280924-JIUHB0309SPEW voor de geinteresseerden, misschien later nog een post in een OC topicje..)
Thermaltake Volcano 7+
2x256Mb Infineon PC2100 CL2
PoV Ti4200 64Mb SE (250/550, 3.3ns geheugen)
Hercules Fortissimo II SE
Realtek 8139D 100mbit kaartje..
zit tijdelijk met 1x40Gb Maxtor ZONDER RAID :S (had er 2, 1tje was gaar geworden)
verder nog een 40x12x48x Lite-on fikker en een Pioneer DVD120.
Dit alles in een leuk Chieftec kastje met nog es 2 extra casefans.

probleemomschrijving:

als er ook maar enigszins 3d-werk aan te pas komt, spellen, 3dmark...etc...loopt hele pc vast, reset is enige optie (soms zelfs piepend en reset ie vanzelf)

geprobeerd:

-verschillende detonators
-verschillende (mobo)biossen (oudere, nieuwere en nieuwste)
-heb latency patches enzow geprobeerd (ja dat VIA onzin gedoe)
-(ook via agp GART dingen? naja..zowiets dergelijks)
-heb tevens mijn videokaart in pc van mijn broertje gehangen, draait ie perfect! zijn videokaart vertoond zelfde problemen wanneer die geplaatst wordt in mijn pc (pc broertje: abit KX7-333, 256Mb, en gewone Ti4200 (128Mb) met een AXP 2100+)
-alleen al het nodige in pc gehangen (Videokaart met 1x256Mb, rest eruit geknikkerd) geen effect...
-koeler van videokaart zelf draait verder ook nog...kaart wordt ook niet superheet, gewoon warm (wat me normaal lijkt)

volgensmij heb ik nog wel meer dingen geprobeerd..maar dat ben ik alweer kwijt. ohja, dit alles na een clean install...(bij vorige installatie dezelfde prob's, ik d8 het met een nieuwe install ff op te lossen :S netwerk gaf ook al problemen dus was toch al nodig..)

nix is oc'ed (wat soms nog wel het geval was, zowel CPU als GPU)

Wie O Wie heeft er ook maar 1 tipje voor me?

[edit]: Dit alles draait op WinXP PRO NL + SP1...volgensmij toch meestal D3D (openGL gebruik ik vrijwel nooit, tenzij een spel juist openGL gebruikt...)

agp poort? zou lekker zijn dan..

heb met 1 dimmetje geprobeerd, zal nog keertje met dimm van muh broertje proberen.

mobo/geheugen is ook zeker de reden waarom ik maar tot een max fsb van 150 kom (naja..paar mhzjes erboven, maar nie veel) max oc is dus ook 12,5x150=1875

met mijn vorige cpu (1800+) kwam ik ook tot 150 (zelfde geheugen) 11,5x150=1725

voor de rest draait alles gewoon super lekker, alleen bij 3d gaat et helemaal mis, snap het gewoon niet, heeft verder altijd toch wel gewerkt...zou misschien toch door oc'en dan agp-slot naar zijn gootje gegaan zijn? heb maar een divider van 4:2:1 (muh broertje wel 5:2:1, misschien maar es ruilen, hehe }) (hij gebruikt z'n pc niet veel, weet er verder ook weinig van)

na veel geklooi had ik eigenlijk gehoopt dat et dat VIA latency onzin was..maar..dat bleek dus ook al niet te helpen zoals eerder genoemd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 02:17 . Reden: extra info ]

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Doet ie het zowel met openGL als met d3d?

de betaler vervuilt

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Denk dat het je mobo of geheugen is, aangezien je vid kaart in een ander systeem werkt en een andere vid kaart in jouw systeem weer niet...

Zou ook goed je AGP-slot kunnen zijn..

Wissel eens wat hardware tussen jouw pc en die van je broertje (zoals CPU en mem).

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Heb je de boel al teruggeclockt naar default snelheden?

Stel ook eens AGP1x in en fastwrites e.d. uit in je bios. Als het dan wel werkt kun je met vrij veel zekerheid zeggen dat je AGP naar z'n grootje is.

Anders zou ik eens naar de voeding kijken, mogelijk kan je voeding die videokaart wel in 2D maar niet in 3D aan.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het eens proberen...

voeding zal het niet zijn denk ik..heeft het verder altijd goed gedaan..

(al is dit wel de 2e voeding in deze kast, bij de vorige was een elco eruit geknald :S die lag dus los in muh voeding te slingeren..ik eerst denken dat muh 1800+ doorgefikt was, pfieuw...) (tis trouwens een Chieftec Dragon DX-01BD, zwart uiteraard..)

[EDIT:]

ok, heb nog wat getest:

agp 1x kan ik niet eens instellen in bios (alleen 4x/2x)...heb alle zooi in pc van muh broertje gestopt (cpu en videokaart, wel zijn geheugen gebruikt, pc2700) alles draait perfect. doordat ik in zijn bios ook 5:2:1 in kan stellen kon ik nog ff snel op 165 FSB komen..2000 nog wat mhz'jes...en geen vastlopers tijdens 3d-werk...

het zal dus idd wel een kapotte agp-poort zijn, maar wat ik dan niet snap: waarom loopt hij dan niet gelijk vast, maar na 1 of 2 testjes? (in 3dmark)

en nog even een ander vraagje, wat moet ik nu dan doen? kan ik het laten fixen? of wordt het een nieuw mobo?? als een nieuw mobo de enige optie is, ga ik wat leuks uitzoeken, gelijk wat beter geheugen nemen...die 1700+ moet los! hehe...maja..als ik alweer wat spellen kan spelen ben ik ook blij natuurlijk...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2003 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Las vanmorgen op abit faq site over wat VIA 4in1 drivers..ff dus snel nog de nieuwste (4.46) en een oudere 4.38 geprobeerd, beiden zonder enig resultaat..ik ga muh mobo maar RMA'en denk ik..en alvast wat leuks uitzoeken :D

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

heb nog met een GF2 MX200 getest...en deze slaagt WEL met bijv 3dmark..

zal het dan toch aan mijn voeding liggen?? een gf4 ti4200 zal wel wat meer nodig hebben dan zo'n mx200.

In het bios en met mbm ofzow kan ik wel de voltages aflezen, alleen..waar let ik op? (en hoe lees ik die af vlak voor het vastlopen zeg maar? kan ik zien 'wat er misgaat'?)

als het toch aan de voeding ligt...lekker dan, 2e die al stuk gaat :S (vorige keer gewoon ineens een losse elco in muh voeding liggen :S)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Test het eens met je Ti4200 erin, maar dan verder zo min mogelijk hardware, dus maar 1 geheugenreepje, geen NIC en geluidskaart etc. (wat je dus al gedaan hebt) en onderclock de cpu dan ook nog eens (stel ook lager voltage is). Kortom, doe alles om de voeding zo min mogelijk te belasten. Als hij het dan goed/beter doet zou ik idd de voeding verdenken :)

De voltages na de vastloper controleren kan bv met een logfile. Instellen dat ie elke paar seconden de waardes wegschrijft, dan kan je vrij precies zien of de voltages idd te laag werden.

Verwijderd

probeer je kast eens open te zetten, en dan een spel te draaien

gr

r
Pagina: 1