Is er een manier om na installatie van een nieuwe kernel, die te starten zonder reboot? Dat scheelt weer downtime. Ik heb er ooit iets over gehoord maar geen idee waar. Ik heb google(-groups) geprobeerd, maar kon niets vinden.
Neen.
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Het kan wel, maar tis nogal smerig. En je kunt me niet vertellen dat het erg is als je machine ff 3 minuten offline is om 23:59..
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Zonder rebooten kan het wel, enkel moet je dan nogal bruut de huidige kernel overschrijven in het geheugen en dan de controle weer aan het begin daarvan zetten, enkel vervallen daarmee wel alle draaiende processen e.d. en heb je er netto dus niets aan, behalve het omzeilen van een minuuut of minder tijd voor een reboot...
Verwijderd
Als je uptime je zo kostbaar is dat je geen 3 minuten kan missen, kun je je vast wel een tweede machine als backup server veroorloven.Sir Isaac schreef op 24 April 2003 @ 17:59:
Is er een manier om na installatie van een nieuwe kernel, die te starten zonder reboot? Dat scheelt weer downtime. Ik heb er ooit iets over gehoord maar geen idee waar. Ik heb google(-groups) geprobeerd, maar kon niets vinden.
In theorie is het mogelijk een kernel te vervangen tijdens het draaien, ook wel zonder het afschieten van processen (dat zou immers vrij zinloos zijn). Voor zover ik weet kan dit bijv. onder Solaris 8, maar er is verder weinig over te vinden.. In Linux gaat het je iig niet lukken.
Ik wist niet eens dat het mogelijk was (hoe smerig ook). Zat te denken aan een dual-proc machine. Zou dat eigenlijk kunnen?? Een proc downen en starten met de nieuwe kernel en vervolgens hetzelfde doen met proc #2 ??
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
De reden dat ik het wil is dat mijn computer applicatie server is (xdmcp). Als ik hem mijn computer wil rebooten, moet de remote gebruiker eerst alles afsluiten en uitloggen.
Maar als het niet kan zal ik mijn student maar waarschuwen als het zover is.
Gewoon 's nachts om 4:00 uur rebooten ofzo, niemand die er last van heeft..Sir Isaac schreef op 24 april 2003 @ 21:09:
De reden dat ik het wil is dat mijn computer applicatie server is (xdmcp). Als ik hem mijn computer wil rebooten, moet de remote gebruiker eerst alles afsluiten en uitloggen.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Ik begrijp dat je het over een productieserver hebt.
Wil je daarmee daadwerkelijk dit soort geintjes proberen uit te halen, alleen om te voorkomen dat je hem snachts eventjes de nieuwe kernel laat booten?
In mijn ogen is het (als het u:berhaupt al mogelijk zou zijn) sowieso zwaar gepruts, in ieder geval iets wat je niet met een productiemachine wilt doen.
Wil je daarmee daadwerkelijk dit soort geintjes proberen uit te halen, alleen om te voorkomen dat je hem snachts eventjes de nieuwe kernel laat booten?
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Verwijderd
man wallSir Isaac schreef op 24 april 2003 @ 21:09:
wall...
Gebruikers krijgen toch ook de medeling
"The system is going down for reboot in 7 hours"
ofzo, lijkt mij /zeer/ duidelijke medeling.
Gebruikers krijgen toch ook de medeling
"The system is going down for reboot in 7 hours"
ofzo, lijkt mij /zeer/ duidelijke medeling.
Maybee we are alone... After all.
Verwijderd
Idd. Je kunt met het shutdown commando opgeven wanneer je wilt dat de reboot gaat plaatsvinden en je gebruikers krijgen daar dan een melding van. Ik weet alleen niet hoe vaak de waarschuwing gegeven wordt vanaf het moment dat je het commando draait. Eén waarschuwing voor 7 uur lijkt me een beetje weinig. Maar als je d'r voor zorgt dat-ie om 4:00 's ochtends herlaarst, zit je wel veilig denk ik.
Verwijderd
Ja, en dat via cronmoto-moi schreef op 24 april 2003 @ 21:11:
[...]
Gewoon 's nachts om 4:00 uur rebooten ofzo, niemand die er last van heeft..
Verwijderd
User-Mode Linux? Dan start je een kernel op met 'linux' op de commandline, die kun je heel erg snel weer laten rebooten. De host kernel en de PC blijft gewoon draaien.
Daar dacht ik ook nog even aan, maar het probleem van de topicstarter is volgens mij niet de downtime op zich, maar het feit dat de processen/verbindingen afgesloten worden. Dat los je met UML niet op, tenzij je voor die specifieke soort verbindingen een volledig transparante failover tussen twee UML-systemen kunt creëren, maar ik denk niet dat dat in veel gevallen mogelijk is (je zou in dat geval allerlei statusinformatie tussen de twee UML-systemen moeten gaan kopiëren).Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 13:04:
User-Mode Linux? Dan start je een kernel op met 'linux' op de commandline, die kun je heel erg snel weer laten rebooten. De host kernel en de PC blijft gewoon draaien.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Pagina: 1