[LAN] Krijg 2x100MBit niet hoger dan 10MBit

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb een linux (RedHat 9.0)(maar ook bij 8.0 en 8.1) machine en een Windows XP Pro SP1 (ook zonder SP1) machine. In beide machines zit een Realtek NIC 10/100MBit PCI UTP. Ik heb ze al meerdere keren omgewisseld of andere types Realtek erin gedaan maar alles zonder resultaat. Ook heb ik instellingen in linux (ifconfig, de network configfiles, mii-tool en andere tools) op alles gezet (10 MBit Full Duplex, Half Duplex, 100MBit, AutoNegotiate etc.) en ook onder Windows in de netwerkkaart settings, ook op al deze settings. Ik heb geloof ik wel alle combinaties gehad en vaak gereboot of ge-link-reset etc. ook dit alles zonder resultaat.

Ik krijg de snelheid NIET hoger dan 10MBit, want is de verbinding ingesteld op 100MBit, dan kan ik NIET pingen, er is wel altijd een link. Ik heb nu dus altijd 10MBit intern terwijl ik 100MBit wil! Wie weet hoe het komt (Realtek drivers in RedHat?!) of wat ik kan proberen om het op te lossen?! :'(

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

heb je dr toevallig een 10 mbit hub tussen zitten? :?

Deze advertentieplaats is te huur!

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Kijk je bekabeling eens na. Ik denk dat het daar aan ligt. Hij geeft wel een link. Dus er is electrisch contact. Maar bij 100 gaat ie waarschijnlijk fout foor interferentie (?).

Je aderparen moeten 1&2 bij elkaar houden en 3&6. Aderparen kun je herkennen doordat ze met elkaar gekruist zijn.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Stan
RamShackle schreef op 24 April 2003 @ 17:36:
heb je dr toevallig een 10 mbit hub tussen zitten? :?
Er zit niets tussen, behalve een UTP-straightcable, een UTP<>UTP stukje en een UTP-crosscable, zie volgende posting.

[ Voor 11% gewijzigd door Stan op 24-04-2003 17:47 . Reden: vergeten crosscable ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Hoe zijn de machines met elkaar verbonden ?? cross-cable, hub, switch ???

Misschien gaat de auto-detect vd speed niet goed en wordt daarom de boel naar 10 Mbit terug gezet.

In t verleden 2 machines met een realtek 8139 10/100Mbit netwerkkaart gehad op een 10/100 Mbit auto-sensing switch en dat ging ok (win98/XP/Redhat 8, Suse 7)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dikke kans dat je crosscable slechts 4 aders heeft in plaats van 8. Controlleer dat eerst maar eens.

https://discord.com/invite/tweakers

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Is het wel een crosscabel inplaats van een patch?
FAQ Network Troubleshooting

Deze advertentieplaats is te huur!

• Stan
hightower schreef op 24 April 2003 @ 17:37:
Kijk je bekabeling eens na. Ik denk dat het daar aan ligt. Hij geeft wel een link. Dus er is electrisch contact. Maar bij 100 gaat ie waarschijnlijk fout foor interferentie (?).

Je aderparen moeten 1&2 bij elkaar houden en 3&6. Aderparen kun je herkennen doordat ze met elkaar gekruist zijn.
Ik heb geen verstand van UTP-kabels (weet alleen wat cross en straight is) maar het zou hier wel aan kunnen liggen misschien ja. Heb je kabels die wel 10MBit aankunnen maar geen 100 dus? De kabel die ik hier tussen de bakken heb liggen is een erg lange kabel die door UPC werd geleverd en aangelegd (tussen kabelmodem en PC, 10MBit). Hij is lichtgrijs, erg dun en de contouren van de aders/twisting zijn door de strakke omhulsing te zien.
Er zit daarna een UTP<>UTP verbindingkje tussen met een crosscable eraan (die was te kort, vandaar).
Kun je me uitleggen hoe het te checken? (de kabel zit door plafonds en muren etc dus ik kan niet zo simpel checken, de PC's staan ook ver uit elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Stan op 24-04-2003 17:46 . Reden: vergeten crosscable ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Waarschijnlijk heb jij een cross kabel voor 10Mbit. Je moet er even een nieuwe stekkertjes aanmaken en zogen dat het een cross kabel wordt voor 100Mbit.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Stan schreef op 24 april 2003 @ 17:43:
[...]

