Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Canon Powershot S45.
Nu heb ik als ik binnen in een aula foto's met de flits maak last van veel ronde vlekken op de foto's.
Nu weet ik ondertussen dat dat stofdeeltjes in de lucht zijn.

Mijn vraag is hoe kan ik dit voorkomen, en is er eventueel een programma om de vlekken te verwijderen??

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Naderhand wegpoetsen met software tools geeft nooit zo'n mooi effect als voorkomen.

Je kunt de vlekken voorkomen, door gebruik te maken van een externe flitser die wat verder (en evt onder een andere hoek) van je lens staat. Met een externe flitser kun je de scenes ook veel mooier belichten doordat je zelf kunt bepalen op welke manier je je object belicht: flitsen via plafond geeft bijvoorbeeld veel zachtere foto's als wanneer het object direct recht van voren wordt geflitst

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Dat probleem heb ik dus ook, is ook een mooi moeilijk woord voor ;)

Oplossing zoals gezegd: Flitser verder van de lens af, of indirect flitsen.

Helaas heeft mijn digicam geen voetje hiervoor, dus ik moet nog eens de soldeerbout in de hand nemen en een slave-trigger bouwen....

Edit: Staat trouwens gewoon in de FAQ:

athlonkmf in "Digicams, koopadviezen, foto's faq en po"

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 23-04-2003 21:26 ]

• AFR
  • Niet online

AFR

DJSmiley schreef op 23 april 2003 @ 21:22:
Helaas heeft mijn digicam geen voetje hiervoor, dus ik moet nog eens de soldeerbout in de hand nemen en een slave-trigger bouwen....
Als je een slave-trigger gebruikt moet je wel de originele flitster afdekken om te voorkomen dat je het object alsnog direct flitst (dus sensor van de slave op de interne flitser plakken). De meeste digicams hebben aan de onderzijde meestal wel de bekende bevestiging aan het statief. Er zijn houders cq. constructies te koop waarmee je de externe flitster via deze schroefdraad kunt bevestigen aan de camera.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
AFR schreef op 23 April 2003 @ 21:31:
[...]

Als je een slave-trigger gebruikt moet je wel de originele flitster afdekken om te voorkomen dat je het object alsnog direct flitst (dus sensor van de slave op de interne flitser plakken). De meeste digicams hebben aan de onderzijde meestal wel de bekende bevestiging aan het statief. Er zijn houders cq. constructies te koop waarmee je de externe flitster via deze schroefdraad kunt bevestigen aan de camera.
Was ook de bedoeling, een soort van "plak/klem-sensor'' (fotodiodes in een soort creatieve behuizing die mn flitser afdekt)

Die flitsbeugel is een kwestie van wat loodgieters materiaal. Schroefdraad onderop misbruiken we wel voor montage

* DJSmiley moet alleen wat elektronics erbij ontwerpen....
Digicam flitst 2x, 2e flits is echte foto, eerste is exposure enz. Dus mijn electronicakennis van 4 jaar geleden moet maar weer eens opgezocht worden om dat te realiseren.
Weet alleen nog niet of ik t ouderwets analoog ga doen (condensator/drempelspanning) of dat ik 't via wat logica laat doen.....

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even opletten jongens, topicstarter weet de oorzaak en oplossing al.
Hij wil alleen weten hoe je die vlekken kan verwijderen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 23 April 2003 @ 22:16:
Even opletten jongens, topicstarter weet de oorzaak en oplossing al.
Hij wil alleen weten hoe je die vlekken kan verwijderen.
Dat wilde ik even zeggen.

• AFR
  • Niet online

AFR

Sorry, ik dacht te lezen dat de topic starter voornaamlijk vroeg hoe hij het kon voorkomen.

Picture It \ Digital Image Pro is een prima tool om de vlekken naderhand software matig te verwijderen. Als je voldoende tijd neemt om de afbeelding te retoucheren mag het resultaat er zeker zijn. Ook Photoshop is een ideaal gereedschap (oude/light versie is betaalbaar).

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:24

Floor-is

5.2

Daarnaast is er op de S45 geen hotshoe guys :)

Maar hoe kan je zo iets voorkomen? Door bijvoorbeeld een papiertje tussen de flitser en het object te houden. De flits is minder sterk, maar de 'vlekvorming' is haast gereduceerd tot nul!

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
AFR schreef op 23 April 2003 @ 23:31:
Sorry, ik dacht te lezen dat de topic starter voornaamlijk vroeg hoe hij het kon voorkomen.

