Toon posts:

[discussie/linux] voor een succesvolle overstap

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In verband met de vele verhalen dat linux wel/niet geschikt of klaar is voor de desktop, of dat linux er klaar voor is maar veel gebruikers niet, heb ik het volgende artikel geschreven. Ik denk dat alle faalverhalen nl stuklopen vanwege de drie punten die ik noem. (Hah! Lees verder!)

Het is in de eerste instantie voor mijn eigen website, maar aangezien elke malloot tegenwoordig z'n verhaal bij OSNews kan laten posten... :)
Mijn site is voornamelijk gericht op Mandrake (the newbie distro.. ;) ) maar dit artikel gaat over linux in het algemeen.

Verder is het meer gericht op aspirant linux gebruikers, en die bezoeken mijn website juist niet, ook komen die waarschijnlijk niet hierheen.

Toch post ik het hier, ik wil nl. graag jullie mening (voordat ik het aan de grote klok ga hangen en mezelf evt onstervelijk belachelijk maak :) ); in het kader van FLOSS, 2 weten meer dan 1 en het kan best zijn dat ik een aantal voor de hand liggende dingen gewoon vergeten ben, omdat ik er te dicht bij sta (bij mijn artikel dan), en me dat niet realiseer.
Verder ben ik misschien te negatief, te positief of wat dan ook.

Oh ja, ik wil het artikel niet echt langer maken dan het nu is, dus commentaar om dingen toe te voegen graag goed onderbouwen. ;)

Als laatste, tsja, het is in het engels,... als daar echt veel mensen moeite mee hebben wil ik het wel vertalen, maar ik kom al zoveel tijd tekort.. (als iemand het in een NL-talig tijdschrift kan laten plaatsen (papier of op het web) wil ik dat zeker doen...)

Ik twijfel ook nog over een titel als "Considering linux? Consider this first." of zoiets...

Hier gaat 'ie:
Successfully making the transition to GNU/Linux

Ready for the desktop?

Some people believe that linux is not for the desktop. However, the stream of reports of people successfully deploying linux on their (home or office) desktop is more and more outweighing the number of reports of people who tried but moved back to their former platform.

If, after a lot of trouble with a setup that in the end only works partially, and that in an unexpected or undesired way, people turn away from GNU/linux, this is fully understandable.
After all, what is more frustrating then putting in a lot of effort only to find it was a waste of time.

I believe, to avoid a non-successful move to linux, the following aspects are of often underestimated importance:

motivation to move to linux
expectations of the transition itself and of the results
preparations

I will discuss these points in more detail below. Obviously, this is more oriented towards the home user, as I hope in any business there are
people who know what they are doing and a smooth transition to linux will be assured as soon as it has become clear that it's possible.

Motivation to move to linux

It would be impossible to give an exhaustive list of all the right and wrong reasons to move to linux. I will therefore just mention some points that, in my humble opinion, are some of the wrong and some of the right reasons to move to linux.

The major wrong reason is:

because it's free (as in: free beer)

Well, I have news for you: it's not. Unless your time is free. It takes effort, perseverance, time, and even money (unless your internet connection is
free); you may have to buy some magazines and books to cover your needs.
Is this a bad thing? No. Your hobbies cost time. Playing a game on your computer costs time. You may regard fiddling with linux both a hobby and playing with your computer. Two for the price of one, if you like.
Of course, if you don't like to fiddle with your computer, but just want to do some simple things that are known to be simple with linux (email, webbrowsing, writing and printing a letter), you can have someone else who is in-the-know check your system out, and do the transition (installation, configuration) for you.

Another wrong reason:

because you want MS or Bill Gates to go bankrupt

Apart from the fact that that is a pretty petty goal for a single person (even though a lot of single persons add up to many), it's not likely to
happen anytime soon. Ok, this reason is more my opinion than anything else, but in any case, I feel it's not from something negative that loads of positive things are going to come. On the other hand, the MicroSoft monopoly is generally regarded as a bad thing, so every user that moves to the other side of the scale counts.

The right reasons to switch to linux include:

because it's free (as in: free speech)
no license hassles, no illegally copied OS to run your stuff
no vendor lock-in
no force-fed costly upgrades
no single source dependency
to support open source (yes, the interesting thing is that you are a supporter by just using it)
because you don't want to support a monopolist that has been convicted for criminal practices financially or even statistically
you have old (but supported) hardware but still want a modern OS
no viruses, trojans, spyware, backdoors
inherent security
interesting selection of fileystems, including journalised ones
true multiuser, multitasking
a stable system (double meaning: normally, linux is not crash prone and it doesn't just behave differently all of a sudden)
because it puts you in control
because it's fun

Notes:

- depending on the operating system you currently use, some of the above points may also apply; however, many people are still using an OS dating back to 1999 or earlier (refer to googles zeitgeist) in which case linux can bring them tangible advantages from a technical point of view
- with old hardware, you can use linux, but you will have to pass on some of the nice graphical eyecandy (don't use KDE, use icewm or so)
- about viruses, trojans and spyware: those who have more than a minimum understanding of linux / security tend to agree that viruses are possible, but that the complexity and implementation of a successful linux virus is not within reach of those who waste their and other peoples time at this moment making viruses for other more used desktop platforms. It is not impossible, proven in laboratory conditions, but not at all likely to be as effective and easily spreading as current viruses for more popular platforms.
Another point I'd like to add here is that it is commonly (wrongly) accepted that the major desktop platform is the prime target for virusmakers because it's the major platform. It is the prime target because it is the most used desktop platform AND because the alternative, to attack the major internet server platform is so much more difficult (but that would have much more effect, and is therefore actually a more attractive target). To all those who are not aware, the major internet server platform type is *nix, including *bsd and linux.

Expectations of the transition itself and of the results

What people obviously expect, is to have a more or less working system, that at least lets them do the 'normal, standard things' that they do with their computer. The secret hope of course, is that everything works perfectly, after the install and first reboot, without any fiddling.
Just as the brochure promised.
Allow me to list some things commonly expected:

installing GNU/linux is just as easy as installing windows
I don't have to know what's in my machine to install linux
I can always read the manual later, for now I'll just try, push some buttons
linux will autodetect, initialise and configure all my hardware correctly
people on the web (newsgroups, forums, etc) are going to help me if I tell them how much it sucks because it doesn't work how I think it should
linux has a graphical user interface, just like windows (or any other GUI-capable platform), so it will work the same
linux is Open Source and very configurable, so it can be what I want it to be
linux is so stable and secure, I don't have to backup anything
I don't need to learn how to use linux, it must come naturally
if it's so hot, I don't need to prepare anything, it should be like a car that drives itself
since linux is so stable, none of the programs that run under it should crash
there should be a free well-functioning equivalent of any program that I currently use (or else linux as a platform is bad)
the community around linux will fix all my problems

Actually, through what I know / have learned about linux, many of these points are valid for me... Before installing on any system, I go through the things mentioned below in the preparations section.

Naturally, many of these points can be false, and then who's to blame? Follow the hints in the preparation section and get your feet on the ground and your expectations in the realm of the here and now instead of in Neverneverland. I'm not saying you can't be successful at installing, configuring and using linux even if you've never used or seen it before. I just think that if you try to do it that way you depend more on luck than anything else.

Preparations

I'm not talking about preparations in the sense of: before inserting the first installation cd, I'm talking about preparations in the sense of: think this thing over, talk with some people in the know, check out how other people managed. Remember I talked about this not being free, at least in the sense that it takes time? Well, here you go.

So, get your needs clear in your head, get your wishes straightened out. The following things can help you to get a good picture of what to expect:

check what hardware you have (either by checking the settings on your current platform, or by opening your machine, or even both)
ask people in-the-know if they know if your hardware is well supported
if you are going to buy hardware, make sure it is supported; even if you are not going to switch to linux today, maybe in a year or so you may want to, so: better safe than sorry
do a search for hardware compatibility on the web, on linux sites, check the Mandrake database(well, that of the distromaker of your choice)
check (and even subscribe to) a forum, for instance the Mandrakeusers.org forum and use the search function to find out if people are experiencing problems with your hardware. (Note that people who have the same hardware but no problems generally don't post.) If necessary, ask if anyone sees any problem with your hardware (and which software they advice for certain functions that are not so mainstream as webbrowsing).
read linux sites, newbie sites such as this. More links in the links section. Forums will also give you a good idea of what kind of support you may be able to get there.
on your current platform, use programs that you will be able to use under linux too: for instance, you can use mozilla for web and mail, OpenOffice.org for your office needs, GIMP for photo / image editing. This way, you can get experience with the the same programs you will have at your disposal under linux.
check on how you can import your email, addresses and bookmarks (etc)

As for hardware support, among the most annoying things that can happen to new users are:

your modem / ethernet-card is not properly detected / configured, which means you can't go on the internet
your graphics card is not properly detected / configured, so you have no GUI

so be prepared, check that your graphics card and ethernet card / modem are supported, and if need be, make sure you have drivers handy (how are
you going to download ethernet/modem drivers without a network connection? Well, you did do a dual boot, right? So this may not be such a big problem).

As for software, you did check that the things you want to do are possible with linux, right? Most mainstream things are easy, but the more eccentric, the more problematic things can get. Web, mail, wordprocessing, semi-professional image editing, dvd-watching etcetc are all possible (almost) out of the box. Professional audio editing is more of a problem, there you are going to have to look if the available programs can fulfill your needs.

Ready for linux?

So, in short: three often overlooked points to avoid a failed transition to linux are your motivation, your expectations and your preparations. Go for linux for the right reasons, make sure you are realistic in what you expect from linux and prepare your transition.
If you have thought about the challenge, if you are ready to try something new, you might just be ready for linux. So continue reading here on how and where to get it.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zoals aRTee per mail gevraagd heeft bij wijze van uitzondering een (deels) engelstalig topic op GoT...de reacties kunnen uiteraard gewoon in het nederlands, maar als je nog foutjes opmerkt in de engelse tekst zelf mag je dat natuurlijk ook best vermelden :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Er zitten nog de nodige "rough edges" in, maar het idee is goed.

Heb je al overwogen om hieraan mee te doen: [rml][ overzicht/discussie] Desktop Linux reviews[/rml] ? Past er wel tussen imho, al zie ik dan veel liever een nederlandse versie.

Verwijderd

Mja, interessante pennevrucht. Lijkt me zeker nuttig. Echter, van mij mag wel wat meer worden verteld over de gigantische software availability en hoe GNU/Linux een geweldig ontwikkelplatform is. Van nature ondersteuning van zeer veel programmeertalen enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Rough edges? In het nederlands graag. ;)

Maar serieus, in welke zin? Kwa inhoud, of kwa presentatie?

En ja, in die DesktopLinuxReviews topic heb ik een paar weken geleden al gemeld (12e pagina) dat ik een Mdk9.1 installatie review op mijn site heb geplaatst, en ter vertaling aangeboden... Sindsdien is beelzebubu daar ook in gaan posten en is er weer meer leven in gekomen....

Vind je dit verhaal daar een soort van inleiding voor, zo van: bedenk eerst even dit [voeg verhaal in] en dan zijn hier de reviews voor de installatie, configuratie en het gebruik van de verschillende linux distros..?
(Uiteraard moet het dan in het Nederlands, twiekers is tenslotte 'poeters in je moerstaal' althans, toen ik hier voor het eerst kwam, maar ik vertaal het pas als 'we hier op NOS' het erover eens zijn...)

Terug naar mijn post, wat is hier niet goed aan/wat ontbreekt echt? En waar zitten die ruwe kantjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 23:36 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Echter, van mij mag wel wat meer worden verteld over de gigantische software availability en hoe GNU/Linux een geweldig ontwikkelplatform is. Van nature ondersteuning van zeer veel programmeertalen enzo.
Hmm, veel software is natuurlijk vanwege het open source karakter net zo goed voor windows verkrijgbaar, als daar in wat voor vorm dan ook interesse voor is. (Zoals ik noem: gimp, OOo, mozilla)
Dus ik weet niet of ik dat echt als voordeel voor linux moet opnemen...

De van nature brede ondersteuning voor programmeertalen lijkt me wat minder interessant voor de doelgroep (programmeurs/ontwikkelaars weten toch allang hoe dat zit met linux? Of vergis ik me daar?), maar het is een punt dat er evt bij zou kunnen.
Zijn anderen het hier mee eens?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Presentatie sowieso. Kopjes moeten in bold oid.
* opsommingen
* horen
* bullets
* te
* gebruiken
Dat soort dingen :)

Misschien heb je die in je originele versie wel, maar in HTML ofzo, maar dat soort dingen verhogen de leesbaarheid enorm.

Verder vind ik deze puntjes een beetje dubbelop:
I don't need to learn how to use linux, it must come naturally
if it's so hot, I don't need to prepare anything, it should be like a car that drives itself
Je zou bij de "foute verwachtingen" ook aan kunnen geven waar deze verwachtingen vandaan komen, in hoe verre ze wel of niet uitkomen, en evt hoe users zich erop kunnen voorbereiden (alhoewel je dat wat verder naar beneden al deels doet).

Met dat soort dingen zou hij wat completer zijn denk ik :)

Verwijderd

Toch post ik het hier, ik wil nl. graag jullie mening (voordat ik het aan de grote klok ga hangen en mezelf evt onstervelijk belachelijk maak
It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool, than to open it and remove all doubt :)

nah, goed verhaal, alleen preparations, die valt eigenlijk in het niet bij de reasons en expectations, preparations is niet zo heel belangrijk voor het wel/niet slagen. en opschrijven van videokaart gegevens is een heel ander iets dan de reden en de verwachting

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 23:40:Hmm, veel software is natuurlijk vanwege het open source karakter net zo goed voor windows verkrijgbaar, als daar in wat voor vorm dan ook interesse voor is. (Zoals ik noem: gimp, OOo, mozilla)
Dus ik weet niet of ik dat echt als voordeel voor linux moet opnemen...
Het is inderdaad wat discutabel. Doch ik heb persoonlijk het idee dat de openbroncode programma's meer affiniteit met GNU/Linux hebben dan met Windows. Zo zijn---voor zover ik weet---alle package managers perfect toegespitst op het installeren van openbroncode progamma's op een GNU/Linux systeem. Hoewel het in theorie die pm's ook op een Windowsbak zou kunnen werken, worden die pm's in de praktijk veel meer gebruikt op systemen die op Linux gebaseerd zijn. Hierdoor zijn al die openbroncode programma's veel toegankelijker voor GNU/Linux-gebruikers, dan voor Windows-gebruikers. Dit in acht nemend, lijkt het mij toch gerechtvaardig te stellen dat de (gratis!) software availability een aardig pluspunt is voor GNU/Linux.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

elke user die overzwaait van windows naar linux is er één.
Hélemaal voor Microsoft, omdat ze daarmee hun argumentatie geen monopolist te zijn meer kracht kunnen bijzetten (dus blíjf windows gebruiken)!

Maar nu serieus: inderdaad een leuke inleiding om Linux te gaan installeren.
Maar het vervolg wordt pas het echte werk:
ook zul je dan, denk ik, aan moeten geven wat de motivations, expectations en preparations zijn, en wat daarvande 'reality' bij het installeren, en na het installeren, blijkt te zijn.
En dan moet je denk ik als eerste je keus voor Mandrake verklaren.
Mandrake verkeert/verkeerde in financiële problemen.
Nu ben ik zelf ook wel te spreken over mandrake, maar je moet ook kijken naar continuity.
Dat is voor bedrijven enorm van belang (daarom zullen Red Hat, Suse het waarschijnlijk wel redden - zolang bij hun de kas niet leeg raakt) .

