Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:38:
[...]
De foto's worden gemaakt van uit ze zaal (in het publiek) naar het podium toe.
Dus minder flits kan ik zeker niet gebruiken.
De achtergrond op het podium is ook donkergroen, heeft het er ook mee te maken dat de achtergrond zo donker is??
Als ik overrigens s'avonds buiten een foto maak heb ik nergens last van.
Fijn om te horen dat het is gelukt met de software! Het retoucheren met photoshop werkt idd goed, maar kost de nodige tijd. Vandaar dat ik toch even antwoord geef op je andere vraag, zodat je de vlekken in de toekomst al tijdens het fotograferen kunt voorkomen.
Minder flits is niet nodig. Je moet alleen vanuit een andere hoek flitsen of de truuk met het indirect flitsen via het papiertje gebruiken. Vanuit een andere hoek flitsen kan alleen als je een externe flitser gebruikt die je als slave triggert (dus ipv hotshoe gebruik je een fotocel die de externe flits ontsteekt op exact hetzelfde moment dat de -afgeplakte- interne flitser ontsteekt).
Indien je het podium ook goed op de foto wilt krijgen heb je een dubbele bleichting nodig: eerst voorgrond met flits, daarna lens even open laten staan om de achtergrond mooi te krijgen. Sla hier je handleiding eens op na of wandel eens binnen bij de fotograaf waar je het toestel gekocht hebt. Een goede zaak zal je graag verder helpen met de beginselen der fotografie.