Gitaarversterker vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hai, Ik heb hier een gitaarversterker staan (een vantage VG-30R om precies te zijn)
En er schelen volgens mij een paar dingen eraan, maar wat weet ik dus niet.

Ten eerste, als hij aanstaat komt er constant hard gezoem eruit. (het lijkt alsof het volume heel hoog staat), ook al doe je het volume omlaag enzo en er of er een gitaar is aangesloten of niet, maakt ook niets uit.

ten tweede, als je hem uitzet, hoor je na ongeveer 5 seconden een harde *PLOP* (je ziet de woofer ook bewegen).

wat kan het allemaal zijn? en is het eventueel te fixen? (of is die versterker gewoon ten dode opgeschreven?

ik heb trouwens het gevoel dat die versterker ook een lange tijd niet gebruikt is geweest.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Check de aansluiting van de Jack eens in de versterker, als deze gaar zijn wil er nog wel eens ruis uit komen!

De plof hoor je wel vaker bij gitaar-versterkers (weet ook niet wat het is)

Volgens onderstaande link is het wel een aardig oefen apparaat!

http://www.harmony-centra...ta/Vantage/VG_30R-01.html

mcb1

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

hoor je die ruis ook als je de gitaar aansluit en de snaren aanraakt? zo nee: een probleem met de aarding van het apparaat. probeer eens een geaard stopcontakt
zo ja: uh...
:P

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• randje
  • Niet online
mcb1 schreef op 23 April 2003 @ 19:27:
Check de aansluiting van de Jack eens in de versterker, als deze gaar zijn wil er nog wel eens ruis uit komen!

De plof hoor je wel vaker bij gitaar-versterkers (weet ook niet wat het is)

Volgens onderstaande link is het wel een aardig oefen apparaat!

http://www.harmony-centra...ta/Vantage/VG_30R-01.html
met jack bedoel je toch die plugkabel waar je gitaar mee vastzit, maar dat gezoem heb je dus ook als er niets is aangesloten.

je kan die toonhoogtes zelfs een beetje regelen van die zoom als je met die EQ kloot.
bit-slave schreef op 23 april 2003 @ 19:33:
hoor je die ruis ook als je de gitaar aansluit en de snaren aanraakt? zo nee: een probleem met de aarding van het apparaat. probeer eens een geaard stopcontakt
zo ja: uh...
:P
ja ik heb dus ook ruis als ik de gitaar aansluit en snaren aanraakt. En de versterker zit trouwens in een geaard stopcontact.

[ Voor 25% gewijzigd door randje op 23-04-2003 19:36 ]

• mcb1
Ga zo met band oefenen, zal het effe aan gitarist vragen. (weet dit soort dingen vaak)

Je hoort het nog! (geen tijd meer)

mcb1

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die plof is normaal. (bij gitaarversterkers spreek je niet van woofers hoor, of heb je een meerweg systeem ;) ). Die zoem, tsja, is die constant en volledig onafhankelijk van de stand van de volumeknop(pen)? En als je speelt, blijft de zoem dan constant aanwezig? Zo ja, dan zit er binnen waarschijnlijk iets (half)los en zou ik er ff naar (laten) kijken. (niet veel geld aan uitgeven, dat is hij niet waard)Je moet het dan iig niet bij de ingangsjack of potmeters gaan zoeken. Steek hem trouwens eerst eens in een ander stopcontact op een andere groep, kleine kans, maar dat kan ook helpen.

• mcb1
Oke heb het effe gevraagd volgende antwoorden:

1) niet goed geaard (is al genoemd, ander stopcontact?)
2) Ingang jack (waar het snoer ingaat) heeft slecht contact. (bedrading o.i.d.)
3) Knoppen (volume, bass, treble e.d.) zijn slecht.
4) Er zit gewoon ergens iets los!

mogelijke oplossingen:

1) Controleer de ingang.
2) Spuit alle koppen e.d. effe in met contact-spray (wel effe laten drogen daarna, nacht ofzo als je het te gek maakt)
3) Check of er ergens een draadbreuk is (aarde o.i.d.) multimeter gebruiken? of voorzichtig aan trekken (kapot --> trek je zo de kunstof mantel kapot (niet te lomp eraan rukken))
4) ga effe bij een goede muziekwinkel langs (misschien weten zij wel wat!)

Zo, heb je effe wat te doen!

mcb1

• randje
  • Niet online
TheLemon schreef op 23 April 2003 @ 21:27:
Die plof is normaal. (bij gitaarversterkers spreek je niet van woofers hoor, of heb je een meerweg systeem ;) ). Die zoem, tsja, is die constant en volledig onafhankelijk van de stand van de volumeknop(pen)? En als je speelt, blijft de zoem dan constant aanwezig? Zo ja, dan zit er binnen waarschijnlijk iets (half)los en zou ik er ff naar (laten) kijken. (niet veel geld aan uitgeven, dat is hij niet waard)Je moet het dan iig niet bij de ingangsjack of potmeters gaan zoeken. Steek hem trouwens eerst eens in een ander stopcontact op een andere groep, kleine kans, maar dat kan ook helpen.
hoe heet die 'woofer' dan in gitaarverstekers?
de zoem is niet constant zodra je aan de knoppen begint te draaien. ALs je nix doet is die zoom wel gewoon constant. ALs ik speel is die zoem er wel gewoon, alleen hoor je de gitaar er bovenuit.
mcb1 schreef op 23 April 2003 @ 22:53:
Oke heb het effe gevraagd volgende antwoorden:

1) niet goed geaard (is al genoemd, ander stopcontact?)
2) Ingang jack (waar het snoer ingaat) heeft slecht contact. (bedrading o.i.d.)
3) Knoppen (volume, bass, treble e.d.) zijn slecht.
4) Er zit gewoon ergens iets los!

mogelijke oplossingen:

1) Controleer de ingang.
2) Spuit alle koppen e.d. effe in met contact-spray (wel effe laten drogen daarna, nacht ofzo als je het te gek maakt)
3) Check of er ergens een draadbreuk is (aarde o.i.d.) multimeter gebruiken? of voorzichtig aan trekken (kapot --> trek je zo de kunstof mantel kapot (niet te lomp eraan rukken))
4) ga effe bij een goede muziekwinkel langs (misschien weten zij wel wat!)