[ Voor 58% gewijzigd door Brothar op 24-04-2003 00:15 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Deadinspace,
ik weet niet hoe ik hier de bron-html kan gebruiken (zonder het geheel opnieuw te editen), je vindt de juiste opmaak hier: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/switchsuccess.html
(natuurlijk kan het zijn dat je de opmaak nog altijd brak vindt, ook dan graag melden, bij voorkeur met hints ter verbetering..)

Die twee puntjes zijn inderdaad dubbelop, daar maak ik er 1 van.

De herkomst van foute verwachtingen is erg lastig,... het kunnen zoveel dingen zijn.
Kan je een voorbeeld geven?
Het risico is misschien ook dat de verhaallijn wat vaag wordt... hier moet ik nog wat over nadenken, hoe dat ingevuld kan worden. Meedenkers worden gewaardeerd! ;)

pakje_bakmeel,
ik vind juist dat er in teveel reviews staat: ja maar, dit programma dat ik per se nodig heb heeft geen goed equivalent, of die hardware van mij was niet te gebruiken etcetc.
Voorbeeld: winmodems, sommige scanners etc.
In combinatie met: het was toch gratis, begint men er vaak over dat er toch nieuwe hardware gekocht moet worden oid.... vandaar.
En een videokaart die slecht ondersteund wordt in een laptop zorgt er vaak wel voor dat die persoon een slechte ervaring met linux oploopt, al was het maar dat het op dat moment gezien wordt als tijdverspilling...

jointm1k,
daar heb je een punt. Ik denk dat ik er wel iets in doe van:
-the enormous quantity of available Open Source software, easily installable in linux
(hmmm hier moet ik nog een betere woordkeus voor vinden..)

wilke,
(ik lees het nu pas goed) foutjes in mijn English? Nee toch? :P

brothar,
op mijn site kan je mijn keuze lezen voor Mandrake, maar in dit artikel is dat om het even. (Ik leg daar ook uit waarom dat geen probleem is voor de continuity, zelfs als ze failliet zouden gaan, wat ik niet denk, omdat het volledig open source is.)
De motivatie is voor iedereen weer anders, ik denk dat ik een aantal punten noem die vrij algemeen zijn, maar er kunnen veel meer geldige/goede redenen zijn.

Mandrake is mijn keuze (met name wat ik anderen aanraad, ik heb RH9 nog niet gedl'd, maar dat komt nog, en ik heb hier SuSE ook klaarliggen), maar als mensen voor wat anders gaan in linuxland is dat hun goed recht (zelfs om bij windows te blijven is gewoon hun goed recht).
Maar misschien moet ik in dit artikel niet refereren naar Mandrake?

(btw het is bedtijd, dus ik reageer morgen pas weer verder. Wel leuk dat jullie er zo positief op reageren.... heb ik mijn tijd niet verspild.)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

je mag wel mandrake gebruiken/refereren, maar je moet het nu ook verantwoorden.
Ik geef je zelfs gelijk, het installeert bijna perfect. Maar open source is voor mij niet genoeg reden om gebrek aan continuiteit te vrezen.
Je kunt dan denken aan:
- continuitiet om de software op de oorspronkelijk pc te kunnen blijven gebruiken.
- continiteit om de software bij een nieuwe insteekkaart, of nieuwe pc, te kunnen blijven gebruiken, zonder dat je weer een leercurve moet doormaken daar bijvoorbeeld een nieuw bureaublad(-uiterlijk).
(gebruikt mandrake KDE of een eigen versie ? Ik weet het even niet, maar het is wel een afweging die je je misschien niet bewust bent geweest. En dat bedoelde ik met mijn eerder reactie: wees je bewust van al je aannames, want daarvoor geldt je 3-deling + de 4de en 5de: keuze en verklaring)

eagle

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 00:26:
ik weet niet hoe ik hier de bron-html kan gebruiken (zonder het geheel opnieuw te editen), je vindt de juiste opmaak hier: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/switchsuccess.html
(natuurlijk kan het zijn dat je de opmaak nog altijd brak vindt, ook dan graag melden, bij voorkeur met hints ter verbetering..)
Users mogen hier geen HTML gebruiken :)

De layout daar is idd meer zoals ik hem bedoelde, al vind ik het font wat groot.
De herkomst van foute verwachtingen is erg lastig,... het kunnen zoveel dingen zijn.
Kan je een voorbeeld geven?
linux will autodetect, initialise and configure all my hardware correctly
Bijvoorbeeld Mandrake heeft vrij aardige autodetectie, en het komt ook best wel eens voor dat Mandrake alles goed autodetect. De mensen bij wie dat gebeurt melden zoiets dan vol trots, wat dus bij andere mensen ook die verwachting schept. Maar het gaat natuurlijk ook vaak niet goed, dus die verwachting komt niet uit.

Iets in die geest. Of zoiets überhaupt aan te geven is verschilt natuurlijk van punt tot punt :)

Verwijderd

Topicstarter
Brothar,
ik bedoel met het volledig OSS zijn van Mandrake en de daaruitvolgende continuiteit dat als Mandrake failliet zou gaan, ik ervan overtuigd ben dat anderen verder gaan waar Mandrake stopt. Voor de eindgebruiker zou dat betekenen dat die hooguit een distro met een andere naam zou moeten downloaden. De community achter Mandrake is zo groot dat de distro zelf niet zal verdwijnen. Zie het als een fork met maar 1 punt...
Dus om dezelfde software (nieuwere versie/release met minder bugs) op dezelfde of andere /veranderde pc's te gebruiken zie ik best zitten.

Mandrake gebruikt kde en gnome met een eigen theme, Mandrake Galaxy. Ziet er super strak uit vind ik.

Over je keuze en verklaring: op zich niet slecht, maar ik wil niet de keuze maken voor mensen die interesse hebben in linux. Dat moeten ze zelf doen; misschien moet ik dat bij het puntje preparations invoegen: welke linux distro, met daarbij welke community?
Dan valt het puntje verklaring meteen weg, die moeten ze ook zelf geven voor hun eigen keuzes.
(Ik raad mijn collega's en vrienden Mandrake aan, daarbij kan ik ze gemakkelijk helpen en komen ze zelf het verst. Voor mij het eenvoudigst. Mensen die ik niet ken en die ook niet bij mij komen voor hulp gebruiken maar wat ze zelf willen.)
En een leercurve door een nieuw uiterlijk van het bureaublad, ... ;)
Je moet niet alle nay-sayers geloven dat dat mensen zo op het verkeerde been brengt... Mijn vriendin klaagt al tijden over Linux (wat ik een tijd geleden op haar compu heb gezet), vooral dat haar excel files niet hetzelfde doen (gebruikt files met VB) etcetc. Als ik dan doorvraag, heeft ze het puur over OOo.
Als ik vraag of ze over linux zelf wat te klagen heeft, zegt ze dat het allemaal hetzelfde is (had al gezorgd dat ze vroeger netscape en daarna mozilla gebruikte voor web en mail), behalve dan OOo dat de knoppen en functies op een compleet andere plek heeft, andere shortcuts etc. Zij vindt dus eigenlijk dat de desktop van linux hetzelfde is als die van windows...... met wat andere kleurtjes.

deadinspace,
Het font groot? Misschien is er iets mis aan mijn instellingen, maar het is precies zo groot als hier het font, zowel thuis als op mijn werk (winNT) (geintje: het is precies zo groot als alle andere fonts van sites die ik thuis met lynx bezoek.. ;) )... kleiner wordt me dan echt onleesbaar...
Hebben anderen dat probleem ook? Ik bedoel, ik kan voor mezelf het font wel aanpassen als het te klein is, als het in de standaardversie voor anderen maar goed is..
(hmmm, eigenlijk zou ik willen weten of het zaakje er acceptabel uitziet met IE... maar dat heb ik nergens, zelfs niet op mijn werk op die NT bak)
het komt ook best wel eens voor dat Mandrake alles goed autodetect. De mensen bij wie dat gebeurt melden zoiets dan vol trots, wat dus bij andere mensen ook die verwachting schept. Maar het gaat natuurlijk ook vaak niet goed, dus die verwachting komt niet uit.
Hmmm, misschien moet ik hier een wat duidelijkere wending aan geven:
Actually, through what I know / have learned about linux, many of these points are valid for me... Before installing on any system, I go through the things mentioned below in the preparations section.

Naturally, many of these points can be false, and then who's to blame?
Iets toevoegen in de zin van: "als het de ene persoon lukt, is dat nog geen garantie dat het in alle gevallen goed gaat"..?
Ik bedoel, dat dekt de lading op zich wel, en het geeft ook aan dat die verwachtingen niet realistisch zijn; het is alleen geen direct voorbeeld... en een puntsgewijze 'aankleding' van die verwachtingen lijkt me overbodig en te langdradig te gaan worden. Ik vind het toch eerder te lang dan te kort. Of ligt dat aan mij?

Dat gaat wel richting een volgend punt: in hoeverre mag ik verwachten dat mensen die dit lezen zelf kunnen denken?

En hoe komt het op jullie over, is het erg belerend, is het arrogant (in de zin van: IK weet dit allemaal, en jullie niet...), is het neerbuigend, is het vergoeilijkend, etcetc.

Wat belangrijk is is dat het op windows gebruikers / aspirant linux gebruikers overkomt als iets interessants dat ze met aandacht zullen lezen en in hun achterhoofd houden....

Verwijderd

Vanuit het oog van de ITer vind ik het inhoudelijk een goed stuk en leuk om te lezen. Als Microsoft gebruiker zou je je op z'n minst geprikkeld moeten voelen Linux eens als desktop te proberen.

Als dit je doelgroep is moet je het vooral zo houden, hooguit een beetje opvrolijken.

Doch voor het management in organisaties (bedrijven, maar ook scholen en andere instellingen) - de beslissers dus - heb ik er wel het een en ander op aan te merken.

Een paar simpele punten:
- Overtuigen doe je kort en krachtig, dit stuk lijkt mij te lang en te praktisch.
- Het accent in het stuk zou moeten liggen op de vraag "What's in it for me?".
- Deze vraag moet meer bieden dan wat een Windows gebruiker al heeft. Bijvoorbeeld "Linux is as easy to install as Windows" is in mijn ogen geen plus punt en dus niet overtuigend.
- Bedenk dat kreten als "Linux is free" juist ook wel een nadelig kunnen zijn. Als iets gratis is, is er nooit een politieke druk uit te oefen om iets beter te krijgen: "Werkt het niet? Tja, het is gratis, wat had je dan verwacht?" heb ik al regelmatig voorbij horen komen.

Het lijkt mij juist de kunst om niet de IT-ers te overtuigen maar juist de mensen de de budgetten beheren en beslissen welke koers er gevaren wordt.

Wellicht een tweede versie waard?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 11:05 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Over het font: ik vind het ook vrij groot. De tekst is even groot als de titel 'Successfully making the transition to GNU/Linux'. Is 'font size=+1' e.d. wel geldig? Of werkt dat in mozilla net anders dan in IE (ziet-ie het als echt '1 boven nul' ipv 'eentje groter' ofzo?).
Verder wel een goed stuk, maar je mag inderdaad wel proberen Windows gebruikers iets meer enthousiast te maken om het te proberen.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Whoah! Ik heb ff met netscape en mozilla (gebruik normaal Opera) gekeken hier op mijn werk, en inderdaad, dat ziet er niet uit. Verder kom ik erachter dat ik teveel heb lopen prutsen met html, want inderdaad, deze pagina is niet goed.... wat ik natuurlijk wel beloof, gezien het w3c logootje.. ik zal dat vanavond fiksen.

font size="+1" is overigens wel een geldige tag, maar het heeft dus niet het resultaat dat ik op het oog heb.... tips voor hoe ik het wel moet doen zijn welkom, en anders zoek ik het wel uit.

Codewalker,
bedankt voor je punten;
1- moet ik het wel schrijven om te overtuigen? Zo is het niet geschreven in elk geval....
2- WIFM wat betreft dit artikel is m.i. toch wel duidelijk:
to avoid a non-successful move to linux
of moet dat nog duidelijker?
3- WIFM wat betreft linux: dan wordt het artikel alleen nog langer, of als je het met opsommingen wilt doen: zie de juiste motivatie punten, een heel groot aantal is niet op windows van toepassing.
Ik heb net nog een nieuwe bedacht, waarvan ik niet zeker weet of ik 'm moet toevoegen (gaan windows fans roepen dat ik aan het FUDden ben) (voor bij de motivation sectie):
* no shaky EULA's that aren't even legal in many countries but that are soon to be enforced by the implementation of so called 'security features'
Wat denken jullie hiervan? Dit is nl. voor mij wel een reden om erg op mijn hoede te zijn voor Palladium / TCPA of hoe ze het nu ook noemen.

4- linux is free moet je nemen als vrijheid, vrijmakend. Als je iets beter wilt maken, zul je er moeite voor moeten doen (bugreports, zelf coden etcetc) of moeten betalen zodat anderen de verbetering aanbrengen... maar goed, dat lijkt me overbodig voor dit artikel.

Ik heb nog een paar ideetjes voor een ander artikel (dat ik hier tzt ook wel zal posten om feedback te krijgen), waar ik meer in zal gaan op het functioneren van de Open Source gemeenschap, en waar dat ook aan de orde zal komen.
Het lijkt mij juist de kunst om niet de IT-ers te overtuigen maar juist de mensen de de budgetten beheren en beslissen welke koers er gevaren wordt.
Tsja, dat lijkt mij ook de kunst, en een die ik niet beheers.... Hier op mijn werk beginnen ze eindelijk wat serieuzer over linux na te denken, maar de budget makers in het algemeen overtuig je niet met technische argumenten.
Als de concurrentie het financieel beter doet, en aangeeft dat dat voor een duidelijk deel dankzij linux is (en die verhalen zie je steeds meer), komt er echte dwang voor de beleidsmakers; tot die tijd komt er motivatie door verhalen van besparingen.

Verder is het niet mijn bedoeling mensen te overtuigen over te stappen (niet met dit artikel), maar gewoon bij elke mislukte overstap te kunnen aangeven: kijk, je had je de hele ellende kunnen besparen, of: je had wel heel rare verwachtingen -- dus kap ff met schreeuwen hoe slecht linux is en hoezeer het niet geschikt is voor de desktop etcetc.

En ja: het is gratis, denk je (degene die klaagt dat het niet werkt) werkelijk dat een programmeur van progje x voor jou een paar nachten gaat doorwerken zodat jij z'n progrje gemakkelijker kan gebruiken, terwijl het voor hem en een boel anderen al prima werkt?
(Als het niet werkt, is dat wat anders, maar als het voor jou niet werkt, kan het zijn dat je gewoon pech hebt.)

Overigens, ik ben van mening dat er al genoeg artikelen zijn die proberen windows gebruikers aan linux te krijgen, en er zijn er teveel die dingen beloven die linux (in elk geval in sommige gevallen) niet kan waarmaken. De positieve linux-fan artikelen zijn juist vaak de oorzaak van alle foute verwachtingen....

