Toon posts:

de toekomst van de mens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals we allemaal weten is er nog steeds een groot verschil tussen het denken van de mens en de rekenkracht van een computer. Een computer kan misschien wel een 100% juiste oplossing geven maar een mens houdt zich onbewust met vele miljoenen zoniet biljoenen berekeningen tegelijkertijd bezig en heeft ook een eigen sterke bewustzijn gekregen. We bestaan echter ook maar uit gewone moleculen, dus als wetenschappers ons volledig achterhaald hebben zullen ze proberen computers even ‘slim’ als ons te maken en zoniet nog beter.

Vroeger dacht ik altijd, dat als computers beter en slimmer zijn, dat dan ons dat ons deel van de evolutie dan afgelopen zou zijn, dat wij niks meer te betekenen hebben en dat we uiteindelijk zouden uitsterven. Maar waarom niet het nuttige met het aangename combineren?
De grote vooruitgang in het ontcijferen van het DNA en het volgende nieuws: http://www.tweakers.be/nieuws/25675/?highlight=dna heeft mij echter op andere gedachten gezet.

Als DNA-processoren zo een enorme rekenkracht kunnen aanwenden en DNA geheugen zoveel duizenden Terabytes per cm³ kan bevatten is het misschien mogelijk om onze eigen hersenen een klein beetje aan te passen en ervoor te zorgen dat wij de rekenkracht van de maatschappij worden. Als we ervoor zorgen dat we in ons onderbewustzijn een paar extra miljard bewerkingen kunnen verrichten die onderdeel zijn van ons collectief denken, hebben we enorm veel rekenkracht en geheugen om de grote problemen te kunnen oplossen.

Eerst en vooral hebben processoren energie nodig. Een mens kan makkelijk tot 300 watt vermogen leveren bij zware inspanningen (jagen, vechten, sport…) Zoals iedereen weet hebben we steeds minder de behoefte om te bewegen, maar wel de blijvende gedachte dat we moeten eten waardoor de gemiddelde mens steeds dikker word. 50 watt extra rekenkracht kan dus geen kwaad veronderstel ik :*)

Ten tweede heeft de mens ook de behoefte om alles via de hersenen op te lossen, zodat we zelf niks meer moeten doen (bijvoorbeeld de uitvinding van het wiel dat ervoor zorgt dat we maar 1/10e van de energie moeten gebruiken om hetzelfde resultaat te verkrijgen). Dus als we onze omgeving vol slimme chips en sensoren gaan steken en een draadloze verbinding creëren met onze hersenen, dan kunnen we alles rechtstreeks met onze hersenen besturen.

Zo staan we dus in verbinding met elkaar en vormen dan 1 geheel of collectief. Of het nu al dan niet nuttig is om zoals bij ‘the borg’ uit startrek de gedachten van iedereen te kunnen horen weet ik niet, misschien dat 1 centrale computer of vinculum ervoor zorgt dat je enkel de data krijgt die je mag hebben, zodat we onszelf niet boven anderen kunnen stellen en iedereen voor elkaar gelijk is. Ook kunnen er een aantal nieuwe leuke dingen in het leven komen: bijvoorbeeld dat als je met iemand vrijt dat je dan zijn of haar gedachten en gevoelens kan delen en het aldus geen gevoelloze en steriele wereld gaat worden.

Misschien is het zever wat ik zeg, maar het is nuttig er eens bij stil te staan wat we van onze toekomst willen maken. Tenslotte moet je toch weten in welke richting je wil gaan om iets te bereiken. Wat denken jullie ervan enige ideetjes wat er anders kan zijn of waar ik fout ben :?

Verwijderd

Tegenwoordig zijn niet menselijke implantaten helemaal hot. Deze dingen kunnen bijv. doven mensen weer gehoord schenken. Ik schat dat er in de toekomst iemand zal rondlopen met een digitale herseninhoud. Alleen dat al zou oninschatbare gevolgen hebben.

