[Abit kt7] Steeds biosfout..... BIOS kapot?

Pagina: 1
Acties:

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 10:57
Ik heb dus dit moederbord en hij is echt TE irritant. De laatste tijd krijg ik dus steeds fouten als ik hem opstart, dat de BIOS niet werkt. Als ik hem dan flash, dat kan dan nog net wel, dan werkt hij weer een paar dagen.

Dan krijg ik diezelfde shit weer. Wat is er aan de hand? Hoe kan ik het oplossen? Zou gewoon een nieuwe bioschip voldoende zijn?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, er zijn verschillende opties .. BIOS resetten .. Batterij vervangen .. BIOS chip vervangen .. mobo inruilen .. etc ..

Wat voor foutmeldingen krijg je precies?

• M_V
Nee, het is niet zo dat ik de bios heb gesloopt met een verkeerde flash. Hij lijkt wel gewoon "rot" te zijn en steeds te vergeten wie hij is. Als ik hem dan weer flash, werkt hij weer twee dagen, dan wordt hij weer "rot".

Verwijderd

probeer eens je bios backup batterij te vervangen cr2032 ff nieuwe halen bij hema en klaar
ik verwacht dat het dan opgelost is

• M_V
Bios rom checksum error. Detecting floppy drive A media. Insert system disc and press enter.

Dat is de foutmelding

[ Voor 3% gewijzigd door M_V op 24-04-2003 13:42 ]

Verwijderd

Rudy_V schreef op 24 April 2003 @ 13:33:
Bios rom checksum error. Detecting floppy drive A media. Insert system disc and press enter.

Dat is de foutmelding
Hmm, dat is de Bootblock melding van een Award BIOS.

Die krijg je te zien als 't mainblock, DMI of de PnP data van je BIOS niet goed gelezen kunnen worden, door bv een foute flash, een rotte flash-rom chip, maar ook als door bv overclocken de ROM niet helemaal lekker wordt gelezen. :/

Dus: is je machine toevallig overclocked?

Wat je ook nog kan proberen is bij 't flashen aan te geven dat de DMI, PnP en CMOS gewist moeten worden.

Dit kan door met Awardflash deze switches te gebruiken:

/cd /cp /cc (respectievelijk clear DMI, PnP en CMOS)

awdflash.exe BIOSNAAM.bin /py /sn /cd /cc /cp /sb

(De /sb switch staat voor Skip Bootblock flashing - aangezien de bootblock je beschermt tegen een eventuele misflash, is 't verstandig deze bij de flash ongemoeid te laten)

BTW over welk moederbord/proc ed praten we nu? :? 'T is namelijk niet meer dan normaal om wat meer informatie over je systeem te geven, zodat 't geven van oplossingen wat makkelijker wordt.

• M_V
Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 16:09:
[...]

Hmm, dat is de Bootblock melding van een Award BIOS.

Die krijg je te zien als 't mainblock, DMI of de PnP data van je BIOS niet goed gelezen kunnen worden, door bv een foute flash, een rotte flash-rom chip, maar ook als door bv overclocken de ROM niet helemaal lekker wordt gelezen. :/

Dus: is je machine toevallig overclocked?

Wat je ook nog kan proberen is bij 't flashen aan te geven dat de DMI, PnP en CMOS gewist moeten worden.

Dit kan door met Awardflash deze switches te gebruiken:

/cd /cp /cc (respectievelijk clear DMI, PnP en CMOS)

awdflash.exe BIOSNAAM.bin /py /sn /cd /cc /cp /sb

(De /sb switch staat voor Skip Bootblock flashing - aangezien de bootblock je beschermt tegen een eventuele misflash, is 't verstandig deze bij de flash ongemoeid te laten)

BTW over welk moederbord/proc ed praten we nu? :? 'T is namelijk niet meer dan normaal om wat meer informatie over je systeem te geven, zodat 't geven van oplossingen wat makkelijker wordt.
Danku, het is een Abit KT7, staat ook in de titel :D

De machine is niet overclocked, er zit een Athlon 800 in en dat werkte al die tijd ok.

Ik denk dat ik dus gewoon een rotte flashchip heb, ik ga Abit er maar eens over mailen. Maar eerst nog even flashen of die door jou aangegeven manier..... ik laat het nog wel weten!

Verwijderd

Hmm, ik heb een keer zoiets soortgelijks gehad op de KG7 Raid van mijn vriendin, die kon zelfs niet meer geflasht worden enzo. Ik had alles geprobeerd en uiteindelijk Abit gebelt, en het probleem was (had ik zelf nooit achter gekomen denk ik) dat de fannetjes die direct op het moederbord waren aangesloten storing veroorzaakte.
Dus misschien even kijken of er fans aangesloten zijn op je mobo en zo ja, die even op de voeding aansluiten en nog eens proberen.

Maargoed, dit was op een KG7, wie weet bij een KT7 ook (KT heb ik ook gehad, had ik met fans ook rare dingen mee....)

• M_V
Hehe, ik heb Abit gebeld en zij sturen nu een nieuwe BIOS op :) :)

Dus met een beetje geluk ben ik blij!
Pagina: 1