Toon posts:

[Java] Een oplossing of een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is java goed voor Non-Windows Operating Systems of niet? Wat zijn de voor en nadelen?

Java zit bij veel Linux distributies niet ingebakken....en moet dus gedownload en geinstalleerd worden.

Op mijn systeem heb ik nu 3 java2 sdk's staan:
j2sdk1.4.0 van Sun (via apt-get van tux.org) voor de eclipse IDE van IBM.
j2sdk1.4.1 van Blackdown voor mozilla. (de gcc3.2 versie)
j2sdk1.4.1_02 van Sun voor Sun ONE Studio 4

Iets zegt me dat 3x de zelfde software overbodig is....maar ik kon geen 1.4.1 deb vinden die met gcc3.2 gecompiled is....

En hoe goed gaan de verschillende versies van java samen? (IBM, Sun, Blackdown, Apple)
Het zou niet voor het eerst zijn dat ik apple specefieke java code weg moed halen onder Linux voor dat ik het met succes aan de javac kan voeren.

En wat zijn jullie ervaringen met de experimentele java projecten zoals ElectricalFire en Kaffe ?

En projecten zoals http://java.apache.org/ en JBoss zijn die echt bruikbaar?

En voor Java zijn er goede, opensource, crossplatform, gratis IDE's verkrijgbaar. (b.v. Eclipse van IBM, en netbeans) En er is ook nog een closed source versie van netbeans van Sun genaamd Sun ONE Studio, welke vroeger de naam 'Forte for Java' droeg.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sun ONE Studio vanwege het lage aantal bugs.

Op internet kon ik weinig tot geen bekende programma's vinden die in Java geschreven zijn. Al kent iedereen de java server van VNC wel. Aan de mogelijkheden van Java twijfel ik niet....er is zelfs een X server beschikbaar die in java geschreven is.

Wat is er nodig om Java tot een succes te maken? of heb je liever .NET?\

En hoe zit 't met Java onder MacOS 8 en 9? en onder FreeBSD? BeOS?

En die java enabled phones....hebben jullie daar al iets anders mee gedaan dan alleen spelletjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 16:11 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 16:09:
Is java goed voor Non-Windows Operating Systems of niet? Wat zijn de voor en nadelen?
Voordelen: Makkelijk overzetten van applicaties van het ene naar het andere platform.
Nadelen: Hierdoor lever je snelheid in.

(Of anders gezegt; Ik zie vooral java in het toepassingsgebied internet, cross-platform, en misschien ook voor embedded doeleinden)
Het zou niet voor het eerst zijn dat ik apple specefieke java code weg moed halen onder Linux voor dat ik het met succes aan de javac kan voeren.
Om nog niet te spreken van de fabrikant-specifieke klassen die sommige IDE's bouwers gebruiken. (Jbuilder, visualJ++, etc...)
En voor Java zijn er goede, opensource, crossplatform, gratis IDE's verkrijgbaar. (b.v. Eclipse van IBM, en netbeans) En er is ook nog een closed source versie van netbeans van Sun genaamd Sun ONE Studio, welke vroeger de naam 'Forte for Java' droeg.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sun ONE Studio vanwege het lage aantal bugs.
Ik heb even Eclipse uitgeprobeerd, maar het vervelende is dat het te traag is om lekker mee te werken. Je ziet het ook met andere IDE's voor java, die worden gewoon in C++ geschreven. Het grote probleem is, mijn inziens, de snelheid voor lokale applicaties. Die is gewoon niet vergelijkbaar met andere programmeertalen. (Ik vindt bijv. Jedit een erg goede editor, maar de snelheid is niet te vergelijken met nedit die ik eigenlijk overal voor gebruik) Natuurlijk zijn er ook grote voordelen zoals de cross-platform mogelijkheden. Ook voor Internet applicaties vind ik java wel aardig geslaagd. Daar worden ze dacht ik ook aardig vaak voor toegepast.
En hoe zit 't met Java onder MacOS 8 en 9? en onder FreeBSD? BeOS?
Volgens mij is java op al deze platformen beschikbaar. Ik heb in ieder geval wel een Java op BeOS gehad. (beKaffe)

p.s. een tijd terug stond er op freshmeat nog een interresant artikel+discussie over "Linux Needs Java, and Vice Versa"

[ Voor 6% gewijzigd door A_L op 24-04-2003 23:32 . Reden: fm url ]

Verwijderd

Topicstarter
A_L schreef op 24 april 2003 @ 22:27:

