Anoniem: 76058 schreef op 07 June 2003 @ 00:35:
Idd, is zeer vreemd ...
Ik vrees dat een deel van het probleem hier ligt:
Als je een Mp3 afspeelt, dan blijft je display constant branden. Ik weet uit ervaring van een foto toestel, dat die lcd display's genoeg stroom wegtrekken. Combineer dat met eventjes een mp3 te selecteren (hd spin up, backlicht aan), en de normale playback ...
Het display wat in de mp3 speler zit verschilt enorm met die van een digitale camera. Die in de mp3 speler slurpt veel minder stroom. Lijkt meer op die in mijn grafische rekenmachine zit. Deze heeft nog 3 kleurtjes ook, is groter en kan enorm lang mee gaan. Volgens de specs gebruikt de totale rekenmachine 0,06W, stel dat dit alleen wordt gebruikt om het lcd display aan te sturen:
De mamboX batterij is 1800mAH. Deze kan dus 1 uur lang, 1,8 Ampère leveren bij 3,7 Volt. Vermogen = 1.8 * 3.7. Energie = vermogen * tijd = 1.8 * 3.7 * 3600 = 24000 Joule.
0,06 Watt = 0,06 Joule / seconde:
24000 / 0,06 = 400000 seconde = 111 uur.
Oftewel, je kan het schermpje 111 uur lang van stroom voorzien met een MamboX batterij

. Aangezien dat gare ding maar 3,5 uur mee gaat, lekt het vermogen dus ergens anders weg.
Ik denk dat je 8uur kan halen met dit toestel met een 5GB HD (niet een 30GB HD sinds deze meer stroom verbruiken) en als je constand van een playlist laat afspelen (met mogelijk de display disabled - 1 klein probleem is dat de firmware geen auto shutdown van de display heeft zoals bij de backlicht)...
Ik heb die van mij achter elkaar door laten spelen, zonder gebruik te maken van het blacklight en toen kwam ik op 3,5 uur. Beredenerend volgens bovenstaand rekenstukje haal je die 8 uur dus ook nooit wanneer het display uitstaat.
Waarschijnlijk is het chip ontwerp gewoon slecht. Ik moet nu op school ook een beetje prutsen met wat simpele ontwerpjes voor invertors (die van een 0 een 1 maken en andersom, erg simpel) en daar kan je al last hebben van kortstondige kortsluitingen bij verkeerde ontwerpen, dit kost veel energie! Zo'n mp3 decoder chip kan je als fabrikant gewoon los bestellen en waarschijnlijk heeft MamboX deze chip zelf ontworpen. Pruts0rs