slackware install; schijf boot niet

Pagina: 1
Acties:

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Uhmz; *confess* ik ben niet zo handig met linux :9 (komt vanzelf) maar nou heb ik dus slackware door z'n install heen gejast en rebootte...
...kreeg ik de melding van m'n bios "besturingssysteem ontbreekt." dus dat was niet zo'n succes. In de install had ik wel geprobeerd lilo erop te zetten maar volgens de setup was dat mislukt. Mijn idee is dus dat er niks in de MBR staat, maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Ik wilde lilo er btw op hebben omdat ik een windows partitietje heb aangemaakt voor win98 (hijs nu nog leeg) voor schoolspul ed. en 3dmax enzow ;)
Maar goed, via m'n install cd (bootable) krijg ik wel m'n schijf kernel geladen, dus in principe kan ik alles. Alleen niet booten. :/
Iemand een idee wat ik moet doen?

Spolap: Interactive webcomic

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je moet je /etc/lilo.conf editten en daarna lilo draaien.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

wacco schreef op 23 april 2003 @ 22:13:
Ik wilde lilo er btw op hebben omdat ik een windows partitietje heb aangemaakt voor win98 (hijs nu nog leeg) voor schoolspul ed. en 3dmax enzow ;)
Je moet sowieso lilo installeren, of een willekeurige andere bootloader die de besturingsystemen ondersteund die je hebt geinstalleerd (Of gaat installeren). Als lilo niet lukt, kun je ook grub proberen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Gewoon de installer volgen...expert mode kiezen bij het installeren van lilo, dan een 'nieuwe config' starten, dan Windows-partitie toevoegen (ook al bestaat die nog niet in het echt), dan Linux-partitie toevoegen, dan laten installeren.

Valt best wel mee eigenlijk...

Je kunt nu op dat punt komen door gewoon de install-CD weer te booten, en meteen door te gaan naar het punt 'lilo installeren' (volgens mij moet dat gewoon kunnen).

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik zou, om problemen te voorkomen, beginnen met de win98 installatie.
De configuratie van lilo en het systeem is dan veel makkelijker..

Ik zou wel een keer de man lezen van lilo om alle opties eens goed door te lezen.
Er zijn best wat opties, mocht het simpel runnen van lilo niet werken.

Actions speak louder than words

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Lijkt me dat er iets mis is gegaan met installatie van LILO.

Heb je een Linux bootflopje?
Boot daar eens mee en draai dan eens: LILO -v of LILO -vv , dan zie je waar het mis gaat.

Suc6

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ik ga het vanavond allemaal es proberen :)
d'r was idd iets fout gegaan met LILO installeren, dus misschien dat ik dat es over moet doen (ff in de expert van de setup kijken, anders zou ik het ook niet weten).

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
LILO -v gaf een fatal op; first sector of /dev/hda3 doesn't have a valid boot signature
das de windows partitie waar idd nog helemaal niks op staat... vandaar dat de lilo install telkens vast loopt in de setup > expert mode > lilo > auto :(
Nu kan ik nog wel een keertje dat cirkeltje doen en dan het in 'expert' doen met de hand, maar ik denk niet dat ik er zo handig mee ben :P, dus ga ik in lilo.conf die /dev/hda3 eruit slopen (uitcommentariseren) en kijken of ie het dan wel doet... wish me luck

-edit-
dank voor de mentale hulp, het morfologisch veld voelde krachtig aan en m'n schijf boot :) nou nog xserver/kde... argh

[ Voor 15% gewijzigd door wacco op 24-04-2003 22:46 ]

Pagina: 1