Maar goed, ik zal er over nadenken hoe ik het zaakje wat minder negatief kan brengen (misschien is alleen die laatste alinea niet genoeg?? ;) )
(dat is trouwens ook een beetje een knipoog naar the A-team... ik weet niet of jullie dat erin terugvinden..)

Blijf maar komen met jullie commentaar; als ik genoeg tijd heb kom ik vanavond met artikel-1.0rc2

Verwijderd

http://www.bromstraat.net/~fkooman/switchlinux.html
Even jouw html page in OOo ge-paste en fonts wat aangepast en weer gesaved naar HTML, OOo is liev :)

Ben nu te brak om inhoudelijk te reageren :(

Verwijderd

Topicstarter
En Bedankt!
Dat ziet er heel wat beter uit. Ik zal ook eens kijken naar hoe OOo met html werkt; in elk geval weet ik nu wat / hoe ik moet fixen... En ik wacht met spanning je commentaar af, als je weer minder brak bent. ;)

Verwijderd

Ik zal er ook nog eens iets langer over nadenken.
Tsja, dat lijkt mij ook de kunst, en een die ik niet beheers.... Hier op mijn werk beginnen ze eindelijk wat serieuzer over linux na te denken, maar de budget makers in het algemeen overtuig je niet met technische argumenten.
Precies! Dus moet je beginnen het beste van de diverse werelden eerst in te voeren.
Zo hebben wij Linux ingezet waarvoor wij dachten dat het goed was, Novell en Windows idem. Dan kun je heel langzaam de kracht van - in dit geval - Linux tonen, zonder dat je mensen over hoeft te halen. Immers: je hebt Linux ingezet omdat het gewoon goed functioneerd waarvoor je het heb geimplementeerd.

Inmiddels heb ik hier een paar enthousiastelingen gevonden die Linux wel eens willen proberen, en dan kan jouw verhaal (het praktische deel) een duwtje in de rug zijn. Zij zijn allemaal in aanmerking gekomen met Linux omdat a) er natuurlijk een hoop aandacht wordt besteed in de media en b) omdat wij hebben gecommuniceerd naar de organisatie Linux in te zetten voor bepaalde services.
Nadat je deze mensen eens hebt kennis laten maken met Linux komen de andere geinstereseerden vanzelf ook wel een rondsnuffelen.

Maar goed. Nogmaals: ik zal er ook nog eens goed over nadenken....

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Interessant artikel, en een degelijk stukje schrijfwerk.

Ik zet alleen wel een kanttekening bij het noemen van Mandrake (9.1) als voorbeeld.
Persoonlijk ben ik niet echt te spreken over de wijze waarop MandrakeSoft de laatste 2 releases heeft uitgebracht, terwijl ik het als Desktop distro sinds versie 7.0 gebruikt heb.

Brothar haalt continuiteit aan als een belangrijk criterium, en daar geef ik 'm groot gelijk in.
Dat geldt zowel voor het distro-gerelateerde deel (hoe houdt een distro zich t.o.v. anderen en diens eigen voorganger) als voor het wijdere aspect van de distributeur zelf.

Bij mijn installatie van 9.1 (tik er dit nu op) ben ik verschillende dingen tegengekomen waar ik als mandrake-user absoluut niet blij mee ben, en waar ik ook niet de enige in ben.

Een review waar behoorlijk wat kritiek op is geweest is bijv. deze: http://www.phatvibez.net/reviews.php?ID=mdk91
en toch maakt de auteur heel terecht bezwaar tegen een zeer essentieel onderdeel van Mandrake als desktop distro: MCC.

Allemaal leuk en aardig hoor, Galaxy en mdkkdm, maar #&*$(@%@ doe nou eerst wat echt essentieels en zorg dat MCC nou eindelijk eens goed werkt.

* Internet sharing wil perse een DHCP server opzetten. <-- Waarom? waar is de keuze?
* Waarom klapt de installatie op het eind op m'n PCMCIA wlan kaart? <-- is meerdere malen gemeld via bugzilla tijdens de beta's (die ik ook heb gedraaid, beta2, RC1 en RC2).
* zeroconf (wlan+ plugnplay netwerk-config) is een mooi idee, maar bijzonder ongelukkig geïmplementeerd. <--- local DNS, tmdns genaamd die alleen maar voor resolving errors zorgt.
Dan denk je: pas /etc/resolv.conf aan, maar nee, omdat je tmdns draait zetten de mandrake-specifieke scripts én je hostname én je DNS telkens weer terug, maar er is geen verwijzing tijdens installatie of in MCC wat tmdns doet..

Als je een nieuwe feature implementeert, leuk, maar vergeet niet je vorige innovatieve dingen (automount anyone?) te onderhouden.

Brings me to my main point:
Continuiteit is niet alleen met betrekking tot de financiële en marktpositie van de distro-maker zelf van belang, maar ook voor de werking en beheer(s)baarheid van de distro zelf.

Mandrake wil bijvoorbeeld een release-cycle van een half jaar gaan hanteren (en ik meen dat RH en SuSe ook een dergelijk plan hebben).
Wat heeft dat voor gevolgen voor Joe User die wel wat langer met een installatie wil doen?
Ik moet nu al voor mdk8.2 flink zoeken naar een mirror als ik extra software rpms wil installeren via urpmi (dus via MCC dan he).
Wat moet dat gaan worden als Joe User met z'n 9.1 over een jaar iets wil installeren? Je kan imho moeilijk aankomen met een (half)jaarlijkse semi-verplichte upgrade waar allerlei risico's van b0rken software aan vast zitten (8.2 > 9.0 upgrade van gcc2.95 > gcc3.x).
Dat flikt MS ook niet.

Bleeding-edge is leuk, maar er zitten ook risico's aan vast, en ik vraag me af of je daar je eind(desktop)gebruiker mee wil opzadelen als je écht wil groeien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Twee kanttekeningen:
BackSlash32 schreef op 24 April 2003 @ 17:17:
* Internet sharing wil perse een DHCP server opzetten. <-- Waarom? waar is de keuze?
Gemak.
Mandrake wil bijvoorbeeld een release-cycle van een half jaar gaan hanteren (en ik meen dat RH en SuSe ook een dergelijk plan hebben).
Wat heeft dat voor gevolgen voor Joe User die wel wat langer met een installatie wil doen?
Bij bijna elke nieuwe versie (edit: van RedHat. :P. /edit) is een update mogelijkheid. 7.2 -> 7.3, 8.0 -> 9.0, etc. (7.3 -> 8.0 weet ik niet. :?). Dus dat zit wel goed... (edit: ik neem dat dit bij Mdk ook zo is? /edit).

Ik ben het met de rest van je kritieken eens, mijn voornaamste reden om Mandrake momenteel niet samen in een adem met Suse en RedHat (die raad ik vaak aan) te noemen. Het is niet zo volwassen als de andere twee, imho. :o.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 18:28 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 18:24:
Bij bijna elke nieuwe versie (edit: van RedHat. :P. /edit) is een update mogelijkheid. 7.2 -> 7.3, 8.0 -> 9.0, etc. (7.3 -> 8.0 weet ik niet. :?). Dus dat zit wel goed... (edit: ik neem dat dit bij Mdk ook zo is? /edit).
Kan, maar alleen echt goed bij minor releases. 8.2 > 9.0 was géén goed plan en werd afgeraden.
Ik ben het met de rest van je kritieken eens, mijn voornaamste reden om Mandrake momenteel niet samen in een adem met Suse en RedHat (die raad ik vaak aan) te noemen. Het is niet zo volwassen als de andere twee, imho.
* alt-92 beschouwt Mandrake een beetje als de jonge hond in distro-land.
Veel leuks, nieuwe inzichten, een boel nuttige bijdragen aan de OS community.
Maar ook rare sprongen en wispelturigheid.

Er liggen wolven op de loer, en die jonge hond loopt het risico verscheurd te worden als-ie niet oppast.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
codewalker,
bij mij op het werk had ik het zover dat ik een linux machine een tijd getest heb; om verschillende redenen ging dat niet goed, maar het is dus (gelukkig) wel zo dat men daar interesse voor heeft.
De top van de IT beslissers heeft voor 2003 al gezegd dat het voor de desktop niet in aanmerking komt; wel wordt gekeken naar vervanging van X-stations door linux machines.

Het ontgaat het management natuurlijk ook niet dat een relatief simpele en goedkope pc sneller is (in veel dingen) dan de peperdure HP-UX machines waar de designers bij ons mee werken... nu Cadence en Mentor hun designsuites geport hebben of aan het porten zijn wordt linux zeker heel serieus genomen. (ben chipdesigner)

Maar gelukkig hoef ik me daar helemaal niet voor in te zetten, dat doen anderen.

BackSlash32,
die phatvibes link heb ik ook gelezen toen die uitkwam, een aantal dingen kloppen, een aantal niet of zijn zwaar overdreven... ben het wel eens dat er een hoop te verbeteren valt overigens, maar ik vind Mdk91 zeer bruikbaar.

Verder denk ik dat het voor joe user niet nodig is om na een jaar nog op een oude distro dingen te installeren, als hij het voor die tijd zonder gedaan heeft. Bovendien denk ik dat je na 12 a 18 maanden zeker zult willen upgraden, vanwege de vele verbeteringen die er in die tijd gedaan zullen zijn. Het belangrijke is dat dat gratis is. En het hoeft echt niet veel moeite te kosten, 2 uur of zo en het is gedaan.

Alle grote distro's hebben een release cycle van 6 maanden. Bij SuSE is daar onlangs nog de desktop distro tussendoor-/bijgekomen (januari) maar verder klopt het wel ongeveer.

Beelzebubu,
het zou in MDK wel gemakkelijk uit te zetten moeten zijn, die DHCP server.
Verder is de upgrade mogelijkheid van Mandrake tot zeer verrassende dingen in staat: de oudste versie die met succes werd geupgrade is van 5.3 (of zo, pre 6.x tijdperk dacht ik) naar 9.0; andere verrassende dingen is een systeem waarvan de helft niet werkt. Algemeen lijkt het erop dat die upgrade mogelijkheid (van mandrake in elk geval) toch best wat wegheeft van russisch roulette..
(Mij is het prima gelukt van 8.2 naar 9.0, duurde 3 uur. Clean install duurde 45 minuten..)

Verder zou ik niet weten waarin Mandrake onderdoet voor RH en SuSE, het is minder professioneel misschien, maar imho gebruikers-/newbievriendelijker dan RH (als het goed werkt :) )...

Vanwege het niet toegestane van SuSE om de hele zaak te kopieren en verder te verspreiden valt die voor mij af (ben net Mdk9.1 voor de 8ste keer aan het branden, met toegevoegd alle benodigdheden voor dvdkijken enzo), en RH heeft voor mijn smaak te veel kleine lastige dingen die me in Mdk veel gemakkelijker afgingen. Wat moet een beginneling tijdens de installatie met info over een dos partitie (die later onder /mnt/dos gemount wordt..)?? Veel mensen weten nauwelijks wat dat is..

urpmi is trouwens super, net als supermount (voor mij heeft dat overal nog prima gewerkt en ik heb mdk9.1 inmiddels op 4 pc's geinstalleerd, en aan een stuk of 5 collega's gegeven, geen klachten, alles prima; het lijkt erop dat voor velen supermount bij 9.0 nogal brakkig was, terwijl het bij 9.1 bij de meesten goed schijnt te werken), dynamic icons (plug een webcam oid in en het toepasselijke icoon verschijnt op de desktop) en wat ik ook erg goed vind is de hulp die mandrake gebruikers aan nieuwelingen geven. Zie ook het mandrakeusers.org forum, ik heb daar heel veel vragen gezien waar hier binnen 10 tellen een slotje op zou zitten, die mensen daar uitgebreid gaan uitleggen.... zo'n 10-20% van de vragen vallen in die categorie. Maar daar worden die nieuwelingen gewoon ingeleid in linux, en dat is Heel Goed (tm). Mandrake blijft wat mij betreft de distro voor beginners.

Overigens, als die bovenstaande puntjes de enige kritiek is op Mandrake zou ik zeggen, dat is geen reden om Mdk niet in 1 adem met RH of SuSE te noemen. Kijk daar maar eens na wat voor problemen mensen hebben, en vergis je niet dat de meeste beginners (met de meest vreselijke beginnersproblemen) bij Mandrake zitten.
Als laatste: op mijn site vertel ik waarom ik Mandrake aanraad, dat vind ik genoeg verklaring, ik denk niet dat ik dat in dit artikel moet toelichten of verdedigen.

Maar goed, linux is vrije keuze, dus terug naar mijn verhaal:
misschien moet ik er maar een regel aan toevoegen dat Mandrake mijn keuze is, en dat het iedereen vrij staat om een andere keuze te maken?
(Dan kunnen we hierbij die discussie beeindigen en verder gaan met het commentaar op mijn verhaal)

Wat vinden jullie van de volgende toevoeging:
* no shaky EULA's that aren't even legal in many countries but that are soon to be enforced by the implementation of so called 'security features'

en ik heb er nog een:
* immune to auto dialers (calling expensive phonenumbers if you don't pay attention and cut the line)
(Is misschien niet echt een reden om over te stappen, maar wel een voordeel...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:18:
Is de GPL (en LGPL) dan zo goed. Vergeleken met bijvoorbeeld de (variaties van de) BSD licentie?
Naar mijn bescheiden mening is die commercieel aantrekkelijker, ondanks het feit dat het ook een "open source" licentiesysteem is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:18:

[.. snip ..]

Hier zit de thuisgebruiker niet op te wachten, het zal ze een zorg zijn. De hoeveelheid mensen die niets om hun privacy geven ("ik heb niks te verbergen") is schrikbarend hoog.

Overal op klikken zonder te lezen, WinXP SP1 (of win2k SP3) gewoon installeren zonder de EULA te lezen etc.

Nee, op dit punt moet je niet mensen zien 'binnen te halen'...
en ik heb er nog een:
* immune to auto dialers (calling expensive phonenumbers if you don't pay attention and cut the line)
(Is misschien niet echt een reden om over te stappen, maar wel een voordeel...)
Er zijn veel mensen die niks geven om virussen ("ik heb er toch geen last van, dus so what")

Voor die mensen is Linux helemaal niet aan de orde, alleen voor de bewuste gebruiker die om z'n privacy geeft en die ook nog eens niet windows specifieke dingen nodig heeft is het een optie. En die zijn er niet veel, of gebruiken al een OS != Windows.

Denk dat je je energie beter in het 'opvoeden' van de computer gebruikers kan steken dan om ze om te krijgen naar Linux, als dat lukt volgt de overstap vanzelf...

Verder denk ik dat je artikel zich niet tot 1 distro moet richten...gewoon geen distro naam noemen. en ALS je er al een zou noemen moet dat toch Knoppix worden... (zie computer'techniek mei 2003)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 19:43
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:34:
[...]

Is de GPL (en LGPL) dan zo goed. Vergeleken met bijvoorbeeld de (variaties van de) BSD licentie?
Naar mijn bescheiden mening is die commercieel aantrekkelijker, ondanks het feit dat het ook een "open source" licentiesysteem is.
Op zich is de GPL commercieel ook aantrekkelijk, tenzij jij software verder wilt ontwikkelen op basis van GPL software EN deze ook wilt gaan verkopen. Dit is niet mogelijk met de GPL (wel met de LGPL voorzover ik weet).