De meeste dieren hebben weinig behoefte om een taak makkelijker te kunnen maken. Ze denken er niet eens aan. Daardoor zijn dieren nog steeds vele malen beter en gezonder dan de mens. Een uitzondering hierop zijn chimpansjees (dikke van dale is pleite), zij gebruiken werktuigen om iets makkelijker te kunnen maken.
Dieren hebben een volgens mij veel grotere kans op overleven dan mensen.
Alleen mensen verzinnen steeds weer iets waardoor de volgende generatie een aantal jaartjes ouder word.

De combinatie mens en dier gaat gewoon niet samen. Het dier past zich niet aan op de gevolgen van mens uitvindingen.
Uiteindelijk is er geen weg meer uit deze circulatie van ontwikkeling.
Dan zal de mens zichzelf en het dier met zich meenemen naar beneden.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

tja, het lijkt mij niet fijn om alle mensen te "computerizen" zodat iedereen denkt en voelt wat een ander voelt zoals de borg

de enige handige toepassing die ik me kan bedenken, is een soort opslag van ruwe gegevens, bijvoorbeeld om zo gemakkelijk andere talen te leren etc

bekijk het zoals de matrix, ff leren hoe je moet vechten of een vliegtuig bestuurd.

we zijn samen met z'n allen al 1 geheel, daar hebben we geen computer voor nodig.
in verbinding staan we al met elkaar, we kunnen bv constant elkaar bereiken via gsm

dat van die gevoelens delen met je naastenliefde lijkt me een mooi idee, maar het "ervaren" zoals zij het ervaart lijkt me onmogelijk, omdat jij het alleen kan ervaren zoals zij het ervaart, en niet zij alleen, jouw ik zit daar altijd nog tussen die toch nog een eigen interpretatie maakt op haar gevoelens, dus is het toch nog een subjectief gevoel wat je doorkrijgt.

nogmaals, de enige toepassing die echt makkelijk voor ons is, is om dingen snel te leren.

[ Voor 7% gewijzigd door BitByter op 24-04-2003 23:50 ]

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2025

wica

De duivel jacht op me

Flem:
De mensch kan zich zeer goed aanpassen. Daarvoor, zoals jij al zei. Gebruikt de mens zijn verstand. En mens zal veel eerder iets nieuws proberen dan een dier.

Dan de combinatie men en dier gaat niet samen.
Deze zombinatie gaat goed samen. Zolang de mens rekening houd met zijn omgeving en niet alleen aan eigen belang denkt. Die plicht heeft de mens als hogere levens vorm

Nu terug naar Soran:
Ik hoop persoonlijk niet dat onze "hersenen" aan elkaar gekoppeld worden als een cluster. Dat is eist wat de mens, mens maakt. Ieder mens heeft zijn eigen gedachten. Dus dit zie ikniet zo snel gebeuren.

Ik denk ook dat als ze weten hoe onze DNA in elkaar zit dat ze hem zullen aanpassen. Dan krijgen we 2 rassen, gen. mens en normaal mens.
Maar ik denk ook dat ze bepaalde eigenschappen van de mens zullen ondekken in de DNA die gewoon weg uit gezet zijn. En deze weer aanzetten.

Stel. dat bij die "paranormaal begaafde" gewoon een eigenschap aan gezet is. Wat dan weer zou betekenen. Dat Deze persoon niet paranormaal begaafd is. Maar normaal begaafd

En waar het met de mens verder naar toe gaat? Ligt er aan wat de mens bedenkt en uitvoerd :)

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Verwijderd

[quote]wica schreef op 25 april 2003 @ 00:07:
Flem:
De mensch kan zich zeer goed aanpassen. Daarvoor, zoals jij al zei. Gebruikt de mens zijn verstand. En mens zal veel eerder iets nieuws proberen dan een dier.

