PC boot tot aan cmos checksum error

Pagina: 1
Acties:

• Aneco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2020
Nadat ik alle harde schijven heb geformateerd en opnieuw wilde booten, starte de pc niet meer. De schijven venitlatoren e.d. gaan wel draaien. De monitor komt niet uit stand-by.

Ik heb inmiddels alle schijven en cd-roms losgekoppeld en alle kaarten uit de pc verwijderd. Ook heb ik al een andere video kaart geprobeerd. Dit alles biedt geen soelaas. Ik heb er twee geheugenreepjes inzitten en die heb ik beide al apart geprobeerd. Helaas ook geen oplossing

Het CMOS-geheugen heb ik al diverse malen d.m.v. jumper gereset. Als ik de eerste keer na de reset boot, krijg ik beeld en zie hem booten tot aan de melding cmos checksum error. Soms blijft ie op dat punt al hangen en soms kan ik nog net in het bios komen. Het toetsenbord werkt dan ook ff en daarna hang ie weer volledig. Als ik dan via reset of power-off reset, dan blijft de monitor wederom in stand-by.

Het betreft een MSI K7T Pro-2A moderbord met een Athlon 900. De voeding is een enermax en is nog geen jaartje oud.

heeft iemand een idee wat dit verder zou kunnen zijn. Ik vrees dat ik aan het moederbord c.q. processor moet gaan denken.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Al een ander geheugen reepje gedacht? De pc`s bijk mij geven een Checksum error als bijv. het geheugen groter is geworden... je drukt dan ok en dan gaat hij verder, dit zou een goede oorzaak kunnen zijn. Dus als je dingen tijdelijk kan verwisselen zoals je CPU / Geheugen etc... dan zie je vanzelf wat fout is...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Aneco
ik heb alles al verwisseld of er uit gehaald behalve de voeding, processor en moederplankje . De checksum error komt waarschijnlijk door het resetten van het CMOS.
Ik vind het vreemd dat ik na een cmos-reset wel beeld krijg en daarna niet meer

Verwijderd

als er een batterij op het moederbord zit, zou je die eens kunnen vervangen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09
PCI kaart erin douwen, resetdisk aanmaken voor je CMOS (Vraag me me got niet hoe die heet) met behulp van file van biosleverancier, en gaan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Aneco
De batterij heb ik doorgemeten en geeft netjes 3 Volt aan. Inmiddels heb ook al de batterij verwisseld. Hellaas geen oplossing

[ Voor 37% gewijzigd door Aneco op 23-04-2003 21:02 ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

Probeer eens de batterij eruit te halen, de CMOS jumper op clear te zetten, de netspanning eraf te halen en het zaakje een nachtje of langer over te laten staan. Werkt dit niet, dan kan je proberen te booten met een andere voeding. Soms wil het helpen om je bios opnieuw te flashen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33
superwhimpy schreef op 24 April 2003 @ 20:41:
Probeer eens de batterij eruit te halen, de CMOS jumper op clear te zetten, de netspanning eraf te halen en het zaakje een nachtje of langer over te laten staan. Werkt dit niet, dan kan je proberen te booten met een andere voeding. Soms wil het helpen om je bios opnieuw te flashen.
BIOS van een ander gelijk (type / model) mobo bedoel je neem ik aan?

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Grappig (nou ja :(),

Ik heb af en toe hetzelfde probleem met een Abit kt7a. Bij mij blijkt het de voeding te zijn, maar mijn nog geen dag oude Enermax 350W lost het probleem niet op (de gister geleende Antec 340W overigens wel, daar gaat je vertrouwen in enermax :()

Great minds think alike!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41
Heb je de batt er uit gehaald met de stroom kabel nog in de voeding (en de voeding op | laten staan) ?
Zo ja haal dan de kabel er uit en het batterijtje voor 30 seconden.
Dit moet in ieder geval je bios naar de defaults brengen.

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1