Op zich is de GPL dus lang niet zo slecht vergeleken met de gemiddelde EULA van bijvoorbeeld Microsoft.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nog een puntje dat je zou kunnen toevoegen:

De systeemeisen worden soms onderschat. Sommige mensen verwachten op een p133 / 32MB Mandrake met KDE oid te kunnen draaien, wat niet zo'n bijster prettige ervaring is ;)
MikeN schreef op 24 April 2003 @ 20:06:
Op zich is de GPL commercieel ook aantrekkelijk, tenzij jij software verder wilt ontwikkelen op basis van GPL software EN deze ook wilt gaan verkopen. Dit is niet mogelijk met de GPL (wel met de LGPL voorzover ik weet).
GeGPLde software verkopen mag gewoon hoor. En de LGPL verschilt hierin niet met de GPL.

[ Voor 49% gewijzigd door deadinspace op 24-04-2003 20:10 ]

Verwijderd

MikeN schreef op 24 April 2003 @ 20:06:
[...]

Op zich is de GPL dus lang niet zo slecht vergeleken met de gemiddelde EULA van bijvoorbeeld Microsoft.
Het is maar waar je prioriteiten liggen, voor brute profit zal die EULA van MS wel beter zijn, neem aan dat ze dat echt wel uitgezocht hebben ;) voor blije users doe je GPL, maar ik moet de eerste dag nog meemaken dat MS naar de users luistert :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor wat betreft de licentie, EULA tov GPL/BSD etc: het gaat hier om de eindgebruiker, en voor die persoon is de GPL met afstand de beste licentie. En ook voor de kleine developer lijkt me, omdat op die manier niet een groot bedrijf er vandoor kan gaan met zijn code, dat verbeteren en marketen (vooral dat laatste kunnen alleen grote bedrijven goed).

Goed, overal valt over te twisten,...
in elk geval, de GPL is stukken beter dan EULA's van MS. Die dus binnenkort door Palladium etc bekrachtigd gaan worden, zodat zelfs als de voorwaarden niet legaal hard te maken zijn, de consument de dupe gaat worden. En dat bedoel ik daarmee...

Felix, ik snap wat je bedoelt over die autodialers, maar het is en blijft een voordeel dat je daar met linux geen last van hebt.. van de andere kant, ik heb denk ik wel genoeg argumenten/punten bij 'motivation'.
Geen distro naam noemen is inderdaad wel prima, behalve dan als je het adres van mijn website eens goed bekijkt......
Maar goed, ik zal bij de referenties aan Mandrake een 'for instance' toevoegen, of ze weglaten. Moet ik nog over denken.

IDEE: ik kan ook een nieuw site adres nemen, enige vereiste is dat het eindigt op .free.fr (dat is mijn provider), dus www.considerlinux.free.fr of zo. Voorstellen zijn welkom!

[edit] heb op mijn site de grote fonts verbeterd, was fout sinds gisterenavond (vond het al raar dat daar voorheen niemand wat over had gezegd..), had wat lopen prutsen en een paar tags in de kop verkeerd staan. Het moet er nu beter uitzien, met mozilla, opera en konqueror (en lynx) gaat het hier goed in elk geval...
en het is nu ook w3c gechecked en correct...

[edit2]
deadinspace schreef op 24 April 2003 @ 20:09:
Nog een puntje dat je zou kunnen toevoegen:

De systeemeisen worden soms onderschat. Sommige mensen verwachten op een p133 / 32MB
Wou je zeggen dat dat niet gaat? Tuurlijk wel. Gewoon een heel grote berg geduld meenemen...
Even serieus, ik zeg toch al ergens:
- with old hardware, you can use linux, but you will have to pass on some of the nice graphical eyecandy (don't use KDE, use icewm or so)

Of is dat niet duidelijk genoeg?

[edit3]
Ik heb dit toegevoegd bij expectations:
* my old Pentium 90MHz will run linux with all graphical eyecandy turned on as fast as a brandnew P4 2.5GHz will run the operating system that came with it.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 22:35 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, over de GPL tov de (MS) EULA's:
http://smh.com.au/articles/2003/04/24/1050777342086.html
Some features about software covered by the EULA:

*copying was prohibited
*could be used only on one computer with a maximum of 2 processors
*cannot be used as a webserver or fileserver
*required registration after 30 days
*could stop working if hardware changes were made
*updates could change the EULA if the company so wished
*could be transferred to another user only once
*the new user must agree to the licence terms (no specification how this could be achieved)
*imposes limitations on reverse engineering
*gives Microsoft rights to collect information about the system and the its use
*gives Microsoft the right to supply this information to other organisations
*gives Microsoft the right to make changes to the computer without having to ask.
*warranty for the first 90 days
*fixes, updates or patches carry no warranty

Some features found in the GPL:

*freedom to copy, modify and redistribute the software
*precludes one party from preventing another from having these same freedoms
*provides coverage for rights of users to copy, modify and redistribute the software
*no warranty as there is no fee
*can be sold if the user so decides and services for such software can be charged for
*any patents must be licensed for everyone's use or not licensed at all
*modified software must carry no licence fees
*source code must be provided
*if there is a change in license, the general terms of the existing one will be maintained.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik mis eigenlijks 1 ding. Een reden waarom veel mensen NIET overstappen op Linux:

Veel mensen proberen Linux uit op een stukje vrije schijfruimte of op een extra HDD in de eigen PC. Ik heb dit zelf ook geprobeerd. Op deze manier heb ik ook mijn eerste Linux versie geinstalleerd. Echter daar zit em nu juist de grote valkuil in, denk ik.

Zolang Windows nog op dezelfde PC staat, ben je gauw geneigd om weer terug te stappen naar Windows. Daar weet je al hoe alles werkt, hoe je alles moet installeren, en misschien nog simpeler, hoe je je mail ofzo moet ophalen. In Linux is dat allemaal een leerproces. Dus wat gebeurde er....Ik wilde eens een spelletje spelen, mijn mail ophalen, een filmpje kijken enz.... Even gauw lekker gaan Counterstriken zat er niet bij. Eerst zorgen dat OpenGL draait. Evt Wine installeren enz. En zo ging het maar door. Makkelijker was dan om toch even terug te stappen naar Windows......en nog een keer......en nog een keer. En dan ineens kun je in Windows de HDD ruimte weer goed gebruiken.... PLOK.... Linux eraf.

Sinds een tijdje heb ik een oude laptop naast me op het bureau staan. Met in eerste instantie Mandrake erop (incl grafische schil), en nu FreeBSD (plain text). Sinds ik het op een andere PC heb staan, die ik wel in de buurt heb, heb ik een heleboel meer geleerd van Linux/BSD. Ik kan nog steeds doorprutsen op Windows. Als ik ergens in Linux niet uitkom, kan ik altijd nog even via Windows browsen (is makkelijker, aangezien ik BSD kaal geinstalled heb, zonder Xfree86). Dat deed ik nooit toen ik het op 1 pc had staan...

Voor de beginnende Linux'ers... Bouw van al je oude onderdelen es een simpel PC'tje in elkaar. Ik heb BSD nu draaien op een 266Mhz Laptop (en ja, ook Mandrake incl KDE draaide daar goed op). Het is momenteel snel zat. Zo snel ben ik toch nog niet met Linux. Geloof me, je zult een HELEBOEL meer opsteken van Linux als je er gewoon de tijd voor kunt nemen en niet elke keer hoeft te wisselen.

Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik sta natuurlijk altijd nog open voor commentaar.

Bedankt voor je commentaar en ervaringen.

Ik ben het slechts gedeeltelijk met je eens, en denk niet dat ik dat ga opnemen in mijn verhaal....
Het lijkt me nl. dat als je begint over een oude pc etcetc waar men mee moet gaan prutsen, alleen de computer prutsers zich aangesproken voelen.

Laat ik het zo zeggen, er zijn genoeg mensen die wel wat tijd willen investeren, en met software willen leren omgaan, maar alweer (onnodig) veel minder die daar een oude bak voor in elkaar willen prutsen of opkalefateren.

Wat maakt het trouwens uit dat je weer terug kunt booten naar windows, of naast je windows bak (waar je dus altijd mee werkt) een linuxdoos hebt (moet je ook nog de ruimte voor hebben etcetc, 2monitors, of kabels wisselen etcetc..),... je werkt toch maar met 1 tegelijk.
Zie ook motivatie!
Als je niet echt gemotiveerd bent om linux te leren/gebruiken en dus heel gemakkelijk terugstapt naar windows, is het misschien niets voor jou. Ik wilde van MSWin af, om veel van de redenen die ik bij motivatie noem.
Voor mij betekent dat zelfs: dan maar geen win games (enige game die ik ooit speelde is StarCraft; gaat wel via wine trouwens), verder speel ik nu de linuxspelletjes die ik bij de Mdk installatie erbij heb geinstalleerd. Klinkt stom, maar ksnakerace is echt moeilijk ;)
en ik wil Majesty en nog een paar native linux games aanschaffen.

Bovendien, een dual boot is dè manier, dan hoef je niet bang te zijn dat je compu het niet meer doet als je wat verkeerd doet, en 2 verschillende systemen helpt echt als 1 systeem (windows) het niet meer doet kan je het andere (linux) gebruiken om je eigen data te redden, het geeft het idee dat je geen bruggen achter je verbrandt.

Oh ja, nog een groot nadeel van linux op een oude machine installeren: dan gaat alles langzamer dan nodig, en is de pret er voor velen (misschien te) gauw af.

Verwijderd

Dualboot is inderdaad erg "lui", je kan (als je geen motivatie hebt) te makkelijk snel op Windows terugvallen... Dat is echt een mate van motivatie. Dualboot is verder, zoals artee al zegt, de manier.

Verwijderd

Ik weet niet of 't al genoemd is, maar ik zie bij veel mensen die Linux gebruiken dat ze gek worden van de keuze die ze opeens hebben, al die jaren is de weg bepaald en opeens heb je zelf iets te vertellen...veel mensen kunnen dat niet aan en vliegen terug naar Windows. "Waarom zijn er 20 media players?", "Waarom 5 browsers?", "Waarom 16 tekstverwerkers?" Misschien is het handig om in je artikel te noemen dat de gebruikers om moeten kunnen gaan met de vrijheid die ze opeens hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Felix, goed punt!
Ik moet er nog over nadenken waar ik dat het beste kan invoegen; misschien een toevoeging aan een puntje bij 'motivation'
(ik heb er al aan toegevoegd: *the enormous amount of FLOSS/OpenSource software that is directly available for linux).

Je kan het nl. negatief zien: nieuwe gebruikers zien door de bomen het bos niet meer; je kan het ook positief zien: meer keuze in software maakt je onafhankelijker, dus vergroot je vrijheid...

**denkdenkdenk** (Hey denk 'ns mee! ;) )

Over dualboot: ik heb dit jaar windows nog niet geboot, mijn motivatie is groot genoeg (ja op mijn werk wel, op mijn eigen machine niet). Nog een reden voor dualboot: mandrake plukt daar zo mooi de fonts vanaf.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hah! Net bedacht, maar het zal door windowsgebruikers wel weer als flame gezien worden (hoe kan ik dit positief/acceptabeler verwoorden):
* als windowsgebruiker voel je je de eerste keer dat je in linux inlogt en door het menu struint net een Rus uit de tijd van de koude oorlog die voor het eerst een Westerse supermarkt binnenstapt

Verwijderd

Hoezo flame dan? behalve een browser, sound/movie player, kladblok en rekenmachine zit er ook niks in :)

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs als je voor al je taken in windows een programma had geinstalleerd, dan nog klopt het...

Maar ik weet zeker dat ik daarover geflamed ga worden als ik het zo schrijf... maar ja, dat is ook een manier om de aandacht te krijgen... ;)

Verwijderd

Ik gebruik nu onder Linux eigenlijk nog maar *1* media player..

ipv minstens 3 verschillende players onder Windows...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2003 @ 20:21:
Ik gebruik nu onder Linux eigenlijk nog maar *1* media player..

ipv minstens 3 verschillende players onder Windows...
Hmmmm, ik hoop toch echt dat je bedoelt dat JIJ onder linux maar 1 player nodig hebt (mplayer neem ik aan), terwijl ANDEREN onder windows 3 players nodig hebben om dezelfde dingen af te kunnen spelen...
:P
Maar ik vind het wel erg verdacht dat je weet hoeveel players er onder windows precies nodig zijn :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 00:33:
Hmmmm, ik hoop toch echt dat je bedoelt dat JIJ onder linux maar 1 player nodig hebt (mplayer neem ik aan), terwijl ANDEREN onder windows 3 players nodig hebben om dezelfde dingen af te kunnen spelen...
:P
Dat zeg ik :P
Maar ik vind het wel erg verdacht dat je weet hoeveel players er onder windows precies nodig zijn :*)
Die ellende vergeet ik nooit meer ;)

Verwijderd

Onder Linux heb ik er ook 3 nodig. :+.

GStreamer Media Player voor het 'mooi zijn', Xine voor het 'functioneel zijn', en mplayer om op af te geven. :+.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 09:54:
GStreamer Media Player voor het 'mooi zijn', Xine voor het 'functioneel zijn', en mplayer om op af te geven. :+.
Vergeet je xmms niet ?

* moto-moi gebruikt mplayer, xine voor divx en xmms voor de broodnodige musak.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Terug naar het topic,... voor wie het gemist heeft, PCLO en LinuxToday hebben het allebei gelinkt.
(Leuke manier om meer dan 1000 hits op 1 dag te krijgen :) heb ik het niet voor niets geschreven)

Ik ga een Nederlandse vertaling maken, die hier ook gepost kan worden, gelinkt in de NOS FAQ of wat dan ook gezien wordt als het meest zinvol. Mods, laat maar weten.

Verder graag tips voor het volgende: op welke websites (etc) zou ik het kunnen plaatsen die ook door geinteresseerde niet-Linux-computeraars gelezen worden?

Verwijderd

Wat dacht je van hierzo ---> Windows Operated Systems >:)

////Edit: Oh oh the irony of it all. Uitgerekend in dit topic moest de flashy add van Microsoft verschijnen.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mikael/images/NOS_win2k3_klein.png
klik = groot

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 01:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 00:14:
Wat dacht je van hierzo ---> Windows Operated Systems >:)

////Edit: Oh oh the irony of it all. Uitgerekend in dit topic moest de flashy add van Microsoft verschijnen.

[afbeelding]
klik = groot
Sorry voor deze offtopic post, maar mag ik misschien vragen wat voor lettertype je gebruikt in die pagina + freetype spul met welke opties/patches?
(die letters zijn bij jou nl dunner en mooier dan bij mij.. :9~ (ik heb gewoon std Tahoma + bytecode intrp. aan, maar da's blijkbaar niet genoeg))

Verwijderd

Het lettertype dat ik gebruik heet Bitstream Vera Sans. Uiteraard in combinatie met de laatste Freetype/Xft/Xfree/Fontconfig/etc/etc. Je kunt het het lettertype (inclusief vet, schuin en met/zonder schreef variaties) hier ophalen. En ja, deze font doet Verdana, Tahoma en al die andere Microsoft-fonts inderdaad verbleken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 03:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dat lijkt me net niet... die komen wel hierheen als ze interesse hebben.
Verder wordt het een fijn flamefest als ik daaraan begin. (Plus evt. een ban voor mij?)

