Hoe veel ruimte rond GPU/northbridge?

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil zelf alles maken voor mijn waterkoeling, maar nu zit ik met het probleem hoe veel ruimte ik heb rondom de GPU van moderne kaarten en de northbridge van moderne moederborden, die ik beide wil gaan waterkoelen. (alles in serie: Pomp-GPU-NB-CPU-res, om te voorkomen dat ik een te lange lelijke slang tussen GPU en CPU heb)

In mijn voorlopige ontwerpen zijn de blokjes ongeveer 55 x 55mm, GPU heeft 1 uitgang aan de zijkant, geschatte speling met onderkant zonder TEC (peltier) 4mm, (en ingang in het midden, volgt spiraalvorm)
code:
1
2
3
4
 ___
| o |   GPU
| |_|
^

Kanalen van 10mm breed, met wanden van minimaal 5mm, maar rond de aansluiting in het midden iets dikker, omdat de slangpilaar een schroefdraad van 1/2" heeft.

De Northbridge volgt een S-vorm, met beide aansluitingen aan de bovenkant.
code:
1
2
3
o__    NB
 __|
|__o

De bovenste aansluiting staat niet zo ver naar boven, maar wel iets om de tussenwand wel op 5mm te houden, de onderste staat iets verder naar onderen.

Mijn vraag is nu: hoe veel ruimte heb ik feitelijk rondom de GPU en NB? mijn huidige computer heeft geen chipsetkoeling, en mijn beeldkaart is een GF256, waarbij de koeler ahw. een blokje is van 45 x 45mm, 2 bevestiginsgaten die zo zitten. Ik heb dus geen vergelijkend materiaal, en het is moeilijk te vinden, net als de afmetingen van de backplates van PCI-sloten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je snapt dat het bij elke kaart anders is.. (dus van elk merk)

55x55 is wat groot denk ik. Ik zou 45x45 doen, dan heb je op elke kaart ruimte zat. Bij een GF4 krijg je 55x55 er makkelijk op iig (veel ruimte namelijk). Voor een radeon weet ik het niet, maar daar heb je iig al die spacer. De oppervlakte van die spacer is sowieso al ruimte die je kan gebruiken.

Edit:
1 ding nog:

De gaten van een Radeon zijn gelijk aan die van een GF3 en GF2mx. De GF4 is anders. Voor de maten moet je even ThaMafkees hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet alleen voor elke kaart verschillend maar ook voor iedere fabrikant. En dan nog: 1 fabrikant kan bijv. voor de Radeon 9700pro verschillende PCB versies hebben (bijv. Gigabyte heb ik er 3 verschillende van gezien van de 9700pro).

Geforce2/3 + Radeon 9xxx hebben in ieder geval dezelfde grondplaat (36mm x 25mm) in geval van de Zalman ZM80-HP koeler die ik hier heb liggen - voor de Geforce4 zit er een grotere grondplaat (60mm x 25mm) bij. (de koelplaat die boven de componenten zwevend opgehangen is = 121mm x 80mm).

PCI backplate, wat wil je daar voor maat van weten? Daar heb je minimaal 1 kaart/pc toch wel voor in huis ?? (120mm x 19mm, waarvan 95mm x 10,8mm een opening naar buiten heeft)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Dan maak ik zowel de CPU als de NB maar 45x45, met kanalen van 8mm, en een wanddikte kan ik misschien wel 4mm doen.

Dan kom ik misschien ook wat mooier uit met het CPU blok, nu zit ik met enorm grote blokken koper waar ik niets mee kan maken. (in het ontwerp dan, ik heb nog niets in huis ;))
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~arianmanni/PLAATJESMAP/holes250.gif
Socket 478 gaten op de hoeken, en daar de kanalen doorheen puzzelen in een spiraalvorm.

(leuk om te weten: ik ontwerp in paint, 1 pixel is 1mm)
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 10:11:
Geforce2/3 + Radeon 9xxx hebben in ieder geval dezelfde grondplaat (36mm x 25mm) in geval van een Zalman ZM80-HP - voor de Geforce4 zit er een grotere grondplaat (60mm x 25mm) bij.

PCI backplate, wat wil je daar voor maat van weten? Daar heb je minimaal 1 kaart/pc toch wel voor in huis ?? (120mm x 19mm, waarvan 95mm x 10,8mm een opening naar buiten heeft)
En de maten zijn van het hele blok zijn? (die wil ik juist weten, mijn enige gekoelde beeldkaart die ik in huis heb is een GF1)

[ Voor 38% gewijzigd door Resistor op 24-04-2003 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37
Ik heb hiero wel een plaatje waar je misschien wel wat aan hebt:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.slegers1/pasware/overclocking/gfx-holes.jpg

let op: de maten zijn in inches, dus om op cm uit komen moet je x2,54 doen

[ Voor 21% gewijzigd door PASware op 24-04-2003 15:01 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
PASware schreef op 24 April 2003 @ 15:00:
Ik heb hiero wel een plaatje waar je misschien wel wat aan hebt:
[afbeelding]

let op: de maten zijn in inches, dus om op cm uit komen moet je x2,54 doen
_/-\o_

Pagina: 1