2x WD800JB in RAID0 - Verstandige keus, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 09:09
Hey tweak(st)ers,

Na even flink de search gebruikt te hebben, las ik dat verschillende mensen baggerprestaties halen met 2x WD800JB in RAID0, terwijl er toch ook weer andere mensen zijn die echt droomprestaties halen op een onboard kaartje..
Kan iemand me hier duidelijkheid in verschaffen, en gelijk wat verschillen laten zien tussen 1x WD800JB en 2x WD800JB in RAID0?

Het is de bedoeling dat de 2 schijven op een onboard RAIDcontroller komen, en wel die van een Asus A7V266-E moederplank. Op deze moederplank zit een XP1700+ en 512MB DDR geheugen, maar dat terzijde.

Ook nog iets, ik heb de nieuwste BIOS erop gezet (1011 meen ik), en heb mezelf lens gezocht naar de full raid hack, iemand enig idee waar ik die neer kan halen, of, mocht dit illegaal zijn, doe dan maar niet :)

Ik vraag dit alles, omdat het toch een behoorlijke investering is, en ik er natuurlijk wel de volle 100% uit wil halen, en niet tegen onverwachte problemen aan wil lopen (slechte prestaties, etcetera)

Alvast, hartelijk bedankt!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt flink gezocht en nog geen prestatieverschillen tussen single en dual WD800JB kunnen vinden? Maargoed, in de volgende 2 topics staan meer dan zat benches en info :)
[rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]
[rml][ Ervaringen] Western Digital 800JB, WOW!![/rml]

Verwijderd

een vriend van mij heeft deze ook in RAID 0 draaien op een highpoint kaart dacht ik en daar gaan ze ook lekker snel, maar let op met RAID 0 array's voor je het weet ben je je data kwijt... zie de poll in dit forum, maar de snelheden van je RAID hangen ook af van welke kaart je er in hebt zitten, dus zoek daar ook ff benchmarks van het zou zonde zijn met deze 2 schijven een langzame array op te bouwen

• Weppel
BalusC schreef op 24 April 2003 @ 13:35:
Je hebt flink gezocht en nog geen prestatieverschillen tussen single en dual WD800JB kunnen vinden? Maargoed, in de volgende 2 topics staan meer dan zat benches en info :)
[rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]
[rml][ Ervaringen] Western Digital 800JB, WOW!![/rml]
Prestatieverschillen heb ik genoeg voorbij zien komen, echter, ook ERG veel wisselende ervaringen met deze schijven in RAID0, met name op AMD systemen.. vandaar mijn topic :)

• Weppel
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 13:38:
een vriend van mij heeft deze ook in RAID 0 draaien op een highpoint kaart dacht ik en daar gaan ze ook lekker snel, maar let op met RAID 0 array's voor je het weet ben je je data kwijt... zie de poll in dit forum, maar de snelheden van je RAID hangen ook af van welke kaart je er in hebt zitten, dus zoek daar ook ff benchmarks van het zou zonde zijn met deze 2 schijven een langzame array op te bouwen
Je hebt geen info van je vriend zijn systeem?
En dat van het data risico met RAID0 neem ik voor lief, snelheid boven veiligheid :) Backups maak ik al genoeg ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De meestvoorkomende oorzaken van prestatieproblemen zijn volgens mij gewoon te wijten aan een slechte IDE config en brakke BIOS en/of drivers (of natuurlijk de onkunde van de gebruiker ;) ). In de OM FAQ onder "mijn IDE config werkt niet lekker" kun je alle denkbare tips/suggesties voor zulke gevallen terugvinden B)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
BalusC schreef op 24 April 2003 @ 13:43:
De meestvoorkomende oorzaken van prestatieproblemen zijn volgens mij gewoon te wijten aan een slechte IDE config
mja :(

* G33rt denkt aan zijn brakke software-RAID

kabels zijn echter te kort om beide hds master te maken, dus 0,0 winst :X

Verwijderd

Weppel schreef op 24 april 2003 @ 13:31:
..8<..
Ook nog iets, ik heb de nieuwste BIOS erop gezet (1011 meen ik), en heb mezelf lens gezocht naar de full raid hack, iemand enig idee waar ik die neer kan halen, of, mocht dit illegaal zijn, doe dan maar niet :)
..8<..
Of 't illegaal is kan ik niet beoordelen. (Disclaimer van ondergenoemde site :7 )

'T flashen van een gemodificeerde PCI RAID controller, of 'n CD-RW met een firmware van een andere versie om 'n hogere brandsnelheid te bereiken, valt in eenzelfde categorie en daar zijn naar mijn weten nog geen precedenten van veroordelingen.

Ik weet wel zeker dat 't iig niet verboden is informatie over zulke modificaties te hebben. Maar bedenk wel dat bij 't uitvoeren van dergelijke modificaties je wel je garantie verliest.