Dan de combinatie men en dier gaat niet samen.
Deze zombinatie gaat goed samen. Zolang de mens rekening houd met zijn omgeving en niet alleen aan eigen belang denkt. Die plicht heeft de mens als hogere levens vorm

[quote]

Mens en dier gaan niet samen. Waarom?? De mens verstoord het levengebied van het dier. Het milieu is acheruit gegaan en dat zal de flora en founa ernstig verstoren. Ook hebben veel dieren een te kleine levensgebied, en bossen of tropische wouden zijn er ook op achteruit gegaan, waardoor de wereld gewoon achteruit gaat.
Bijv. Het water is dusdanig vervuilt dat vissen een slechtere gezondheid krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste ik ben er met akkoord dat we wel al 1 geheel zijn en dat we al een beetje verbinding hebben met elkaar. het kan bijvoorbeeld gebeuren dat ik aan een liedje denkt en dat mijn broer dat liedje ineens begint te zingen maar dat kan je niet vergelijken met een echt computernetwerk waar perfect gecontroleerde data over wordt gestuurd dus ik veronderstel dat de mens dat zal proberen uitbouwen en een pak kan verbeteren. Ik geloof er ook niet echt in dat we al onze gedachten met iedereen gaan delen daarom dat ik zei: of het nu al dan niet nuttig is om zoals bij ‘the borg’ uit startrek de gedachten van iedereen te kunnen horen weet ik niet. Ik denk dus eerder dat we allemaal individueel met die centrale computer verbonden zullen zijn bij startrek het vinculum en bij yoko tsuno de coördinator genaamd. Die zal zich dan bezighouden met onze niet alledaagse problemen.

Ten tweede mens en dier gaat niet samen. Oke de mens heeft al heel wat soorten uitgeroeid maar dat komt gewoon omdat de meeste mensen nog niet slim genoeg zijn. Ikzelf heb genoeg gezien hoe veel mensen omgaan met de natuur bijvoorbeeld een vogel met gebroken poot daar moet je naar schuppen wat dat is ne lamme vogel en hoeveel mensen doen de moeite om hun papiertjes en hun vuil op straat in hun zak te steken en pas weg te doen als ze een vuilnisbak tegenkomen :? Maar als ik in de toekomst probeer te kijken en de mens binnen 50000 jaar een enorm ruimteschip met 300 miljoen mensen aan het bouwen is om andere sterrenstelsels te koloniseren wel dan zie ik het wel zitten dat daar ook katten, honden en konijnen zullen meegaan. De mens wil gewoon alles perfect onder controle hebben en wildlopende beesten zijn een gevaar.

• Xymox
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 00:21:
Mens en dier gaan niet samen. Waarom?? De mens verstoord het levengebied van het dier. Het milieu is acheruit gegaan en dat zal de flora en founa ernstig verstoren. Ook hebben veel dieren een te kleine levensgebied, en bossen of tropische wouden zijn er ook op achteruit gegaan, waardoor de wereld gewoon achteruit gaat.
Bijv. Het water is dusdanig vervuilt dat vissen een slechtere gezondheid krijgen.
Het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt of de mens wel/niet met dieren samengaan.

Puur biologisch op evolutionair niveau gezien is er geen verschil tussen mensen en de andere dieren. Wij zijn gewoon een soort dier die toevallig meer hersenen heeft en daar dingen mee kan doen die de meeste levende wezens hier op aarde niet kunnen. Maargoed er zijn ook genoeg eigenschappen van andere soorten die wij weer niet hebben.
Daarbij kan je ook niet stellen dat het leefgebied van dieren verstoord wordt door de mens. Dit is nu evolutie ! Elke soort verstoord een andere soort en maakt wel/niet gebruik van milieu omstandigheden en de sterkste heeft de meeste kans te overleven. De mens is wat dit betreft niet anders dan andere soorten.

'De wereld gaat achteruit'....

Ten opzichte van wat dan ?

Als je de hoeveelheid oerbos op de wereld als uitgangspunt neemt en je stelt dat vermindering van de hoeveelheid een achteruitgang is, dan heb je gelijk.
Maar puur objectief gezien is dit kul. Wie bepaalt dat meer of minder bos goed of slecht is ? Er zijn periodes op aarde geweest voordat de mens zijn intrede deed dat wat dat betreft de situatie nog slechter was dan nu.

Op evolutionair niveau kan je hierbij ook nog stellen dat alles wat de mens maakt puur natuur is. Een atoombom is puur natuur, net als bitterkoekjes en Levis spijkerbroeken. Waarom noemen wij een vogelnestje wel natuurlijk en een riante villa niet ? Er is geen verschil !

