Toon posts:

RAID Array niet bootable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een promise tx2000 raid kaart, met daarop 2 x maxtor's D740x 60Gb in RAID 0, nu is het probleem dat ik nadat een andere hd die er tijdelijk inzat geformateerd heb, mijn raid array niet meer werkt. Hij geeft tijdens het booten wel aan dat de array functional is maar net voordat je het gebruikelijke windows logo zou moeten zien geeft hij het volgende bericht: A disk read error has occured insert a system diskette and restart. Hierbij kan ik dus niet meer booten.
Voordat ik dus een de andere schijf had geformateerd werkte de array heerlijk, ik heb ongeveer een jaar lang geen problemen gehad met deze setup.
ik heb de search gebruikt en gezocht naar A disk read error maar al die gevallen dat die personen deze foutmelding hebben gekregen was toen zij het array voor het eerst aan het installeren waren. Ik heb het dus terwijl hij altijd werkte.
heeft iemand een idee?

Verdere spec's
P4 2.53Ghz
Asus p4t533-c
512 mb rimm

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Let me get this straight... Had je die tijdelijke HD gewoon op een plain IDE-poort gezet of had je em in de array erbij gezet?

Misschien dat hij nu een HD mist anders? Als je een raid-recovery-diskette zou hebben (wel aan te raden) zou ik die even gebruiken.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik had hem gewoon op sec ide gezet als slave
dus geen probleem bij het booten, ik kreeg gewoon de versie die op de array staat (op de HD geformat moest worden was een versie van windows) dus geen probleem, format heb ik laten uitvoeren door PartitionMagic .

Verwijderd

Het klinkt me in de oren dat je toch bootfiles op die losse schijf had staan.

Waarschijnlijk moet je je RAID-diskette er bij pakken (uit de doos van je mobo of anders ff een maken via de website), en dan op F6 rammen bij het booten om je OS je RAID-array weer te laten herkennen.

Verwijderd

Topicstarter
HlpDsk,
De HD die geformateert moest worden kwam uit een andere bak..... dus mijn bootfiles stonden er niet op.
Maar moet ik dan gewoon me OS herinstalleren (ik doe eigenlijk altijd een fresh install maar als ik gewoon het OS opnieuw installeer behou ik dan nog steeds de bestanden??, deze zijn namelijk cruciaal) soz voor noobmode maar wil het zeker weten

Verwijderd

Met een beetje mazzel hoef je helemaal je OS niet opnieuw te installen. Het zou in principe genoeg moeten zijn om de drivers van je raid-controller opnieuw te laden. Met F6 dus bij boot, met de diskette.

Je zou ook de CD van je OS in je CD-ROM kunnen duwen (welk Os draai je?). Die is als het goed is bootable, en daar zit iig bij NT-smaken van Windows een recovery console in waarmee je je schijf weer bootable kunt krijgen (als dat je probleem is).

Andere vraag: heb je niet gewoon in je BIOS een verkeerde boot volgorde staan? Dus niet meer van de array bootend maar van de schijf die je geformatteerd hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hlpdsk,

Ik draai onder andere windows xp pro, maar als ik op F6 ram en me diskette erin doe herkent ie de raid controller maar wat moet ik dan doen ?? :S want dan vraagt ie of ik windows wil installeren

hij herkent mijn partitie wel btw bij installeren - kan ik niet windows gewoon erover heen installeren.....? maar al mijn werk staat onder mijn documenten worden die dan niet vervangen ?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 00:45 . Reden: wijzinging ]

Verwijderd

Ik vind het sowieso vreemd dat ie niet gewoon wil starten als het in de BIOS goed staat.

Je zou idd XP er opnieuw overheen kunnen zetten (wel vrij drastisch imo). Naar het verluidt laat ie je 'mijn documenten' met rust, mits je niet kiest om te formatteren natuurlijk. Ik zelf ben er echter nogal huiverig voor.