Om nog niet te spreken van de fabrikant-specifieke klassen die sommige IDE's bouwers gebruiken. (Jbuilder, visualJ++, etc...)
JBuilder heb ik ongeveer 2 minuten gezien, en VisualJ++ heb ik al helemaal nooit mee gewerkt...Kan je een voorbeeld geven? Zijn er ook IDE bouwers die alles wel netjes doen?
Ik heb even Eclipse uitgeprobeerd, maar het vervelende is dat het te traag is om lekker mee te werken. Je ziet het ook met andere IDE's voor java, die worden gewoon in C++ geschreven.
andere IDE's? zoals? (Sun ONE Studio is toch ook in java geschreven?)
Het grote probleem is, mijn inziens, de snelheid voor lokale applicaties. Die is gewoon niet vergelijkbaar met andere programmeertalen. (Ik vindt bijv. Jedit een erg goede editor, maar de snelheid is niet te vergelijken met nedit die ik eigenlijk overal voor gebruik)
Een jaar geleden vondt ik de snelheid nog te laag. Tegenwoordig (java2 1.4.1) is het beter.
Natuurlijk zijn er ook grote voordelen zoals de cross-platform mogelijkheden. Ook voor Internet applicaties vind ik java wel aardig geslaagd. Daar worden ze dacht ik ook aardig vaak voor toegepast.
Doel je hier op webservices of meer op de standaard applets?
Volgens mij is java op al deze platformen beschikbaar. Ik heb in ieder geval wel een Java op BeOS gehad. (beKaffe)
MacOS had toch een Java2 1.1 implementatie en geen 1.3/1.4? En op FreeBSD had je toch Linux ABI support nodig? of is er ook een Native versie?
tnx!

Ik was trouwens een heel handig programma vergeten te noemen: JDiskReport (gebruikt Java Webstart! _/-\o_ )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 00:30 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 00:26:
[...]

JBuilder heb ik ongeveer 2 minuten gezien, en VisualJ++ heb ik al helemaal nooit mee gewerkt...Kan je een voorbeeld geven? Zijn er ook IDE bouwers die alles wel netjes doen?
Probeer eens Codeguide of IDEA (geweldige klop ide`s). En verder is Linux niet geschik voor Java. Misschien wel om non gui zaken op te draaien, maar grafisch is linux zo traag als de pest. Dit komt door de X-server. Hierdoor kan Java minder goed gebruik maken van de grafische kaart tov Windows. Ik was in het begin laaiend over linux omdat het enorm inzichtelijk is. Maar ik zit nu om een aantal redenen weer 100% in windows:

-betere development tools uit (Rational Rose en Enterprise Architect bv)
-Visual Studio.NET / Gyro-rotor werkt alleen onder windows
-X is te traag voor Java. Ik heb niet voor Jan met de korte achternaam een supersnelle (nouja. dat was ie een 2 jaar geleden) aangeschaft. Onder windows draait het bijna native, maar onder Linux voelt het aan als mijn oude pc.
MacOS had toch een Java2 1.1 implementatie en geen 1.3/1.4? En op FreeBSD had je toch Linux ABI support nodig? of is er ook een Native versie?
De Mac heeft een supergeile versie van Java (1.4.1 intussen al). Ze hebben oa al vm-sharing en hun Swing componenten worden native gerenderd, dus supersnel!
Ik was trouwens een heel handig programma vergeten te noemen: JDiskReport (gebruikt Java Webstart! _/-\o_ )
Java aan de Desktop kant is zo dood als een pier :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 25-04-2003 08:08 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Oja.. En verder zijn Apache projecten ook werkelijk geweldig, ik gebruik of heb gebruikt:
Apache http server
Ant (java build script)
Velocity (template engine)
Xerces (xml parser)
Xalan (XSLT Processor)
ECS

En ik ben er verder zeer over te spreken. Geweldige producten.

[edit]
JBoss is geloof ik erg goed bruikbaar. Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in EJB en ik ga JBoss gebruiken als applicatie server voor een project waar ik nu mee bezig ben. Het is een klein expertsysteem die alle OR-mapping/security/transacties/netwerk-communicatie/concurrency-control aan JBoss overlaat. En ik geloof dat er vanuit de professionele wereld ook veel positieve berichten naar voren komen.

