Toon posts:

LCD schermen & lagere resoluties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

de meeste 17" lcd schermen hebben een native resolutie van 1280 x 1024,

maar je kunt mij niet vertellen dat iedereen met zulke schermen zulke super systemen hebben dat ze spellen lekker soepel kunnen spelen op deze resolutie,

volgens mij spelen de meeste mensen met een beetje systeem tegenwoordig op 1024 x 768 maar iedereen zegt dat dit zwaar K.U.T. beeld opleverd omdat dit onder de native resolutie valt.

Maar hoe erg is het nu eigenlijk, als jij zo'n iemand bent die toch lekker eigenwijs op 1024 x 768 op een 17" LCD scherm gamed kun je mij misschien wel vertellen hoe butt dit beeld nou wel niet is of dat het (hopelijk) misschien wel nergens op slaat en het beeld gewoon prima is.

Ik heb btw al ff in de search enzow zitten zoeken maar in de meeste topics hierover zit iedereen altijd lekker off-topic te ouwehoeren waar je dus niet zoveel mee opschiet.

In ieder geval alvast bedankt,

de bub _/-\o_

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:38
Hoe "slecht" je beeld is, is zwaar afhankelijk van je merk en type LCD-scherm. Ik heb hier een "oudje" (Philips 170B, 17") en deze geeft een veel "waziger" beeld dan wanneer je hem in native resolutie draait.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
1280x1024 native houd in dat het beeld ook echt uit zoveel pixels bestaat. Wanneer je dit beeld op 1024x768 gaat gebruiken, is het niet mogelijk om 1:1 beeld te genereren. Je hebt 1 pixel die dus fysiek over meerdere (4 volgens mij) pixels op je beeld valt, en tja, dit ziet echt veel minder mooi uit.

Ik heb zelf een 15" tft en deze heeft een native resolution van 1024x768 (wat ik bijna altijd gebruik). Helaas speel ik veel Quick matches met C&C Generals en dat werkt alleen op 800x600...het is slecht beeld maar ik ben er redelijk aangewend.

Ik ben niet op de hoogte van technieken om dit probleem minder erg te maken (soort van AA?)

Verwijderd

Topicstarter
dat klinkt iig niet al te best dus, want een 15" scherm vind ik weer te klein.

Verwijderd

Op niet-native resoluties word gebruik gemaakt van de subpixels (rood, groen, blauw) om de juiste resolutie te benaderen. In nieuwere TFT's zijn de algoritmes ondertussen wel zo goed dat het niet onderdoet voor het wazige beeld van een CRT. Ik heb zelf een 17" Samsung met een native resolutie van 1280x1024 en bij de omschakeling naar bijvoorbeeld 1024x786 zie je wel dat het beeld waziger wordt. Maar na 5 minuutjes ben je er al aan gewend en valt het niet meer op :)

En vergeet tenslotte niet dat een 15" TFT groter is als een 15" CRT omdat bij een CRT de randen van het beeld achter de plastic rand zit ivm de vervorming. Vaak is het werkelijke beeld bij 15" CRT's dus maar 14" of zelfs nog kleiner.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag een beetje zitten kijken in de winkels naar die 17" schermen en ik vond het idd best wel meevallen als je onder de native resolutie gaat zitten, die 17"dingen zien er trouwens wel vet uit vind ik.

maar nu lees ik net alleen het probleem met tft schermen met een responstijd van 16 ms dat die maar 282000 kleuren weergeven, dus nu is dat weer niet goed, ik wacht nog wel een paar maandjes dan heb je denk ik wel "goeie" 16 ms schermpjes...

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Overigens is dat wazige beeld wat je krijgt als je niet op de native resolutie draait in games veel minder storend dan bij Office-werk :)

Verwijderd

Topicstarter
%$#@^$#@%&^

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 20:23 . Reden: oops! ]

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op 24 April 2003 @ 19:35:
Overigens is dat wazige beeld wat je krijgt als je niet op de native resolutie draait in games veel minder storend dan bij Office-werk :)
kijk, das dan niet zo erg natuurlijk, want in windows wil ik gewoon die native resolutie draaien want die resolutie is gewoon fijner werken..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Hoe hoger de native resolution is, hoe kleiner de kristallen zelf zijn, hoe minder je ervan merkt als je toch een lagere resolutie draait :)
Als een 17" TFT een native resolution van 1280x1024 heeft heeft ie dus 1280 kristallen van links naar rechts en 1024 van boven naar beneden. Als je dan een lagere resolutie neemt moeten meerdere kristallen één pixel gaan vormen en daardoor kan het een lelijk(er) beeld geven. Maar als je beeldscherm 1600x1200 aan kan en hij is 17" dan zitten er dus op dezelfde ruimte meer kristallen, en moeten ze dus kleiner zijn. Dan merk je minder snel dat er verschil is als je een lagere resolutie draait.
Maar helaas draaien (bijna) alle 17" TFT's eigenlijk wel 1280x1024 als maximum. Als er beweging is zal het inderdaad minder snel opvallen, verder zou ik gewoon een aantal reviews lezen en desnoods in de winkel kijken hoe spellen eruit zien in 640x480 en 800x600 enzo :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik heb een Samsung 191T, en die heeft een native resolutie van 1280x1024. Wanneer je grafische kaart op een lagere resolutie staat ingesteld kan je in het menu van de monitor kiezen tussen "oprekken" of gebruik maken van een kleiner schermoppervlak (zwarte rand om je beeld) waardoor je beeld scherp blijft.

Bij deze Samsung selecteer je dat met het IMAGE SIZE-menu (de "normal" instelling geeft een kleiner scherm en "expanded 1" of "expanded 2" rekt het beeld op wanneer je een lagere resolutie gebruikt).

Misschien hebben andere merken TFT schermen ook wel zo'n soort instelling. De meeste nieuwere Samsung TFT schermen hebben nagenoeg dezelfde mogelijkheden als de 191T waardoor de kans groot is dat ze dit ook kunnen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 20:58 ]

Pagina: 1