Toon posts:

win2000 <> win2k netwerk probleem (network cable unplugged)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo denktank,

Ik heb 2 windows 2000 bakkies draaien. Een engelstalige versie op een nieuwe asus a7v8x-x moederbord amd 2000. En een nl talige versie op een celeron 500.

De celeron heeft een netwerkkaart (realtek RTL8139(A)) voor de adsl verbinding die perfect werkt. Verder een Realtek RTL8029(AS) om het internet te delen met de andere computer. Windows geeft aan dat er geen problemen zijn met deze netwerkkaarten.

De amd heeft 3 netwerkkaarten (ben ten einde raad alles aan het proberen), het moederboard heeft een onboard VIA rhine II. Verder zitten er een realtek RTL8139(A) en een 3com 3c905c-tx in. Volgens windows werkt alles ok.

Ik krijg op de amd bij alle kaarten de melding dat de network cable unplugged is. Dit is natuurlijk niet zo, heb 3 verschillende kabels gebruikt die het stuk voor stuk wel doen tussen het adsl modem en de daarvoor gebruikte netwerkkaart.

Overal is enkel TCP-Ip geinstalleerd en verder de standaard instellingen. Probeer al van alles met (half)duplex, maar deze opties verschillen weer per kaart. Ook ip adres laten toewijzen of verschillende nummers in de 192.168.0.1 reeks. Ze zitten beiden op workgroup. Waarom zien deze computers elkaar niet gewoon ?!

hoop dat iemand mij kan helpen, begint nu langzaam aan te knagen (je kent dit gevoel wel!!)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40

Reptile209

- gers -

Hoe zitten beide PC's met elkaar verbonden? Zit er een cross-cable tussen (GEEN straight!), of een HUB / Switch (WEL straight cable!)? het klinkt alsof windows aan de andere kant niet het apparaat vind dat 'ie zoekt, dus cable unplugged ;).

Zo scherp als een voetbal!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

kun je in de amd niet even 2 kaarten uitschakelen en kijken of de verbinding dan werkt?
eventueel nog op beide kaarten de duplex instelling aanpassen. (indien deze nu verschillen)

(als het mogelijk is, de realtek van amd naar de realtek van de celeron proberen)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Als je dezelfde kabel gebruikt die je ook tussen je pc en de modem hebt, dan gaat het niet werken.
Tussen 2 pc's _moet_ je een crosslink cable hebben.
Tussen pc & modem of pc & hub/switch niet.

ps het verschil tussen een crosslink en een straight kabel is dat bij crosslink de tx en de rx aan 1 kan zijn omgedraait.
Ook wel logisch, want wat de ene pc verstuurd (tx) moet de andere pc ontvangen (rx)

Als je een hub/switch gebruikt, dan draait hij het om. (net als een kabelmodem)

[ Voor 45% gewijzigd door nhimf op 24-04-2003 15:47 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden natuurlijk de regels voor switch.

FAQ Network Troubleshooting

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb eerder een netwerk gehad tussen win2000 en win98 en nooit gehoord van een crosaslink cable !? dat ging toen gewoon goed met een normale kabel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 16:09:
maar ik heb eerder een netwerk gehad tussen win2000 en win98 en nooit gehoord van een crosaslink cable !? dat ging toen gewoon goed met een normale kabel.
Ik kan niet helpen dat je dit nu voor het eerst hoort. NIC-NIC heeft gewoon een cross nodig. klaar. Wil je dat niet, haal dan een goedkope hub. Dat zijn je opties.

Verwijderd

Topicstarter
ik accepteer het...ik zal een hub of cross cable gaan halen....maaahaaar waarom ging het tussen 2k en 98 wel goed ??? Gewoon nieuwsgierig. Bedankt voor alle reacties.

Verwijderd

waarschijnlijk had je een NIC met ingeboude hub funktie of ergens een extern kassie oid (kan alleen maar gokken).

Anyway; mijn tip: als je een cross moet kopen kost het je veeel geld (vaak) en een hubje is soms spotgoedkoop + je kan meerder pc's eraan hangen. Dus als het kan ga voor een goedkoop hubje. (vergelijk dus ff gewoon de prijzen)

Verwijderd

Topicstarter
thanks kip.....

heeeee ik bedenk me opeens, heb ik dan niet nog steeds die nic met ingebouwde hub functie ? Waar moet ik kijken ? Heb hier 5 geinstalleerde netwerkkaarten......

Verwijderd

een crosskabel duur? ehm..
als je naar een willekeurige computerwinkel gaat, en vraagt om 5 meter UTP, en 2 RJ-45's, en je geeft de gozer achter de balie 5 euro's, (zelfs met 5 pieken zou het nog lukken), dan knijpt die ze echt wel even crossed voor je aan elkaar...

Edit: en voor de kabel zelf ben je ook iets van 5 euro kwijt..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 16:31 ]

Verwijderd

Trackz: klopt, maar je wordt gena*d met de voorgewerkte kabels...

Wat mij nog te binnenschoot TS: als je toevallig een gamers startkit oid hebt gekocht in het verleden (2 netwerk kaarten en 1 kabel) en je hebt die vroeger gebruikt toen het wel werkte....: de kabel die bij dat setje zat is een cross.

[edit] en ale je een NIC hebt met ingebouwde hub (gelukkig zeldzaam) zitten er meerdere RJ45 aansluitingen op.

Ik gok dus op mijn eerrdere "ingeving" mbt de "starters kit"

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
hubs:

Edimax Switch 5 ports Nr 34041 € 32,00
Sweex 5-poorts Switch 10 / 100 Mbps € 38,00

misschien maar kijken naar 2e hands ofzo.........

Verwijderd

Je kijkt ook naar een switch; die zijn ook duurder. De goedkoopste hub oplossing die ik kon vinden :

W-Linx 8-poorts Mini STP Ethernet Hub EUR 29,00 (http://www2.alternate.nl/)

of inderdaad toch ergens een cross cable scoren.... Suc6!

[edit] Lees ff de FAQ en er gaat een wereld voor je open ;-)

Hoe maak ik zelf UTP/STP/FTP kabel(s)?

Het komt vaak voor dat mensen zelf een nieuw UTP netwerk aan willen leggen, en dus graag een schema willen hebben van hoe de diverse kleurtjes in de RJ-45 connector geprikt dienen te worden. Bij deze een schema voor een Straight en een Cross kabel. Beide zijn gezien met het lipje van de connector naar boven, vanaf de voorkant van de connector:

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 17:19 ]

Pagina: 1