Het staat je natuurlijk vrij om daar een link naar dit topic te posten... ;)
Hah, had ik nog niet gehad.
Wel prachtig, dat MS in feite het draadje sponsort over mijn verhaal over het overstappen naar linux....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 23:15:
Terug naar het topic,... voor wie het gemist heeft, PCLO en LinuxToday hebben het allebei gelinkt.
(Leuke manier om meer dan 1000 hits op 1 dag te krijgen :) heb ik het niet voor niets geschreven)

Ik ga een Nederlandse vertaling maken, die hier ook gepost kan worden, gelinkt in de NOS FAQ of wat dan ook gezien wordt als het meest zinvol. Mods, laat maar weten.

Verder graag tips voor het volgende: op welke websites (etc) zou ik het kunnen plaatsen die ook door geinteresseerde niet-Linux-computeraars gelezen worden?
Computer!Totaal, die lezers zitten wat niveau wat tussen ComputerIdee en C'T (computer'techniek) in. C'T heeft deze maand een knoppix CD erbij + verhalen over Linux/Knoppix, dus die hoeven niet meer ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 03:22:
En ja, deze font doet Verdana, Tahoma en al die andere Microsoft-fonts inderdaad verbleken. ;)
Ah, ik had al ergens gelezen dat deze lettertypen er op open source systemen (waarop freetype wordt gebruikt) beter uit zouden zien dan op Windows systemen, maar dat ze er ook beter uit zagen dan Tahoma enzo (die er op hun beurt weer beter uit zien onder Windows, imho) wist ik nog niet :)

Tnx!

/me hoopt dat deze lettertypen snel standaard worden geleverd met de grote distributies zodat er eindelijk geen lelijke en veel te grote letters meer hoeven worden gebruikt.. (en het er professioneler uitziet voor mensen die het als newbie uitproberen)

Verwijderd

Topicstarter
NL vertaling, op verzoek, voor GoT NOS, en onder FDL,...
stijlfouten, typefouten, kromme zinnen etc graag melden! Net als kromme vertalingen (ken het NL jargon niet...)
(NB: woon en schrijf al >5 jr geen rapporten oid meer in het NL... dus er valt zeker het een en ander op aan te merken)
Engelse tekst: http://www.mandrake.tips.4.free.fr/switchsuccess.html

============================================

Met succes overstappen op GNU/Linux

Klaar voor de desktop?

Sommige mensen geloven dat linux niet voor de desktop is. Van de andere kant is de stroom van meldingen van mensen die linux met succes gebruiken meer en meer de overhand aan het krijgen ten opzichte van de meldingen van mensen die het geprobeerd hebben maar weer teruggegaan zijn naar hun voormalige platform.

Als, na een hoop problemen met een systeem dat uiteindelijk slechts deels functioneert -- en dat op een onverwachte of ongewenste manier -- mensen van GNU/Linux afstappen is dit geheel begrijpelijk.
Wat is tenslotte frustrerender dan veel moeite doen om erachter te komen dat het een tijdsverspilling was.

Ik denk dat de volgende aspecten van vaak onderschat belang zijn om een niet-succesvolle overstap op linux te vermijden.

* motivatie om op linux over te stappen
* verwachtingen van de overstap zelf en van de resultaten
* voorbereiding

Ik bespreek deze punten verderop in meer detail. Vanzelfsprekend is dit meer gericht op de thuisgebruiker, ik hoop dat bedrijven beschikken over personeel dat weet wat ze doen en dat zo een vloeiende overstap verzekerd is.
----------------------------------------------------------

Motivatie om op linux over te stappen

Het is onmogelijk om een volledige lijst van alle juiste en onjuiste redenen te geven om op linux over te stappen. Ik zal daarom slechts een paar punten opsommen die, naar mijn mening, enkele juiste en onjuiste redenen zijn om over te stappen op linux.

De grootste onjuiste reden is:

* omdat het gratis is

Wel, ik heb nieuws voor u: het is niet gratis. Tenzij uw tijd gratis is. Het kost moeite, doorzettingsvermogen, tijd, en zelfs geld (tenzij uw internet verbinding gratis is); misschien moet wat tijdschriften en boeken kopen om gaten in uw kennis te vullen.
Is dat erg? Nee. Uw hobbies kosten tijd. Een computerspel spelen kost tijd. U zou met linux bezig zijn als een hobby en computerspel kunnen beschouwen. Twee voor de prijs van één als u wilt.
Natuurlijk, als u niet graag met uw computer rommelt, maar alleen wat eenvoudige dingen wilt doen waarvan het bekend is dat ze gemakkelijk gaan met linux (email, webbrowsen, een brief typen en printen), kunt u iemand die verstand van zaken heeft uw systeem laten bekijken, and de overstap (installatie, configuratie) laten uitvoeren. In elk geval, iemand met linux ervaring kan behulpzaam zijn om in de buurt te hebben.

Een andere foute reden:

* omdat u wilt dat MS of Bill Gates failliet gaat

Naast het feit dat dat een behoorlijk treurig doel is voor een enkele persoon (hoewel een groot aantal enkelingen samen toch veel zijn), is het niet waarschijnlijk dat dat op korte termijn gebeurt. Goed, deze reden is meer mijn mening dan iets anders, maar in elk geval, ik geloof niet dat van iets negatiefs heel veel positiefs zal komen. Van de andere kant wordt het MicroSoft monopolie algemeen gezien als iets dat slecht is, dus elke persoon die zich naar de andere kant van de weegschaal verplaatst telt.

De juiste redenen om naar linux over te stappen omvatten onder andere:

* omdat het vrij is
* geen licentie rompslomp, geen illegaal gekopieerd OS
* geen leveranciersafhankelijkheid
* geen gedwongen kostbare upgrades
* geen afhankelijkheid van een enkele bron
* om Open Source te ondersteunen (het interessante is dat men Open Source ondersteund enkel door er gebruik van te maken)
* de gigantische hoeveelheid van FLOSS/OpenSource software die direct beschikbaar is voor linux
* omdat u niet een veroordeelde monopolist financieel of ook maar statistisch wilt ondersteunen
* u heeft oudere (maar ondersteunde) hardware, maar wilt wel een modern OS
* geen virussen, trojans, spyware, backdoors, autodialers
* geen onduidelijke EULA's die niet eens legaal zijn in veel landen, maar die binnenkort bekrachtigd moeten worden door middel van de implementatie van zogenaamde 'veiligheids kenmerken'
* inherente veiligheid
* aantrekkelijk palet van bestandssystemen, inclusief journalised bestandssystemen
* ware multiuser, multitasking
* een stabiel systeem (dubbele betekenis: normaal gesproken crasht linux niet, en het gedraagt zich niet plotseling anders)
* omdat het u de beheersing geeft
* omdat het leuk is

Opm.
- afhankelijk van het OS dat u momenteel gebruikt zijn sommige van deze punten misschien al van toepassing; echter, veel mensen gebruiken nog een OS dat dateert van 1999 of eerder (zie googles.zeitgeist) in welk geval linux tastbare voordelen van een technisch standpunt
- met oude hardware is linux te gebruiken, maar dan moet u afzien van het een en ander aan optische aantrekkelijkheden (gebruik bv. geen KDE, maar Icewm of zo)
- met betrekking tot virussen, trojans en spyware: diegenen die meer dan een minimalistisch verstand hebben van linux / veiligheid zijn het erover eens dat virussen mogelijk zijn, maar dat de complexiteit en implementatie van een succesvol linux virus niet in de reikwijdte liggen van diegenen die hun tijd en de tijd van anderen verspillen met het maken van virussen voor andere meer gebruikte desktop platformen. Een linux virus is niet onmogelijk, zelfs bewezen in laboratorium omgevingen, maar absoluut niet waarschijnlijk dat het zich zo effectief is en zich zo gemakkelijk verspreid als huidige virussen voor populairdere platformen.
Een ander punt dat ik zou willen toevoegen is dat het algemeen (onjuist) geaccepteerd is dat het grootste desktop platform het primaire doelwit is voor virusmakers omdat het het meest gebruikte platform is. Het is het primaire doelwit omdat het het meest gebruikte desktop platform is EN omdat het alternatief, nl. het aanvallen van het grootste internet server platform zo veel moeilijker is (maar dat zou veel meer effect hebben, en is daarom in feite een aantrekkelijker doelwit). Voor diegenen die niet op de hoogte zijn, het meestgebruikte internet server platform type is Unix, inclusief bsd varianten en linux.

------------------------------------------------------------

Verwachtingen van de overstap zelf en van de resultaten

Wat men uiteraard verwacht is een min of meer functioneel systeem, dat in elk geval geschikt is voor de 'normale, standaard dingen' waar een computer voor gebruikt wordt. De geheime hoop is natuurlijk dat alles perfect werkt, na de installatie en de eerste reboot, zonder enig morrelen.
Precies zoals het in de folder stond.
Laat ik wat zaken opsommen die men algemeen verwacht:

* GNU/Linux installeren is net zo gemakkelijk als windows installeren
* ik hoef niet te weten wat in mijn computer zit om linux te installeren
* ik kan de handleiding altijd nog lezen, nu probeer ik gewoon wat, druk op wat knoppen
* linux zal al mijn hardware correct autmoatisch detecteren, initialiseren en configureren
* mensen op het web (nieuwsgroepen, forums, etc) zullen me helpen als ik ze vertel hoe slecht het is omdat het niet werkt zoals ik vind dat het zou moeten werken
* linux heeft een grafische interface, net als windows (of elk ander platform met een grafische interface) dus zal het ook wel hetzelfde werken
* linux is Open Source en heel fijn af te stemmen, dus het kan zijn wat ik wil dat het is
* linux is zo stabiel en veilig, ik hoef nergens veiligheidskopieen van te maken
* ik hoef niet met linux te leren omgaan, het moet automatisch gaan, als een auto die zichzelf bestuurt
* aangezien linux zo stabiel is, moeten programma's die erop draaien ook niet crashen
* er hoort een vrij en goed werkend equivalent van welk programma dan ook zijn dat ik op dit moment gebruik (want anders is linux als platform niet goed)
* de gemeenschap om linux zal al mijn problemen oplossen
* mijn oude 90MHz Pentium 1 zal linux met alle aantrekkelijke optische effecten aan net zo snel laten zijn als een gloednieuwe Pentium4 2.5GHz het OS dat meegeleverd werd

Feitelijk zijn, door wat ik weet en geleerd heb van linux, veel van deze punten waar voor mij.... Voor de installatie ga ik de punten af die beneden in het deel over de voorbereiding worden genoemd.

Uiteraard kunnen veel van de bovenstaande punten niet juist blijken, en wie krijgt er dan de schuld? Er zijn artikelen over zeer positieve linux ervaringen, maar houd in gedachten dat andere mensen een ander systeem hebben, andere voorkennis, andere criteria waar ze hun resultaten mee beoordelen, en andere verwachtingen. Volg de hints in het deel over de voorbereiding en sta met beide benen op de grond, met realistische verwachtingen in plaats van Sprookjesland. Ik wil zeker niet zeggen dat men niet zomaar succesvol kan zijn met de installatie, configuratie en het gebruik van linux ook al heeft men het nog nooit gebruikt of gezien. Ik denk alleen dat als men het zo probeert, er teveel aan het geluk wordt overgelaten dan wat anders.

----------------------------------------------------------------------

Voorbereiding

Ik heb het niet over voorbereiding in de zin van: voordat u de eerste cd inlegt,... ik heb het over voorbereiding in de zin van: denk erover na, praat met mensen die verstand van zaken hebben, ga na hoe het anderen gelukt is. Kijk of u mensen kent die ervaring hebben met de installatie, configuratie en het gebruik van linux. Ik heb al genoemd dat linux niet gratis is, in elk geval in de zin dat het tijd kost? Alstublieft. Merk trouwens op dat het niet per se veel tijd hoeft te kosten.

Dus, zorg dat u uw noden duidelijk in uw gedachten heeft, en uw wensen op een rijtje. De volgende zaken kunnen u helpen een goed beeld te krijgen wat u kunt verwachten:

* controleer waaruit uw hardware bestaat (hetzij door na te gaan wat de instellingen zijn op uw huidige platform, of door de computer te openen, of zelfs beide)
* vraag mensen met verstand van zaken of ze u kunnen vertellen of uw hardware goed ondersteund wordt
* als u nog hardware wilt aanschaffen, zorg ervoor dat het goed ondersteund wordt; zelfs als u vandaag nog niet over wilt stappen op linux, misschien wilt u dat over een jaar of zo wel, dus: het zekere voor het onzekere
* doe een zoektocht voor hardware compatibiliteit op het web, op linux sites, kijk in de databases van de linux distributiemaker van uw keuze, (of welke database dan ook; als er Open Source drivers zijn, kan men de hardware aan de praat krijgen onder linux)
* kijk (en wordt lid) van een forum, bijvoorbeeld GoT NOS, en gebruik daar de zoekfunctie om uit te vinden of mensen met dezelfde hardware problemen hebben. (Merk op dat mensen met dezelfde hardware die geen problemen hebben in het algemeen niet posten.) Indien nodig, vraag of mensen problemen voorzien met uw hardware (en evt welke software zij aanraden voor bepaalde toepassingen die niet zo standaard zijn als webbrowsen).
* lees linux sites, newbie sites zoals deze. Meer links in de links sectie. Forums geven ook een goede indruk van wat voor een support er te krijgen valt
* gebruik op uw huidige platform software die onder linux ook beschikbaar is, bijvoorbeeld: u kunt Mozilla voor het web en mail gebruiken, OpenOffice.org voor alle office benodigdheden, the GIMP voor foto- en beeldbewerking. Op deze manier kunt u ervaring opdoen met dezelfde programma's die u ter beschikking zult hebben onder linux.
* ga na hoe u uw email, adreslijst en bookmarks (etc) kunt overnemen

Voor wat betreft hardware ondersteuning, bij de meest vervelende dingen die onervaren gebruikers kunnen overkomen horen:

* de modem / ethernet kaart wordt niet juist gedetecteerd / geconfigureerd, waardoor er geen internet verbinding gemaakt kan worden
* de grafische kaart wordt niet juist gedetecteerd / geconfigureerd, waardoor er geen grafische omgeving is

dus wees voorbereid, ga na of de grafische kaart en ethernetkaart of modem ondersteund worden, en verzeker u ervan dat u de drivers bij de hand heeft indien nodig (hoe kunt u ethernet/modem drivers downloaden zonder een internet verbinding? Nouja, u heeft toch wel een dualboot systeem opgezet? Dus het is misschien ook niet zo'n groot probleem).
Een gebrek aan drivers voor uw hardware is misschien een barriere om op linux over te stappen, maar het is niet een tekortkoming van linux. Het is een tekortkoming van de fabrikant. Dus neem kontakt op met de fabrikant en vraag of ze ofwel een driver voor linux ter beschikking willen stellen, ofwel aan Open Source ontwikkelaars de nodige informatie willen verstrekken. En post uw informatie op het web zodat anderen die eventueel ook linux willen gebruiken en overwegen dezelfde hardware aan te schaffen geinformeerd en gewaarschuwd zijn.

Voor wat betreft software, u bent nagegaan dat de dingen die u wilt doen mogelijk zijn met linux? De meeste doorsnee dingen zijn gemakkelijk, maar hoe excentrieker hoe lastiger het kan worden. Web, mail, tekstverwerking, semi-professionele beeldbewerking, dvds kijken etcetc zijn allemaal mogelijk, (vrijwel) direct na installatie. Professionele audio editing is eerder een probleem, daar zult u moeten kijken of de beschikbare programma's kunnen voldoen.

