Toon posts:

[3D] Studio vraagje, betreft Plane

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

Ik heb een plaatje van een man met een egale achtergrond. In Studio Max wil ik uiteindelijk alleen de man in mijn render zien, uitgeknipt (als in een kijkdoos). Hoe kan ik het gewenste resultaat bereiken?

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

als je niets achter de man hebt staan en het niet om een filmpje gaat kun je je render opslaan als een PNG met alpha

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
een alpha mask maken van de man (zorgen dat de man egaal zwart is, en de achtergrond egaal wit) en deze dan als translucencyopacity- map gebruiken voor je man-texture, de originele plaatje van de man zet je in de diffuse-map. deze texture plak je vervolgens op de plane. dit is wel heel basic hoor btw. (of ik moet de vraag verkeerd begrepen hebben, in dat geval mijn excuses)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
3d Studio maakt automatisch een alpha-map, alleen kunnen de meeste formatis die niet opslaan. Wanneer je opslaat als .png, zoals mpegernie al zei, en dan alpha-channel aan zet dan slaat ie automatisch de alpha mee en Photoshop neemt die ook automatisch goed mee.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Je moet trouwens wel opletten, meestal zul je óf een enigszins neutrale kleur voor de achtergrond (weet niet wat je er mee wilt) moeten kiezen, óf anti-alias uit moeten zetten, want die geanti-aliasde randjes van je man worden in de alpha mask wel meegenomen, en als je het geheel dan opent in photoshop heb je van die rare randjes eromheen...

Voor alphas gebruik ik persoonlijk overigens altijd .tga