[LAN]Alles al geprobeerd en storing blijft

Pagina: 1
Acties:

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb hier het vreemde probleem van 'het werkt niet, maar als ik alles vervang, dan helpt het nog niks'. Even een korte uitleg:

Inmiddels bijna 1,5 jaar heeft een van mijn huisgenoten problemen met het netwerkverkeer hier in huis, haperende films, kopieeracties die 4-5 keer langer duren dan op andere systemen etc. Dan ga je een aantal oplossingen langsfietsen om het probleem de wereld uit te helpen, maar na -alle- mogelijkheden die er zijn geprobeerd te hebben is er nog geen oplossing.

Lijstje met geprobeerde dingen

- Andere PC op zijn aansluiting
- Zijn PC op andere kamer
- Zijn PC op ander poortje van de switch, maar wel in zijn kamer
- Zijn PC op andere switch met zelfde kabel (3com, BayNetworks, Intel)
- Andere NIC in z'n PC (realtek, intel, 3com)
- Stroom van andere groep
- Andere kabel in zelfde poortje van switch
- Andere kabel in andere switch
- Ander OS (win2k, winxp, win98, linux)
- Ander moederbord (epox, msi, asus)
- Andere hostname
- Andere protocollen (ipx en netbeui getest)
- DHCP scope helemaal opnieuw opgezet

Tot op heden na deze pogingen is er niks veranderd...het probleem doet zich alleen voor wanneer hij zijn pc op zijn kamer aansluit en verder helemaal nooit. Ik ben een beetje ten einde raad...heeft iemand nog ideeen? Search en Google hebben we ook al tientallen keren geraadpleegd, maar aangezien we alle opties al gebruikt hebben die er zijn....moet ik toch maar even deze post plakken.

Verwijderd

ehm ongeaard misschien ?

• MissingDog
  • Niet online
Een gek die z'n pc's en andere apparatuur ongeaard aansluit he...dit was wel het eerste waar ik aan dacht :)

Verwijderd

MissingDog schreef op 24 April 2003 @ 15:15:
[...]

Een gek die z'n pc's en andere apparatuur ongeaard aansluit he...dit was wel het eerste waar ik aan dacht :)
je weet maar nooit natuurlijk en het stond niet in je lijstje vandaar.

Die UTP draad loopt die toevallig langs een bos stroomdraad dit kan namelijk ook storing veroorzaken

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Geaard of niet moet niks uitmaken. Wegens gebrek aan geaarde stopcontacten kon het niet anders maar ik heb nooit problemen met m'n netwerk.

Weet je zeker dat het niet een slechte kabel is want in 9 van de 10 gevallen was dat bij wel een probleem. Dan werkte het ook opeens niet en dan weer gewoon wel.

Senile! Senile Oekaki

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 15:17:
[...]

je weet maar nooit natuurlijk en het stond niet in je lijstje vandaar.

Die UTP draad loopt die toevallig langs een bos stroomdraad dit kan namelijk ook storing veroorzaken
Nee, was beetje onvolledig, maar de andere geteste kabel leverde geen oplossing en deze kabel liep zo'n 3-4 meter van alle andere bekabeling door het trapgat naar de switch.

• MissingDog
  • Niet online
_bas_ schreef op 24 april 2003 @ 15:20:
Geaard of niet moet niks uitmaken. Wegens gebrek aan geaarde stopcontacten kon het niet anders maar ik heb nooit problemen met m'n netwerk.

Weet je zeker dat het niet een slechte kabel is want in 9 van de 10 gevallen was dat bij wel een probleem. Dan werkte het ook opeens niet en dan weer gewoon wel.
Ik gebruik hier alleen hoogwaardige Cat 5E kabels direct uit de fabriek, dus niks zelf geknepen etc...heb ze al getest met een Fluke NetTool

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 15:17:
Moet-ie gewoon kunnen hebben hoor, maar ik zou even proberen een UTP-kabel gewoon door de gang/trap/hal/whatever te leggen, zonder meteen mooi weg te werken. Dus niet via de 'normale' loop van z'n kabel.