-----------------------------------------------------------------

Klaar voor linux?

Dus, kort gezegd: drie vaak over het hoofd geziene punten om een mislukte poging over te stappen op linux te voorkomen zijn uw motivatie, uw verwachtingen en uw voorbereiding. Ga voor linux vanwege de juiste redenen, zorg dat uw verwachtingen realistisch zijn en bereid uw overstap voor.
Als u erover heeft nagedacht, als u er klaar voor bent wat nieuws te proberen, bent u misschien klaar voor linux. Lees dan hier verder over hoe en waar u linux kunt verkrijgen.

Verwijderd

Verbeterde :? versie: (vet is verbeterd, doorgehaald is weggemieterd ;) schuin en vet is commentaar

Klaar voor de desktop?

Sommige mensen geloven dat linux niet geschikt is voor de desktop is. Van Aan de andere kant is de stroom van meldingen van mensen die GNU/Llinux met succes gebruiken meer en meer de overhand aan het krijgen ten opzichte van de meldingen van mensen die het geprobeerd hebben maar weer teruggegaan zijn naar hun voormalige platform.

Als, na een hoop problemen met een systeem dat uiteindelijk slechts deels functioneert -- en dat op een onverwachte of ongewenste manier -- mensen van GNU/Linux afstappen is dit geheel begrijpelijk.
Wat is tenslotte frustrerender dan veel moeite doen om erachter te komen dat het een tijdsverspilling was.

Als na een hoop installatie- en configuratieproblemen slechts een deel van het systeem (slecht) functioneert, is het heel begrijpelijk dat mensen van GNU/Linux afstappen. Wat is tenslotte frustrerender dan veel moeite doen voor een systeem, om erachter te komen dat het een tijdsverspilling was?

Ik denk dat de volgende aspecten van vaak worden onderschat bij het overstappen naar GNU/Linux: belang zijn om een niet-succesvolle overstap op linux te vermijden.

* motivatie om op linux over te stappen
* voorbereiding

Ik bespreek deze punten verderop in meer detail. Vanzelfsprekend is dit zijn deze aspecten meer gericht van toepassing op de thuisgebruiker, ik hoop dat bedrijven beschikken over personeel dat weet wat ze doen en dat zo een vloeiende overstap verzekerd is.

Motivatie om op GNU/Llinux over te stappen

Het is onmogelijk om een volledige lijst van alle juiste en onjuiste redenen te geven om op GNU/Llinux over te stappen. Ik zal daarom slechts een paar punten opsommen die, naar mijn mening, enkele juiste en onjuiste redenen zijn om over te stappen op GNU/lLinux.

* omdat het gratis is

Wel, ik heb nieuws voor u: het is niet gratis. Tenzij uw tijd gratis is. Het kost moeite, doorzettingsvermogen, tijd, en zelfs geld (tenzij uw internet verbinding gratis is);. mMisschien moet wat tijdschriften en boeken kopen om gaten in uw kennis te vullen.
Is dat erg? Nee. Uw hobbies kosten tijd. Een computerspel spelen kost tijd. U zou met GNU/lLinux bezig zijn als een hobby en computerspel kunnen beschouwen. Twee voor de prijs van één als zo u wilt.
Natuurlijk, als u niet graag met uw computer rommelt, maar alleen wat eenvoudige dingen wilt doen waarvan het bekend is dat ze gemakkelijk gaan met [b]GNU/[b]lLinux (e-mail, webbrowsen, een brief typen tikken en printen afdrukken), kunt u iemand die verstand van zaken heeft uw systeem laten bekijken, and en de overstap (installatie, configuratie) laten uitvoeren. In elk geval, iemand met linux ervaring kan behulpzaam zijn om in de buurt te hebben.

Een andere foute reden:

* omdat u wilt dat MSMicrosoft of Bill Gates failliet gaat

Naast het feit dat dat een behoorlijk treurig doel is voor een enkele persoon (hoewel een groot aantal enkelingen samen toch veel zijn), is het niet waarschijnlijk dat dat Microsoft/Bill Gates op korte termijn gebeurt failliet gaan. Goed, deze reden is meer mijn mening dan iets anders, maar in elk geval, ik geloof niet dat van iets negatiefs heel veel positiefs zal komen. Van de andere kant wordt het MicroSsoft monopolie algemeen gezien als iets dat slecht is, dus elke persoon die zich naar de andere kant van de weegschaal verplaatst, telt.

De juiste redenen om naar GNU/lLinux over te stappen omvatten onder andere:

Ik zou dit stukje hier onder wat coherenter maken; dus de bovenstaande paragraaf laten eindigen met '... omdat u' en dan die opsomming hieronder zin voor zin goed laten aansluiten op dat laatste '... omdat u'. Bijvoorbeeld:

De juiste redenen om naar GNU/Linux over te stappen zijn onder andere omdat u:

* geen virussen wilt;
* Open Source wilt ondersteunen
* inherente veiligheid wilt...
* etc etc.

Je kunt het ook doen dat je een aantal op zichzelfstaande pluspunten opsomt: pluspunten van GNU/Linux zijn ...

* bla bla bla
* etc etc...

Ik denk dat die laatste optie makkelijker leest dan de eerste variant.

* omdat het de software vrij is
* geen licentie rompslomp, geen illegaal gekopieerd OS besturingssysteem
* geen leveranciersafhankelijkheid
* geen afhankelijkheid van een enkele bron
* om Open Source te ondersteunen (het interessante is dat men Open Source ondersteundt enkel door er gebruik van te maken)
* de gigantische hoeveelheid van FLOSS/OpenSource software die direct beschikbaar is voor GNU/lLinux
* omdat u niet een veroordeelde monopolist financieel of ook maar statistisch wilt ondersteunen
* u heeft oudere (maar ondersteunde) hardware, maar u wilt wel een modern OS besturingssysteem
* geen virussen, trojans, spyware, backdoors, autodialers
* geen onduidelijke EULA's die niet eens legaal zijn in veel landen, maar die binnenkort bekrachtigd moeten worden door middel van de implementatie van zogenaamde 'veiligheids kenmerken'
* inherente veiligheid
* aantrekkelijk palet van bestandssystemen, inclusief journalised registrerende :? kweenie zeker hoor ;) bestandssystemen
* ware echte multiuser, multitasking
* een stabiel systeem (dubbele betekenis: normaal gesproken crasht lLinux niet, en het gedraagt zich niet plotseling anders)
* omdat het u de beheersing geeft alles zelf in de hand heeft
* omdat het leuk is

Opm. <--- geen idee wat je hiermee bedoelt
- afhankelijk van het OSbesturingssysteem dat u momenteel gebruikt zijn sommige van deze punten misschien al van toepassing; echter, veel mensen gebruiken nog een OSbesturingssysteem dat dateert van 1999 of eerder (zie googles.zeitgeist) in welk geval GNU/lLinux tastbare reëele voordelen vanuit een technisch standpunt bekeken
- met oude hardware is GNU/Llinux te gebruiken, maar dan moet u afzien van het een en ander aan optische grafische aantrekkelijkheden (gebruik bv. bijvoorbeeld geen KDE, maar Icewm of zo iets dergelijks)
- met betrekking tot virussen, trojans en spyware: diegenen die meer dan een minimalistisch verstand hebben van lLinux / met betrekking tot veiligheid zijn het erover eens dat virussen mogelijk zijn, maar dat de complexiteit en implementatie van een succesvol lLinux-virus niet in de reikwijdte [b]het bereik[b/] liggen van diegenen personen die hun tijd en de tijd van anderen verspillen met het maken van virussen voor andere meer gebruikte desktop platformen. Een lLinux-virus is niet onmogelijk, zelfs bewezen in laboratoriumomgevingen, maar absoluut niet waarschijnlijk dat het zich zo effectief is en zich zo gemakkelijk verspreid als huidige virussen voor populairdere platformen.

Ik vind die bovenstaande zin erg gekunsteld en erg lang. Moeilijk te lezen dus... :/

Een ander punt dat ik zou willen toevoegen. is dat het algemeen (onjuist) is geaccepteerd is dat het grootste desktop platform het primaire doelwit is voor virusmakers omdat het het meest gebruikte platform is. platform de meest gebruikte is. Het [b]grootste desktop platform[b/] is het primaire doelwit omdat het het meest gebruikte desktop platform is EN omdat het alternatief, nl.namelijk het aanvallen van het grootste internet server-platform, zo veel moeilijker is. (maar dat zou veel meer effect hebben, en is daarom in feite een aantrekkelijker doelwit). Doordat het aanvallen van een internet server platform potentieel veel meer schade zou berokkenen, zou zo'n platform toch aantrekkelijker kunnen zijn. Voor diegenen die niet op de hoogte zijn, het meestgebruikte internet server platform type is Unix, inclusief bsd BSD varianten en lLinux.

Verwachtingen van de overstap zelf en van de resultaten Verwachte resulaten van de overstap

Wat men uiteraard verwacht, is een min of meer functioneel systeem, dat in elk geval geschikt is voor de 'normale, standaard dingen' waar een computer in het algemeen voor wordt gebruikt wordt. 'wordt achteraan een zin = germanisme ;) oid volgens mij De geheime hoop is natuurlijk dat alles perfect werkt, na de installatie en de eerste reboot, alles perfect werkt, zonder enig morrelen.
Laat ik wat zaken opsommen die men in het algemeen verwacht:

* GNU/Linux installeren is net zo gemakkelijk als windows installeren
* ik hoef niet te weten wat in mijn computer zit om GNU/Llinux te installeren
* ik kan de handleiding altijd nog lezen, nu probeer ik gewoon wat, druk op wat knoppen
* linux zal al mijn hardware correct autmoatisch detecteren, initialiseren en configureren
* mensen op het web (nieuwsgroepen, forums, etc) zullen me helpen als ik ze vertel hoe slecht het is omdat het niet werkt zoals ik vind dat het zou moeten werken

LOL :+

* linux heeft een grafische interface, net als windows (of elk ander platform met een grafische interface) dus zal het ook wel hetzelfde werken
* linux is Open Source en heel fijn af te stemmen, dus het kan zijn wat ik wil dat het is
* linux is zo stabiel en veilig, ik hoef nergens veiligheidsreservekopieen van te maken
* ik hoef niet met linux te leren omgaan, het moet automatisch gaan, als een auto die zichzelf bestuurt
* aangezien linux zo stabiel is, moeten programma's die erop draaien ook niet crashen
* er hoort een vrij en goed werkend equivalent van welk programma dan ook te zijn dat ik op dit moment gebruik (want anders is linux als platform niet goed)
* de gemeenschap om linux zal al mijn problemen oplossen
* mijn oude 90MHz Pentium 1 zal linux met alle aantrekkelijke optische effecten aan net zo snel laten zijn als een gloednieuwe Pentium4 2.5GHz het OSbesturingssysteem dat werd meegeleverd werd

Feitelijk zijn, door wat ik weet en geleerd heb van linux, veel van deze punten waar voor mij.... Voor de installatie ga ik de punten af die beneden in het deel over de voorbereiding worden genoemd. Klinkt vaag, ff herschreven zoals ik denk dat jij bedoelt

Doordat ik veel over GNU/Linux heb geleerd, zijn veel van deze punten inderdaad van toepassing op MIJ. In het onderstaande deel over 'de voorbereiding' ga ik in op de installatie-perikelen.

Uiteraard kunnen veel van de bovenstaande punten niet juist blijken, en wie krijgt er dan de schuld? Er zijn artikelen over zeer positieve linux ervaringenVeel artikelen zijn geven een zeer positieve kijk op de GNU/Linux-ervaring, .maar hHoud echter in gedachten dat andereieder mensen een ander systeem hebben, andere voorkennis, andere verwachtingen en andere criteria heeft waar ze hun resultaten meeop beoordelen, en andere verwachtingen. Volg de hintsaanwijzingen in het deel over de voorbereiding en sta met beide benen op de grond,. mMet realistische verwachtingen in plaats van Ssprookjeslandvisioenen :?. Ik wil zeker niet zeggen dat men niet zomaar succesvol kan zijn met de installatie, configuratie en het gebruik van GNU/Llinux ook al heeft men het nog nooit gebruikt of gezien. Ik denk alleen dat als men het zo probeert, er teveel aan het geluk wordt overgelaten dan aan wat anders.

Voorbereiding

Ik heb het niet over voorbereiding in de zin van: voordat u de eerste cdCD inlegt,... ik heb het over voorbereiding in de zin van: denk erover na, praat met mensen die verstand van zaken hebben, ga na hoe het anderen gelukt is. Kijk of u mensen kent die ervaring hebben met de installatie, configuratie en het gebruik van linux. Ik heb al genoemd dat GNU/Llinux niet gratis is.. het kost in elk geval in de zin dat het tijd.[s]kost? Alstublieft. Merk trouwens op dat het niet per se veel tijd hoeft te kosten.

Uitleggen waarom het niet perse veel tijd hoeft te kosten?

Dus, zorg dat u uw nodenrandvoorwaarden duidelijk in uw gedachten heeft, en uw wensen op een rijtje. De volgende zaken kunnen u helpen een goed beeld te krijgen van wat u kunt verwachten:

* controleer waaruitinventariseer uw hardware bestaat (hetzij door na te gaan wat de instellingen zijn op uw huidige platform, of door de computer te openen, of zelfs beide)
* vraag mensen met verstand van zaken of ze u kunnen vertellen of uw hardware goed wordt ondersteund wordt
* als u nog hardware wilt aanschaffen, zorg ervoorga goed na datof de hardware in kwestie het goed wordt ondersteund wordt; zelfs als u vandaag nog niet over wilt stappen op GNU/Llinux, misschien wilt u dat over een jaar of zo wel, dus: kies het zekere voor het onzekere
* doe een zoektocht voor hardware compatibiliteit op het web, op lLinux sites, kijk in de databases van de linux distributiemaker distributeur van uw keuze, (of welke database dan ook; als er Open Source drivers zijn, kan men de hardware aan de praat krijgen onder linux)
* bekijk (en wordt lid van een) van een forum, bijvoorbeeld GoT NOS, en gebruik daar de zoekfunctie om uit te vinden of mensen met dezelfde hardware problemen hebben. (Merk op dat mensen met dezelfde hardware die geen problemen hebben in het algemeen niet posten.) Indien nodig, vraag of mensen problemen voorzien met uw hardware (en evt eventueel welke software zij aanraden voor bepaalde toepassingen die niet zo standaard zijn als webbrowsen).
* lees lLinux sites,en newbie sites zoals deze. (Meer links in de linkssectie <-- 1 woord ). Forums geven ook een goede indruk van wat voor een support ondersteuning er te krijgen valt beschikbaar is
* gebruik op uw huidige platform software die onder lLinux ook beschikbaar is, bijvoorbeeld: u kunt Mozilla voor het web en mail gebruiken, OpenOffice.org voor alle office benodigdheden, the GIMP voor foto- en beeldbewerking. Op deze manier kunt u ervaring opdoen met dezelfde programma's die u ter beschikking zult hebben onder lLinux.
* ga na hoe u uw e-mail, adreslijst en bookmarks (etc) kunt overnemen

Voor wat betreft hardware ondersteuning, bij de meest vervelende dingen die onervaren gebruikers kunnen overkomen horen: De meest vervelende hardware-problemen die onervaren gebruikers kunnen overkomen zijn:

* de modem / ethernet kaart wordt niet juist gedetecteerd / geconfigureerd, waardoor er geen internet verbinding gemaakt kan worden
* de grafische kaart wordt niet juist gedetecteerd / geconfigureerd, waardoor er geen grafische omgeving is

dDus wees voorbereid, ga na of de grafische kaart en ethernetkaart of modem worden ondersteund worden, en verzeker u ervan dat u de [b]benodigde[b/] drivers bij de hand heeft indien nodig (hoe kunt u ethernet/modem drivers downloaden zonder een internet verbinding? Nouja, u heeft toch wel een dualboot systeem opgezet? Dus het is misschien ook niet zo'n groot probleem).
Een gebrek aan drivers voor uw hardware is misschien een barriere om op linux over te stappen, maar het is niet een geen tekortkoming van GNU/Llinux. Het is een tekortkoming van de hardwarefabrikant. Dus neem kontakt op met de fabrikant en vraag of ze ofwel een driver voor lLinux ter beschikking willen stellen,. ofwelU kunt ook vragen om de fabrikant hardware-gegevens aan Open Source ontwikkelaars de nodige informatie willen te verstrekken, zodat de Open Source ontwikkelaars zelf een driver kunnen schrijven. En pPost uw informatie ervaringen op het web zodat opdat anderen die eventueel ook linux willen gebruiken en overwegen dezelfde hardware aan te schaffen geinformeerd en gewaarschuwd zijn.

