Toon posts:

(oudere) Laptop wordt heet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden een laptop gehad van een kennis van me want die was van de tafel gevallen en ratelde alleen nog maar. Na een tijdje rommelen werkte het apparaat prima want het bleek een defecte floppydrive te zijn die het systeem niet liet booten. Dus HD geformatteerd en geprobeerd win98 te installeren. Nadat hij bijna klaar was met Win98 installeren kreeg ik een aantal blauwe schermen en foutmeldingen in VXD. Dus na vele malen opnieuw opstarten en beetje bij beetje Win98 installeren startte windows 1x op om precies te zijn, error in Rundll32, en daarna startte hij niet meer op. Na eens flink op m'n bureau te hebben gemept :( ging ik even wat drinken en toen ik terugkwam en de laptop aanzette deed hij het prima. En weer na een tijdje zelfde probleem, ik laptop openschroeven, die processor kookte bijna. Na onderzoek bleek dat de fan achter de laptop nooit draait maar hij doet het wel (getest). Nu heb ik gelezen dat die fannetjes alleen op extreme temperaturen gaan draaien. Hebben jullie hier ervaring mee of enig idee van een programma waarmee je dat kan instellen. Via de compaq site kom ik ook niet veel verder, en bellen snappen ze d'r ook niets van |:( .
Anyway: Het is een Compaq Presario 1234 (AMD 266Mhz, 32MB ram en 3.2 GB HD)

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 20:21
Fannetje aansluiten op directe voeding, waardoor hij dus constant draait (waarschijnlijk is je temp sensor kapotgegaan door het vallen)

Kijk wel goed naar het voltage van de fan

[ Voor 43% gewijzigd door PPanic op 23-04-2003 22:55 ]

INVENTARIS

Verwijderd

Is het niet een bios instelling waarmee je kan aangeven of je energie wil besparen door de fan uit te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook al aan te denken, alleen kan dat niet, er zit een externe voeding op deze laptop... :(

Verwijderd

Topicstarter
Ook geen bios instelling, allemaal gecontroleerd.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 20:24

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 22:55:
Daar zat ik ook al aan te denken, alleen kan dat niet, er zit een externe voeding op deze laptop... :(
Ja ok, maar stel dat het fannetje 5v is, dan kun je altijd wel ergens uit de laptop 5v vandaan toveren.

Besides that, zou ik wel even testen of het niet gewoon het fannetje is dat stuk is. Dat zou een hoop gedoe schelen. Vertrouw je het niet om zelf in je laptop te gaan rommelen, dan kun je dit beter laten doen, omdat de electronica in een laptop nou eenmaal overal chibi is ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 23 april 2003 @ 22:50:
Na onderzoek bleek dat de fan achter de laptop nooit draait maar hij doet het wel (getest)
mOrPhie schreef op 23 April 2003 @ 23:32:
Besides that, zou ik wel even testen of het niet gewoon het fannetje is dat stuk is.
:+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG > OH :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens zitten zoeken op het moederbord naar een 5volt aansluiting, maar helaas heb ik nergens ook maar iets van een aansluiting kunnen vinden waarop je dat mogelijk aan zou kunnen sluiten want geen enkele aansluiting wordt ongebruikt. Vanochtend even met een vergrootglas het moederbord nagelopen op eventuele krassen/scheuren maar ook daar niets gevonden.

Het was trouwens idd een 5 volt fannetje die het wel deed met een adapter maar niet op het moederbord.

En met laptops werk ik met het principe: Wat uit elkaar kan moet ook weer in elkaar kunnen :) en tot nu toe werkt dat goed.

Iemand enig idee waar ik 5 volt uit een laptop vandaan kan toveren???

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 12:31 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 12:30:

Iemand enig idee waar ik 5 volt uit een laptop vandaan kan toveren???
Multi meter erbij pakken, en dan opzoeken... vaak rond het stroomgedeelte...

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:09
Kijk 's rondom de pin-connector van de 2.5 inch IDE harde-schijf (44 pins !!). Dacht dat het blokje van 4 pinnen uiterst links of rechts de voeding levert.

Ja (FF google) idd:
pin 41 +5V dc (Logic)
pin 42 +5v dc (Motor)
pin 43 GROUND
pin 44 -TYPE (0=ATA)

Je hangt dus je 5V fannetje aan ping 42 (+) en 43 (-)

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1