Zo, heb je effe wat te doen!
ik denk zelf dat het 3 en/of 4 is, want veel draaiknoppen zaten ultravast. Ik heb gewoon met veel kracht zitten draaien en toen waren ze weer min of meer 'los'.

ik heb nu de achterkant van de versterker losgeschroeft en ik zie een paar componenten, kan ik alles gewoon voorzichtig eruit halen? Of kan er nog eventueel spanning ergens opzitten?

hier zijn een paar fotootjes:
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/htsie/gitaarversterker1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/htsie/gitaarversterker2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/htsie/gitaarversterker3.jpg

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
/me contactspray gebruiken!!

Die zooi plak als de nete en strek dus alles aan, inclusief stof en dat wil je niet.

• mcb1
Als je de stekker er gewoon uithaalt, gebeurt er verder niets zover ik weet!

Schroef de zaak gewoon effe los en bekijk de print effe. (misschien is er via een visuele inspectie te zien dat er een condensator o.i.d dood is)

De knoppen moet je er meestal niet af draaien, maar trekken!
Spuit die knoppen dan effe in met contact-spray.

Op zich is de versterker zo simpel dat een plaatselijk elekronica reparateur wel kan kijken wat er mis is (vraag dan wel effe van tevoren wat een onderzoekje / reparatie kost)

Heb je veel last van het geruis? Het is op zich maar een oefen-versterker.

mcb1

• mcb1
* Geen contactspray gebruiken!! (volgens jadjong)

Heb ik wel vaker gedaan bij Pot-meters e.d. gewoon niet te veel en de zaak effe met een doekje schoonmaken!

mcb1

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:22

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

pokeran schreef op 23 April 2003 @ 19:18:
Ten eerste, als hij aanstaat komt er constant hard gezoem eruit. (het lijkt alsof het volume heel hoog staat), ook al doe je het volume omlaag enzo en er of er een gitaar is aangesloten of niet, maakt ook niets uit.
Heb je in de kamer waarin je speelt:
• Een lamp op een dimmer aan?
• Een TV aan staan?
• Een monitor aan staan?

Deze 3 dingen genereren teveel EM-noise voor je elementjes (ik heb ervaring met zowel actieve als passieve basgitaren in noisy omgevingen en dit zijn veel voorkomende problemen). Aarding van je setup leek het niet, bleek uit je reacties.
ten tweede, als je hem uitzet, hoor je na ongeveer 5 seconden een harde *PLOP* (je ziet de woofer ook bewegen).
Tja, mijn eerste bas was een vantage en ik was blij toen 'ie de deur weer uit ging. Vantage is, op z'n zachtst gezegd, niet echt een leverancier van kwaliteitsspul. Dat maakt niet uit, maar geeft wel aan dat er op budget gebouwd wordt. Blijkbaar was een circuitje wat de amp loskoppelt als je de stroom eraf haalt teveel moeite. Mijn laatste amp (Peavey T-Max 500W bastopje, met daaronder een 1x15 en een 2x10 kast O-)) deed het overigens ook. Niet superhard, maar je hoorde het wel. De nieuwere versies hadden dat niet meer.
wat kan het allemaal zijn? en is het eventueel te fixen? (of is die versterker gewoon ten dode opgeschreven?
Het meeste is te fixen. Als je handig bent met electronica kun je misschien die uitzet-plop ook wel fixen (beetje in de electronica prutten).
ik heb trouwens het gevoel dat die versterker ook een lange tijd niet gebruikt is geweest.
Tja, het is en blijft een Vantage, dus ik kan me voorstellen dat de vorige eigenaar 'em een tijdje in de kast heeft gehad. ;) Wat je zou kunnen proberen is het versterkertje open te maken en het weer een beetje stofvrij te maken. Dan kun je meteen de connectoren poetsen (met alcohol, werkt het beste. Zoals jadjong al zei: geen contactspray hier!!), zodat alles weer goed contact maakt. Voor de potmetertjes kun je een speciale contactspray gebruiken, of je kunt ze vervangen (als ze rot zijn tenminste, dat hoor je als ze kraken (door de speaker) bij het draaien).

Succes ermee!

[ Voor 3% gewijzigd door Hillie op 25-04-2003 10:22 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Anders vraag het ff op het gitaarforum, daar weten ze precies wat je moet doen.

Gitaarforum

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Contactspray in potmeters is echt niks mis mee, als het maar niet teveel is. Ik gebruik het al jaren en meerdere mensen die dit als beroep hebben ook.

En die speaker heet gewoon speaker, over woofers, tweeters etc. spreek je alleen in de Hifi-wereld met meerweg systemen

[ Voor 31% gewijzigd door TheLemon op 25-04-2003 11:32 ]

Pagina: 1