Voor wat betreft software, u bent nagegaan dat de dingen die u wilt doen mogelijk zijn met linux?Bent u wat de software betreft nagegaan wat allemaal mogelijk is met GNU/Linux? De meeste doorsnee dingen taken zijn gemakkelijk, maar hoe excentrieker hoe lastiger het kan worden. Web, mail, tekstverwerking, semi-professionele beeldbewerking, dvds kijken etcetc et cetera zijn allemaal mogelijk, (vrijwel) direct na installatie. Professionele audio editing is eerder een probleem, daar zult u moeten kijken of de beschikbare programma's kunnen voldoen.

Hier moet ik je even attenderen op ardour. Professionele audio harddisk recording met MIDI-ondersteuning commin' atcha! ;).

Klaar voor linux?

Dus, kort gezegd: drie vaak over het hoofd geziene punten om een mislukte poging over te stappen op linux te voorkomen zijnSamenvattend: drie punten die vaak over het hoofd worden gezien om een mislukte overstap te voorkomen zijn: uw motivatie, uw verwachtingen en uw voorbereiding. Ga voor GNU/Llinux vanwege de juiste redenen, zorg dat uw verwachtingen realistisch zijn en bereid uw overstap voor.
Als u erover heeft nagedacht, en als u er klaar voor bent wat nieuws te proberen, bent u misschien klaar voor GNU/Llinux. Lees dan hier verder over hoe en waar u GNU/Llinux kunt verkrijgen.

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 01:08 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

GNU/Linux. Als Linus Linux zegt, zeggen wij ook Linux. Daar kan RMS niets aan veranderen imho. Laat maar gewoon Linux staan. Met name ook, omdat newbies alleen maar verward worden door de toevoeging GNU/ :)

Verwijderd

Topicstarter
Darn, ik wist niet dat ik zo verouderd NL schrijf... ;)
(Om mezelf een beetje vrij te spreken, het komt natuurlijk ook omdat dit een vertaling is en niet direct in het NL geschreven..)
Ik heb vandaag niet zoveel tijd, maar ik herschrijf het met je commentaar en wijzigingen.

Vraagje waar ik ook mee zit: moet ik het in de beleefdheidsvorm houden of in de 'je'-vorm schrijven? Ik bedoel: hoe staat het in NL in de computerbladen, wat is de beter passende vorm??

Ardour is cool, maar ik heb me laten overtuigen dat ardour voor geluid en gimp voor beeld toch minder zijn dan resp. CoolEditPro en Photoshop. Ik ken the GIMP en Ardour wel, CEP en PS niet, dus dat kan ik niet beoordelen..... (had ardour alleen maar geinstalleerd omdat het in een discussie naar boven kwam over professionele audio dingen, voordien kende ik alleen glame en audacity,... ardour crasht mijn X... moet je eerst jackd starten... not cool)

Overige opmerkingen en vragen:
- Wat is de nederlandse versie van: 'journalised filesystem' ?
- zijn er goede NL termen voor: drivers, multiuser, multitasking ?
- je vraagt wat ik met 'Opm.' bedoel,... nou gewoon: opmerkingen. Misschien moet ik daar 'NB.' of 'Notabene:' van maken?
(dat stukje is ter verduidelijking voor mensen die bepaalde FUD geslikt hebben en die beginnen dat de voordelen/juiste redenen helemaal niet kloppen, staat in het weborigineel ook kleiner afgedrukt)

In elk geval: hartstikke bedankt, het wordt zo uiteindelijk een goed leesbaar stuk!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

wzzrd schreef op 10 May 2003 @ 12:58:
Als Linus Linux zegt, zeggen wij ook Linux. Daar kan RMS niets aan veranderen imho.
Waarom heeft Linus daar meer over te zeggen dan RMS?

Zonder gcc, libc6, fileutils en andere zut heb je ook maar weinig aan een kernel.

Verwijderd

* geen virussen wilt;
Wat vind ik dit een drogreden zeg. Een worm/trojan/virus met user access op Windows is letterlijk gezien hetzelfde als een worm/trojan/virus met user access op GNU/Linux. Een worm/trojan/virus die gebruik maakt van een remote hole in Outlook is letterlijk gezien hetzelfde als een worm/trojan/virus die gebruik maakt van een remote hole in Evolution. Dat het ene programma beter geprogrammeerd zou (kunnen) zijn doet daar niks aan af, het gaat 'm om de mogelijkheid an sich. Root = Administrator = God. User die op Windows als Administrator surft = stom bezig; User die op GNU/Linux als root surft = stom bezig. Ja ik weet 't, ik stel het verdomt zwart/wit op en bijv. Outlook en IE zijn al zoooveel lekken in gevonden da's waar maar met een uitspraak als deze daarmee geef je GNU/Linux mooier weer dan het is

Er zijn virussen voor GNU/Linux; het is theoretisch nog mogelijk ook. Zo ook FreeBSD. Het lijkt mij leuk om er 'ns 1 onschuldige in bijv. zo'n VMware warez versie te zien, sla je 2 vliegen in 1 klap: anti-warez boodschap en massaal bewijs dat het mogelijk is 8)

Tenslotte kan ik nog een rant maken over 'smerige opensource bedrijfjes die users laten dokken voor security updates', 'smerige bedrijven die enkel closedsource drivers leveren' en 'smerige bedrijven die code aan projecten toevoegen die dus echt wel ranzige EULA's hebben'... maar laat maar... het zijn minderheden/uitzonderingen, maar het haalt het 'feit' dat gegeven wordt wel onderuit.

Het gaat in dit topic over overstappen, hieronder 2 url's waar GNU/Linux voor een familie de eerste ervaring met een computer is. Uitgebreide omschrijving + uitleg van keuses, een mooie howto imo (2de ga ik nu lezen; kan ik niet over oordelen):
http://www.osnews.com/story.php?news_id=3213
http://www.osnews.com/story.php?news_id=3293

PS: ben het eens dat het GNU/Linux moet zijn. Vergeet 't nogal vaak... :/

Verwijderd

Vraagje waar ik ook mee zit: moet ik het in de beleefdheidsvorm houden of in de 'je'-vorm schrijven? Ik bedoel: hoe staat het in NL in de computerbladen, wat is de beter passende vorm??
Zowel 'u' als 'je' zijn acceptabel. Ik vind zelf 'u' wel netjes staan, maar dat doet er weinig toe ;)
Ardour is cool, maar ik heb me laten overtuigen dat ardour voor geluid en gimp voor beeld toch minder zijn dan resp. CoolEditPro en Photoshop. Ik ken the GIMP en Ardour wel, CEP en PS niet, dus dat kan ik niet beoordelen..... (had ardour alleen maar geinstalleerd omdat het in een discussie naar boven kwam over professionele audio dingen, voordien kende ik alleen glame en audacity,... ardour crasht mijn X... moet je eerst jackd starten... not cool)
Hoewel ikzelf Ardour niet heb getest, weet ik wel dat het niet te vergelijken is met CoolEditPro. CEP is een programma om audio samples te bewerken. Ardour is een virtuele studio met mogelijkheden als opname van MIDI-signalen, harddisk recording, mengpanelen bedienen, effecten toevoegen. Net zoiets als Cubase dus. Cubase en Ardour hebben inderdaad wel dingen met CEP gemeen (effect-plugins, eindmixen maken), maar het accent van beide kampen ligt toch duidelijk elders. De GIMP en Photoshop ontlopen elkaar niet veel imho.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrijf GNU/Linux. Mijn keuze. Mijn artikel. Dat Linus Linux schrijft en RMS het als GNU/Linux maar bv niet Open Source wil hebben (maar Free Software), fijn. Ik schrijf touwens vaak ook gewoon Linux of linux, en soms ook Open Source, ook wel FLOSS en Free Software.

Het maakt me niet uit als men daardoor in verwarring raakt, bijt maar door de appel heen. Wie weet komen ze zo op het idee om uit te zoeken wat GNU is etc.

Dystopia, ik ben het ten dele met je eens over virussen etc, mijn mening/standpunt kan je uit het artikel halen, en ik denk zeker niet dat ik linux mooier weergeef dan het is;... maar in elk geval is dat hier O/T (of niet?) ... (lees ook de kleine text (als je de webversie bekijkt, hier staat die achter: "Opm.") dan zal je zien dat ik de helft van wat je schrijft ook al schrijf)

Over smerige praktijken: dat haalt het feit dat ik geef niet onderuit, moeten die mensen (gebruikers) hun huiswerk maar doen. Ik raad zelf aan beginners niet voor niets Mandrake (volledig open source, download editie dan, en gratis updates etc) aan, en geen Lindows of zo. Debian is voor mij het volgende station (waar ik niet heen hoef, maar jeweetnooit). Verder heb ik het wat dat betreft express GNU/Linux genoemd, linux met GNU software; ik weet ook wel dat je met NVidia voor 3d niet om closedsource drivers heenkomt, maargoed...

Er zijn imo genoeg artikelen over overstappen, verslagen van mensen die het wel of niet lukt. Dit (mijn) artikel gaat erover, in het algemeen, hoe je zorgt dat je mislukte poging voorkomt. Let wel: dit kan betekenen dat je Helemaal Geen poging waagt.
Als linux niet voor jou is, is het niet voor jou. Niet iedereen hoeft linux goed te vinden/te gebruiken...
(mijn doel/hoop: dat er zoveel gebruikers zijn dat alle hardwarefabrikanten ervoor zorgen dat er drivers zijn; zag vandeweek nog een laserprinter van nog geen 150euro waar duidelijk op stond: for windows and linux, dus we zijn op de goede weg; en eventueel dat de goede/leuke games geport worden)

Even die OSNews artikelen bekeken, weinig interessants (vergeleken met soortgelijke verhalen), 1 ding is daar heel goed: ze doen zelf de overstap niet, maar een expert die weet wat hij doet. Dat is mooi om te lezen dat het zo kan, maar als een gewone computergebruiker die geen ervaren linux bij de hand heeft, heb je daar niets aan. Het is dus absoluut geen howto. Wel een absolute aanrader trouwens, een expert het allemaal laten uitleggen, installeren en demonstreren. Maar goed, dat noem ik ook allang...

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

deadinspace schreef op 10 May 2003 @ 16:47:
[...]

Waarom heeft Linus daar meer over te zeggen dan RMS?

Zonder gcc, libc6, fileutils en andere zut heb je ook maar weinig aan een kernel.
De kernel heet Linux, de tools heten mijn part de GNU tools. Linus heeft (grotendeels) de kernel gemaakt, RMS heeft een dikke vinger in de pap gehad bij het ontwikkelen van de tools. Tools -> GNU, kernel -> linux. Maar da's mijn mening :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou we toch offtopic verdergaan ;)

Ik ben het helemaal met het laatste van wzzrd eens, vooral het allerlaatste: dat is zijn mening. Wij met zijn allen (als gemeenschap) bepalen hoe het heet, dus voor wzzrd is het linux, voor anderen GNU/Linux, etc.
Een beesje krijgt de naam die het heeft door zo genoemd te worden.
(weet niet of jullie die eerste mailtjes van Linus over de naam van zijn OS-je ooit zijn tegengekomen -- hij wilde het eerst heel anders noemen)

We hebben het ook over 'fiets' terwijl wat in NL algemeen gezien wordt als 'fiets' (t.o. mtb etc) eigenlijk veiligheidsfiets heet(te)......

De toekomst zal het leren, voorlopig neig ik ernaar over 'linux' te spreken maar, vooral bij wat deftigere artikelen enzo, 'GNU/Linux 'te schrijven. Dat brengt me weer terug naar 1 van mijn vragen (en de overigen ook!): kan ik het beter in de 'je' vorm schrijven dan de beleefdheidsvorm?

Verwijderd

[...]
Zowel 'u' als 'je' zijn acceptabel. Ik vind zelf 'u' wel netjes staan, maar dat (wat ik ervan vind) doet er weinig toe
;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 23:27 ]

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

'U' of 'je' hangt van je publiek af. Maar zorg wel dat je consistent blijft, dus altijd 'je' OF altijd 'u'. Niet gaan mixen!

Verwijderd

Topicstarter
jointm1k --
?? Had helemaal over je reply heengelezen!!
Sorry!

Het staat er al met 'u' dus dat laat ik dan zo. Ik vroeg het meer omdat ik schijnbaar verouderd NL schrijf ;)
Ik heb nog wat op het web gekeken, lees daar niet vaak nederlandse artikelen over computers (behalve tnet), en het lijkt dat men daar ook vaak 'u' schrijft.
Vanavond naar XMen2, dus morgenavond komt de gewijzigde versie pas...

Verwijderd

Hehe, geefnie.

Eerlijk gezegd vind ik niet dat je 'verouderd' Nederlands schrijft. Ik heb ook een blik op je Engeltalige artikel geworpen. Het viel mij op dat het lijkt alsof je eerst het Engelstalige artikel hebt geschreven en daarna een vertaling hebt gemaakt. Ik denk dat het mede daardoor komt dat sommige zinsneden een beetje gekunsteld uitzien. Volgens mij is het beter om bij een vertaling zo weinig mogelijk op de oorspronkelijke tekst terug te kijken en in de plaats daarvan de tekst gewoon een paar keer door te lezen en dan proberen de inhoud van die tekst in het Nederlands (of andere taal natuurlijk) over te nemen. Dan krijg je een veel levendigere vertaling dan wanneer je woord voor woord en zin voor zin de tekst zo letterlijk mogelijk vertaalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb je goed gezien,... ik heb het inderdaad direct van de engelse versie vertaald. Beetje raar misschien, maar anders was ik bang dat ik eerder opnieuw een artikel zou schrijven,...

