Promise Raid array kan niet op bootable worden gezet

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb nu een peeceetje met een promise pdc20276 (mbfasttrack lite 133) van een chaintech 9ejs1 zenith mobo (i845pe). Er hangen twee 80 gb maxtors op de raid poorten en de array wordt zonder problemen gemaakt.

Alleen: de array wordt niet als bootable gezien in de fastbuild bios software. Ik kan hem ook niet bootable maken met de spatiebalk.

In de bios is de bootsequence: floppy, cd-rom, scsi (ik heb verder geen opties op een onboard controller te kiezen; alleen Hdd0, 1, 2, 3, 4 en wat andere rommel). Bovendien staat boot from other device aan.

De array is met fdisk ingedeeld, actief gemaakt en geformateerd.

Waarom kan ik er nu niet van booten?

graag hulp!

Verwijderd

heb je met F6 tijdens de installatie je promise aangemeld als scsi controller, dit moet je doen voordat windows hem als bootable kan zien.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Heb ik uiteraard gedaan (ook al zat er geen disk met drivers bij het mainbord, maar die heb ik zelf gemaakt). Maar WinXp zecht nog steeds dat er geen drives zijn.

Ook zou de Fastbuild bios util hem in ieder geval als bootable moeten zien. Dit geeft hij aan met een *. Ook als ik hem met formateer met een win98 disk en format /s dan wil hij er niet van opstarten, wat ik ook in de bios aangeef.

Ben ik nu zo gek? In de bios boot sequence wordt met SCSI toch de raid controller bedoelt?

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Als het goed is, gedraagd de controller zich als een SCSI naar je BIOS toe. Dus probeer SCSI als eerste bootdevice en kijk eens of je kunt booten. (Let wel op, ik beweer niet dat het een SCSI device is... voor we die discussie gaan krijgen.)

I think, therefor I am.....I think.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Yup ga ik even doen.

Ik heb nu een ide schijf op de IDE 1 gehangen, en nu herkent Winxp die schijf, én de raid array. Alleen als je zegt dat ie daarop moet installeren zegt hij dat hij de opstart bestanden op de schijf aan IDE 1 moet zetten, en dat de RAID partities "onbuikbaar zijn voor winxp"

Ligt het nu aan mij, of heeft de halve wereld problemen met die zenith serie...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-03 12:55

Shuriken

Life is all about priorities

Wat voor array maak je eigenlijk aan? raid 0 of 1?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb een stripe (dus 0) array voor AV werk gemaakt.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je je hdd's allebei op een aparte kabel gezet?
Zo ja check of ze allebei op master staan, ik heb dit probleem een keer gehad.

Toen had ik 2 schijven allebei aparte kabel.
De een op master en de ander op slave. Array maken ging goed, maar had precies hetzelfde probleem als jij nu hebt. Nadat ik de ene harddisk ook op master had gezet werkte het pas ok.

edit:

Staat er een sterretje voor je array als je controller je array detecteert?
Zo niet dan moet je in je promise bios op de array gaan staan en op SPATIE drukken om de array bootable te maken

[ Voor 24% gewijzigd door Black_Adder op 24-04-2003 20:27 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Yup, allebei de schijven staan op master.

Dat sterretje is nog steeds pleite! Die truuk met de spatiebalk werkt helaas niet. Array wordt niet als bootable gezien.

Bedankt voor de tips.

MAAARRRR: ik heb inmiddels XP geinstalleerd op een normale niet RAID schijf en met ghost het naar de array gezet. Alle onderdelen van de BIOS BOOT sequence op disabled gezet en guess what: het ding start gewoon van zijn array. Theoretisch klopt dit van geen kant, maar het werkt :)

Ik ben niet zo te vreden over die Zenith borden: slechte documentatie, geen diskette met de raid drivers voor win2k / XP (of weten ze dat ie er toch niet van boot?), zeer matige ondersteuning op de websites etc. Ik denk dat ik maar eens gigabyte ga gebruiken.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Helaas is de XP installatie gisteren overleden. Veel blauwe schermen gaven aan dat de communicatie met de RAID array toch niet lekker liep. Als gevolg hiervan heb ik dus wel weer dikke problemen met installeren. Ookal heb ik een draaiende Xp op een aparte IDE schijf, de array wordt niet gezien. Ook niet door partition magic oid. Alleen in dos met fdisk zie ik keurig de partitie maar ik kan er niets mee doen.

Iemand een tip?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 12:14
Mijn tip, je doel voor de array in aanmerking genomen: XP op de niet-raid schijf zetten.
Als je je array voor AV werkzaamheden wilt gebruiken, is het, zeker voor het capturen, van groot belang dat Windows zelf niet op die schijf bezig gaat op het moment dat je bezig bent, anders krijg je dropped frames :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Paul, bedankt voor je tip. Helaas is de extra schijf een tijdelijke om de problemen op te lossen, en zijn er geen centjes meer over om een derde te kopen. Bovendien zie ik de array helemaal niet in XP... :(

Of het de beste oplossing is daar gelaten, het moet toch gewoon kunnen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 12:14
Is het een onboard controller? Die willen nog wel eens een 'lite' versie zijn / 'lite' bios hebben.
Misschien dat je het bios kunt flashen naar een full versie?

Disclaimer: Op eigen risico, ik garandeer niets en opper gewoon een mogelijke optie :P Ik weet dus totaal niet of dat dat uberhaupt kan :Y)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1