Toon posts:

[DVD/CD/SACD-speler] Belangrijkst: audio- of videokwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment twijfel ik heel sterk tussen de aanschaf van een Sony en een Philips DVD/CD/SACD-speler. De Sony (DVP-NS905) produceert een uitstekend 12bits 108 MHz videobeeld met daarnaast prima audio cd-kwaliteit. De Philips (DVD963SA) daarentegen upsamplet audio-cd's naar hogere kwaliteit (naar 24bits, 192 KHz; soort van antialiasing voor cd-audio; schijnt heel goed te klinken dus ik ga er nu even van uit dat ik dat ook vind zodra ik het hoor :)) met daarnaast een (wat betreft specs) gemiddelde beeldkwaliteit (tenzij je een superdeluxe projector hebt want dan deinterlaced, faroudja chip, 13 bits, blabla, voor mij niet relevant).

Waarschijnlijk, omdat de speler ook als cd-speler gebruikt zal worden, verdient de Philips toch wel de voorkeur, omdat de beeldkwaliteit van de Philips ook gewoon heel goed is en daarnaast het geluid vanwege het upsample gebeuren geweldig is (zou zijn). Ik zou het heel erg logisch vinden als jullie mij adviseren om gewoon lekker te gaan kijken en luisteren in de winkel en dan zelf te bepalen waar mijn voorkeur naar uitgaat. Maar wat ik wil weten, is wat jullie eigenlijk het belangrijkst vinden aan een dvd/cd/sacd-speler: beeld- of geluidskwaliteit? Met andere woorden, welke van de 2 spelers zouden jullie kiezen als je een keuze moest maken, even niet gelet op prijsverschil, voorkeur voor een bepaald merk, etc. Ik ben erg benieuwd. Graag alleen echt serieuze reacties, uiteraard :).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 02:31 ]

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Lijkt me aardig makkelijk op te lossen.

Stap 1: Je kijkt naar je DVD's
Stap 2: Je kijkt naar je CD's
Stap 3: Deze tel je
Stap 4 : Deze worden vergeleken

Conclusie: Heb je meer CD's dan DVD's ga voor de Philips, anders voor de Sony.

Tenzij je:

A: Veel DVD's/CD's huurt
B: Net een collectie begint.

In geval van A ga naar je phono- en videotheek vraag daar je gegevens op van wat je allemaal gehuurd hebt, begin dan weer bij Stap 1.

In geval van B, dan word het gokken aangezien je nog geen voorkeur qua DVD of CD hebt.

Zo lijkt het me wel te doen. Financiele aspecten niet meegerekent.

Tip 1: Verwacht je echt dat de kwaliteit beter word bij de Philips? Het enige wat ze kunnen doen is het geluid verkleuren waardoor voor een "leek" het geweldig klinkt. Beter dan de bron word het toch niet. Je zit nou eenmaal met een vaste bitrate en frequentie.

Tip 2: Aan wat voor een receiver ga je dit hangen? En aan welke speakers? Wat krijgt het videosignaal voor de kiezen? Dit moet uiteindelijk het beeld en geluid weergeven.

Persoonlijke voorkeur (film gek, gemiddeld muziek liefhebber):

Marantz SR7300 : Klik
Marantz DV6200 : Klik
Yamaha MSP5 : Klik

Voor Stereo kost dit 2x €750,- + 2x €250,-= €2000,-
Voor DTS kost dit 2x €750,- + 6x €250,-= €3000,-
Voor DTS dan ook nog een sub van Yamaha de SW10 waar ik de prijs nog niet van weet.

Deze set is compleet eerlijk, is full range en kleurt van geen kant. Muziek klinkt zoals het opgenomen is en DVD klinkt zoals het bedoeld is. Alleen nog even sparen........

edit:

Oh ja, je vraag :+ Het belangrijkste aan een DVD/CD/SACD speler vind ik dat het loopwerk degelijk moet zijn, zijn errorcorrectie moet goed voor elkaar zijn en voor de rest moet hij DVD - en + kunnen lezen. Geluidskwaliteit bepaalt je receiver hoofdzakelijk en je speakers, beeldkwaliteit tuurlijk je TV/Plasmascherm/Beamer maar ook je DVD speler. Alhoewel de kwaliteit van geluid ik persoonlijk belangrijker vind, beeld vind ik altijd wel voldoende.

