[Slackware] eth0 <-> eth1

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 16:45
Ik heb 2 netwerkkaarten in mijn slackware 9.0 bak. eth0 is voor het interne netwerk en eth1 voor het externe. Voor mijn eigengemoedsrust wil ik die 2 namen graag omdraaien. Dus eth0 wordt eth1 en eth1 word eth0.
De reden hiervoor is dat het internet zit hier gelocked op het macadres van eth1.
Ik heb alleen geen idee hoe ik die namen kan veranderen...

...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:36
Haranaka schreef op 24 april 2003 @ 17:15:
De reden hiervoor is dat het internet zit hier gelocked op het macadres van eth1.
Internet is toch ook prima te gebruiken via eth1 :? Ik zie het probleem eigenlijk niet

• Haranaka
  • Laatst online: 05-04 16:45
Anders moet ik mijn firewall en dhcp script aanpassen. Die staan zo geconfigd dat eth0 op inet zit en eth1 intern netwerkje.

...

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 21:40

KeesV

Zonder titel

je kan ook fysiek de 2 netwerkkaartjes omwisselen, dus van PCI slot zeg maar. Bij mij pakt ie de NIC die het dichtst bij de videokaart zit als eth0.

Ik doe niet aan sigs

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon in je conf.modules de aliassen omdraaien en vervolgens alle instellingen wijzigen, toch?

• flat
  • Niet online
gewoon de volgorde waarin de desbetreffende modules geladen worden omdraaien in je rc.modules
heb geen zin om 't te testen, maar ben vrij zeker dat 't zo werkt :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kon dat niet met ifconfig? weet het niet zeker meer, aangezien linux al een tijdje geleden is ....

Verwijderd

Bigs schreef op 24 April 2003 @ 17:26:
Gewoon in je conf.modules de aliassen omdraaien en vervolgens alle instellingen wijzigen, toch?
Zo zou het inderdaad moeten werken ja..
ido schreef op 24 april 2003 @ 17:30:
kon dat niet met ifconfig? weet het niet zeker meer, aangezien linux al een tijdje geleden is ....
Je kan inderdaad verscheidene dingen instellen met ifconfig, maar voor zover ik weet niet de namen van de netwerkkaarten..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 17:31 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Een beetje goed firewallscript heeft zoveel mogelijk, dus ook de namen van de interfaces als variabele. Dan kun je nl, als je een nieuwe routerpc neemt, en daarin je mac-adres gelockte kaart zet, maar geen NICs kunt wisselen omdat bijvoorbeeld de andere on-board zit toch eenvoudig het script aanpassen door enkel de iface naam te wijzigen, maar dit terzijde.
Als je je drivers voor de netwerkkaart IN je kernel gecompileerd hebt, en dus niet als modules, lukt het je waarschijnlijk NIET, omdat de wisseltruuk van de kaarten in de PCI sloten niet altijd werkt. Is het echter idd met modules geladen, is het afdoende om in /etc/rc.d/rc.modules of /etc/rc.d/rc.netdevice de beide argumenten voor het laden van de juiste modules om te draaien.

• Sappie
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Flat© schreef op 24 April 2003 @ 17:27:
gewoon de volgorde waarin de desbetreffende modules geladen worden omdraaien in je rc.modules
heb geen zin om 't te testen, maar ben vrij zeker dat 't zo werkt :)
De volgorde waarin de modules geladen worden bepaalt idd de naam van de interface.
Dus eerste de module laden van de netwerkkaart die eth0 moet heten.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Kan je niet gewoon de kabeltjes omdraaien?

• Eärendil
Haranaka schreef op 24 April 2003 @ 17:15:
het internet zit hier gelocked op het macadres van eth1.
Niet dus

Verwijderd

Meestal checkt een kabel modem het MAC adres tijdens het booten. Dus als je de kabels omwisselt en even het kabelmodem reset, zou het ook met het andere kaartje moeten werken (normaliter tenminste). YMMV uiteraard..

• Eärendil
Lijkt me niet echt practisch, dan moet je bij elke reboot de stekkers omdraaien 8)7 :?

