Toon posts:

Linux installeren op raid controller die ATA kan .... HOE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb dus een systeem staan wat al een hele tijd goed loopt:

AMD 1800XP
Ga-7VRXP rev. 2.0 Bios Ver.F11b
256 DDR PC 2700

IDE1: Maxtor 40 Gig MASTER
Seagate 20 Gig Slave
IDE2: CD/dvd speler MASTER
CD-writer Slave

Dit alles draait op Windows XP Prof en al echt een jaar perfect stabiel en nergens last van!

Nu had ik nog een Linux pakket (SUSE 8.0 Personal) liggen en dacht bij mezelf, dat wil ik ernaast draaien, vind ik wel leuk! Weet je wat, ik maak van die on-board raid-controller (PROMISE) gewone ATA IDE poorten (dat kan op dit moederbord) en hang er een 6,4 Gig Maxtor schijfje aan om daarme te gaan knoeien met linux!

Nu wil ik toch wel heel graag Linux op die schijf hebben, maar hoe los ik dat op?? Of kan ik gewoon even heel simpel mijn cd-speler en cd-writer op IDE3 (raid als ATA) zetten en dan die schijf op IDE2?? Of gaat mijn windows dan weer stijgeren?? (weet het, tis non-windows os, maar wil wel weten :) )

Verwijderd

Ik heb deze ook en dit gaat pas met kernel 2.4.18 + patch. Moet je ook even op de promise site kijken, daar staan als het goed is patches op.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 18:24 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Ik weet niet wat je probleem is. 1: maximum 2 apparaten per IDE-bus, 2: bootmanager gebruiken. Normaal gezien geeft geen enkel van de OS-es een probleem.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Guru Evi schreef op 23 april 2003 @ 18:27:
Ik weet niet wat je probleem is. 1: maximum 2 apparaten per IDE-bus, 2: bootmanager gebruiken. Normaal gezien geeft geen enkel van de OS-es een probleem.
Die controller geeft wel degelijk problemen met een aantal OS'en :) er zijn alleen maar spefifieke drivers gemaakt voor Suse en RedHat. Bij andere jongens moet je de kernel patchen.

Dit gaat niet als je uberhaupt geen linux systeem heb :) Maar ik zie dat je Suse wil properen dus idd geen probleem.

Verwijderd

Waarom hang je trouwens niet gewoon die 6 gig aan je tweede IDE poort waar nu die van 20 zit. en die van 20 gewoon aan je raid hangen.. als je in XP gewoon je promise drivers heb geinstalleerd is er niks aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn opstelling is dus nu:

IDE1 40 gig Master
IDE1 20 gig SLAVE

IDE2 Cd/Dvd speler Master
IDE2 Cd-writer

IDE3 6 Gig Master Linux schijf

IDE3 is dus een raid controller als ATA gebruikt, kan dus op mijn Mobo!( instellen in bios: on-board raid/promise controller: Disabled, ATA, raid ) WinXP ziet hem, alles koek en ei! Nu wil ik dus Suse 8.0 gaan installen en dat gaat via Yast

Dan geeft hij aan op een bepaald moment wat voor hem de beste optie is om mijn schijf te partitioneren om zo linux op een schijf te knallen die ik al gebruik voor mijn Windows XP. Dat wil ik niet, dus ik kies om zelf iets te wijzen, maar zie dan alleen mijn schijven op mijn IDE1 kanaal! Dus, hoe krijg ik het voor elkaar dat Linux gewoon mijn schijf herkent in de installatie onder IDE3 >>>??

Ben echt een n00b op linux gebied, maar wil er zo graag mee gaan knoeien :)
Dus hoe krijg ik het voor elkaar dat ik mijn 6,4 gig schijf bij de installatie kan kiezen op IDE kanaal 3 zodat ik daar linux op kan knallen en dan met opstarten met mijn lilo op flop kiezen wat ik wil opstarten!?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 19:05 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Je hebt dus 4 ide connectors, waarschijnlijk: 2 voor gewoon ide en 2 voor ata raid.

Volgens mij ziet linux de schijf aan een van de ata raid connectors als een normale schijf.

Mijn machine bakt er dit van:
code:
1
2
3
4
hda: AOPEN 16XDVD-ROM/AMH 20020328, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdc: Maxtor 91531U3, ATA DISK drive
hde: IC35L040AVER07-0, ATA DISK drive
hdg: IC35L040AVER07-0, ATA DISK drive

Volgens mij kan ik gewoon een van de onderste twee schijven formatteren als zijnde niet-raid (keihard tegen alle bios instellingen in). In hoeverre je dan gebruik maakt van de voordelen van je chipsets, resteert als de kwestie of je je kernel daar al dan niet op aan moet passen.