Enne, als je een andere PC op zijn kamer en aansluiting zet he (zoals je al geprobeerd hebt), werkt die dan wel of niet goed?

Nog een paar dingen:

- Statisch IP ipv DHCP
- Crosscable, dus zonder switch

Even proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 15:25 ]

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 15:23:
[...]

Moet-ie gewoon kunnen hebben hoor, maar ik zou even proberen een UTP-kabel gewoon door de gang/trap/hal/whatever te leggen, zonder meteen mooi weg te werken. Dus niet via de 'normale' loop van z'n kabel.

Enne, als je een andere PC op zijn kamer en aansluiting zet he (zoals je al geprobeerd hebt), werkt die dan wel of niet goed?
Die andere kabel lag al helemaal vrij, de andere PC werkte wel helemaal perfect op zijn kamer en aansluiting......daarom is het zo'n raar probleem...zou haast gaan denken dat het probleem in de voeding zou zitten oid, maar die is ook al een keer vervangen. En dan zou het probleem ook op andere lokaties moeten blijven en dat is dus niet het geval.

Verwijderd

Jezus, dan is er echt iets geks aan de hand :o Je zou het dan inderdaad in stupide dingen als toetsenbord enzo gaan zoeken :?

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 15:26:
Jezus, dan is er echt iets geks aan de hand :o Je zou het dan inderdaad in stupide dingen als toetsenbord enzo gaan zoeken :?
Je zou het haast gaan denken inderdaad, maar we hebben hier op 1 persoon na (ikke met m'n natural) dezelfde keyboards...dus het zou op andere plekken niet uit mogen maken, aangezien we daar met hetzelfde keyboardtype testen (zijn zelfde batch gemaakt ook nog).

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Rest m.i maar 1 conclusie: de factor is zijn PC en wat-ie er mee doet.
Al gekeken naar residente programma'tjes, die mogelijk vertragend werken ?
Is het Pentium die zich bij te grote warmte terugschakelt naar een lagere snelheid ?
(Ik schets maar iets wat ik ook zou checken).

eagle

• MissingDog
  • Niet online
@Brothar: Probleem doet zich direct na het booten al voor, ook bij een verse installatie en andere OSen zoals Linux of Win98 ipv NT-based OSjes. Dan is het systeem dus niet warm en draaien er geen residente spulletjes anders dan de OS-native rommel.

@JSS: Toen we 'vroeger' op statisch draaiden was het probleem er nog niet, maar toen draaiden we ook nog op 10mbit naar de serverkelder. Nu is alles 100mbit geworden met lieve switchen er tussen, geen slappe switching hubs dus. Ik zal het eens bekijken, maar gok er niet op dat het uitmaakt...want dan zou het een NIC/protocolstack specifiek probleem zijn en met andere OSen en hardware is het probleem er dus ook nog...kan er niet aan liggen dus

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat ik in al je testpogingen mis is Half/FullDuplex :)

Dat ook geprobeerd?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MissingDog
  • Niet online
@BackSlash: ja, alles draait hier fullduplex....halfduplex is vragen om problemen en toen ik het testte ermee zag je de collisionteller ineens z'n rode oogjes opendoen van 'ik vind dit niet leuk, dus ga ik flink knipperen'....maw...het verergerde de situatie voor het hele netwerk.

Verwijderd

Das wel raar dat je veel collisions krijgt op half-duplex. Want dat hoort ook gewoon goed te werken.

Misschien eens proberen om een netwerkkaart die in het ene systeem wel goed werkt in zijn systeem te zetten; 'kheb wel ooit eens 2 kapotte nics gehad...

Ook de Fullduplex-instelling handmatig instellen en niet op autodetect of hardwarestandaard, want dat geeft ook wel eens problemen.

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 15:51:
Das wel raar dat je veel collisions krijgt op half-duplex. Want dat hoort ook gewoon goed te werken.

Misschien eens proberen om een netwerkkaart die in het ene systeem wel goed werkt in zijn systeem te zetten; 'kheb wel ooit eens 2 kapotte nics gehad...