Ik heb geen verstand van UTP-kabels (weet alleen wat cross en straight is) maar het zou hier wel aan kunnen liggen misschien ja. Heb je kabels die wel 10MBit aankunnen maar geen 100 dus? De kabel die ik hier tussen de bakken heb liggen is een erg lange kabel die door UPC werd geleverd en aangelegd (tussen kabelmodem en PC, 10MBit). Hij is lichtgrijs, erg dun en de contouren van de aders/twisting zijn door de strakke omhulsing te zien.
Er zit daarna een UTP<>UTP verbindingkje tussen met een crosscable eraan (die was te kort, vandaar).
Kun je me uitleggen hoe het te checken? (de kabel zit door plafonds en muren etc dus ik kan niet zo simpel checken, de PC's staan ook ver uit elkaar.
Ik heb van UPC inderdaad regelmatig verkeerde kabels gezien. Je kabel zou er als volgt uit moeten zien:

1 wit-oranje
2 oranje
3 wit-groen
4 blauw
5 wit-blauw
6 groen
7 wit-bruin
8 bruin

de andere kant:

1 wit-groen
2 groen
3 wit-oranje
4 blauw
5 wit-blauw
6 oranje
7 wit-bruin
8 bruin

edit:

het koppelstukje kan ook nog problemen veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door hightower op 24-04-2003 17:51 . Reden: toevoeging ]

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een patchkabel zou óf helemaal geen contact geven, of door DMI/DMX (ofzo) automatisch contact krijgen. Auto speed zou dan automatisch 100 mbit selecteren, als de kabel goed is.
Check dus of de kabel goed is:
  • Is het een cat 5 kabel
  • Is het echt een cross kabel? Check dit met de kabeltjes. De kleuren horen niet aan beide kanten gelijk te zijn
  • Is de kabel goed geknepen, als je hem zelf maakte?

• Stan
De grijze kabel is zelf geknepen door de UPC-monteur, de crosscable is een 100MBit fabriekskabel, ik zal even de kleurensettings van beide kabels gaan checken, BRB.

Bij auto-negotiate komt ie altijd wel netjes op 100MBit FD (zo wil ik hem) maar dan is er dus niet te pingen. Alleen als alles op 10MBit is gezet.

[ Voor 32% gewijzigd door Stan op 24-04-2003 17:56 ]

• Stan
UPC-kabel (staat op 'CAT5 Patch cable'):
groen,groen-wit,blauw,blauw-wit,bruin,bruin-wit,oranje,oranje-wit
groen,groen-wit,blauw,blauw-wit,bruin,bruin-wit,oranje,oranje-wit

Koppelstukje (staat op 'Certified CAT5e Inline Couple')

Fabrieks-Crosscable (staat op 'Certified CAT5e'):
oranje-wit,oranje,groen-wit,blauw,blauw-wit,groen,bruin-wit,bruin
bruin,bruin-wit,oranje,blauw-wit,blauw,oranje-wit,groen,groen-wit

[ Voor 4% gewijzigd door Stan op 24-04-2003 18:20 . Reden: een ' ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Als je het nou eens zonder koppelstukje doet en de pc's direct met de cross aan elkaar knoopt? [moet je misschien ff wat schuiven met je pc's ;) ]
Koppelstukjes zijn namelijk totaal NIET afgeschermt en kunnen dus behoorlijk wat storing veroorzaken.

Anders een lange crosscable halen, zon kabeltje kost toch bijna niks :)
Als het niet aan je kabel blijkt te liggen heb je altijd nog een paar reserve kabels [voor uitbreiding ;)]

[ Voor 17% gewijzigd door StarLite op 24-04-2003 19:08 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die UPC kabel klopt volgens mij niet.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
Nee idd.. die UPC kabel is niet goed :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Koop gewoon een 100Mbit crossed kabel ;)

• Stan
Probleem is dat die kabel dus overal door muren en plafonds zit door gaten waar alleen PRECIES die kabel doorheen past, het plugje niet eens. Door deuren etc. een kabel los leggen is geen optie.
Daarom vraag ik jullie, is er geen enkele mogelijkheid dat ik een kabel (laat) knijp(en) die zeg maar de gebreken aan de UPC-kabel weer omkeert/elimineert? Ik wil het liever oplossen door dus een 3e kabel toe te voegen (al is het maar 10cm).

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 15:47

DaTuX

Tech Junkie

sinds waneer is er verschil tussen 10 en 100 MBit kabels als de twisting en kleur combo ok is dan draait het wel
UTP = altijd voor 10/100 voor hogere snelheden gebruiken we STP, FTP, DSTP ed.

maar dat is niet het probleem het probleem is dat je een crosscable verlengt met een crosscable want cross + cross = "straigth" dus dat gaat nooit goed

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

• Stan
DaTuX schreef op 24 april 2003 @ 20:14:
maar dat is niet het probleem het probleem is dat je een crosscable verlengt met een crosscable want cross + cross = "straigth" dus dat gaat nooit goed
Het is een straight en een cross, lees eerst even goed voor je antwoordt aub. En bestaan er nou WEL of NIET verschillende kabels voor alleen 10MBit of 10/100 MBit?!

