[Radeon 9000 Pro] Crash extended desktop

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:30
Ik heb twee monitoren aangesloten op mijn videokaart Radeon 9000 Pro. In de eigenschappen van het beeldscherm heb ik gekozen voor een extended desktop.

Het gebeurt mij soms dat wanneer ik een window open of verplaats naar de secundaire monitor mijn systeem 'bevriest' (muis beweegt niet meer en <Ctrl><Alt><Del> doet niets). Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met specifieke HTML-code.

Specificaties hardware/software:

Operating System : Windows 2000 Professional (build 5.00.2195 Service Pack 3)
Videodrivers : Catalyst version 3.4 (7.88)/ 2D Version 6.14.10.6343
ATI Control Panel : 6.14.10.5006
Moederbord : Chaintech (CT-6AJM2)
Monitor 1 : Hitachi CM823F op 1280*1024 => op VGA-connector
Monitor 2 : Hitachi CM641ET op 1024*768 => op DVI-connector via converter
Videokaart : Radeon 9000 Pro (ondersteunt DirectX 8.1)
DirectX : versie 8.1

[ Voor 77% gewijzigd door One_Gandalf op 12-06-2003 11:30 . Reden: Aanvullende specs ]

• One_Gandalf
Kick ...

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
**Hier stond niks** Ik heb geen verstand van meerdere monitoren op 1 videokaart, maar als mijn pc vastloopt, zorgt 9 van de 10 keer een verse install voor oplossingen!

[ Voor 16% gewijzigd door Par_Martinos op 11-06-2003 08:02 ]

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verse install is de laatste oplossing ja, en ook het meeste werk, zou ik voorlopig nog even mee wachten :)

En de kick is niet na 55 minuten maar ma ruim 2 weken, bekijk de datum ook ;)

Ontopic: Wat heb je zelf al geprobeerd? Andere (oudere) drivers voor je videokaart bijvoorbeeld. Eerst even zelf op zoek gaan dus ajb.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Html heeft er weinig mee te maken :)

Ik zou idd een windows reinstall proberen, en mocht dat niet helpen, ga dan de bios een flashen van je Radeon. Dat hielp bij mij ook (Radeon 8500 die ik eerst had) toen ik Tvout activeerd dat mijn systeem 10 sec. vasthing (freeze)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• One_Gandalf
Een nieuwe installatie wil ik (nog even) uitstellen of eigenlijk helemaal niet. ;)

Ik ben gisteren weer een stapje verder gekomen. Na het uitgebreid doorlezen van een topic over multi-monitor configuraties ben ik eens gaan spelen met DirectX. Na het opstarten van dxdiag (versie 8.1) klapt het programma er uit ! Opnieuw starten van dxdiag geeft de melding dat er iets aan de hand is met het verzamelen van systeeminfo, maar ik kan dit negeren. Vervolgens heb ik voor beide monitors een test gedaan met DirectDraw en Direct 3D. Beide tests verliepen goed. Na het weer afsluiten van DirectX was de resolutie van de secundaire monitor gewijzigd van 1024*768 naar 1152*864 ? Direct weer teruggezet naar 1024 * 768. Tevens heb ik de indruk dat de monitor is gewijzigd van CM641ET naar standaard (dit weet ik niet zeker).

Een programma dat gegarandeerd zorgde voor een 'hang' was Girotel (nieuwste versie). Girotel opgestart op de primaire monitor en verplaatst naar de secundaire monitor en wat schetst mijn verbazing; het lijkt nu te werken :D. Geen 'hang' zodra ik de muis over een knop beweeg. Mijn vermoeden dat mijn probleem te maken heeft met DirectX komt hierdoor dichterbij. Vermoedelijk heeft dxdiag iets gerepareerd/gewijzigd waardoor Girotel niet meer zorgt voor een 'hang'.

Ik heb ook gezien dat onder de eigenschappen van 'Mijn Computer' wordt aangegeven dat het systeem 256MB aan ram heeft. Maar volgens mij heb ik 384 MB ram in mijn moederbord zitten (moet ik nog checken).

( Voordat ik met dxdiag aan de gang ging heb ik trouwens ook de nieuwste versie van de drivers voor mijn videokaart vanaf de site van ATI gedownload en geïnstalleerd: Catalyst version 03.4 / 2D Version 6.14.10.6343 )

Het flashen van een BIOS vind ik zeer riskant en zal ik niet gauw doen. Ik heb een keer meegemaakt dat mijn computer niet meer wilde starten na een foutief verlopen flash. Heeft me toen een aantal dagen zonder computer opgeleverd.