Ook de Fullduplex-instelling handmatig instellen en niet op autodetect of hardwarestandaard, want dat geeft ook wel eens problemen.
Op zowel de switches als de NICS is het keihard ingesteld dat het FD moet draaien.

Over de geteste NICs kan ik zeggen dat ze allen nieuw uit de verpakking kwamen, dus dan mag je er vanuit gaan bij 4 exemplaren dat in elk geval 3 het zonder fouten moeten doen. Kreeg ook wel verbinding enzo, maar het trage verkeer en hakkelen van films bleef gewoon bestaan. Bij het pingen etc zijn er geen lange responsetijden...

Maar ik denk dat dit echt zo'n probleem is waar geen oplossing voor te vinden zal zijn...ook de fabrikanten van de diverse apparatuur kennen het niet op deze schaal.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
_bas_ schreef op 24 April 2003 @ 15:20:

ZUCHT......... Volgens de NEN **** reeks maakt het wel degelijk uit.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
raymonvdm schreef op 24 April 2003 @ 17:08:
[...]

ZUCHT......... Volgens de NEN **** reeks maakt het wel degelijk uit.
Laptop is niet geaard.. Zou het uitmoeten maken?
Hier is alles ongeaard, nooooit problemen gehad.

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

MissingDog schreef op 24 April 2003 @ 15:42:
@BackSlash: ja, alles draait hier fullduplex....halfduplex is vragen om problemen en toen ik het testte ermee zag je de collisionteller ineens z'n rode oogjes opendoen van 'ik vind dit niet leuk, dus ga ik flink knipperen'....maw...het verergerde de situatie voor het hele netwerk.
euh; ik dacht dat je swithches had ? sinds wanneer heeft een switch een collision lamp ?
volgens mij zit je dan toch met een switching hub hoor.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik bedenk nog 2 dingen om te checken
  • Andere voeding in zijn pc
  • Éen van zijn insteekkaarten stuurt de boel in de war
  • niet draaiende CDromspeler/kapotte HD blokkeert een IDE controller en daarmee het systeem
dat laatste was bij mij de oplossing voor het steeds hangen van mijn pc op een lan. CD-rom speler er uit en het werkte.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

FlashBlue schreef op 24 April 2003 @ 17:29:
[...]

euh; ik dacht dat je swithches had ? sinds wanneer heeft een switch een collision lamp ?
altijd al hoor, alleen scheelt het weer 10 euro om de detectie en ledje weg te laten :)
het komt minder vaak voor maar ook op een switch kun je collisions hebben

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 24-04-2003 19:13 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

FlashBlue schreef op 24 april 2003 @ 17:29:
[...]
Switches hebben ook last van collisions hoor ;)
Als DE zendende en de ontvangende PC tegelijk iets sturen heb je gewoon collision :)
De meeste switches hebben ook een collision lampje, alleen PER POORT [vaak is het hetzelfde ledje als de status, de 10/100 mbit of de FD/HD led led]
Op een hub heb je maar 1 collision lampje omdat alle poorten, heel simpel gezegd, "op elkaar aangesloten" zijn.
heuveltje schreef op 24 April 2003 @ 19:12:
[...]
altijd al hoor, alleen scheelt het weer 10 euro om de detectie en ledje weg te laten :)
het komt minder vaak voor maar ook op een switch kun je collisions hebben
Het kost niks meer, CD zit in de "cpu" van de switch [word er gewoon ingeprogrammeerd] en de andere ledjes op de switch worden gewoon hergebruikt voor CD :)

[ Voor 26% gewijzigd door StarLite op 24-04-2003 19:17 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En daar heb je toch full-duplex voor :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Misschien heb ik het gemist.
Maar bij het verwisselen van je netwerkkaarten heb je ze in het zelfde pci slot gedaan of ook andere geprobeerd?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je met een netwerk sniffer gekeken wat er door het netwerk vliegt?
Heb je in Linux met ifconfig gekeken naar de per-NIC error indicators?
Pagina: 1