Maar bekijk je het vanuit de mens en haar verantwoordelijkheid naar de rest van de wereld dan is het wel anders. Wij hebben de hersens om ook na te denken over wat wij doen en laten en wat de gevolgen zijn van onze handelingen op moreel vlak. Maar dit niveau is een pure uitvinding van de mens en is niet objectief.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Xymox schreef op 25 April 2003 @ 13:44:
[...]
Op evolutionair niveau kan je hierbij ook nog stellen dat alles wat de mens maakt puur natuur is. Een atoombom is puur natuur, net als bitterkoekjes en Levis spijkerbroeken. Waarom noemen wij een vogelnestje wel natuurlijk en een riante villa niet ? Er is geen verschil !
Even een kleine reactie daarop, want zoals je het nu zegt is wel heel breed gedacht... In diezelfde gedachtengang kun je er ook van uitgaan dat alles wat wij nu hebben/maken van waterstof afkomstig is...en dat is ook wel zo, maar daarop volgt nu mijn kritiekpunt:

Ik denk dat je iets natuurlijk mag noemen als het door de natuur aangemaakt wordt en weer kan worden afgebroken door de natuur!
Want een villa, daar heb je stenen, cement etc. voor nodig, en dat zie ik nou niet zomaar in bomen groeien of in de gond zitten, dat hebben wij zelf gemaakt uit grondstoffen.

Een atoombom kun je puur natuur noemen, want uranium komt inderdaa gewoon in de natuur voor, maar toch hebben wij van alles moeten doen om tot die bom te komen, nu is uranium gewoon de grondstof.

Om weer op mijn waterstof verhaal terug te komen, alles is miljarden jaren geleden begonnen met een grote waterstofwolk, alles wat wij nu hebben/produceren, van de edelgassen tot de zware metalen, is allemaal door kernfusie gevormd, en dat was in het vroegste stadium gewoon waterstof.

En een vogelnestje hoeft niet perse natuur te zijn, het is door handelingen van vogels gemaakt. Zo zou je ook een villa (het vogelnestje) als "natuur" kunnen zien (gemaakt door de mens).
Maar omdat die vogels niet zulke slimme machines te hebben om de oorspronkelijke grondstoffen zo te vervormemen zodat de natuur deze niet (of moeilijk) kan afbreken kun je bij een vogelnestje nog van "natuur" spreken.

• Xymox
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 15:11:
[...]
villa (het vogelnestje) als "natuur" kunnen zien (gemaakt door de mens).
Maar omdat die vogels niet zulke slimme machines te hebben om de oorspronkelijke grondstoffen zo te vervormemen zodat de natuur deze niet (of moeilijk) kan afbreken kun je bij een vogelnestje nog van "natuur" spreken.
Als je het over 'natuur' hebt dan is dat ook al vaag.

Zelfs atoombommen, stukken plastic en de meest 'onvernietigbare' producten gemaakt door de mens zijn erg simpel af te breken door de natuur.
De zon zal over 4 miljard jaar alles doen verdampen en wordt alles weer teruggebracht naar de basis elementen.

Als je het hebt over kan de natuur zoals deze NU in Nederland is dan wordt een atoombom inderdaad niet afgebroken binnen aanzienbare tijd. Maar dus wel over 4 miljard jaar.

Dus kan je stellen dat 'iets' wel natuurlijk is als het afgebroken wordt ?
Dan moet je de tijdspanne ook hierin opnemen.

Ik blijf erbij, op dat abstractieniveau (dus puur objectief) is ALLES natuurlijk.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Inderdaad, uiteindellijk is alles natuurlijk, dat kun je ook wel uit mijn verhaal opmaken, maar dan is het nog het probleem hoe we "natuur" dan defineren.

Aangezien alles ontstaat uit een en dezelfde stof en na verloop van tijd (miljarden jaren) weer zal afbreken tot die ene stof, wat noem je dan nog natuur?

De kringlopen waardoor alles in evenwicht met elkaar is?
Het hele systeem in de biosfeer?

Want dan zou je iets onnatuurlijks kunnen noemen als een kringloop of de biosfeer beinvloed wordt, en dat doet een atoombom wel degelijk (voedingsstoffen wegnemen, groei en voorplanting nadelig beinvloeden etc.).
Pagina: 1