Op de Duitse site Lumberjacker.de staan wel guides en links naar BIOS-files voor jouw bord (wel even zoeken) om die modificatie mogelijk te maken. 'T is een Duitse site, maar met een beetje moeite en een 'vertaal' mogelijkheid naar 't Engels (linksboven) moet je er wel uitkomen. ;)

• Weppel
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 15:01:
[...]

Of 't illegaal is kan ik niet beoordelen. (Disclaimer van ondergenoemde site :7 )

'T flashen van een gemodificeerde PCI RAID controller, of 'n CD-RW met een firmware van een andere versie om 'n hogere brandsnelheid te bereiken, valt in eenzelfde categorie en daar zijn naar mijn weten nog geen precedenten van veroordelingen.

Ik weet wel zeker dat 't iig niet verboden is informatie over zulke modificaties te hebben. Maar bedenk wel dat bij 't uitvoeren van dergelijke modificaties je wel je garantie verliest.

Op de Duitse site Lumberjacker.de staan wel guides en links naar BIOS-files voor jouw bord (wel even zoeken) om die modificatie mogelijk te maken. 'T is een Duitse site, maar met een beetje moeite en een 'vertaal' mogelijkheid naar 't Engels (linksboven) moet je er wel uitkomen. ;)
Die site heb ik al enkele keren bezocht, tevergeefs, de download links werken niet :(

• Weppel
G33rt schreef op 24 April 2003 @ 13:58:
[...]

mja :(

* G33rt denkt aan zijn brakke software-RAID

kabels zijn echter te kort om beide hds master te maken, dus 0,0 winst :X
In zulke gevallen koop ik gewoon nieuwe kabels... kost 10 euro, heb je ook wat.. of is er ook nog een praktisch probleem waarom dat niet kan?

Verwijderd

Ik heb er zeer goede ervaringen mee, hoge snelheden, lage temperaturen. Raid presteerd zeer zeker een stuk beter, mits goed geconfigureerd.

• Weppel
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 15:16:
Ik heb er zeer goede ervaringen mee, hoge snelheden, lage temperaturen. Raid presteerd zeer zeker een stuk beter, mits goed geconfigureerd.
Wat voor config gebruik je? En wat zijn je instellingen?

Verwijderd

BalusC schreef op 24 April 2003 @ 13:43:
De meestvoorkomende oorzaken van prestatieproblemen zijn volgens mij gewoon te wijten aan een slechte IDE config en brakke BIOS en/of drivers (of natuurlijk de onkunde van de gebruiker ;) ). In de OM FAQ onder "mijn IDE config werkt niet lekker" kun je alle denkbare tips/suggesties voor zulke gevallen terugvinden B)
BalusC, zie mijn topic even in OMIOC
offtopic:
kunnen we niet een andere afkorting gebruiken :S
ik heb nooit problemen gehad met mijn ide config's mijn setup was rock steady maar toch het kan een keer fout gaan...
en ik moet zeggen op het gebied van RAID problemen vind ik de faq niet erg duidelijk, wel erg duidelijk is hoe en wat RAID is dat wel.

Verwijderd

Weppel schreef op 24 April 2003 @ 15:12:
[...]

Die site heb ik al enkele keren bezocht, tevergeefs, de download links werken niet :(
Ehm die doen 't wel hoor... ik heb net de gemodificeerde BIOS en drivers voor de A7V266-E en de A7V266-EX binnen gehaald. 8)7

Je kan alleen geen download manager gebruiken (en een firewall kan problemen geven) maar je moet gewoon op de link zelf klikken, en geen 'save target as' doen.

Mocht 't nog niet lukken, moet je maar even mailen, dan mail ik je de files wel.

• Weppel
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 23:09:
[...]

Ehm die doen 't wel hoor... ik heb net de gemodificeerde BIOS en drivers voor de A7V266-E en de A7V266-EX binnen gehaald. 8)7

Je kan alleen geen download manager gebruiken (en een firewall kan problemen geven) maar je moet gewoon op de link zelf klikken, en geen 'save target as' doen.

Mocht 't nog niet lukken, moet je maar even mailen, dan mail ik je de files wel.
Om een of andere vreemde reden kan ik ze nu (ik zit nu wel op school) WEL downloaden. Toch bedankt! :)

Nu nog effe die handleiding op zien te graven ergens :)

edit:
ZIJN er ergens fatsoenlijke handleidingen te vinden over hoe je je bios moet flashen? Die op die duitse site heb ik al gevonden, maar blinkt niet echt uit in duidelijkheid moet ik zegge...

[ Voor 14% gewijzigd door Weppel op 25-04-2003 10:39 ]

Pagina: 1