Ik vermoed dat zonder ingrepen vooraf de installtie normaal verloopt.
Mijn zegen heb je.
edit:
Formulering was nog brakker dan hij nu nog immer is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door irondog op 23-04-2003 19:00 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Zoals ik al eerder zei, waarom zal je moeilijk gaan doen? Wissel gewoon even die schijf van 20gig en 6gig om zodat je die van 6 wel in je installatie menu ziet. Kan je daarna nog altijd uitvogelen hou je, je Promise ide's kan benaderen

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 19:09:
Zoals ik al eerder zei, waarom zal je moeilijk gaan doen? Wissel gewoon even die schijf van 20gig en 6gig om zodat je die van 6 wel in je installatie menu ziet. Kan je daarna nog altijd uitvogelen hou je, je Promise ide's kan benaderen
Daar ben ik het mee eens. Maar ik denk niet eens dat het hier om moeilijk doen gaat.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, alles gedaan! Volgend probleem:

Heb nu dus op IDE1 Master mijn 40 gig schijf staan, IDE1 Slave hangt mijn 6 gig en op IDE2 mijn cd gebeuren en op IDE3 mijn 20 gig op Master

Nou, in windows ziet hij alles, want heb van die 6 gig 1,2 voor in windows gebruikt, dus die geeft hij ook mooi aan in windows!

Nu heb ik om alles te kunnen installeren alle schijven eruit gehad, en alleen die 6 gig op master gezet, sus erop gegooid en lilo op een flop!

Alles daarna weer teruggezet, IDE1 master WINXP, IDE2 slave LINUX, IDE2 cdgedoe, IDE3 Windows schijf

En mijn lilo blijft hangen, linux kan niet opstarten, en ik heb alleen winXP! Hoe los ik dit nu weer op, moet nog veel leren van Linux :)

Als ik die linux alleen op master zet, dan start die mooi linux op! :S Maar als ie slave is komt ie er gewoon niet door, of is dat heel logisch en ben ik gwoon enorm aan het knoeien??

|:(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 10:52 ]

Verwijderd

Zet je disken terug in de originele config (dus niet met de lnx disk als master), boot op van een rescue cd en herinstall lilo in de mbr.

Verwijderd

In je lilo stel je de harddisks in met een benaming van je controller dus Master IDE1 krijgt dan de naam /dev/hda <=== (deze staat dus in je lilo)

Als je nu weer vrolijk alle schijfen eruit haalt gaat je lilo dus zoeken naar een hardeschijf op je IDE 1 Master daar zit nu die 40gig en daar staat geen linux op.

Dus of je zorgt er voor dat die 6gig op IDE 1 of 2 zit (master of slave maakt niet uit) installeerd even je lilo opnieuw (via rescue disk) of je maakt idd een rescue disk aan waarin je lilo opnieuw configureerd (/dev/hdb)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij het opstarten de cd-rom van suse erin stop, en ik hij laad hem, zegt hij dat linux op mijn computer staat, en dan vraagt hij of ik een nieuwe installatie wil, sus bij wil werken of suse booten! Als ik kies voor booten, doet hij eventjes, blijft hij in text mode en geeft hij bij alles failed, failed failed! |:( Die nieuwe lilo, kan ik die ook downloaden, of zo'n rescue disk, want ik wordt hier niet wijs uit! Ben blij dat vakantie is, kan ik lekker gaan knoeien (8> , tenminste: Als het ooit gaat werken! :?

Verwijderd

Ben niet bekend met Suse... maar ik neem aan dat wanneer je "bewerken" doet je ook een optie krijg voor je lilo? En je hoeft niet een nieuwe lilo te downloaden.... lilo staat er gewoon op alleen verkeerd geconfigureerd

Verwijderd

LOL :D

Nu staat dus de verwijzing op de Linux schijf in /etc/fstab en /etc/mtab voor de root en swapfile naar HDA maar moet HDB zijn. heheh..
*ehum* Dat start nooit op zo.

Wat je kunt proberen is de boel terugzetten, als root inloggen, de bestamden veranderen met verwijzing naar HDB in plaats van HDA, en rebooten en de machine uitzetten. Dan weer ombouwen. Maar dan moet iets ervaring met Linux hebben.

Wat op de flop staat kun je gewoon onder windows editten. Het bestand heet dacht ik lilo.conf of lilo.map daar moet je even naar kijken. Je kunt bij die regel waar ook "hda=scsi-ide" staat toevoegen "root=hdb1" volgens mij.

Nu gebruik ik sus8.1 die niet lilo maar grub gebruikt, en ik gebruik helemaal geen bootflop dus kan ik niet even snel voor je kijken.

Volgens mij kun je makkelijker de setup opnieuw doen met update/bijwerken en er gewoon overheen installeren.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alles, ik heb het aan de praat, nu gaan we maar is beginnen met de wereld die linux heet! En ik heb nog een hele hoop te leren, want windows ervaring expertise telt hier echt niet heb ik zo in de gaten, maar jah: anders zou het geen uitdaging zijn!

Verwijderd

agg... gewoon slack installeren leer je teminste echt iets :) of een beetje up-to-date suse :) (volgens mij is 8.2 ofzo de laatste)

Je kan trouwens ontzettend veel problemen volgen in de news servers daar leer je(in mijn optiek) veel van. En natuurlijk veel lezen

Verwijderd

AHhhhh, of een nieuwe printer kopen :)
(Na veel gezoek blijkt dat er iemand achter kwam dat het misschien wel een 'bugje' in de 2.4.19 kernel was dat er zoveel problemen zijn met de HP3320 inktjet. Mijn gloednieuwe 39 Euro printer.. :P Vaarwel Suse81 maar weer , en welkom RH9. Nieuwe kansen op het leren omzeilen van een heel nieuwe nog te ontdekken varieteit aan bugs.. )
Pagina: 1