[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 25-04-2003 08:15 ]

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Alarmnummer schreef op 25 april 2003 @ 08:03:
[...]
En verder is Linux niet geschik voor Java. Misschien wel om non gui zaken op te draaien, maar grafisch is linux zo traag als de pest.
[...]
Java aan de Desktop kant is zo dood als een pier :)
Net zoals jij denk ik dat de kracht van de combinatie Linux/Java voornamelijk ligt aan de server kant, en dan met name applicatie servers. Er is een enorme verzameling aan spullen te krijgen en het wordt bijna per maand mooier. Voorbeeldje daarvan is bijvoorbeeld JAXB. 1.0 is net uit en het werkt als een dolle. Zo gemakkelijk heb ik in Java nog nooit XML geparsed. Maar op dat gebied zijn er natuurlijk ook meteen weer andere mogelijkheden zoals Zeus.

Het enige wat wel eens verwarrend is in de J2EE wereld is de vrij grote verzameling aan specificaties en met elkaar concurrerende implementaties. Het is voor mij dan ook een kwestie van constant blijven lezen om in ieder geval de zaak een beetje bij te houden.

Als ik kijk naar al die berichten in /14 van mensen die met Swing bezig zijn omdat ze Java moeten/willen leren, dan vind ik dat wel eens jammer. Je krijgt op die manier de indruk dat Java een slome taal is waarin het lastig werken is. Wat dat betreft zou Swing er wat mij betreft meteen uit mogen...

De TS heeft het over de verschillende JDKs die er in omloop zijn. Tja, wat dat betreft is keus alleen maar goed, denk ik dan.Probeer uit wat jou het beste bevalt en gebruik dat. Natuurlijk is het een versnippering van effort, maar het zorgt ook voor concurrentie en we weten allemaal dat dat een van de dingen is die software beter maakt.

De spullen van Apache zijn over het algemeen _erg_ goed. We gebruiken hier behalve het rijtje dat Alarmnummer al noemde bijvoorbeeld Log4J (logging) en James (een SMTP/POP3/NNTP server). Prima software, makkelijk te gebruiken/integreren en kwalitatief vrij hoogstaand.

Dat er weinig tot geen 'bekende' programma's zijn die in Java zijn geschreven ligt denk ik voornamelijk aan de sterke punten van Java/J2EE. JBoss beweert bijvoorbeeld dat ze meer dan twee miljoen downloads hebben gehad in 2002. Dat is heel erg veel voor een stuk software dat alleen maar gebruikt kan worden om andere software mee te draaien.

Verder heb ik de indruk dat Java ook heel erg leeft in grotere organisaties. Cross-platform kunnen ontwikkelen en draaien is daar wat belangrijker dan in een kleine organisatie die alleen maar Wintel spullen heeft staan.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Korte reply van mij:

Apache projecten zijn geweldig! Ik gebruik op het moment Struts, XDoclet (geen apache, wel sterk ondersteunt) en log4j.

Die platformonafhankelijkheid valt een beetje tegen. Wij werken veel met oracle, en oracle heeft het weer zo gemold dat files gecompiled on windows niet runnen op bv linux.

Die x-server is idd een probleem, maar er moeten ook andere manieren mogelijk zijn om plaatsjes te genereren. Ik heb thuis op mijn linuxbak bb (www.bb4.com) draaien, en die weet ook plaatjes te maken zonder X

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 00:26:
[...]JBuilder heb ik ongeveer 2 minuten gezien, en VisualJ++ heb ik al helemaal nooit mee gewerkt...Kan je een voorbeeld geven? Zijn er ook IDE bouwers die alles wel netjes doen?
[...]andere IDE's? zoals? (Sun ONE Studio is toch ook in java geschreven?)
Dit was meer gebaseerd op mijn ervaring met de windows-versies. Mijn fout. Maar aangezien het toch cross-platform is...
Microsofts Visual J++ applicaties werkten vaak 'toevallig' alleen op MS-virtual-machines. JBuilder en bijvoorbeeld VisualCafe gebruik(t)en bijvoorbeeld niet een standaard JButton maar bijvoorbeeld een BorlandJButton en ga zo maar door. Deze class-files moet je dus ook weer met je applicatie gaan meeleveren. Het is, naar mijn mening, mooier als je een applicatie uit een
IDE zo op elke computer met JDK kan compileren. Maar dat is mijn mening.
[...]Een jaar geleden vondt ik de snelheid nog te laag. Tegenwoordig (java2 1.4.1) is het beter.
Ik heb tegenwoordig wat meer bogomips tot m'n beschikking. Misschien dat ik ze eens opnieuw moet gaan installeren.
[...]Doel je hier op webservices of meer op de standaard applets?[...]
Webservices idd
Pagina: 1