[IBM] Harde schijf maakt een hoge fluittoon

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 15:11
Ik heb een IBM schijf van 60GB. Deze schijf was tot nu toe altijd ok. Hij maakte af en toe wel eens een geluid dat overeenkomt met het geluid dat ie maakt als ie uit gaat. Dit is echter maar een paar keer voorgekomen en de leverancier wilde de schijf niet omruilen zolang de schijf "maar een paar keer lelijk doet".

Nu hoor ik sinds enkele dagen een heel irritante fluittoon. Het geluid is het best te horen als ie opspint en het klinkt alsof er metaal langs metaal schuurt. Het geluid is verder nooit geweest.

Ik heb DFT en scandisk gedraaid, maar geen van beide leverden fouten op. Het geluid is echt niet aan te horen en echt heel irritant. De leverancier wil de schijf echter niet terug nemen tot hij "echt iets gaat mankeren".

Wat moet ik doen?

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 09:02
ik zou gewoon naar de fabrikant gaan en zeggen dat hij soms vastloopt.. is voor hun waarschijnlijk teveel hassle om hem weer helemaal terug te sturen en moeilijk erover te gaan doen, want dan raken ze een klant kwijt. stuur er een brief bij waarin je dat ook vermeldt. ze kunnen in ieder geval niet ontkennen dat er IETS mis mee is. waarschijnlijk krijg je dan een ander exemplaar.

• Madnessi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-08-2025
ga met je hardeschijf gooien :)

• DrJamez
Opsturen met het idee van: "ze sturen wel een nieuwe" is misschien wel een oplossing, maar in een ander topic kreeg degene die de schijf opstuurde de schijf ook weer terug.

En er mee gooien: nah, waarschijnlijk kunnen ze dat zien en krijg ik niks.

• jazz
nee madnessi, op dat soort mankementen geeft de fabrikant waarschijnlijk geen garantie, het 'als werpschijf gebruiken van je harde schijf' :\

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-03 12:54
En niet vergeten regelmatig een back-up te maken... In jouw geval dagelijks, want harde schijven die lawaai maken, gaan heel vaak stuk. :+

• jazz
DrJamez schreef op 24 April 2003 @ 11:49:
Opsturen met het idee van: "ze sturen wel een nieuwe" is misschien wel een oplossing, maar in een ander topic kreeg degene die de schijf opstuurde de schijf ook weer terug.

En er mee gooien: nah, waarschijnlijk kunnen ze dat zien en krijg ik niks.
je kan het in elk geval proberen.. of je gebruikt een soort destroy data progje (zal er vast wel zijn).. of je flasht de firmware verkeerd :O

• DrJamez
jazz schreef op 24 april 2003 @ 11:51:
[...]

je kan het in elk geval proberen.. of je gebruikt een soort destroy data progje (zal er vast wel zijn).. of je flasht de firmware verkeerd :O
Ik denk dat ze dit allemaal wel kunnen nagaan. En verkeerd flashen is mijn eigen probleem, dan had ik niet moeten flashen...

Het is wel zo dat de schijf veel meer geluid maakt dan dat ie heeft gedaan. Is dit op zich geen reden om de schijf terug te sturen?

De data heb ik trouwens allang gebackupped, na het eerste lelijke geluidje al :)

Verwijderd

jazz schreef op 24 april 2003 @ 11:51:
[...]

Als je firmware flashed, vervalt de garantie dan niet?

Jamez, ik zou gewoon terug gaan naar de winkel als je nog garantie hebt, je hebt immers betaal voor een normaal functionerend product. En dat is dit niet.

Desnoods zou ik dreigen met de consumentenbond of iets anders.

Daarbij wat maakt het die winkel nou uit, ze krijgen toch wel weer een nieuw van IBM, en als ze klanten willen behouden en goede service willen verlenen werken ze wel mee.

• DrJamez
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 11:57:
[...]
Daarbij wat maakt het die winkel nou uit, ze krijgen toch wel weer een nieuw van IBM, en als ze klanten willen behouden en goede service willen verlenen werken ze wel mee.
Die winkel weigert mijn schijf op te sturen... :(

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 09:46

evaarties

Powerball @ 12.582

Je zou die testtool van IBM kunnen gebruiken.. als die een foutmelding aangeeft kan je een RMA aanmaken en krijg je ws wel een nieuwe.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zorg voor veel schijf activiteit, en er dan maar even flink mee gaan schudden en hopen dat de lees/schrijf koppen de platter raken

Dan moeten ze m wel opsturen ;)

Edit: ook flink mee draaien :)

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 24-04-2003 12:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 15:33
dual-zip schreef op 24 april 2003 @ 12:09:
Zorg voor veel schijf activiteit, en er dan maar even flink mee gaan schudden en hopen dat de lees/schrijf koppen de platter raken

Dan moeten ze m wel opsturen ;)

Edit: ook flink mee draaien :)
schudden... hmm..
Volgens mij is de beste manier de schijf op laten spinnen en tegen een stuk hout aan slaan.
(hout is zachter dan metaal dus zal er geen schade op de HD achter blijven).
En waarschijnlijk is de HD dan wel defect. (desnoods meerdere keren doen :p)

Maar ik denk dat je het beste de HD niet opzettelijk kan slopen. De HD gaat waarschijnlijk binnenkort wel kapot en dan moet je 'm maar opsturen. Is wel zo eerlijk denk ik.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik had dat ooit eens met een 20mb schijf met 2 platters. Ik had toen nog maar 10mb beschikbaar ;)
Ik zou eisen dat ze dit vergoeden. Anders hem een beetje helpen door hem 24/7 te laten ratelen (random data wegschrijven). Dit soort geluiden zijn meestal begin van het einde.
Download anders speedfan even. Die laat via SMART (moet je wel in je bios aanzetten) zien wat de status is van je schijf.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• jazz
DOWNLOADS IBM
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

inhoud:
• Drive Fitness Test (v3.40)
Windows Diskette Creator
Linux Diskette Creator