• FatalError
Voor 10 mbit werd vroeger CAT3 kabel gebruikt. De pinbezetting is voor beiden hetzelfde, beiden gebruiken ook dezelfde draden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Stan schreef op 24 april 2003 @ 20:16:
[...]

Het is een straight en een cross, lees eerst even goed voor je antwoordt aub. En bestaan er nou WEL of NIET verschillende kabels voor alleen 10MBit of 10/100 MBit?!
sorry, te enhousiast aan het lezen ;)
maar cat 3 draait ook probleemloos op 100mbit als het maar niet langer is dan 40 á 50 meter.

ik stel voor om de twee pc's eens naast elkaar te zetten met alleen de cross cable er tussen dan kun je ten minste iets uitsluiten, werkt het dan nog niet piep de cross kabel eens door met een multimeter.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom laat je die UPC kabel niet opnieuw van connectoren voorzien. Welke dus uiteindelijk WEL goed zijn....Veel makkelijker toch

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

knip,
en een nieuw plug er op
ik zie het probleem verder biet

• The Jester
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Haal je RJ45 stekkers eraf, koop twee nieuwe + een krimptang en surf naar: http://www.netspec.com/helpdesk/wiredoc.html
Daar staat (no offense!!) een moron-proof uitleg met plaatjes hoe je UTP-kabels moet knijpen.
* The Jester raadt aan een kopietje van deze link aan de UPC-'monteur' te sturen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

redfoxert schreef op 24 April 2003 @ 20:37:
Waarom laat je die UPC kabel niet opnieuw van connectoren voorzien. Welke dus uiteindelijk WEL goed zijn....Veel makkelijker toch
de upc kabel is qua kleur codering wel goed, het is anders (KPN Style) maar wel goed!
zet die pc's maar eerst eens naast elkaar mischien is het helemaal geen kabel probleem

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even voor de duidlijk heid (denk ik)
De kabel is waarschijnlijk goed maar de verkeerde aderparen zijn gebruikt op de upc kabel..
kijk goed op de tekening in de faq hoe dit moet gebeuren

edit:mmzzzz is al min of meer gezegd nu .... nou ja succes dan maar

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 24-04-2003 20:53 ]

Iperf

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DaTuX schreef op 24 april 2003 @ 20:14:
sinds waneer is er verschil tussen 10 en 100 MBit kabels als de twisting en kleur combo ok is dan draait het wel

En de kleur combo is dus niet ok.
Verder ondersteund UTP cat 5e ook gigabit ethernet.
En dus werkt het wel op 10 maar niet op 100 mbit/s?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DaTuX schreef op 24 April 2003 @ 20:51:
de upc kabel is qua kleur codering wel goed, het is anders (KPN Style) maar wel goed!
zet die pc's maar eerst eens naast elkaar mischien is het helemaal geen kabel probleem
Voor telefoon en 10 mbit is het goed ja, voor 100 mbit niet.

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

fish schreef op 24 april 2003 @ 20:51:
even voor de duidlijk heid (denk ik)
De kabel is waarschijnlijk goed maar de verkeerde aderparen zijn gebruikt op de upc kabel..
kijk goed op de tekening in de faq hoe dit moet gebeuren

edit:mmzzzz is al min of meer gezegd nu .... nou ja succes dan maar
maakt nix uit de aderparen zijn wel ok maar hij begint met het groene aderpaar ipv oranje zoals ik zij dit is de manier die KPN ook veel gebruikt voor straight utp cables

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 22:01
Dat je kabel zo lang is, is niet erg bevorderlijk. Een lange kabel neemt meer signalen van buitenaf op (overspraak) en op die manier krijg je meer data-pakketjes die niet of beschadigd aankomen. Je kunt de volgende dingen proberen.

Je hebt waarschijnlijk nu UTP (Unshielded Twisted Pair) kabels. Vervang deze eens door FTP (Foiled Twisted Pair, kun je herkennen aan de folie binnen de mantel) of een STP (Shielded Twisted Pair, kun je herkennen aan de metaaldraadjes binnen de mantel) Als de kabel onnodig lang is kun je hier misschien ook een kortere neerleggen. Kijk i.i.g. ff of de kabel Cat5 is.

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

OlafvdSpek schreef op 24 April 2003 @ 20:55:
[...]