Ik zal je hints om een vertaling te maken onthouden, kost misschien wat meer moeite, maar dan is het (eerste) resultaat beter leesbaar...
Bovendien ben ik als oorspronkelijke schrijver eigenlijk minder gebonden aan de engelse tekst en meer aan wat ik wil uitdrukken,... iets wat een vertaler niet kan, ik zit in het hoofd van de schrijver.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tweede NL versie, opgepoetst; nog een paar extra gedachten die in mij opkwamen tijdens het bewerken:
- ik schrijf dat men vooral op forums moet vragen of de hardware gesupport wordt; het is misschien tijd voor een topic: doet deze hardware het onder linux/bsd (met in de eerste post een lijst van dingen die ondersteund worden en een boel links naar projecten voor ondersteuning, bv nvidia drivers, ati gatos voor tv-out, mostang/sane, enzovoort) (of dat topic bestaat allang en ik heb niet opgelet..)
- ik heb de vermeldingen naar mijn website maar weggelaten, vooral omdat deze versie voor NOS bedoeld is
- ik heb uiteindelijk maar op een paar plaatsen GNU/Linux geschreven, verder Linux ipv linux en Windows ipv windows (hoewel zich daarover gek genoeg niemand bezwaard had... :? )
- jointm1k, ik heb een boel 'inversie' gevallen (old/gemanistisch) laten staan, omdat het zo toch beter aanvoelde...

[edit] heehee ik zie net dat ik eindelijk op desktoplinux gelinkt word (engelse online versie dan wel) :) na LT en PCLO is de linuxwereld wel op de hoogte, nou de windowswereld nog... (osnews wil maar niet)

============================================

Klaar voor de desktop?

Sommige mensen geloven dat Linux niet geschikt is voor de desktop. Aan de andere kant is de stroom van meldingen van mensen die Linux met succes gebruiken meer en meer de overhand aan het krijgen ten opzichte van de meldingen van mensen die het geprobeerd hebben maar weer teruggegaan zijn naar hun voormalige platform.

Als men, na een hoop problemen met een systeem dat uiteindelijk slechts gedeeltelijk functioneert, van GNU/Linux afstapt, is dat begrijpelijk.
Wat is tenslotte frustrerender dan veel moeite doen voor een systeem, om erachter te komen dat het tijdsverspilling was.

Ik denk dat de volgende aspecten vaak onderschat worden als het gaat over overstappen op GNU/Linux:

* motivatie om op Linux over te stappen
* voorbereiding

Ik bespreek deze punten verderop in meer detail. Vanzelfsprekend is dit artikel meer gericht op de thuisgebruiker, ik mag hopen dat bedrijven beschikken over personeel dat weet wat er te doen is en dat zo een vloeiende overstap verzekerd is.

Motivatie om op GNU/Linux over te stappen

Het is onmogelijk om een volledige lijst van alle juiste en onjuiste redenen te geven om op Linux over te stappen. Ik zal daarom slechts een paar punten opsommen die, naar mijn mening, enkele juiste en onjuiste redenen zijn om over te stappen op Linux.

* omdat het gratis is

Wel, ik heb nieuws voor u: het is niet gratis. Tenzij uw tijd gratis is. Het kost moeite, doorzettingsvermogen, tijd, en zelfs geld (tenzij uw internet verbinding gratis is). Misschien heeft u behoefte aan bepaalde tijdschriften en boeken.
Is dat erg? Nee. Uw hobbies kosten tijd. Een computerspel spelen kost tijd. U zou met Linux bezig zijn als een hobby en computerspel kunnen beschouwen. Twee voor de prijs van één zo u wilt.
Natuurlijk, als u niet graag met uw computer rommelt, maar alleen wat eenvoudige dingen wilt doen waarvan het bekend is dat ze gemakkelijk gaan met Linux (email, webbrowsen, een brief typen en afdrukken), kunt u iemand die verstand van zaken heeft uw systeem laten bekijken, en de overstap (installatie, configuratie) laten uitvoeren. In elk geval, iemand met Linux ervaring kan behulpzaam zijn om in de buurt te hebben.

Een andere foute reden:

* omdat u wilt dat Microsoft of Bill Gates failliet gaat

Naast het feit dat dat een behoorlijk treurig doel is voor een enkele persoon (hoewel een groot aantal enkelingen samen toch veel zijn), is het niet waarschijnlijk dat dat op korte termijn gebeurt. Goed, deze reden is meer mijn mening dan iets anders, maar in elk geval, ik geloof niet dat van iets negatiefs heel veel positiefs zal komen. Van de andere kant wordt het Microsoft monopolie algemeen gezien als iets dat slecht is, dus elke persoon die zich naar de andere kant van de weegschaal verplaatst telt.

Een selectie uit de juiste redenen om naar GNU/Linux over te stappen:

* het is vrij (Free Software)
* geen licentie rompslomp, geen illegaal gekopieerd besturingssysteem
* geen afhankelijkheid van een enkele leverancier
* geen afhankelijkheid van een enkele bron voor support
* om Open Source te ondersteunen (het interessante is dat men Open Source ondersteunt enkel door er gebruik van te maken)
* vanwege de gigantische hoeveelheid van FLOSS/OpenSource software die direct beschikbaar is voor Linux
* om te voorkomen een veroordeelde monopolist financieel of ook maar statistisch te ondersteunen
* om oudere (maar ondersteunde) hardware te gebruiken met een modern besturingssysteem (zie opmerkingen)
* geen virussen, trojans, spyware, backdoors, autodialers (zie opmerkingen)
* geen onduidelijke EULA's die niet eens legaal zijn in veel landen, maar die binnenkort bekrachtigd dreigen te worden door middel van de implementatie van zogenaamde 'veiligheids kenmerken'
* inherente veiligheid
* aantrekkelijk palet van bestandssystemen, inclusief journalised bestandssystemen
* echte multiuser, multitasking
* een stabiel systeem (dubbele betekenis: normaal gesproken crasht Linux niet, en het gedraagt zich niet plotseling anders)
* omdat het u de beheersing geeft
* omdat het leuk is

Opmerkingen:
- afhankelijk van het besturingssysteem dat u momenteel gebruikt zijn sommige van deze punten misschien al van toepassing; echter, veel mensen gebruiken nog een besturingssysteem dat dateert van 1999 of eerder (zie googles.zeitgeist) in welk geval Linux vanuit een technisch standpunt bekeken reële voordelen biedt
- met oude hardware is Linux te gebruiken, maar dan moet u afzien van het een en ander aan grafische aantrekkelijkheden (gebruik bijvoorbeeld geen KDE, maar Icewm of iets dergelijks)
- met betrekking tot virussen: diegenen die verstand hebben van Linux en veiligheid zijn het erover eens dat Linux-virussen mogelijk zijn. Echter, wegens de benodigde complexiteit van een succesvol Linux virus ligt een linux-virus momenteel niet binnen het bereik van diegenen die hun tijd en de tijd van anderen momenteel verspillen met het maken van virussen voor andere meer gebruikte desktop platformen. Een Linux virus is dus zeker niet onmogelijk, zelfs bewezen in laboratorium omgevingen, maar het wordt op het moment absoluut niet waarschijnlijk geacht dat een linux-virus gemaakt kan worden dat zo effectief is en zich zo gemakkelijk verspreidt als huidige virussen voor populairdere platformen. Dit heeft ook te maken met de diversiteit van Linux systemen en van de geinstalleerde software pakketten.
Een ander punt dat ik zou willen toevoegen is dat het (ten onrechte) algemeen geaccepteerd is dat het grootste desktop platform het primaire doelwit is voor virusmakers omdat het het meest gebruikt wordt. Het is het primaire doelwit omdat het het meest gebruikte desktop platform is EN omdat het alternatief, namelijk een succesvolle aanval op het grootste internet server platform zo veel moeilijker te realiseren is. De potentiele schade van een aanval op de internet servers ligt veel hoger, en daarom zijn de internet servers in feite een aantrekkelijker doelwit. Voor diegenen die niet op de hoogte zijn, het meestgebruikte internet server platform type is Unix, inclusief BSD varianten en Linux.

Verwachtingen van de overstap zelf en van de resultaten

Wat men uiteraard verwacht is een probleemloze gang van zaken gedurende de overstap en een min of meer functioneel systeem, dat in elk geval geschikt is voor de 'normale, standaard dingen' waar een computer in het algemeen voor wordt gebruikt. De geheime hoop is natuurlijk dat na de installatie en de eerste reboot alles perfect werkt, zonder enig morrelen.
Laat ik wat zaken opsommen die men in het algemeen verwacht:

* GNU/Linux installeren is net zo gemakkelijk als Windows installeren
* ik hoef niet te weten wat in mijn computer zit om Linux te installeren
* Linux zal al mijn hardware correct automatisch detecteren, initialiseren en configureren
* Linux heeft een grafische interface, net als Windows (of elk ander platform met een grafische interface) dus zal het ook wel hetzelfde werken
* Linux is Open Source en heel fijn af te stemmen, dus ik kan ervan maken wat ik wil
* Linux is zo stabiel en veilig, ik hoef nergens reservekopieën van te maken
* ik hoef niet met Linux te leren omgaan, het moet automatisch gaan, als een auto die zichzelf bestuurt
* aangezien Linux zo stabiel is, zullen programma's die erop draaien ook niet crashen
* er hoort een vrij en goed werkend equivalent van welk programma dan ook te zijn dat ik op dit moment gebruik (want anders is Linux als platform niet goed)
* de gemeenschap om Linux zal al mijn problemen oplossen
* mijn oude 90MHz Pentium 1 zal Linux met alle aantrekkelijke optische effecten aan net zo snel laten zijn als een gloednieuwe Pentium4 2.5GHz het besturingssysteem dat werd meegeleverd

Onder andere door wat ik over Linux geleerd heb zijn veel van deze punten inderdaad van toepassing op MIJ. Bovendien ga ik vóór elke installatie de punten af die in het onderstaande deel over 'de voorbereiding' de revue passeren, zodat ik weet wat ik kan verwachten.

Uiteraard kunnen veel van de bovenstaande punten onjuist blijken, en wie krijgt er dan de schuld?
Door zeer positieve artikelen over Linux kan een onterecht optimistische verwachting groeien. Houd dus in gedachten dat iedereen een ander systeem heeft, andere voorkennis, andere criteria waar de resultaten op beoordeeld worden, en andere verwachtingen. Volg de aanwijzingen in het deel 'Voorbereiding' op en sta met beide benen op de grond in plaats van in sprookjesland. Ik wil zeker niet zeggen dat men niet zomaar succesvol kan zijn met de installatie, configuratie en het gebruik van Linux ook al heeft men het nog nooit gebruikt of gezien. Ik denk alleen dat er op die manier meer aan het geluk wordt overgelaten dan aan wat anders.

Voorbereiding

Ik heb het niet over voorbereiding in de zin van: voordat u de eerste CD inlegt,... ik heb het over voorbereiding in de zin van: denk erover na, praat met mensen die verstand van zaken hebben, ga na hoe het anderen gelukt is. Kijk of u mensen kent die ervaring hebben met de installatie, configuratie en het gebruik van Linux. Ik heb al genoemd dat de overstap naar Linux niet gratis is, het kost in elk geval tijd. Merk trouwens op dat het niet per se veel tijd hoeft te kosten, met een uurtje of wat op het internet (verspreid over een paar dagen) en / of een paar gesprekken met die collega die er verstand van heeft tijdens de koffiepauze komt u een heel eind.

Dus, zorg dat u uw behoeftes duidelijk in uw gedachten heeft, en uw wensen op een rijtje. De volgende zaken kunnen u helpen een goed beeld te krijgen van wat u kunt verwachten:

* inventariseer waaruit uw hardware bestaat (hetzij door na te gaan wat de instellingen zijn op uw huidige platform, of door de computer te openen, of zelfs beide)
* vraag mensen met verstand van zaken of uw hardware goed ondersteund wordt
* als u nog hardware wilt aanschaffen, verzeker u er dan van dat er goede ondersteuning is voor de hardware in kwestie; zelfs als u vandaag nog niet over wilt stappen op Linux, want misschien wilt u dat over een jaar wel, dus neem het zekere voor het onzekere
* doe een zoektocht voor hardware compatibiliteit op het web, op Linux sites, kijk in de databases van de Linux distributeur van uw keuze, (of welke database dan ook; als er Open Source drivers zijn, kan men de hardware aan de praat krijgen onder Linux)
* bekijk (en wordt lid van) een forum, bijvoorbeeld GoT NOS, en gebruik daar de zoekfunctie om uit te vinden of mensen met dezelfde hardware problemen hebben. (Merk op dat mensen met dezelfde hardware die geen problemen hebben in het algemeen niet posten.) Indien nodig, vraag of mensen problemen voorzien met uw hardware (en eventueel welke software zij aanraden voor bepaalde toepassingen die niet zo standaard zijn als webbrowsen).
* lees Linux websites. Forums geven ook een goede indruk van wat voor een ondersteuning er beschikbaar is
* gebruik op uw huidige platform software die onder Linux ook beschikbaar is, bijvoorbeeld: u kunt Mozilla voor het web en mail gebruiken, OpenOffice.org voor alle office benodigdheden, the GIMP voor foto- en beeldbewerking. Op deze manier kunt u ervaring opdoen met dezelfde programma's die u ter beschikking zult hebben onder Linux.
* ga na hoe u uw email, adreslijst en bookmarks (etc) kunt overnemen

De meest vervelende hardware-problemen die onervaren gebruikers kunnen overkomen zijn:

Dus wees voorbereid, ga na of de grafische kaart en ethernetkaart of modem ondersteund worden, en verzeker u ervan dat u de benodigde drivers bij de hand heeft (hoe kunt u ethernet/modem drivers downloaden zonder een internet verbinding? Nouja, u heeft toch wel een dualboot systeem opgezet? Dus het is misschien ook niet zo'n groot probleem).
Een gebrek aan drivers voor uw hardware is misschien een barriere om op Linux over te stappen, maar het is geen tekortkoming van Linux. Het is een tekortkoming van de fabrikant. Dus neem kontakt op met de fabrikant en vraag of ze een driver voor Linux ter beschikking willen stellen, danwel of ze de nodige informatie willen verstrekken aan Open Source ontwikkelaars, zodat die een driver kunnen schrijven. Post uw informatie op het web zodat anderen die eventueel ook Linux willen gebruiken en overwegen dezelfde hardware aan te schaffen geïnformeerd en gewaarschuwd zijn.

Bent u voor wat de software betreft nagegaan dat de dingen die u wilt doen mogelijk zijn met Linux? De meeste doorsnee dingen zijn gemakkelijk, maar hoe excentrieker hoe lastiger het kan worden. Web, mail, tekstverwerking, semi-professionele beeldbewerking, dvds kijken enzovoort zijn allemaal mogelijk, (vrijwel) direct na installatie. Professionele beeld- en geluidsbewerking is misschien een probleem, daar zult u moeten kijken of de beschikbare programma's kunnen voldoen.

Klaar voor Linux?

Samenvattend: drie punten die vaak over het hoofd gezien worden om een mislukte overstap te voorkomen zijn uw motivatie, uw verwachtingen en uw voorbereiding. Ga voor Linux vanwege de juiste redenen, zorg dat uw verwachtingen realistisch zijn en bereid uw overstap voor.
Als u erover heeft nagedacht en als u er klaar voor bent om wat nieuws te proberen, bent u misschien klaar voor Linux. Lees dan hier verder over hoe en waar u Linux kunt verkrijgen.

Verwijderd

Het is een mooi stukje geworden, blij dat ik een steentje kon bijdragen :) Leuk voor je dat andere websites nu naar je tekst linken. Goed voor je ego :)
Pagina: 1