[ Voor 28% gewijzigd door One_Gandalf op 12-06-2003 09:50 ]

• One_Gandalf
Vanochtend wilde ik controleren hoe de frequenties/refreshrates ingesteld staan voor beide monitoren nadat ik gisteren dxdiag had gedraaid. Ik kies 'properties' op de desktop, klik het tabblad 'settings' aan en vervolgens op de knop 'Advanced' en mijn systeem hangt weer :(.

Als ik op 'Advanced' klik wordt denk ik het Control Panel van ATI geactiveerd. Er moet toch ergens iets fout zitten met mijn systeeminstellingen. Vanavond ga ik controleren of alles nog wel goed werkt. Zou het kunnen zijn dat mijn register is beschadigd en hoe zou ik dat kunnen controleren?

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20

RUFFNECK

Poentje

Ik zou zeggen, heb je DirectX 9 ook al geprobeerd?

• One_Gandalf
Ik weet niet of mijn videokaart DirectX versie 9 wel ondersteunt. Als ik kijk op de site van ATI dan wordt daar vermeld dat de Radeon 9000 Pro ondersteuning biedt voor DirectX 8.1:

http://www.ati.com/products/pc/radeon9000pro/index.html

Ik heb momenteel ook versie 8.1 van DirectX geïnstalleerd dus het lijkt me niet verstandig om een nieuwere versie van DirectX te installeren die niet wordt ondersteund door mijn videokaart.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Tsja, op een van m'n pc's met een Geforce 2 MX kaart staat gewoon DirectX 9 op (ging ook automatisch met die kut windows updates, maar goed). Ik heb er echter geen problemen van gehad. Maar ik begrijp je bezorgheid wel. Aan de ene kant zijn er genoeg directx uninstallers te vinden (alhoewel niet allemaal even goed werken)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

Je kaart ondersteund DX9 wel :) Maar heeft geen functies die door DX9 ge-implementeerd worden (pixel shader 2.0 etc).

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• One_Gandalf
Precies!

Ik weet hoeveel mensen problemen hebben met 'uninstallen'; en aangezien ik geen zin heb om mijn hele systeem opnieuw te installeren lijkt dit me geen verstandige actie. Misschien als ik echt in het nauw zit.

Of misschien is er wel een BIOS update voor mijn videokaart waarmee ik met DirectX 9 kan werken. Alhoewel ik me afvraag of ik veel voordeel zal hebben van versie 9 boven versie 8.1 aangezien ik nagenoeg geen spelletjes speel. En zoals reeds eerder gememoreerd sta ik niet te springen om het BIOS van mijn videokaart te 'flashen'.

• One_Gandalf
Dond3r schreef op 12 June 2003 @ 10:07:
Je kaart ondersteund DX9 wel :) Maar heeft geen functies die door DX9 ge-implementeerd worden (pixel shader 2.0 etc).
Dus jij denkt dat het geen kwaad kan om DirectX versie 9 te installeren. Ik zou het niet fijn vinden als DirectX 9 mijn systeem ophangt omdat mijn videokaart niet begrijpt wat ie zegt ;) .

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

One_Gandalf schreef op 12 June 2003 @ 10:12:
Precies!

Ik weet hoeveel mensen problemen hebben met 'uninstallen'; en aangezien ik geen zin heb om mijn hele systeem opnieuw te installeren lijkt dit me geen verstandige actie. Misschien als ik echt in het nauw zit.

Of misschien is er wel een BIOS update voor mijn videokaart waarmee ik met DirectX 9 kan werken. Alhoewel ik me afvraag of ik veel voordeel zal hebben van versie 9 boven versie 8.1 aangezien ik nagenoeg geen spelletjes speel. En zoals reeds eerder gememoreerd sta ik niet te springen om het BIOS van mijn videokaart te 'flashen'.
Het hoeft niet per se om alleen games te gaan. Is gewoon een algehele verbetering (volgens MS :P) op DirectX gebied. Wat het uninstallen van directX 9 betreft: Zoeken op google naar DirectX 9 uninstaller.

Ik zou het egt proberen als ik jou was, 90% kans dat je niet naar directx 8.1 terug HOEFT (kans op het oplossen van je probleem weet ik echter niet :))

• One_Gandalf
Gisterenmiddag en vanochtend start mijn systeem goed op, kan ik de knop 'Advanced' aanklikken zonder een 'hang' en ook girotel zorgt niet meer voor een 'hang'. Dit is nu een typisch geval van 'if it works don't fix it' :*) .

Maar het is wel vervelend dat je soms gewoon niet weet waardoor het weer goed werkt; alhoewel ik dxdiag hiervan verdenk.

Iedereen voorlopig bedankt voor de hulp.
Pagina: 1