Toon posts:

systeem instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, Ik heb een pentium II 450 mhz, en die wou ik overclocken naar boven de 500 mHz. Dus ik had een leuke koeler aaangeschaft en had me een beetje verdiept in mijn moederbord. Ik kon alleen mijn pc overclocken door de multiplier te verhogen van 4,5 naar 5 of 5,5. Met goede moed dat gedaan. Ik start mijn pc op en zie dat ie 550 mHz draait. Maar als ie windows wil opstarten geeft ie of blauwe schermen, of hij kan de explorer niet opstarten of er is nog iets anders niet goed.

Dit vind ik vreemd, want ik dacht dat je door het overclocken van de multiplier het systeem niet instabieler maakt. Weet iemand een oplossing zodat ik hem wel gewoon op 550 mHz kan draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, natuurlijk was het geen pentium II, maar een Amd-K6-2

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet effe proberen om het voltage te verhogen, zie ook de DOC FAQ, daarnaast hoeft ie helemaal niet stabiel te lopen. AMD K6-2 zit al zowat aan ze max op die snelheid

verder, use the Edit button >> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif in plaats van een dubbelpost te maken :P

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 24-04-2003 18:12 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Ik dacht al, de (wat snellere) p2 zijn gelocked :P.

- Hoe heet wordt je proc?
- Heb je de Vcore wel verhoogt?

Verder was een K6 niet echt een goede OC CPU geloof ik.

En btw, de multiplier te ver verhogen maakt het systeem wel zeker instabiel, anders werd OCen met amds wel erg makkelijk he ;).

tvw

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 21:42

MBV

heb je dat 1e knopje rechtsboven je bericht wel eens bekeken? Ennuh, misschien ben je het vergeten, maar overclocken is nooit goed voor de stabileit van je systeem. Het kan werken, maar je gaat buiten de specs van je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
*Volgende keer gebruik ik de edit button*

Er zit nu een cooler op voor eenn amd van 2100 mHz, met koelpasta. Das een beetje overdreven, dat weet ik, maar de temp moet wel goed zijn. De ventilator hapert ook niet, en zowel de oude, als de nieuwe ventilator hebben 12 V nodig.

Verder ga ik nu even kijken naar mijn core-voltage

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Goede koeling is geen garantie voor een stabiele overklok

K6-2 is gewoon een baggere CPU voor overklokken :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
mijn core-voltage is nu 2,2 V. Op welk voltage is het het wijst om mijn comp te zetten?

Verwijderd

uhhmmm Vcore 2,2 V ???? 8)7 meen je da?? ik denk dat er dan iets nie klopt hoor..
wat voor mobo heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 19:44 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op 2,2 zou die wel stabiel moeten draaien jah :+

:D :D :D :D

Verwijderd

ik heb nooit een k6 gehad. het kan toch dat die zoveel nodig had. was daar raar aan

Verwijderd

Topicstarter
hij was 2,2 V IK heb hem verhoogt naar 2,5 V, nu draait ie (nog) goed

Het is een PCPartner MVP3BS7 moederbord

Bedenk wel dat het een 'oud' moederbord is.
Technisch gezien kan ik het verhogen tot 3,5 V.
Kan iemand mij trouwens uitleggen wat core-voltage nu precies inhoud?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 19:55 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28
Core voltage is eigenlijk de hoeveelheid spanning die op het kleine stukje in het midden van je CPU komt, dat middelste is namelijk de Core het echte hart van de CPU en die vreet stroom en dat is in jouw geval 2.2v

Verwijderd

Zijn je dividers ook niet verhoogd? Misschien kan je RAM het gewoon niet meer trekken en loopt hij vast bij het starten van Windows. Je MHZ bij het geheugen staan waarschijnlijk te hoog, je RAM kan het niet meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb twee ram geheugens, waarvan een zeker 133 mHz. Ik heb alleen de multiplier overgeklockt, dus dat zou geen probleem moeten zijn

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 18:09:
Hey, Ik heb een pentium II 450 mhz, en die wou ik overclocken naar boven de 500 mHz. Dus ik had een leuke koeler aaangeschaft en had me een beetje verdiept in mijn moederbord. Ik kon alleen mijn pc overclocken door de multiplier te verhogen van 4,5 naar 5 of 5,5. Met goede moed dat gedaan. Ik start mijn pc op en zie dat ie 550 mHz draait. Maar als ie windows wil opstarten geeft ie of blauwe schermen, of hij kan de explorer niet opstarten of er is nog iets anders niet goed.

Dit vind ik vreemd, want ik dacht dat je door het overclocken van de multiplier het systeem niet instabieler maakt. Weet iemand een oplossing zodat ik hem wel gewoon op 550 mHz kan draaien?
Klopt! ik heb ook een K6-2 450 gehad, je kunt ze niet egt overklokken, ik kreeg de mijne tot 525(66mhz * 8 ) maar dan performt ie ong. net zo goed als 100*5(500 mhz). In die tijd had ik de ballen verstand van overclokken dus deed ik nog niet aan koelpasta's & voltagemods. Mischien als je het voltage 2,5 tot 5% omhooggooit dat ie dan wel stabiel wilt draaien op 550mhz, ik zou dan wel koelpasta gebruiken(als je dan nog niet deed) want de mijne werd zonder voltage veranderingen al snel 55 graden op 525 mhz...

[ Voor 2% gewijzigd door Rey Nemaattori op 24-04-2003 23:12 . Reden: ik was laat he? ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 19:55:
hij was 2,2 V IK heb hem verhoogt naar 2,5 V, nu draait ie (nog) goed
Op welke snelheid draait ie goed op 2,5V? 450, 500 of 550?

Probeer de core voltage altijd zo laag mogelijk te houden, maar niet te laag anders wordt ie instabiel. Als je de core voltage te hoog zet zal de CPU sneller slijten en wordt hij ook warmer, waardoor hij weer instabiel wordt.

Ik heb trouwens even gekeken naar de warmte afgifte van jou proc, die bleek 11W te zijn. Een cooler voor een 2,1Ghz AMD (2600+ :? ) is een beetje overkill, aangezien zo'n proc 62W afgeeft :+.

tvw

• SonyEricsson
  • Laatst online: 16-01 01:07
Rey Nemaattori schreef op 24 April 2003 @ 23:11:
[...]

Klopt! ik heb ook een K6-2 450 gehad, je kunt ze niet egt overklokken, ik kreeg de mijne tot 525(66mhz * 8 ) maar dan performt ie ong. net zo goed als 100*5(500 mhz). In die tijd had ik de ballen verstand van overclokken dus deed ik nog niet aan koelpasta's & voltagemods. Mischien als je het voltage 2,5 tot 5% omhooggooit dat ie dan wel stabiel wilt draaien op 550mhz, ik zou dan wel koelpasta gebruiken(als je dan nog niet deed) want de mijne werd zonder voltage veranderingen al snel 55 graden op 525 mhz...
koelpasta helpt geen ene reet op een k6-2
core zit afgeschermd met een capje
en als je je k6-2 gaat uncappen met een stanleymesje wordt hij wel wat warmer, maar doe er geen koelprut op!...want dan gaat hij dood.
(athans...2x bij mij dan :P )
Pagina: 1