[IE 6] 100% cpu belasting met javascript

Pagina: 1
Acties:

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Wat is het probleem:
Ik heb op mijn site een knoppenbalkje gemaakt met Fireworks. Die genereert standaard javascript voor de mouse-overs etc.
Het viel me op dat op mijn pc thuis de knoppenbalk erg "traag" reageerde en wanneer je snel over de balk beweegt met je cursor wordt de processor voor 100% belast. Config: XP1800+, WinXP pro en IE 6 met de allerlaatste updates.

Op mijn tweede pc werkt het echter prima en kom ik niet verder dan 40% cpu belasting. Config: WinXP pro, IE 6 met updates, Duron 1200.

Op mijn werk zie ik hetzelfde probleem. Config: PIII-1000, WinNT sp6.1, IE 6 met laatste updates == 100% cpu belasting.

Maar een collega met dezelfde config heeft het probleem weer niet.

Wat heb ik al geprobeerd:
Ik heb op GoT gezocht op diverse steekwoorden, maar ik ben niets tegengekomen waar ik iets aan heb.
Ik heb ook de KB van MS doorgespit maar kan niets vinden. Wellicht gebruik ik de verkeerde steekwoorden. :?
Ik heb op al mijn pc's de laatste updates voor IE geïnstalleerd. Op mijn werk heb ik een voor mij onbekend proggie verwijderd (java webstart oid) wat elke keer opstartte wanneer IE opstartte. Ik heb tot op heden geen verschil gemerkt.

Mijn vraag:
Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor?

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:51
Dat ligt denk ik gewoon aan dat scriptje dat gewoon system resources vreet, ik zou nog eens naar dat scriptje kijken want 40% cpu gebruik voor een javascriptje lijkt me ook niet gezond... (Of download gewoon een ander scriptje van internet dat wat minder belastend is voor je pc)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het een beetje grafisch 'zwaar' is, transperant bv, dan kan het ook aan de videokaart drivers liggen. Dat lijkt mij het waarschijnlijkst.

Dit is op te lossen door hardwareacceleratie uit te zetten.
Properties van desktop > Settings > Advanced > Troubleshooting > Hardware acceleration een stap naar beneden zetten en applyen.

Werkt het dan wel goed zonder hoge CPU belasting is je scripje op dat gebied in orde, het is dan een fout aan de kan van de client.

🌞🍃

• MrEdge_
Shagura schreef op 24 april 2003 @ 11:30:
Dat ligt denk ik gewoon aan dat scriptje dat gewoon system resources vreet, ik zou nog eens naar dat scriptje kijken want 40% cpu gebruik voor een javascriptje lijkt me ook niet gezond... (Of download gewoon een ander scriptje van internet dat wat minder belastend is voor je pc)
Het ligt niet aan het script, dat is gewoon een standaart script. 40% cpu belasting is niet zo raar als je als een gek met je muis over de knoppen gaat.
Het probleem is juist dat een XP1800+ bij het aanraken van een knop al 100% belast wordt maar een duron 1200 geen krimp geeft...

Ik denk dat het meer iets te maken heeft met IE en de manier waarop het met javascript omgaat.
DataBeest schreef op 24 April 2003 @ 11:34:
Als het een beetje grafisch 'zwaar' is, transperant bv, dan kan het ook aan de videokaart drivers liggen. Dat lijkt mij het waarschijnlijkst.

Dit is op te lossen door hardwareacceleratie uit te zetten.
Properties van desktop > Settings > Advanced > Troubleshooting > Hardware acceleration een stap naar beneden zetten en applyen.

Werkt het dan wel goed zonder hoge CPU belasting is je scripje op dat gebied in orde, het is dan een fout aan de kan van de client.
Klinkt aannemelijk, maar mijn pc thuis: GF4 Ti4400. Op mijn werk: whitelabel 4mb.
Allebei hetzelfde probleem. PC2 thuis: GF2 gts, geen probleem.
Verder is het een heel simpele image-swap, geen transparency oid.

[ Voor 35% gewijzigd door MrEdge_ op 24-04-2003 11:40 ]

• MrEdge_
Ok, het is opgelost :)
Bij IE settings stond "controleer voor een update van de pagina bij elk bezoek" ipv de standaard "automatisch".
Aangezien elke image als pagina wordt gezien checkte hij elke keer of er een nieuw plaatje was.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55

crisp

Devver

Pixelated

MrEdge_ schreef op 24 April 2003 @ 12:43:
Bij IE settings stond "controleer voor een update van de pagina bij elk bezoek" ipv de standaard "automatisch".
Aangezien elke image als pagina wordt gezien checkte hij elke keer of er een nieuw plaatje was.
Veel spacer.gif-jes zeker?
Met een beetje html en css kennis heb je die dingen tegenwoordig echter echt niet meer nodig.
Ook javascript voor mouseovers kan makkelijk geoptimaliseerd worden:
-geen classNames wijzigen, maar direct de styleproperties
-referenties naar je elementen in een array zetten
-eerst huidige toestand afvragen alvorens te veranderen (als het niet nodig is, dan ook geen styleproperty wijzigen)