• flat
  • Niet online
en hoe weet jij dat? de topicstarter zegt toch vrij duidelijk van wel :?
Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 20:00:
Meestal checkt een kabel modem het MAC adres tijdens het booten. Dus als je de kabels omwisselt en even het kabelmodem reset, zou het ook met het andere kaartje moeten werken (normaliter tenminste). YMMV uiteraard..
klopt, maar wie weet heeft hij wel helemaal geen kabelmodem, maargoed
daarnaast kan ik me ook best voorstellen dat 'ie 't niet wil omdraaien, bijv omdat z'n internet-NIC 10mbit is, en z'n LAN-NIC 100mbit

edit:
en daarnaast, wat de TS wil, is dat de NIC die nu eth0 heet, eth1 wordt, en andersom. de enige correcte handeling (en imho de simpelste), is gewoon de volgorde van het laden van de modules omdraaien :)

[ Voor 17% gewijzigd door flat op 26-04-2003 20:20 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Je kon bij linux toch ook vrij makkelijker het mac-adres van je netwerkkaarten wijzigen? Zoiets meen ik me in de algemene network troubleshooting faq te hebben gelezen. Als je dat nou eens in je bootscripts pleurt en dan vervolgens de kabel van je kabelmodem in eth0 stopt en de andere in eth1, dan zou je toch gewoon moeten kunnen internetten met de andere netwerkkaart?

Verwijderd

Flat© schreef op 26 april 2003 @ 20:07:klopt, maar wie weet heeft hij wel helemaal geen kabelmodem, maargoed
daarnaast kan ik me ook best voorstellen dat 'ie 't niet wil omdraaien, bijv omdat z'n internet-NIC 10mbit is, en z'n LAN-NIC 100mbit

edit:
en daarnaast, wat de TS wil, is dat de NIC die nu eth0 heet, eth1 wordt, en andersom. de enige correcte handeling (en imho de simpelste), is gewoon de volgorde van het laden van de modules omdraaien :)
Dat klopt, het was ook bedoeld als extra info over het mogelijk omwisselen. Overigens bedenk ik me net iets anders. Als je de volgorde waarin de netwerkkaarten 'herkend' worden omdraait, dan wordt ook de benaming omgewisseld.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn firewall een realtekje en een dec tulip kaartje zitten. Als ik de drivers voor deze kaarten in mijn kernel bouw, worden ze precies andersom herkend als dat ik prettig vind. Ik wil de dec als eth1 hebben en de realtek als eth0. Door de drivers als modules te bouwen en dan eerst de realtek module te laden, en dan de dec krijg ik ze zoals ik dat wil.

Mischien is het dus een mogelijkheid voor de TS?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:34

woutur

Klauwtjes uit!

Je kan gewoon met ifconfig de hardware adressen omdraaien. Doe een ifconfig. Dan krijg je een lijst te zien met de MAC adressen. Noteer ze beiden. Doe dan als volgt (heb ik zelf uit de FAQ): ifconfig eth0 hw xx:xx:xx:xx:xx:xx (maak er eerst een bullshit iets van, anders heb je twee NICs met dezelfde MAC adressen), dan doe je hetzelfde voor de tweede maar dan met de echte MAC adress van de eerste kaart, vervolgens verander je het bullshit MAC adress naar de tweede NIC. Dan kan je eventueel nog ifconfig eth0 naar je inet/LAN ip zetten en je eth1 naar LAN/inet ip zetten.

Vervolgens pas je het bestand /etc/network/interfaces aan, aan de huidige situatie. Dan werkt het ook weer als je reboot.

[ Voor 11% gewijzigd door woutur op 27-04-2003 15:48 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Bigs
  • Niet online
Wat een gedoe hier allemaal met mac-adressen en stekkers omwisselen.. als ie nou gewoon ff de laadvolgorde van de modules omdraait is het zo gefixed! Dan ff de parameters in /etc/rc.d/rc.inet1 aanpassen en klaar is $TOPICSTARTER.
Pagina: 1