[ Voor 26% gewijzigd door RawPeanut op 24-04-2003 03:28 ]

Canon Digital Ixus V3

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Wat ik wil zeggen is dat je je niet teveel moet verkijken op het SACD en DVD-A gebeuren. Ik heb een Pioneer DVD656-A speler die zowel DVD-A als SACD aankan. Ik heb hier niet de minste media om te testen: DVD-A: Eagles - Hotel Cailifornia en verder o.a. SACD PF - DSotM, DB-Heathen, Roger Waters - ItF.

Ik vind de meerwaarde toch wat tegenvallen gezien ik een 5.1 opstelling heb.

[ Voor 6% gewijzigd door -Stef- op 24-04-2003 18:41 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mocht je ook Regio 1 dvd's willen gebruiken (wat je wilt aangezien je geen 4% speedup wilt hebben op je geluid), dan is Philips ook een goede ... ff een pronto lenen van een kennis en je kan 'm regiovrij maken. Sony is erg moeilijk om regiovrij te maken.

Mijn voorkeur heeft de Philips speler, is een prima ding, geeft goed beeld en geluid.
Ik vind sony nooit echt geweldige dingen maken.

Sacd is overigens ook in stereo erg mooi ! Hoeft niet alleen in multi-channel. Joe Satriani heeft een fantastisch goede sacd in zowel multichannel als stereo. Die sacd heb ik geluisterd met mijn Onkyo DV-SP800 en een setje B&W Nautilus 805's ... fantastisch wat een detail tov cd.

Of je upsampling merkt weet ik niet. Dat ligt aan de rest van je apparatuur. Heb je een doorsnee setje speakers en versterker dan zal het niets toevoegen. Heb je (zeer) goede apparatuur, dan kan je net weer een verbetering geven.

Marantz geeft wat mij betreft te veel donkere kleuring aan apparatuur, waardoor ie voor veel mensen goed klinkt, maar erg onrealistisch geluid geeft.

Overigens werkt het tellen van je cd's en dvd's niet ... Tel het aantal uren wat je kijkt/luistert. Dvd's zijn ook iets duurder dan cd's, dus meestal heb je meer cd's dan dvd's, echter misschien luister je helemaal geen cd's meer. Ook luister je vast een groot deel van je collectie niet meer (dat wordt erger naarmate je meer cd's hebt) omdat het oud is en je smaak verandert is.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-03 16:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

'k heb vorige week ook een setje besteld, de 963SA icm de MX999. Op http://www.dvdrhelp.com kun je mooi de specs vergelijken, en uiteraard ook de reacties van mensen op de verschillende spelers lezen. Alleen jammer dat het nog een paar weken duurt voordat de winkel het binnen heeft ;(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

De philips kan je ook laten modden bij http://www.vanmedevoort.com/nl/upgrade.html

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Laten modden kun je bijna alle bekende spelers maar volgens mij was dat niet het punt

De philips heeft weliswaar up-sampling maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat ie beter klinkt. Je moet de sony en de philips echt beluisteren wil je daar een uitspraak over doen

Ik vond het verschil gering, ik heb beide beluisterd

En uiteindelijk een pioneer 656A gekocht :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Die modificatie op de philips schijnt echt een hele hoop te schelen voor muziek. Dan klinkt als high end cd speler van een paar keer zo duur.

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kijk eens op www.areadvd.de voor reviews van de beide spelers (onder hardware)

Komen er beide positief uit

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Indoubt schreef op 24 april 2003 @ 13:54:
Laten modden kun je bijna alle bekende spelers maar volgens mij was dat niet het punt
...
:)
Natuurlijk, maar een (betaalbaar) kant en klaar pakket dat je kunt laten inbouwen door een gerenomeerd Nederlands bedrijf kom je niet zo vaak tegen. Meestal zul je op je eigen soldeerkunsten moeten vertrouwen (en in geval van CD/DVD spelers moet je dan wel weten wat je doet). Overigens kun je voor veel Sony's de Vacuumstate mod kopen (900 euro) en laten inbouwen door Artspeak. Of het volledige Artspeak pakkket (1900 euro). Natuurlijk praten we dan over een heel ander niveau.

Overigens geen idee of de vM mod zijn 200 euro waard is.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1