Voor telefoon en 10 mbit is het goed ja, voor 100 mbit niet.
MIJN EXCUUUUS!!! |:(

ik keek erg verkeerdt |:(

OlafvdSpek you are sooo right _/-\o_

pen 3 en 6 zijn niet van hetzelfde aderpaar

[ Voor 37% gewijzigd door DaTuX op 24-04-2003 21:06 ]

Verwijderd

-- Klopt, onzin :z --

En in tegestelling tot wat hier beweerd wordt, gebruikt een 100 Mbit verbinding maar 4 aderen, 2 aderparen. Ook Full-Duplex!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 21:10 ]

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 21:07:
Zolang aan beide kanten dezelfde volgorde wordt gebruikt maakt die kleurcodering niets uit. Het is tenslotte alleen maar een kabeltje verbinden, er gebeuren in die kabel geen gekke ding hoor ;) Het is alleen wel zo netjes om het volgens de ISO-standaard te doen.

Je kan er - als je de gelegenheid hebt - eventjes nieuwe stekkertjes aan zetten, maar in principe zou het niets uit moeten maken.

Maar probeer inderdaad de crossable gewoon los :)

En in tegestelling tot wat hier beweerd wordt, gebruikt een 100 Mbit verbinding maar 4 aderen, 2 aderparen. Ook Full-Duplex!
klopt maar RX+ en Rx- moeten een aderpaar zijn en Tx+ enTx- moeten een aderpaar zijn om gebruik te kunnen maken van de electrische eigenschappen van twisted pair kabels die kritischer zijn op 100 MBit dan 10 MBit

aangezien dat de pennen 1,2,3 en 6 worden gebruikt in netwerkland moeten
pen 1 en 2 een aderpaar zijn en pen 3 en 6 ook 8)

• Stan
* Stan ziet door de bomen het bos niet meer in deze thread. Is het nou de kabel of niet? En hoe zou ik de (UPC)kabel nou moeten knijpen als ik dit inderdaad opnieuw zou doen??

Verwijderd

tis niet de kabel maar hoe de kabel geknepen is.
dus connectoren eraf knippen en nieuwe erop zetten.

volgorde moet zijn met connector lipje naar beneden :

oranjewit-oranje-groenwit-blauw-blauwwit-groen-bruinwit-bruin.

en dit aan beide kanten :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, de kabel is fout. Knip de jacks eraf en zet er nieuwe op, dit keer volgens de 'echte' standaard.
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 21:07:
-- Klopt, onzin :z --

Een normale 100 mbit/s verbinding wel, maar er zijn ook andere 100 mbit/s verbindingen die wel 4 paren gebruiken.

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

OlafvdSpek schreef op 25 april 2003 @ 15:19:
Ja, de kabel is fout. Knip de jacks eraf en zet er nieuwe op, dit keer volgens de 'echte' standaard.
[...]
Een normale 100 mbit/s verbinding wel, maar er zijn ook andere 100 mbit/s verbindingen die wel 4 paren gebruiken.
Die heb ik nog nooit gezien dan :o
AFAIK heeft alleen gigabit-over-ethernet 4 aderparen nodig.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Kan me iets herinneren paar jaar geleden had ik cat-3 kabel die pikte toen ook niet 100 mbits alleen 10 mbits toen heb ik ff cat5 kabel gebruikt en toen werkte die helemaal netjes en goed :-)

• FatalError
Die varianten die 4 paren gebruiken heten 100BaseVG en 100BaseT4, gelukkig worden ze zelden gebruikt.

• Stan
Ik heb nu een switch gekocht (autonegotiate en autocross etc.)(10/100 MBit) en nog steeds werkt het niet. De kabel van de switch naar mijn desktop is dus inderdaad fout want zodra ik de NIC van de desktop op 10Mbit zet doet ie t en geeft de switch 10 aan en kan ie alle andere PC's pingen. Zodra ie op autoneg. of op 100 gaat geeft de switch 100 aan maar kan ie geen andere PC's meer pingen (de desktop). Het zal de kabel dus zijn, maar klopt het dan wel dat ie wel netjes autonegotiate en het correct aangeeft (de switch)(terwijl ie dus toch niet werkt wegens misknip van A2000 monteur)??

Thanks allemaal...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, dat kan kloppen.

• Stan
MuHahahah hij doet t!
Ik heb vandaag bij de Gorris Elektronica in Delft (toffe winkel!!) een UTP krimptang gekocht (aanbieding; 10 euro) en beide eindes van de UPC-kabel herknepen zoals de standaard luidt. En HOPPA, 100Mbit link! 100MBit geeft ie in Linux aan (mii-tool), in Windows en op de switch de 100Mbit lampjes (als ik er een switch tussenhang).
Nogmaals thanks, echt gaaf, en ik kan nu ook knippen, i'll spread the knowledge ;)

(enige puntje is de snelheid, raar maar ik haal maar 200 kbyte/sec per FTP van Linuxserver (ouwe bak met oude HD?) naar de desktop)
Pagina: 1