Ik ga een dooddoener in de groep gooien
We doen het altijd al zo, en daarom veranderen we het niet

En nou weet ik al dat een heel aantal users zoiets heeft van:
nou, lekker is dat, eigenlijk kan het veel beter zus of veel beter zo, maar ze hebben weer een lekker conservatieve HGA in de devschuur dus verandert er niks
Ja, eigenlijk heb je het dan goed gezien

Al sinds een hele lange tijd wordt de scheiding gemaakt tussen 3 verschillende takken van sport:
- Clientsided webscripting
- Serversided programming/webscripting
- Programming
Die scheiding is vrij duidelijk. Bij '1' hoort vooral JavaScript, Flash, etc. Bij '2' vooral PHP, ASP, Coldfusion etc, en bij 3 vooral C++, Java, c#, etc.
De scheiding wordt dus gemaakt tussen '1' en '2',
1 hoort in W&G,
2 en 3 in P&W.
Waarom verandert dat niet?
Dat is vooral omdat de users het allemaal zo gewend zijn. Bij de nieuwe users moet even het kwartje vallen, en de "oude users" of regulars schrikken bij het zien van een javascript topic in P&W. Kortom: de mensen die director "doen", zullen de director topics ook in W&G verwachten. De mensen die dus meer van director weten, zullen zich in W&G bevinden. Jij bent er dus uiteindelijk mee geholpen als het topic naar W&G gemoved wordt. Geloof me maar, de flashers en de directorers
is that a word 
zitten in W&G, niet in P&W
Verder is een scheiding tussen Webdesign en Graphics, Webscripting (Js, PHP, etc.) en Programming ook al eens gemaakt, en dat is niet zo goed bevallen. Bij de users niet, maar bij de moderators ook niet. Daarbij heb je dan nog steeds hetzelfde probleem, namelijk dat jij vindt dat het in het 'm in het programmeren zit
Tenslotte hebben javascript, css en html erg veel met elkaar te maken en wordt het over het algemeen in die combinatie teruggevonden. Daar kun je je waarschijnlijk wel wat bij voorstellen. Dat de lijn dan doorgetrokken wordt naar Director en Flash is eigenlijk een logischere stap (omdat het feitelijk van dezelfde orde is (zie bijvoorbeeld de overeenkomsten tussen javascript en actionscript, beiden gebaseerd op ecma)), dan de scheiding daar te stoppen, en director en flash in P&W te stoppen "omdat het meer programmeren betreft". Dat is dus sowieso al niet waar omdat het vaak direct in verband staat met ontwerp-werk, en daarom ook beter in Webdesign en Graphics thuishoort.
Maar... het betreft een programmeerprobleem
Als jij duidelijk kan maken dat het
echt om een programmeerprobleem gaat, en het dus een fout in het algoritme of wat dan ook is, dan is het opeens niet meer relevant dat het director betreft

Dan zou je dezelfde fout in elke andere taal gemaakt hebben, maar hoort het in principe in P&W thuis, omdat het bijv. algoritmen (een van de basics van programmeren

) betreft

Maar dan was deze discussie er niet geweest, want dan was je ook niet specifiek geholpen met iemand die meer van director afweet.
Maar waarom dan niet gewoon toch alle scripting en programming in 1 forum?
Dat is gewoonweg niet te overzien. De regulars in P&W zijn over het algemeen gewoon programmeurs, en willen dus wel helpen met een programmeerprobleem, maar niet met een "layertje dat het niet doet". En ja, het slag mensen dat in P&W komt is ook gewoon echt anders dan het slag mensen dan in W&G komt. En frankly, hoe vreemd misschien ook, ik heb nog nooit een regular horen klagen over de scheiding zoals hij nu is, en dat zegt toch ook wel wat
Is er dan geen grijs vlak?
Ja, er is een grijs vlak. Misschien zelfs wel meerdere. Maar dat komt uiteindelijk neer op het goed formuleren van je eigen probleem en het dan nog eens goed door te lezen om tot de conclusie te komen dat het in forum A of forum B thuishoort.
Overigens komt een dergelijk grijs vlak niet alleen in de scheiding W&G / P&W voor, maar ook in devschuur en bijvoorbeeld SA
denk aan softwareproblemen: heb ik director wel goed geinstalleerd? Wat voor IDE moet ik gebruiken?, of P&W en NOS
denk aan bijvoorbeeld bash-scripting.
In twijfelgevallen raad ik je aan met betreffende moderators te overleggen. Mocht de moderator bepalen dat het topic in P&W (bijvoorbeeld) geplaatst kan worden, kan dat. Mocht de moderator bepalen dat het niet in P&W kan, dan is het gewoon jammer, en moet je het doen met een move
edit:
Even een nuance voor de duidelijkheid: Dit is de huidige situatie, en dat wil niet zeggen dat ik helemaal niet open sta voor verandering. Maar daar voor moet ik wel overtuigd worden
[
Voor 3% gewijzigd door
drm op 25-04-2003 00:31
]