[Linux RedHat 6.2] Internet Problemen (Door Router?)

Pagina: 1
Acties:

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een probleempje om met mijn linuxboxje op internet te komen. Het is een Pentium 1 166mhz met 64mb ram. Alles loopt ok behalve het internet. Eerst zal ik even vertellen hoe mijn netwerkje in elkaar zit.

Op mijn router komt het internet binnen waarna het zich verspreid naar 4 computers. 192.168.123.254 is het ip van de router. De linuxbox zal naar het ip 192.168.123.10 gaan luisteren.

Nu even kijken welke instelling ik bij RedHat 6.2 heb ingevoerd, en die naar alle waarschijnlijkheid onjuist zijn:

Basic Host Information:
Host Name: LinuxBak
Adaptor 1: Config Mode ingesteld op Manual. Primary Name + Domain heb ik leeggelaten, ik wist niet wat hier staan moest. Aliases is ook leeg. Bij IP Address staat 192.168.123.10. Bij Netmask staat 255.255.255.0, dat staat ook bij mijn andere windows machines zo dus dat zal wel kloppen neem ik aan. Net Device en Kernel module staan wel goed neem ik aan.

Name Server Specification:
Default Domain: 192.168.123.254 (Router)
Verder heb ik de goede DNS Servers ingevuld van Chello.

Misschien heb ik iets vergeten? Het is in ieder geval niet mogelijk om te internetten, wel om de andere pcs in mijn netwerk te pingen.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Dus achter de router zitten 4 PC's waaronder deze? En kun je met de andere bakken wel internetten? Geef meer info plz, ook over NAT/DHCP etc.
Post desnoods ook even je 'ifconfig' en 'route'.

Ik denk dat je gateway misschien gewoon niet goed staat. Als je netwerkkaart eth0 heet doe je dit;
route add default gw 192.168.123.254

Misschien kan het ook met een tooltje genaamd linuxconf of linuxconfig of zo of je kunt het in de /etc/sysconfig/networking/ifcfg-eth0 zetten (gateway=192.168.123.254)

Naja, hoe dan ook, zorg dat ie weet welk IP je gateway (in dit geval je router) is.

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Hey geweldig bedankt voor je snelle reply. Ik heb route add default gw 192.168.123.254 gedaan. Ik heb geprobeerd te internetten en hoppa, direct de site ervoor. Thanx :). Ik snap trouwens niet precies wat ik heb gedaan, zou je dat eens kunnen uitleggen?

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
In de netwerkinstellingen van je windhoos machines staat dit ook, handmatig of via DHCP (automatisch aangewezen door je router). De PC's moeten het IP kennen van de standaard route waarover het verkeer gaat. Hij kan immers niet 'raden' aan welk IP (van de 255, je hebt een 255.255.255.0 netmask zoals je zei) hij de data moet 'vragen'. Een gateway is een gateway, een doorgeefluik van info dus, beter kan ik het niet uitleggen, misschien een ander wel, of zoek lekker even in google en lees lekker de 'man route' en 'man ifconfig'.

Leuk dat het werkt, vind ik minstens even leuk als jij, zeker als je ook nog es bedankt ;)