Picture It \ Digital Image Pro is een prima tool om de vlekken naderhand software matig te verwijderen. Als je voldoende tijd neemt om de afbeelding te retoucheren mag het resultaat er zeker zijn. Ook Photoshop is een ideaal gereedschap (oude/light versie is betaalbaar).
Ik heb Adobe Photoshop 7 in het nederlands, maar ik kan niet vinden onder welke bewerking ik het kan weghalen???

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op 24 april 2003 @ 01:07:
Daarnaast is er op de S45 geen hotshoe guys :)

Maar hoe kan je zo iets voorkomen? Door bijvoorbeeld een papiertje tussen de flitser en het object te houden. De flits is minder sterk, maar de 'vlekvorming' is haast gereduceerd tot nul!
De foto's worden gemaakt van uit ze zaal (in het publiek) naar het podium toe.
Dus minder flits kan ik zeker niet gebruiken.
De achtergrond op het podium is ook donkergroen, heeft het er ook mee te maken dat de achtergrond zo donker is??
Als ik overrigens s'avonds buiten een foto maak heb ik nergens last van.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:35:
[...]

Ik heb Adobe Photoshop 7 in het nederlands, maar ik kan niet vinden onder welke bewerking ik het kan weghalen???
Clone stamp en pattern stamp... Veel plezier :P

Verwijderd

Topicstarter
Sn3akz schreef op 25 April 2003 @ 19:41:
[...]

Clone stamp en pattern stamp... Veel plezier :P
Wou, stom dat ik dat niet zag.
Hier moet ik wel even aan wennen, maar ik kan er al een hoop vlekken mee wegpoetsen.

Bedankt voor de tip :P

• AFR
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:38:
[...]
De foto's worden gemaakt van uit ze zaal (in het publiek) naar het podium toe.
Dus minder flits kan ik zeker niet gebruiken.
De achtergrond op het podium is ook donkergroen, heeft het er ook mee te maken dat de achtergrond zo donker is??
Als ik overrigens s'avonds buiten een foto maak heb ik nergens last van.
Fijn om te horen dat het is gelukt met de software! Het retoucheren met photoshop werkt idd goed, maar kost de nodige tijd. Vandaar dat ik toch even antwoord geef op je andere vraag, zodat je de vlekken in de toekomst al tijdens het fotograferen kunt voorkomen.

Minder flits is niet nodig. Je moet alleen vanuit een andere hoek flitsen of de truuk met het indirect flitsen via het papiertje gebruiken. Vanuit een andere hoek flitsen kan alleen als je een externe flitser gebruikt die je als slave triggert (dus ipv hotshoe gebruik je een fotocel die de externe flits ontsteekt op exact hetzelfde moment dat de -afgeplakte- interne flitser ontsteekt).

Indien je het podium ook goed op de foto wilt krijgen heb je een dubbele bleichting nodig: eerst voorgrond met flits, daarna lens even open laten staan om de achtergrond mooi te krijgen. Sla hier je handleiding eens op na of wandel eens binnen bij de fotograaf waar je het toestel gekocht hebt. Een goede zaak zal je graag verder helpen met de beginselen der fotografie.

Verwijderd

Topicstarter
AFR schreef op 25 april 2003 @ 20:32:
[...]

Fijn om te horen dat het is gelukt met de software! Het retoucheren met photoshop werkt idd goed, maar kost de nodige tijd. Vandaar dat ik toch even antwoord geef op je andere vraag, zodat je de vlekken in de toekomst al tijdens het fotograferen kunt voorkomen.

Minder flits is niet nodig. Je moet alleen vanuit een andere hoek flitsen of de truuk met het indirect flitsen via het papiertje gebruiken. Vanuit een andere hoek flitsen kan alleen als je een externe flitser gebruikt die je als slave triggert (dus ipv hotshoe gebruik je een fotocel die de externe flits ontsteekt op exact hetzelfde moment dat de -afgeplakte- interne flitser ontsteekt).

Indien je het podium ook goed op de foto wilt krijgen heb je een dubbele bleichting nodig: eerst voorgrond met flits, daarna lens even open laten staan om de achtergrond mooi te krijgen. Sla hier je handleiding eens op na of wandel eens binnen bij de fotograaf waar je het toestel gekocht hebt. Een goede zaak zal je graag verder helpen met de beginselen der fotografie.
bedankt voor je uitleg, ik zal eens met diverse mogenlijkheden gaan experimenteren.
Pagina: 1