Toon posts:

Temperatuur verschillen bios / sisoft sandra

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb pas mijn processor vervangen, van een XP 1600+ palomino naar een XP 1700+ thoroughbred. De 1600+ liep op mijn systeem op een temperatuur van rond de 48 graden. Dit gaf mijn bios aan maar ook sisoft sandra.

Nu de 1700+ erop zit, gaat er echter iets mis. In de bios geeft ie voor CPU temp aan 60-65 graden, idle. Sisoft sandra claimt echter dat mn processor slechts 40 graden is. However, in sisoft zijn er 3 waarden voor temperatuur af te lezen:

-Systeem (35)
-Processor (40)
- HD / Aux (66)

Welke waarde moet ik nu geloven, die uit mijn bios of die van sisoft sandra?
Ik heb de neiging om namenlijk sisoft sandra te geloven, omdat ik meen dat de thoroughbreds koeler horen te zijn dan de palominos. Verder is mijn koelblok ook niet te heet om aan te raken ofzo.
Bovendien, in het bios worden dus maar 2 temperaturen gegeven (systeem en CPU). Ik zou ook niet weten waar die derde (auxilary) sensor zit; niet op mn HD iig.
Ik had verder mn thermal shutdown temp op 80 graden gezet in bios, en toen ik in sisoft de archimetric benchmark ging uitvoeren sloot mn pc af. Dus een of andere sensor wordt duidelilijk erg warm.

Verdere relevante gegevens:

-Moederbord Gigabyte GA7VRXP rev 2.0
-Coolermaster koeler, arctic silver 2 koelpasta (En ja de koeler zit er goed op)
-Sisoft sandra laatste versie
-Bios laatste update

Iemand hier al ervaringen mee? Suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
PS: In de search niks gevonden, in google ook niet.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Kijk of de temp sensor van je mobo goed tegen onderkant van je cpu zit. Beste is om je cpu eruit te halen en sensor beetje omhoog te duwen. Verder moet je op je bios vertrouwen qua temp. Software proggies hebben het vaak fout.

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik zal hem nog eens openhalen later vanavond. Enig idee waar die 3e sensor zou moeten zitten?

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Kan het zijn dat Sandra de temperaturen verwisselt? dus case = cpu bijvoorbeeld? Controleer dat ff met je bios temps.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik zou toch eerder de bios geloven :)
en ik denk dat je koeler er toch niet helemaal goed op zit, ook al zeg je van wel ;)

en die bios update gedaan tegelijk met je cpu vervangen :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Nee, eerst bios update gedaan en toen paar dagen later proc. vervangen. Verder:

Bios system temp = Sisoft system temp
Bios CPU temp = Sisoft AUX temp
? = Sisoft CPU temp

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Sandra = Vrouw => niet geloven...

Neeh, Sandra heeft de nare eigenschap nog wel is extreem te liegen over bepaalde zaken. Ga er van uit dat de BIOS temps kloppen, wil je toch in windows een beetje zien hoe warm het allemaal wordt, installeer dan zoiets als MotherBoardMonitor.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Stel dat de koeler er toch niet goed op zit... hoe moet het dan, ik bedoel, ik heb met zo een aanbreng zetje er een dun laagje koelpasta opgesmeerd, de koeler er goed recht op gezet en stevig aangedrukt en met de klemmetjes vast gezet. Het kan haast niet misgaan... :S

Verwijderd

ik heb laatst "speedfan" van het net getrokken en die kwam ook ineens met een temperatuur van mijn harddisk. Schijnt dat mijn MAxtor HD een sensor in de HD heeft zitten die uitgelezen kan worden, dus dat zou de 3e reading HD/Aux bij je kunnen verklaren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:48:
PS: In de search niks gevonden, in google ook niet.
Hier hebben we dus het edit-knopje voor .. Maak er wijselijk gebruik van! ;)
Pagina: 1