WYSIWYG pakketten zijn hier meestal niet op geoptimaliseerd, en proberen altijd een zo breed mogelijke range browsers (tot aan de antieke versie 4 browsers) te ondersteunen. Veel van die meuk heb je echter tegenwoordig helemaal niet nodig, en het vertraagd de boel dan alleen maar...

Intentionally left blank

• MrEdge_
crisp schreef op 24 april 2003 @ 12:57:
[...]

Veel spacer.gif-jes zeker?
Met een beetje html en css kennis heb je die dingen tegenwoordig echter echt niet meer nodig.
Ook javascript voor mouseovers kan makkelijk geoptimaliseerd worden:
-geen classNames wijzigen, maar direct de styleproperties
-referenties naar je elementen in een array zetten
-eerst huidige toestand afvragen alvorens te veranderen (als het niet nodig is, dan ook geen styleproperty wijzigen)

WYSIWYG pakketten zijn hier meestal niet op geoptimaliseerd, en proberen altijd een zo breed mogelijke range browsers (tot aan de antieke versie 4 browsers) te ondersteunen. Veel van die meuk heb je echter tegenwoordig helemaal niet nodig, en het vertraagd de boel dan alleen maar...
Neuj, niet veel spacergifjes hoor. Het ging puur om het te swappen plaatje wat ie elke keer opnieuw ging opvragen.
Verder werk ik wel veel met CSS en zal het allemaal vast en zeker "beter" kunnen, maar voor een gewone webpagina volstaat het wel hoor.

• MrEdge_
MrEdge_ schreef op 24 april 2003 @ 12:43:
Liever gezegd, na wat meer testen blijkt het geen invloed te hebben. Dus, als er iemand nog goede ideeën heeft :)

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

bij mij ligt t aan de te gebruiken java vm en zow, bij internet options > advanced > als je java sdk hebt geinstalleerd en hij is niet aangevinkt onder "java (sun)" gebruikt ie (bij mij iig) 100% cpu usage bij grote javascripts, als ie is aangevinkt een stuk minder....
t enige probleem dat ik heb is dat sommige scripts niet goed laden, maar das maar bij een heel enkele site gelukkig :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55

crisp

Devver

Pixelated

MrEdge_ schreef op 24 April 2003 @ 18:32:
[...]

Liever gezegd, na wat meer testen blijkt het geen invloed te hebben. Dus, als er iemand nog goede ideeën heeft :)
Bij mij tussen de 20 en 30 % CPU als ik er als een gek overheen ga met mijn muis (XP2000+ IE6sp1), wat ik helemaal niet zo gek vind gezien de code die erachter zit.
jeroen__online schreef op 24 April 2003 @ 18:41:
bij mij ligt t aan de te gebruiken java vm en zow, bij internet options > advanced > als je java sdk hebt geinstalleerd en hij is niet aangevinkt onder "java (sun)" gebruikt ie (bij mij iig) 100% cpu usage bij grote javascripts, als ie is aangevinkt een stuk minder....
t enige probleem dat ik heb is dat sommige scripts niet goed laden, maar das maar bij een heel enkele site gelukkig :)
javascript != java
de java VM heeft hier niets, maar dan ook niets mee te maken ;)

Intentionally left blank

• MrEdge_
jeroen__online schreef op 24 april 2003 @ 18:41:
Heb ff de java console van Sun geïnstalleerd maar dat helpt ook al niet :'(

• MrEdge_
crisp schreef op 24 April 2003 @ 18:45:
Bij mij tussen de 20 en 30 % CPU als ik er als een gek overheen ga met mijn muis (XP2000+ IE6sp1), wat ik helemaal niet zo gek vind gezien de code die erachter zit.
Ja, dat zou ik ook verwachten. Maar het is echt heel bizar. Als ik van de ene naar de andere knop muis, dan duurt het ook gewoon even voordat ie van plaatje wisselt.
javascript != java
de java VM heeft hier niets, maar dan ook niets mee te maken ;)
[/quote]
Zo'n vermoeden begon ik ook te krijgen, mja, het was het proberen waard.

Ik heb hier versie 6.00.2600.xxxxxxxxxxxx
Maar nou kijk ik net op mijn andere pc, waar het gisteren gewoon goed werkte, en daar gaat het nu ook fout :|
Zelfde IE versie overigens.
Pagina: 1