Lukt het niet om gewoon met de bootable CD je bootpartitie weer aan de praat te krijgen?

Ik zelf zou, als het dan toch moet, eerst een losse schijf weer bijprikken en daar het OS op installeren. En dan daarvan booten en de documenten van de array backuppen. En het dan es proberen om XP opnieuw op de array te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik ga het meteen doen, ik zal het op een nieuwe schijf zetten en hopen dat ik via windows de array kan openen. je leest het wel :)

Verwijderd

Dus je hebt geen bootable CD? Een originele CD is dat wel iig ;)

Verwijderd

Topicstarter
mja, ik heb wel een officiele licentie maar de cd's zijn een ander verhaal, hij is nu een van me server hd's aan het formateren en gaat daarop windows instaleren, ik ben dus nog wel ff bezig maar ach hoef morgen pas om 10 uur te werken :)

Verwijderd

Succes, en laat hier weten hoe het gelukt is.

Ik neem aan dat je niks aan je array zelf veranderd hebt? Zoals 'n gebroken of zo via de controller?

Verwijderd

Topicstarter
Okee,
edit:
hier stond een niet zo aardige opmerking over windows
kheb windows geinstalleerd op een derde hd, die op pri ide zat... allemaal leuk en aardig.. ik start op in windows, zie me array staan open die en jahoor helemaal leeg !!!
kben ff de faq ingedoken voor data recovery en ik gebruik nu ff getdataback maar hij vind maar weinig... en wat ie vindt is niet wat ik zo nodig heb, zijn er andere progjes die goed zijn?? ik kan wel alle progjes uit de faq gebruiken maar misschien weet iemand een beter progje, bestandsysteem is NTFS.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 13:26 . Reden: ff wat verandert in de tekst ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Mocht je de array helemaal opnieuw willen gaan maken, wil ik je wel even aanraden om voordat je alle array's aanmaakt en installeerd, de laatste bios op de kaart te zetten. Wellicht kampte de kaart met nog wat bugs, die misschien al zijn opgelost:

http://www.promise.com/su...Id=88&category=All&os=100

Succes :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Het lijkt er sterk op dat je array ook gewoon mee is geformatteerd :/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 18:08:
Het lijkt er sterk op dat je array ook gewoon mee is geformatteerd :/
ja zo ziet er zeker naar uit maar ik ben al de hele dag bezig met restoren van de harde schijven van de array maar ik ben erg veel dat kwijt ;(
ik gebruik nu op het moment het programma dat in de faq stond (getdataback) maar weet iemand misschien een programma dat meer kan vinden dan dit ?? dit programma vind wel wat maar ik zou graag andere progjes willen proberen om te kijken of die er meer uit kunnen halen. in de faq wordt dit programma freeware genoemt, dit is helaas tot op een zekere hoogte, het programma zoekt wat hij kan achterhalen maar kan er voor de rest niets mee, je kunt het niet kopieren, daarvoor moet je het programma eerst kopen daarna kun je je data terug krijgen.

Verwijderd

www.ontrack.com > EasyRecovery. Maar ook dat is niet gratis.

Verder maken ze ook Lost & Found. Maar ik weet niet hoe dat met een array overweg gaat. Als je controller het nog al een unbroken schijf laat zien moet het wel werken lijkt me. Moet je er dus wel een losse schijf aanhangen om naar te dumpen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 18:27:
www.ontrack.com > EasyRecovery. Maar ook dat is niet gratis.

Verder maken ze ook Lost & Found. Maar ik weet niet hoe dat met een array overweg gaat. Als je controller het nog al een unbroken schijf laat zien moet het wel werken lijkt me. Moet je er dus wel een losse schijf aanhangen om naar te dumpen.
ik ga het proberen, ik dump nu toch alles op me nieuwe 120GB maxtor, heb maar gelijk een backup schijf gekocht, ik wil dit niet nog een keer meemaken :)
Pagina: 1