Ontrack Data Advisor

SMART Defender (v1.02)

• Feature Tool (v1.80)
Windows Version
Linux Version

Power Booster

ook handig: http://www.disk-utility.com/harddisk-tools.html

[ Voor 7% gewijzigd door jazz op 24-04-2003 12:22 . Reden: linkje toegevoegd ]

• DrJamez
DrJamez schreef op 24 April 2003 @ 11:43:
...
Ik heb DFT en scandisk gedraaid, maar geen van beide leverden fouten op.
...
evaarties schreef op 24 april 2003 @ 12:07:
Je zou die testtool van IBM kunnen gebruiken.. als die een foutmelding aangeeft kan je een RMA aanmaken en krijg je ws wel een nieuwe.
Al geprobeerd :) (DFT = Drive Fitness Test)
En opzettelijk slopen doe ik niet aan. Misschien dat het 24/7 laten ratelen een optie is, dan gebruik ik de harde schijf gewoon :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zorg er wel voor dat ie constant volledig belast wordt dan he >:)

Kan je ATTO in een loop zetten oid :?
of een andere benchmark :P

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 24-04-2003 12:24 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jazz
DPC!!! :) ff koetje pluggen :D

anders zet je sysmark in een loop, of eoa hdd bench :)

[ Voor 50% gewijzigd door jazz op 24-04-2003 12:36 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

jazz schreef op 24 April 2003 @ 12:24:
DPC!!! :) ff koetje pluggen :D
Mij (ex) koetje liep niet de hele tijd over mijn hd heen hoor. Hij gebruikte wel mijn cpu om te lopen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• DrJamez
Ik denk dat ik gewoon mn schijf een aantal keer erase. Dat belast de schijf ook volledig + hij wordt er weer "schoon" van :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ja maar je fluittoon gaat er niet van weg

• DrJamez
Nee, maar als de schijf inderdaad slecht is dan zal ie eerder op een natuurlijke wijze crashen...

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 23:32

T-Junkie

user brain not connected...

HDD belasten:
een paar GB aan video (o.i.d) kopieren,
Een wipe doen met een security tool (PGP, Eraser)

Ik raad je aan om de diverse bovenstaande IBM tools te gebruiken/runnen.

IBM is redelijk goed met de afhandeling van de garantie, als de winkel t niet zelf doet. Voor info kan je bellen naar IBM Technical Support 020-5132440 (spreken Engels)
Je RMA checken van je IBM. (Ze zijn samengegeaan met hitachie)
http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma51.jsp
verder info:
http://www.hgst.com/hdd/support/sources/tsc.htm
Ik heb het zelf een tijdje geleden gedaan, en t werd allemaal netjes afgehandeld.
(Heb een nieuwe HDD gekregen 45GB kapot, 60GB terug :) )

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Je zou hier gewoon een nieuwe HD voor moeten krijgen. Ik heb precies hetzelfde gehad met een 40 gb IBM HD, terug gegaan naar de winkel en ik mocht een andere uitzoeken :)

Zelf de HD mollen door ermee te gooien zou ik niet doen. Dat DFT progje checkt ook de mechanics, zo heeft hij bij mij een keer de error gegeven excessive shock. Als ze dat zien geven ze je lijkt mij geen garantie meer.

• DrJamez
Ik heb net de leverancier gebeld en die legt het probleem bij mij. Zolang de schijf goed werkt kan hij de schijf niet opsturen en wil hij hem ook niet omruilen.
"Zolang de schijf goed werkt kan ik hem niet opsturen. Een beetje meer geluid is geen defect".
Ik ben het er niet mee eens :( maar ik kan er ook niks aan doen. Ik heb nu IBM maar gemaild in de hoop dat die _wel_ service verlenen.

• Aspje

Aspje

Blaat

"Nou, U vindt geluid dus niet erg, dan ruilen we hem toch even op met uw hardeschijf, dan is het probleem opgelost" ;)

Tis iig een rottige situatie, zijn woord tegen het jouwe. Ik denk wel dat IBM je een nieuwe/vervangende HD geeft, want zo'n fluittoon is niet normaal.

suc6

• DrJamez
Ik heb IBM gemaild. Zij zeggen dat de schijf opgestuurd moet worden voor controle. Toen heb ik de leverancier gebeld en die heeft gezegd dat ik een RMA aan moest maken en uitprinten en het mailtje uit moest printen en dan kon ik de schijf naar hem brengen. Hij heeft me intussen een nieuwe schijf gegeven en hij stuurt de schijf nu voor me op :)

Ik heb dus nu een nieuwe Maxtor en ik mag de schijf inleveren. Probleem opgelost! :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan je IBM nog steeds mailen dan :?

• DrJamez
Jep, zie de links van de voorgaande posters... ze zijn samen gegaan met hitachi en nu moet je op hgst.com gaan kijken.

• Aspje

Aspje

Blaat

Hehe precies dezelfde oplosisng die ik ook heb gekregen; een nieuwe maxtor :)
Iig mooi dat het opgelost is :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Slechte zaak dat een winkel zo moeilijk doet. En je zelf met IBM iets moet regelen.
Zucht waar gaat het toch heen met de service van sommige winkels :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Black_Adder op 26-04-2003 00:03 ]

Pagina: 1